Impact geopolitieke conflicten op beurs

Ja, maar soms zijn al veel zaken in de beurzen ingeprijsd en zorgt dit ervoor dat zelfs sombere vooruitzichten, geen of nauwelijks nog impact hebben op de beurs. In zo'n fase kunnen we nu ook (bijna) zitten??

Als Trump straks aankondigt dat ze 20-30.000 manschappen en nog een hoop materiaal gaan inzetten, Kharg bezetten / gebieden of eilanden langs de straat van Hormuz bezetten en dat dit vermoedelijk een paar maand zal duren - dan kunnen we spreken over wat anticipatie op de iets langere termijn, vandaag is er elke dag twijfel want kant letterlijk alle kanten uit. Dus we zitten imo nog mijlen ver van de fase dat sombere vooruitzichten al in in de beurzen verrekend zitten.

Iran zal dan reageren met de middelen die ze nog hebben, ik twijfel er geen seconde aan dat hun capaciteit een grote klap heeft gehad - maar zolang het niet de 100% benadert zal er gereageerd worden. De straat der tranen zal uitgespeeld worden, die drones blijven levensgevaarlijk en stel dat ze wat geluk hebben en ze kelderen 1 of 2 schepen in de straat van Hormuz (veronderstellend dat de VS deze poogt te beveiligen) - die is dan dicht voor ettelijke maanden. Of echt grote schade aan Kharg - ook dat heeft een grote impact, we kunnen ook massaal investeren in Rusland om wat meer olie te leveren (ALS dat al lukt op korte termijn) - Venezuela heeft ook veel - maar duurt jaren om op te schalen. Of Iran die full scale infra in andere golfstaten gaat viseren - kan je dat allemaal beveiligen - onbegonnen werk zolang Iran drones en wat raketten kan afvuren. Dat gat in de bevoorrading kan je niet dichten op een paar maand.

Iran naar het stenen tijdperk bombarderen - dat is perfect mogelijk en klinkt héél mooi en je hebt gewonnen, maar bovenstaande en nog tal van andere risico's en gevolgen, en dat is los van het menselijke aspect.

Of de VS zal moeten scoren met een geniale move, hetzij militair of diplomatisch - anders zijn we met z'n allen de sigaar als dat effectief zwaar/lang escaleert.

Als Trump straks aankondigt dat ze 20-30.000 manschappen en nog een hoop materiaal gaan inzetten, Kharg bezetten / gebieden of eilanden langs de straat van Hormuz bezetten en dat dit vermoedelijk een paar maand zal duren - dan kunnen we spreken over wat anticipatie op de iets langere termijn, vandaag is er elke dag twijfel want kant letterlijk alle kanten uit. Dus we zitten imo nog mijlen ver van de fase dat sombere vooruitzichten al in in de beurzen verrekend zitten.

Iran zal dan reageren met de middelen die ze nog hebben, ik twijfel er geen seconde aan dat hun capaciteit een grote klap heeft gehad - maar zolang het niet de 100% benadert zal er gereageerd worden. De straat der tranen zal uitgespeeld worden, die drones blijven levensgevaarlijk en stel dat ze wat geluk hebben en ze kelderen 1 of 2 schepen in de straat van Hormuz (veronderstellend dat de VS deze poogt te beveiligen) - die is dan dicht voor ettelijke maanden. Of echt grote schade aan Kharg - ook dat heeft een grote impact, we kunnen ook massaal investeren in Rusland om wat meer olie te leveren (ALS dat al lukt op korte termijn) - Venezuela heeft ook veel - maar duurt jaren om op te schalen. Of Iran die full scale infra in andere golfstaten gaat viseren - kan je dat allemaal beveiligen - onbegonnen werk zolang Iran drones en wat raketten kan afvuren. Dat gat in de bevoorrading kan je niet dichten op een paar maand.

Iran naar het stenen tijdperk bombarderen - dat is perfect mogelijk en klinkt héél mooi en je hebt gewonnen, maar bovenstaande en nog tal van andere risico's en gevolgen, en dat is los van het menselijke aspect.

Of de VS zal moeten scoren met een geniale move, hetzij militair of diplomatisch - anders zijn we met z'n allen de sigaar als dat effectief zwaar/lang escaleert.
Tenzij dat de markt al weet / rekening houdt met wat jij weet, en er bijgevolg al op geanticipeerd heeft :rolleyes:.
Maar inderdaad, als Trump straks aankondigt dat ze 20-30.000 manschappen en nog een hoop materiaal gaan inzetten, kan de ultieme neerwaartse spike en bodem gezet worden. Daarom dat ik nog een klein gedeelte short zit.

Iran: "Passage door Straat van Hormuz is vrij, maar niet voor Amerikaanse en Israëlische schepen"

Samengevat: Iran zegt dat de Straat van Hormuz open blijft voor internationale scheepvaart, behalve voor schepen die gelinkt zijn aan de VS of Israël. Volgens Iraanse officials zijn er al afspraken of plannen voor akkoorden met Europese, Aziatische en Arabische landen om vrije doorgang te garanderen, zolang ze niet tot “de agressor” behoren.

