Illegale rave in Sint-Truiden

Nee dat is niet waar.

Ik heb zelf in mijn jonge jaren ook nog naar illegaal georganiseerde "free partys" geweest indertijd.
Dat werd toen gehouden in oude fabriekspanden, leegstaande zalen, of zelfs openlijk op stukken strand.

Maar nooit hebben we in broeigebieden waar dieren zaten, zitten feesten.

Dus ik heb misschien wel de extreme term "crack junkies" gebruikt, om het wat in het belachelijke te trekken,
maar ik blijf bij mijn standpunt: Hadden ze geen dierenleed veroorzaakt, dan had ik er zelfs nog geen probleem mee gehad.
Iedereen is jong geweest en doet eens gek. Ja ze hebben illegaal terrein betreed, maar wie doet dat eens niet. Zolang ze geen vandalisme, diefstal pleegden, vond ik dat nu nog niet eens zo erg. Maar dieren wegjagen van de moeder. Dat vind ik wel erg.
En als jij denkt dat ik dat als "goedkoop argument" gebruik, dan ben je verkeerd.
Ik had het niet over jou. Jou zie ik geregeld posten over de natuur en jij was tenminste nog eerlijk genoeg om te zeggen wat je er van vond ('crack junkies') maar er waren en zijn er hier (en elders) wel degelijk die dat als goedkoop argument gebruiken.
 
Nee dat is niet waar.

Ik heb zelf in mijn jonge jaren ook nog naar illegaal georganiseerde "free partys" geweest indertijd.
Dat werd toen gehouden in oude fabriekspanden, leegstaande zalen, of zelfs openlijk op stukken strand.

Maar nooit hebben we in broeigebieden waar dieren zaten, zitten feesten.

Dus ik heb misschien wel de extreme term "crack junkies" gebruikt, om het wat in het belachelijke te trekken,
maar ik blijf bij mijn standpunt: Hadden ze geen dierenleed veroorzaakt, dan had ik er zelfs nog geen probleem mee gehad.
Iedereen is jong geweest en doet eens gek. Ja ze hebben illegaal terrein betreed, maar wie doet dat eens niet. Zolang ze geen vandalisme, diefstal pleegden, vond ik dat nu nog niet eens zo erg. Maar dieren wegjagen van de moeder. Dat vind ik wel erg.
En als jij denkt dat ik dat als "goedkoop argument" gebruik, dan ben je verkeerd.
En in een oud fabriekspand kan geen natuur zitten? Lijken me thans ideale plaats voor vleermuizen bv.

Ik wil maar zeggen, pas op met te snel conclusies te trekken.
 
Die legale rave van deze avond is niet aan zijn eerste editie toe hoor.
Normaal ga ik er niks van horen,het zou me zelfs verbazen.
Is niet geheel exact op dezelfde locatie maar ik geloof zelfs dat het verschil in afstand slechts maar een kilometer is of zo,in vogelvlucht zelfs pak minder.

Wat ik ook niet goedkeur is dat er onnodige schade is toegebracht aan de natuur.
Het volume van de decibels zal al beperkt zijn plus men hoeft niet via bermen een ingang te zoeken tot de party site waar men dassenburchten en dergelijke vernield.
Nu kan het via de normale toegangswegen.



Maar toch vind ik het nog steeds hypocriet dat men dat argument naar boven blijft halen en buiten proportie plaatst.
De mens brengt dagdagelijks (grotere) schade aan de natuur aan.
Dat men de ravers nu aansprakelijk stelt voor alle geleden schade vind ik brug te ver,men zou beter eens in de spiegel staan.

Mijn neef werkt bij de gemeentedienst en die zijn de maandag na de rave het terrein gaan opruimen.
Hij zei dat het er vrij proper bijlag,dat ze alleen maar alles moesten oppikken wat ze verzameld hadden.
 

Allez hop, nog een aantal keren laten begaan en er is dan elke week wel ergens één of ander dorp in W-Europa dat opgeschrikt wordt door illegaal megafestival.
 

Allez hop, nog een aantal keren laten begaan en er is dan elke week wel ergens één of ander dorp in W-Europa dat opgeschrikt wordt door illegaal megafestival.
Een illegaal wat?
 
Enige reden waarom het nu in het nieuws komt is toch ook gewoon duidelijk omdat het pas in sint truiden geweest is.

