In de marge van het nieuws

Dus wacht ik best nog een 5tal jaar met een EV te kopen dus?
Stel je voor dat je nu 50k neerlegt voor een mooie EV met 75kWh capaciteit en 5 jaar later heb je voor dezelfde prijs een wagen die bijna 2x zo ver kan rijden op één lading. Ik zou het me zo zwaar beklagen en de restwaarde van je oude EV is waarsschijnlijk ook niet vet meer.
Meestal gaat de vooruitgang in de praktijk minder voorspoedig dan zulke voorspellingen. Die berichten zijn vaak wat rooskleurig voorgesteld om de investeerders content te houden (bijv. “up to … capacity” in plaats van een concreet cijfer te geven waar ze momenteel staan). En moest er dan toch een bedrijf plots in slagen om de capaciteit te verdubbelen dan zal dit ook een navenant prijskaartje krijgen. Niet om de investering terug te verdienen zoals vaak wordt gezegd, maar gewoon omdat dat kan. Als je product een pak beter is dan dat van de concurrentie kan je de hoofdprijs vragen. Hetzelfde geldt voor de autofabrikanten die er een grotere marge op gaan kunnen halen. Tegen dat solid state even goedkoop kan dan de huidige technologie dat gaat nog wel even duren. Ik zie dat binnen de 5 jaar zeker niet gebeuren, er zal al niet te veel mogen tegenvallen om dat binnen de 10 jaar klaar te krijgen als ik de berichtgeving van de laatste jaren zie. Die doet namelijk uitschijnen dat de stap naar massaproductie moeilijker verloopt dan gehoopt.
 

The most common version of hairy tongue syndrome is black—which is also pretty disturbing. But, in exceptional cases, the repulsive rug can also appear as tongue-colored, brown, yellow, blue, or green.
nejmicm2300789_f1.jpeg

Why does it come in a variety of colors? Doctors don't entirely know, even though it was first identified in 1557. Centuries later, the primary hypothesis is that some combination of oral disturbances prevents the tongue's top layer from completing its normal cycles of sloughing off old cells—aka defective desquamation. This leads to a buildup of epidermal debris that can form long, hair-like structures on the tongue.

Just no. :p
 

tl;dr
Among the magnetic-confinement crowd, CFS leads the pack in fundraising, having secured more than $2 billion to build its Sparc pilot plant.

“High-temperature superconducting magnets are allowing a new path to fusion energy, because in addition to their superconducting abilities at higher cryogenic temperatures, they are also able to go to very high magnetic fields,” says Scott Hsu, a senior advisor at the U.S. Department of Energy (DOE) and the agency’s lead fusion coordinator. “These properties provide the possibility to design smaller, less complex, and lower-cost fusion systems that are quicker to build and easier to take apart for maintenance.”

The cutting-edge HTS magnets that are allowing CFS to build its Sparc tokamak one-fortieth the size of Iter, in a fraction of the time and cost. It’s tempting to conjure a “David and Goliath” narrative out of the storyline of small companies like CFS going up against Iter, one of the most expensive science experiments of all time. But in many ways, CFS’s Sparc stands on the shoulders of Iter. The Iter project has greatly increased researchers’ knowledge about magnetic-confinement fusion and spurred the development of the industry’s highly specialized global supply chain and workforce. Indeed, each of CFS’s six founders have worked on different aspects of Iter and contributed to its foundational physics.

In September 2021, at MIT’s Plasma Science and Fusion Center, the team energized the magnet and watched as the field it produced strengthened to an intense 20 tesla—about 400,000 times as strong as the typical value for Earth’s magnetic field, and more than strong enough to lift an aircraft carrier out of the water.

CFS’s simulations predict that the Sparc design will produce 50 to 100 megawatts of fusion power, achieving a Q greater than 10, which is commensurate with gain factor projections for Iter.

a recent Fusion Industry Association survey of professionals working at private fusion companies found that 93 percent of respondents believe that fusion power will begin supplying electricity to the grid by the 2030s, up from 83 percent the previous year.