Ondertussen roept Trump andere landen op om zelf de veiligheid en controle over de zeestraat te verzekeren. België wil eventueel meedoen aan een beveiligingsmissie, maar alleen bij een duurzaam staakt-het-vuren en binnen een internationaal kader.

Bron: HBVL

Denk dat het niet zo eenvoudig is zo een afspraken te maken en dat helemaal fail safe EN 100% risicovrij te doen. Maar als de intentie er is - dat is alvast een begin- maar die info is ook niet nieuw, al vaak zien verschijnen. De feiten zijn dat slechts een handvol schepen passeren vandaag de dag.

Edit: schepen die niet gelinkt zijn aan de VS of Iran - dat kan een zeer ruim begrip zijn en is sterk afhankelijk van interpretatie.

Iran: "Passage door Straat van Hormuz is vrij, maar niet voor Amerikaanse en Israëlische schepen"

Samengevat: Iran zegt dat de Straat van Hormuz open blijft voor internationale scheepvaart, behalve voor schepen die gelinkt zijn aan de VS of Israël. Volgens Iraanse officials zijn er al afspraken of plannen voor akkoorden met Europese, Aziatische en Arabische landen om vrije doorgang te garanderen, zolang ze niet tot “de agressor” behoren.

Ondertussen roept Trump andere landen op om zelf de veiligheid en controle over de zeestraat te verzekeren. België wil eventueel meedoen aan een beveiligingsmissie, maar alleen bij een duurzaam staakt-het-vuren en binnen een internationaal kader.

Bron: HBVL
Wel het lijkt er toch op dat al de andere landen inderdaad bezig zijn om de veiligheid en controle over de zeestraat te onderhandelen. Jammer genoeg zal dit niet opgaan voor de VS maar dit is wat je krijgt als je alle diplomatie naar de knoppen helpt. Ik vraag me af wat de impact zal zijn op de Amerikaanse bedrijven van dat gedrag want draai het of keer het, het sentiment naar alles wat Amerikaans is is echt wel aan het keren en ik zie dit nog keihard in hun gezicht ontploffen. Ondertussen lacht Poetin zich in zijn vuist gezien Trump op dit moment gewoon aan het doen is waar hij al jaren van droomt, namelijk dat Europa losgeweekt wordt uit de Amerikaanse invloedsfeer. Hopelijk zijn we hier in Europa wakker en nemen we dit moment om gewoon zelf de macht te grijpen ipv ons weer in een hoek te laten drummen waar een ander ons kan komen vertellen hoe het zit.

De straat is zo goed als leeg en er liggen honderden schepen in de buurt, langs beide kanten - ik ben dus helaas niet de enige die denk dat het niet zo eenvoudig is.
Hoe meer mensen dat denken, hoe meer kans dat we dicht bij een beursbodem zitten 😃. Maar nogmaals: ik zit nog voor een klein gedeelte short, en ook nog in Petrobras en XDW0.

Laatst bewerkt:
Wel het lijkt er toch op dat al de andere landen inderdaad bezig zijn om de veiligheid en controle over de zeestraat te onderhandelen. Jammer genoeg zal dit niet opgaan voor de VS maar dit is wat je krijgt als je alle diplomatie naar de knoppen helpt. Ik vraag me af wat de impact zal zijn op de Amerikaanse bedrijven van dat gedrag want draai het of keer het, het sentiment naar alles wat Amerikaans is is echt wel aan het keren en ik zie dit nog keihard in hun gezicht ontploffen. Ondertussen lacht Poetin zich in zijn vuist gezien Trump op dit moment gewoon aan het doen is waar hij al jaren van droomt, namelijk dat Europa losgeweekt wordt uit de Amerikaanse invloedsfeer. Hopelijk zijn we hier in Europa wakker en nemen we dit moment om gewoon zelf de macht te grijpen ipv ons weer in een hoek te laten drummen waar een ander ons kan komen vertellen hoe het zit.
Had Trump niet gezegd dat de US voldoende olie van hun eigen hebben -> they don't care about Hormutz zou je dan denken??

Had Trump niet gezegd dat de US voldoende olie van hun eigen hebben -> they don't care about Hormutz zou je dan denken??
Jammer genoeg heeft de US wel weinig raffinagecapaciteit voor hun eigen light crude oil. En ook voor zaken als urea voor de landbouw moeten ze veel in het MO aankopen.

Eh, ik betwijfel dat dat het beoogde effect gaat hebben.
Ik weet niet of het doenbaar is, maar ik hoop het alleszins wel.

Die brief van de Iraanse president aan het Amerikaanse volk gelezen?
'Peaceful nation' die anderen altijd gerust laat!

Jaja, en wat had Oekraïne misdaan aan Iran om 100.000 Iraanse Shaheds en ballistische raketten op hun kop te krijgen?
En Hezbollah en Hamas zijn ook lekker peaceful.