Het beruchte festival is aan de dertigste editie toe.
Het is niets nieuws.

Ik moet terug denken aan het stukje rond vliegtuig crashes. Dat aantal daalt over de jaren heen, maar het aantal nieuwsberichten er rond stijgt. Waardoor er een heel andere perceptie ontstaat.
 
Laatst bewerkt:
Reacties niet zo in het belachelijke trekken aub.

Allez hop, nog een aantal keren laten begaan en er is dan elke week wel ergens één of ander dorp in W-Europa dat opgeschrikt wordt door illegaal megafestival.
Ah ge zijt voor die verwoording gegaan. Andere opties waren:

Elke week een stad
- geteisterd door bandeloos drugsbacchanaal
- overspoeld met gedrogeerde werkloze brievenbuspissers en drempelkakkers
- getroffen door verwoestende orkaan van genocidaire dassenhaters
 
Enige reden waarom het nu in het nieuws komt is toch ook gewoon duidelijk omdat het pas in sint truiden geweest is.
Of omdat we ons voor de eerste keer bewust zijn geworden van de schade die die figuren aanrichten?

Ik dacht vroeger aan raves als een feestje met een 30-tal marginalen die onder een brug veel te luide muziek stonden af te spelen. Dat is een heel verschil met een festival dat gigantisch veel overlast bezorgen voor een heel dorp.
 
Of omdat we ons voor de eerste keer bewust zijn geworden van de schade die die figuren aanrichten?

Ik dacht vroeger aan raves als een feestje met een 30-tal marginalen die onder een brug veel te luide muziek stonden af te spelen. Dat is een heel verschil met een festival dat gigantisch veel overlast bezorgen voor een heel dorp.
Echt? Als "schade" en "overlast" uw probleem zijn, dan lijkt het me veel efficiënter om meer op te komen tegen vervuiling door bedrijven, auto's, sluikstorters, ... Daar valt veel meer te halen dan de overlast die zo'n rave veroorzaakt.

Denkt je trouwens dat pukkelpop geen impact heeft?

Het is echt niet door de overlast dat het plots meer aandacht krijgt. Het is omdat het dichtbij gebeurd. En dan hoor je ook in de periode erna meer zaken vanuit het buitenland. Dat is bij ELK fenomeen zo. Hier is al heel wat onderzoek naar gedaan.
Zoek gerust ook eens op "Availability bias" of "availability heuristic", daar wordt slim op ingespeeld door de kleinere kranten.
 
Laatst bewerkt:
De buren vlakbij Pukkelpop scheppen die paar dagen hopen geld met verkoop van drank, eten etc in hun voortuin. Die kebabzaak draait die dagen een jaaromzet.
 
De buren vlakbij Pukkelpop scheppen die paar dagen hopen geld met verkoop van drank, eten etc in hun voortuin. Die kebabzaak draait die dagen een jaaromzet.
Dus er geen overlast bij Pukkelpop? De Kempische steenweg die de facto een voetgangerszone is, Bokrijk en Kiewit (incl. gebieden van Natuurpunt) die quasi recht in de festivalzone liggen?
Maar enkele buurtbewoners verdienen geld dus er is geen overlast? Of wordt het oogluikend toegestaan door de lokale overheid om wat van de overlast te compenseren?
 
Dus er geen overlast bij Pukkelpop? De Kempische steenweg die de facto een voetgangerszone is, Bokrijk en Kiewit (incl. gebieden van Natuurpunt) die quasi recht in de festivalzone liggen?
Maar enkele buurtbewoners verdienen geld dus er is geen overlast? Of wordt het oogluikend toegestaan door de lokale overheid om wat van de overlast te compenseren?

Schrijf ik ergens dat er geen overlast is? Ik woon er een kilometer vandaan. Tijdens Pukkelpop staat de auto's tot voor mijn deur geparkeerd. Lawaai genoeg hier die dagen. Wij hebben er niks aan maar inderdaad, de buren daar op Kiewit, die hun tuinen staat vol met vanalles en nog wat om te verkopen.

In feite is hier altijd overlast. Als het Pukkelpop niet is dan zijn het de vliegtuigjes van Kiewit vliegveld die hier boven mijn huis zitten lawaai te maken. Wij mogen op zondag geen gras maaien maar die mogen hele zondagen hier voor hun plezier rondvliegen.
 