Nog niet zolang geleden was de grap nog steeds dat fusie 50 jaar weg is en altijd zal zijn. De laatste 10 jaar is de horizon die experts voor ogen houden echter serieus gekrompen en er is ook alsmaar meer prive geld richting de sector aan het vloeien. Met andere woorden; ook investors denken dat commercialisatie dichterbij aan het komen is. Hopelijk niet al te veel zotte delays en setbacks meer! 🤞

Er zijn zoveel verschillende teams met volledig verschillende aanpakken naartoe aan het werken dat het er echt wel goed uit begint te zien. Stiekem hoop ik dat General Fusion als één van de eerste de eindmeet haalt. Waarom? Omdat die gewoon zo hardcore metal zijn. Letterlijk ;p
Een met plasma fuel doordrongen vloeibare metalen bal de verdoemenis inhameren met gigantische pneumatische pistons om de kern ervan zodanig met shockwaves te compressen dat er fusie in optreed. :hurrr:
 
De laatste tijd is er weer meer commotie rond mangaanknollen op de bodem van de Stille Oceaan. In plaats van enorm veel te investeren in mijnbouw en afgraven en dynamiteren en bijhorende vervuiling en veiligheidsrisico's liggen die zeldzame metalen gewoon "voor het grijpen" op 4 km diepte en zijn er al verschillende onderzoeksexploraties geweest om die te ontginnen. Het probleem is dat we nog héél weinig weten over het ecosysteem op die diepte. Enerzijds zorgt de drive naar grondstoffen voor een ongekend potentieel voor die eilandstaatjes die, net als Saudi-Arabië of Noorwegen voor de ontginning van oliebronnen, voor een mogelijke economische boom staan, maar anderzijds lopen we het risico om een ongerept ecosysteem te verstoren met zeer verstrekkende gevolgen zoals de vrijgave van enorme hoeveelheden koolstof en de vernietiging van de biodiversiteit op grote schaal.

Voor de groene transformatie gaan we als Europa toch ook onze eigen handen moeten vuil maken, willen we een deel van die grondstoffenketen in eigen handen behouden want momenteel is het vooral China waar we meer en meer afhankelijk van worden. Ontginning, raffinage, industriële bewerking en toepassing en recyclage ...
 
Het is idd wat dubbel, in Belgie is de balans tussen het economische en de ecologische vraagtekens duidelijk een beetje gebiased richting het economische. Wat niet echt hoeft te verbazen omdat, wel verbazend, wij daarin met DEME's GSR momenteel één van de wereldleiders zijn.

Patania%20II.jpg

We zijn al enkele jaren de bodem experimenteel aan het stofzuigen.

 
Laatst bewerkt:
Het is idd wat dubbel, in Belgie is de balans die opgemaakt tussen het economische en de ecologische vraagtekens duidelijk een beetje gebiased richting het economische. Wat niet echt hoeft te verbazen omdat, wel verbazend, wij daarin met DEME's GSR momenteel één van de wereldleiders zijn.

Patania%20II.jpg

We zijn al enkele jaren de bodem experimenteel aan het stofzuigen.

DEME is daar inderdaad koploper in. Recyclage is belangrijk, maar het moet ook economisch rendabel zijn. Als het €100 kost om €10 aan opbrengst te recupereren uit afvalgrondstoffen is dat verhaal ook snel afgelopen dus is mijnbouw sowieso onvermijdelijk. Een volledig gesloten cyclus is momenteel nog niet mogelijk. Ik vrees wel dat het economische zodanig gaat doorwegen dat we het ecologische effect gaan onderschatten en dat we iets in gang kunnen zetten dat een ongekende impact kan hebben. Op het geologische tijdvlak is de mens nog maar een nanoseconde aanwezig en we kunnen zo weer van het podium verdwijnen als het klimaat serieus tegenzit, ondanks onze technologische innovativiteit en aanpassingsvermogen. Binnenkort The Earth Transformed van Frankopan eens lezen.
 