Axis of evil, structureel gekant tegen democratieën.
Gewoon weg ermee, voor ons eigen bestwil in de toekomst.

Total Energies is mijn kanarie in de koolmijn. Als die fel stijgt, staat de rest in het rood. En als TTE in het rood staat, stijgt de rest.

Wat de P&A light discussie betreft: het Iraanse regime is zeker geen factor van stabiliteit in de regio en voor het Iraanse volk wens ik dat het verdwijnt, maar de realiteit is wel dat het IRGC nog steeds de teugels stevig in handen heeft. Wellicht meer dan ooit, dankzij Trump & Netanyahu. Decapitation strikes halen niets uit, de macht is gedecentraliseerd en het land blijft stevig van zich afbijten. Het IRGC is echter geen monolithisch blok dat enkel uit hardliners bestaat, er zijn ook pragmatici. Saudi-Arabië heeft zich onder MBS ook heruitgevonden, Iran kan dat ook. De laatste jaren zag ik toch regelmatig beelden opduiken van straatbeelden in Teheran van vrouwen zonder hoofddoek (niet bij protesten, gewoon op straat) en dat is iets wat ik nog niet zag in 2012 en 2014 toen ik daar was, in het noordelijke, rijkere gedeelte van Teheran. In het (armere, conservatieve) zuiden van de stad was de chador nogal dominant.

Mocht de IRGC aan zet blijven verwacht ik wel dat de geestelijkheid een stapje terug zal moeten zetten. Khamenei junior is niets meer dan een symbolische figurehead die belangrijk is voor de continuïteit.

Terug groen

Wat heeft Donals getweet? 🙉
Geruchten over Iran en Oman die spreken over het samen managen van trafiek door Hormuz. Volgens mij gewoon weer de markt die springt op iets wat in de praktijk weinig verschil gaat maken.

Excuus voor de rare bron trouwens, wist de rode lijnen ervan en heb dan gewoon effe gegoogled op iran oman hormuz en het eerste dat ik tegenkwam gelinkt. :D

Laatst bewerkt:
Elektriciteitscentrales en bruggen bombarderen, en eindigen met "Praise to Allah".

Moslims staan er doorgaans voor gekend om zeer lichtvoetig en met humor te reageren als je sarcastisch praat over hun religie.
Dat is een zodanig over the top 'i don't care, après moi le déluge' bericht met 2 mogelijkheden.
Ofwel is er al een soort halve deal in orde en hij weet dus dat het wss voorbij is, ofwel is hij echt desperate en dan is het mayhem want dan valt Iran alle olie- en gasinstallaties van de regio aan.

Interesting times inkomende op dinsdag 🙂
Blij met mijn olie hedge en us chemical. (Want Europese chemicals zullen dan gigantische kloppen krijgen).

Ik vrees voor optie 2, hoe onmogelijk ik dat ook achte weken terug, nooit gedacht dat China, de golfstaten zich zo in de mogelijke vernieling laten rijden. Van Europa had ik dat wel verwacht.

Laat optie 1 maar komen :oi22:.
Er zijn talrijke indicatoren die op een bodem wijzen. Ben benieuwd :oi22: . Geen olie hedges meer, wel nog QQQS.

Laatst bewerkt:
En op de achtergrond ziet ook Rusland zijn olie installaties meer en meer getroffen worden, export olie in dalende lijn - perfecte storm voor nooit geziene olieprijzen en een gigantische schok voor de economie.

Laatst bewerkt:
Elektriciteitscentrales en bruggen bombarderen, en eindigen met "Praise to Allah".

Moslims staan er doorgaans voor gekend om zeer lichtvoetig en met humor te reageren als je sarcastisch praat over hun religie.
Dat is een zodanig over the top 'i don't care, après moi le déluge' bericht met 2 mogelijkheden.
Ofwel is er al een soort halve deal in orde en hij weet dus dat het wss voorbij is, ofwel is hij echt desperate en dan is het mayhem want dan valt Iran alle olie- en gasinstallaties van de regio aan.

Interesting times inkomende op dinsdag 🙂
Blij met mijn olie hedge en us chemical. (Want Europese chemicals zullen dan gigantische kloppen krijgen).
Reageert die niet gewoon zo gepikeerd door het getroll van Iran? Want imo zijn zowel moslims als maga van hetzelfde bedje ziek als je wat lacht met hun "religie".

Anyway, optie 2 zal gewoon desatreus zijn voor de wereldeconomie. En in een later stadium ook zeer negatief voor de Amerikaanse economie naar mijn mening. Als dit zo door gaat staat men op het punt om de dollar als universeel betaalmiddel te vervangen, het vertrouwen in de vs te doen kelderen en de haat tegenover al wat Amerikaans is wereldwijd te verspreiden. Als die echt full bonanza gaat in Iran zie ik al de bondgenoten in het MO (buiten Israel) zich keren tegen de VS.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan