Impact geopolitieke conflicten op beurs

Tijdelijke wapenstilstand van 45 dagen in zicht. De bodem is gezet :oi22:.
Geen enkele bron voor, gewoon de zoveelste marktmanipulatie net voor ze opnieuw escaleren. 🙂

Komt voor de zoveelste keer van Axios, oa Reuters kon het nergens bevestigd krijgen. En zelfs als het waar zou zijn is het heropenen van Hormuz een voorwaarde, iets waar Iran nooit in meegaat op dit moment.

Tijdelijke wapenstilstand van 45 dagen in zicht. De bodem is gezet :oi22:.

Dat lijkt mij toch wel wat voortvarend om er vanuit te gaan. Ze zijn er over aan het spreken.

Daarnaast stelt Iran duidelijk het volgende:

Iran zegt de Straat van Hormuz pas weer te willen openen als het land wordt gecompenseerd voor de in de oorlog geleden schade. Het land eiste eerder de controle over de gehele doorgang op en heeft aangekondigd een tolheffingssysteem in te voeren. Daarnaast dreigde Teheran in de nacht van zondag op maandag met verdere escalatie als burgerdoelen in het land door de VS en Israël worden aangevallen, iets waar de Amerikaanse president Donald Trump zondag opnieuw mee dreigde.

Maar we zullen zien.

Dat lijkt mij toch wel wat voortvarend om er vanuit te gaan. Ze zijn er over aan het spreken.

Daarnaast stelt Iran duidelijk het volgende:

Maar we zullen zien.
Als er al uitzicht is op het heropenen van de straat van Hormuz doet dat al veel. De beleggers zitten momenteel boordevol angst. Ideaal voor bodemvorming.

We kunnen ook gewoon met munten gooien en kijken hoe ze vallen, het gaat al weken alle kanten uit .. we zullen wel zien wie raketten afvuurt en waar ze terecht komen en of er al dan niet vliegtuigen met manschappen landen.

Trump heeft nog een andere optie, verder gaan zoals vandaag en verkondigen dat het de zwaarste bombardementen in de geschiedenis zijn en dat ze eindelijk hun doelen bereikt hebben, ze hadden een atoombom en die is nu vernietigd.

Als er al uitzicht is op het heropenen van de straat van Hormuz doet dat al veel. De beleggers zitten momenteel boordevol angst. Ideaal voor bodemvorming.

Het punt is dat dit pure speculatie is. Op dezelfde manier zoals de markt al de volledige tijd aan het ageren is. Gelijk een jojo... gelijk pure marktmanipulatie.

EDIT: allez het is een plan van Pakistan waar ze tijdens de vorige nacht over gesproken hebben.
De bron meldde dat de Pakistaanse legerchef, veldmaarschalk Asim Munir, de hele nacht in contact heeft gestaan met de Amerikaanse vicepresident JD Vance, speciaal gezant Steve Witkoff en de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araqchi.

Laatst bewerkt:
Het punt is dat dit pure speculatie is. Op dezelfde manier zoals de markt al de volledige tijd aan het ageren is. Gelijk een jojo... gelijk pure marktmanipulatie.
Er zijn massa’s indicatoren die op bodemvorming wijzen. Nog een korte prikker naar beneden zou ideaal zijn om mijn QQQS van de hand te doen.

Er zijn massa’s indicatoren die op bodemvorming wijzen. Nog een korte prikker naar beneden zou ideaal zijn om mijn QQQS van de hand te doen.
Wil je eens die indicatoren oplijsten aub :p

Voor zover ik het kan inschatten lijkt het volgende scenario mij vrij waarschijnlijk: Trump vindt geen deal en gaat deze week Kharg Island binnenvallen, olie schiet naar $150+, Iran plooit niet en de wereld komt in een globale recessie terecht waarin stonks only go down.

Wil je eens die indicatoren oplijsten aub :p

Voor zover ik het kan inschatten lijkt het volgende scenario mij vrij waarschijnlijk: Trump vindt geen deal en gaat deze week Kharg Island binnenvallen, olie schiet naar $150+, Iran plooit niet en de wereld komt in een globale recessie terecht waarin stonks only go down.
Hier enkele:

Dat zijn allemaal toffe grafieken, maar kan je uitleggen hoe de bodem bereikt is als Hormuz niet open gaat de komende weken (om niet te zeggen maanden)? Een vat Brent gaat nu voor 140+ USD terwijl de futures nog altijd rond de 110 blijven plakken. De markt prijst oliefutures op basis van imminente heropening, als dat niet gebeurt is er m.i. een gigantisch probleem.

Dat zijn allemaal toffe grafieken, maar kan je uitleggen hoe de bodem bereikt is als Hormuz niet open gaat de komende weken (om niet te zeggen maanden)? Een vat Brent gaat nu voor 140+ USD terwijl de futures nog altijd rond de 110 blijven plakken. De markt prijst oliefutures op basis van imminente heropening, als dat niet gebeurt is er m.i. een gigantisch probleem.
We zullen zien hoe die “verrassing” ingekleed wordt door de politici 😉.

We zullen zien hoe die “verrassing” ingekleed wordt door de politici 😉.

Iran is niet bereid weer scheepsverkeer toe te laten in de Straat van Hormuz in het kader van een tijdelijk staakt-het-vuren

Zal afwachten zijn of hetgeen in dat plan staat effectief aanvaardbaar is voor beide partijen. Sowieso verwacht ik wel dat zelfs al gaat die straat open. Dat een tolheffing van toepassing zal zijn.
Of Amerika moet bereid zijn om een herstelbetaling te doen voor de schade bij Iran. Wat ik mij zeer moeilijk kan inbeelden.

Zal afwachten zijn of hetgeen in dat plan staat effectief aanvaardbaar is voor beide partijen. Sowieso verwacht ik wel dat zelfs al gaat die straat open. Dat een tolheffing van toepassing zal zijn.
Of Amerika moet bereid zijn om een herstelbetaling te doen voor de schade bij Iran. Wat ik mij zeer moeilijk kan inbeelden.
Die tolheffing bedraagt ongeveer 1$ per vat olie (2000000$ voor grote olietanker die 2000000 vaten kan vervoeren). Valt op zich mee… Laat u niet gek maken ;).

Iran naar het stenen tijdperk bombarderen - dat is perfect mogelijk en klinkt héél mooi en je hebt gewonnen, maar bovenstaande en nog tal van andere risico's en gevolgen, en dat is los van het menselijke aspect.
De vraag is natuurlijk, wat is dat: Het stenen tijdperk. In tijden waar je drones voor een paar 1000 euros kan fabriceren in grootmoeders keuken... is dat statement moeilijk waar te maken. Ze hebben geen volume productie nodig van hoogwaardig militair materiaal, angst is genoeg om de straat van hormuz dicht te houden.

Bodemvorming neemt toch vaak iets meer tijd in beslag?

(Ik ken niks van TA)
Bodemvorming is al 2-3 weken bezig en is nog lopende. Alleen niemand ziet het 🙈. Bij bodemvorming moet je je niet gek laten maken door onheilspellende media. Gewoon nuchter blijven.

Tijdelijk staak het vuren niet door Iran geaccepteerd.

Wel meer en meer schepen die door de straat mogen varen. Op voorwaarde dat ze geen link hebben met Amerika of Israël.
Ze gingen wel een tegenvoorstel doen op dat 15 puntenplan van een tijdje geleden.

Terug
Bovenaan