Early human ancestors came close to eradication

"Genomics analysis indicates that at least 800,000 years ago breeding individuals sank to as few as 1,300"

Over een close call gesproken :eek:
74.000 jaar geleden was er ook sprake van een genetische bottleneck na de uitbarsting van de Toba (VEI8). Het is niet ondenkbaar dat een gelijkaardige uitbarsting de huidige mensheid ook zeer zwaar zou treffen, want anders dan 74.000 jaar geleden zijn we heel afhankelijk geworden van elkaar.
 

We stevenen dan nu wel af op een onhoudbare 10 miljard, binnen nog eens dikke 100 jaar zal er misschien niet veel volk meer rondlopen en dat gaat ook problematisch worden want het is best gek wat voor enorme effecten dat gaat genereren. Ons economisch verhaal van eeuwige groei klopte sowieso al niet maar dit gaat daar zo een gigantische rem opzetten dat de gevolgen praktisch niet te overzien zijn. Alle infrastructuur gaat op een volledig verkeerde schaal berekend zijn. Praktisch alle vastgoed zal onbewoond zijn, vooruitgang zou op een enorm laag pitje komen te staan simpelweg omdat er zoveel minder breinen mee bezig zouden zijn.
 

Fission micro reactors incorporeren in datacenters all over the world. 🤔
Ik zou er is wa meer over moeten inlezen want snap niet echt hoe dat beter kan zijn dan conventionele reactoren.
Je verliest toch voordelen van schaal en er is veel minder budget en plek voor het inbouwen van safeties. Gaan nucleaire agentschappen die dan overal gaan moeten controleren? En wat met nucleair afval. Ipv dat dit geproduceerd wordt op 1 centrale plek gaan we dat met de vuilkar overal moeten beginnen ophalen? 😅

So many questions. Nu als MS het overweegt zie ik het waarschijlijk te negatief. Zoals ik zei zou ik er prolly beter eerst nog wat verder over inlezen maar het is heel moeilijk om hierrond neutrale bronnen te vinden die niet afkomstig zijn van bedrijven die hiermee hopen te gaan verdienen.




A human statue recently unearthed at Göbeklitepe, the world’s oldest megalithic site, is one of the most impressive pieces of prehistoric art ever found.

A-painted-wild-boar-statue-and-a-realistic-human-statue-were-found-in-Gobeklitepe.jpg

12 000 jaar oud... We haven't changed a bit. :oi22:
 
74.000 jaar geleden was er ook sprake van een genetische bottleneck na de uitbarsting van de Toba (VEI8). Het is niet ondenkbaar dat een gelijkaardige uitbarsting de huidige mensheid ook zeer zwaar zou treffen, want anders dan 74.000 jaar geleden zijn we heel afhankelijk geworden van elkaar.
Een VEI 8 uitbarsting zou plaatselijk catastrofaal zijn, en enkele jaren (?) kunnen zorgen voor een temperatuurdaling van enkele °C wereldwijd. En de luchtvaart zou gedurende lange tijd plat liggen. En natuurlijk wereldwijd mislukte oogsten, hongersnood, etc
Ik denk dat de gevolgen van een VEI 7 uitbarsting zoals in 1815 ook al zeer problematisch zouden zijn voor de luchtvaart in grote delen van de wereld. Als je ziet voor welke problemen de Eyjafjallajökull heeft gezorgd in 2010, dat was dan nog maar een VEI 4 uitbarsting.

Een zonnestorm zoals in 1859 zou ook al ontwrichtend zijn voor de huidige samenleving: langdurig blackouts, en schade aan het elektriciteitsnet, wat maanden zou kunnen duren om te herstellen. We zijn zo afhankelijk geworden van het internet dat het leven zonder bijna niet meer voor te stellen is (en alle supply chain processen zijn er ook afhankelijk van).
 