Laatst bewerkt:
Schrijf ik ergens dat er geen overlast is?
Wat probeer je dan aan te tonen met deze post op reactie op de andere post? :unsure:
De buren vlakbij Pukkelpop scheppen die paar dagen hopen geld met verkoop van drank, eten etc in hun voortuin. Die kebabzaak draait die dagen een jaaromzet.

[...]
Denkt je trouwens dat pukkelpop geen impact heeft?
Nee, je zegt het niet letterlijk, maar doet wel een stevige insinuatie.
 
Ik wil gewoon zeggen dat Pukkelpop niet voor iedereen overlast is. Zeker niet voor die daar naast woont.
 
Ik wil gewoon zeggen dat Pukkelpop niet voor iedereen overlast is. Zeker niet voor die daar naast woont.
En hoe is dat relevant? Kun je daar wat context aan geven?
In Sint Truiden zullen er ook misschien buren zijn geweest die vonden dat er geen overlast was. Maar ik zie niet wat dat toevoegt aan de discussie?
 
De buren vlakbij Pukkelpop scheppen die paar dagen hopen geld met verkoop van drank, eten etc in hun voortuin. Die kebabzaak draait die dagen een jaaromzet.

Op die rave kunnen de buren ook perfect een tentje op het terrein opzetten om eten en drank te verkopen.

En weet je wat helemaal gratis je hoeft geen staanplaats te betalen zoals op pukkelpop wel het geval is.
 
Vandaag een artikel gelezen over die illegale rave's. Ook al is het fenomeen van rave's en goa parties al dertig jaar oud, het wint nu meer en meer aan populariteit omdat het een tegenbeweging vormt tegen de overcommerciële en peperdure muziekfestivals vandaag de dag. Ik kan best begrijpen dat er een groeiende groep festivalgangers is die het gehad heeft met uren aan de PC zitten om een duur ticket te kunnen kopen voor een festival waar het meer draait om "gezien te worden en te posten op de socials" en je 5 Euro voor een pint betaalt.
 
Vandaag een artikel gelezen over die illegale rave's. Ook al is het fenomeen van rave's en goa parties al dertig jaar oud, het wint nu meer en meer aan populariteit omdat het een tegenbeweging vormt tegen de overcommerciële en peperdure muziekfestivals vandaag de dag. Ik kan best begrijpen dat er een groeiende groep festivalgangers is die het gehad heeft met uren aan de PC zitten om een duur ticket te kunnen kopen voor een festival waar het meer draait om "gezien te worden en te posten op de socials" en je 5 Euro voor een pint betaalt.
Wel, ik kan dat niet goed begrijpen. Inderdaad, voor de grote festivals zoals een Tomorrowland of Werchter is het een uitdaging om aan (goede) tickets te komen. Maar die line-up is ook hemel en aarde verschil met dat van een illegaal ravefeestje. Ik denk gewoon dat dat een volledig apart publiek is.

Er zijn genoeg festivals waarbij je niet uren moet aanschuiven en waar de kosten al bij al nog meevallen. Uiteraard kost uw pint drie euro en in de supermarkt maar anderhalf. Maar er komen ook meer kosten bij te zien + de organisatoren doen dit niet voor de schoon ogen van het publiek maar om iets te verdienen (om al dan niet terug in het festival te steken).

Ik geloof oprecht niet dat 80% van het publiek bij zo een illegale rave ook het publiek is dat naar Tomorrowland of Werchter zou gaan. Voornamelijk het illegale (+ openbaar drugsgebruik!) zijn de USP’s voor die groep.
 
Goh ja wat is een line-up? Als we puur spreken over artiesten die komen performen dan kan ik begrijpen dat een gratis illegale rave niet de headliners kan boeken van een Rock Werchter of Pukkelpop. Maar op dancefestivals zijn het voornamelijk dj's die sets komen draaien, en vaak betaal je daar meer de naam dan de setlist of mixing skills die ze tentoon spreiden. Een Dimitri Vegas en Like Mike zullen bijvoorbeeld hopen geld kosten, maar ik heb daar eens een set van gezien op televisie en dat is toch pure bagger (oké smaken verschillen). Er zijn meer dan genoeg amateurdj's met voldoende platenkennis die gratis en voor niks een underground set draaien waar je op een dure Tomorrowland alleen maar kan van dromen.
 
Terug
Bovenaan