Een VEI 8 uitbarsting zou plaatselijk catastrofaal zijn, en enkele jaren (?) kunnen zorgen voor een temperatuurdaling van enkele °C wereldwijd. En de luchtvaart zou gedurende lange tijd plat liggen. En natuurlijk wereldwijd mislukte oogsten, hongersnood, etc

Een zonnestorm zoals in 1859 zou ook al ontwrichtend zijn voor de huidige samenleving: langdurig blackouts, en schade aan het elektriciteitsnet, wat maanden zou kunnen duren om te herstellen. We zijn zo afhankelijk geworden van het internet dat het leven zonder bijna niet meer voor te stellen is (en alle supply chain processen zijn er ook afhankelijk van).
Vandaar dat ik me de vraag stel of zo'n kolossale ramp niet catastrofaal zou zijn voor rijke landen die zo afhankelijk zijn van de hele supply chain. Er zijn landen waar mensen het meer gewoon zijn om zelfredzaam te ziijn, maar hier totaal niet. Ik zie een miljoenenstad in chaos vervallen als het eten op is, het water niet meer loopt en het licht niet aan gaat.
 
In feite zou iedereen toch een voorraad conserven en water moeten staan hebben, om toch enkele weken verder te kunnen wanneer zo'n ramp zich voordoet. De moment dat zo'n ramp zich voordoet is het namelijk te laat om even naar de winkel te hollen om eten te kopen. Misschien is het dan al grote chaos en is de winkel al geplunderd. Met COVID zaten mensen al massaal WC papier te hamsteren.

Ik vraag me af in hoeverre overheden er op voorzien zijn en noodplannen klaar hebben voor een dergelijke ramp.
 
UK approves Crispr gene editing therapy in global first
Effectively cures sickle cell disease and transfusion-dependent beta thalassemia for people aged 12 and over. The US and European Union are expected to approve it soon too. And this is just the start. Gene editing will soon be used to treat and prevent many common conditions, such as heart disease, as well as inherited ones. It is also probably the best hope for greatly extending our healthy lifespans and is already helping to treat some cancers.


In the 1970s, as hulls became narrower and slippier, racing yachts began to slice through water at more than 30 knots. In the 1980s daredevil windsurfers reached over 40 knots. They were overtaken in the 2000s by kitesurfers at more than 55 knots. Stranger craft are hoving into view, as part of an attempt to break the speed record for a sail-powered craft, which was set, in 2012, at 65 knots.
90

SP80
maxresdefault.jpg

Syroco
If everything goes according to plan, the record might not only be broken, but smashed. Both teams have set their sights on a speed of 80 knots. And this go-faster technology might have other uses. Some experimental cargo ships are already being fitted with wingsails to cut fuel costs, and kite-towing is also being tried.


The team has also added 3000 sites to the genome where they can trigger recombination, where pieces of code are exchanged between different chromosomes. The idea is to rapidly evolve strains for industrial applications. “It’s kind of like shuffling a deck of cards”, says Boeke. “The scramble system is essentially evolution on hyperspeed, but we can switch it on and off.”
There is also an entirely new 17th chromosome containing all the genes for molecules involved in protein synthesis called tRNAs. Cells need to make lots of tRNAs, but because the genes are aligned in different directions on natural chromosomes, enzymes can crash into each other and break the DNA. On the new artificial chromosome, all the genes are aligned in the same direction to prevent breaks. “There’s nothing like that in nature, that’s for sure,” says Boeke.
 
En nu overspoelt de mens de aarde. 😂
in bepaalde gebieden. andere zijn dan nagenoeg leeg. check de VS, of zelfs Spanje: buiten de groten steden woont daar gemiddeld niemand. (ok, je hebt daar ook nog andere bevolkte gebieden, maar toch zijn veel landen grotendeels leeg.)
 

Using lithium-based batteries would create its own set of problems. You’d need a charging infrastructure, which for the U.S. military would mean deploying one, often in inhospitable places. Then there’s the long charging time; the danger of thermal runaway—that is, fires; the relatively short working life of lithium batteries; and the difficulties of acquiring battery materials and recycling them when the old batteries are no longer any good. A battery that mitigates these problems is DARPA’s objective and the new flow battery seems to hit every mark. Besides beating lithium batteries in performance and safety, flow batteries also scale up more easily.

Conventional flow batteries pack very little energy into a given volume and mass. Their energy density is as little as 10 percent that of lithium-ion batteries. It has to do with the amount of material an aqueous solution can hold, Rodby explains. There is only so much salt you can dissolve in a glass of water. Using nanofluids, which hold nanoparticles in suspension, researchers managed to add capacity similar to Li-ion. The particles are engineered to remain suspended indefinitely which helps the particles move through the system and make contact with the electrodes. The particles can compose up to 80 percent of the liquid’s weight while leaving it no more viscous than motor oil.

The nanofluids could be used in a system with an energy-storing potential approaching that of a lithium-ion battery and with the pumpable recharging of a flow battery. What’s more, the nanoscale particles could be made from readily available, inexpensive minerals, such as ferric oxide and gamma manganese dioxide for the anode and cathode materials, respectively.

Additionally, because the nanoelectrofuel is an aqueous suspension, it did not catch fire or explode, nor would the material be hazardous if the battery were to leak. The battery possessed a wide operational range of between -40 °C and 80 °C.

Vertaling van de interessantste paragrafen;
Gebruik van op lithium gebaseerde batterijen komen met een reeks problemen. Je hebt een laadinfrastructuur nodig, wat voor het Amerikaanse leger zou betekenen dat deze vaak op onherbergzame plaatsen moet worden ingezet. Dan is er de lange oplaadtijd; het gevaar van thermisch doorslaan - dat wil zeggen, branden; de relatief korte levensduur van lithiumbatterijen; en de moeilijkheden bij het verkrijgen van batterijmaterialen en het recyclen ervan wanneer de oude batterijen niet meer goed zijn. Een batterij die deze problemen vermindert, is het doel van DARPA, en de nieuwe flowbatterij lijkt aan alle criteria te voldoen. Naast het overtreffen van lithiumbatterijen op het gebied van prestaties en veiligheid, schalen flowbatterijen ook gemakkelijker op.

Gewone flowbatterijen bevatten heel weinig energie in een bepaald volume en massa. Hun energiedichtheid is slechts 10 procent van die van lithium-ionbatterijen. Dit heeft te maken met de hoeveelheid materiaal dat een waterige oplossing kan bevatten, legt Rodby uit. Er is slechts zoveel zout dat je in een glas water kunt oplossen. Door nanovloeistoffen te gebruiken, waarin nanodeeltjes in suspensie worden gehouden, slaagden onderzoekers erin om capaciteit toe te voegen die vergelijkbaar is met Li-ion. De deeltjes zijn zo ontworpen dat ze permanent in suspensie blijven, wat helpt bij het verplaatsen van de deeltjes door het systeem en het maken van contact met de elektroden. De deeltjes kunnen tot 80 procent van het gewicht van de vloeistof uitmaken, terwijl deze niet viskeuzer wordt dan motorolie.

De nanovloeistoffen kunnen worden gebruikt in een systeem met een energieopslagpotentieel dat vergelijkbaar is met dat van een lithium-ionbatterij en met het pompbare herladen van een flowbatterij. Bovendien worden de nanoschaaldeeltjes gemaakt van gemakkelijk verkrijgbare, goedkope mineralen, zoals ijzeroxide en gamma-mangaandioxide voor respectievelijk de anode en kathode materialen.

Bovendien, omdat de nanoelectrofuel een waterige suspensie is, vat het geen vlam en explodeert het niet, noch zou het materiaal gevaarlijk zijn als de batterij zou lekken. De batterij heeft een breed operationeel bereik van -40 °C tot 80 °C.

Klinkt bijna te goed om waar te zijn. 🤞
 
Laatst bewerkt:
Staat dit al ergens op dit forum?

Utopie?
David Sinclair heeft ook enkele podcast opgenomen (onder andere met Andrew Huberman). Ik denk te herinneren dat hij claimde dat hij door z'n levensstijl te verbeteren, dat z'n lichaam in essentie tien jaar jonger is geworden. Verder herinner ik me dat hij veel onderzoek rond gist citeerde. Verder is het kwestie van veel meten en finetunen. Dat meten, zoals heel regelmatig bloedonderzoeken en heel testreeks, vind ik nu nog vrij duur eerlijk gezegd.
Zie ook dit voor een samenvatting:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan