I7-13700K systeem

R@ndom

Active member
Nieuw systeem gebouwd deze week

Test: Prime 95 Small FFT's, maximum heat : cpu temp gaat in het begin naar +90 °C maar zakt naar 86-88 °C om daar stabiel op te blijven hangen (cpu verbrukt op dat moment >250 W) alle fans draaien op dat moment op 100%. Idle draait dit systeem op een temp van rond de 35°C.
Wat me zorgen baart is de volle belasting temp! Is 88°C niet wat hoog, zou watercooling beter/efficienter zijn?

Hoe zit de koeling in mekaar : 3 x 120 mm intake (allemaal be quiet) front case, 1 x 120mm op cpu luchtkoeler (scythe), 1 x out take 120 mm in rechte lijn na
koel element , top case 2 x 140 mm out take (allemaal op het mobo PWM connectie).
 
Kan van een paar dingen afhangen. Slecht contact van de CPU met de koeler. Geen goede verspreiding van de koelpasta (te weinig of te veel) of gewoon een minder geschikte CPU koeler voor die CPU, mits die wel serieus wat TDP heeft. Vrij restrictieve case qua airflow kan er ook mee te maken hebben.

Welke CPU koeler en case is het juist?
 
Ga ik doen, heb nog wat verder gestest, COD MW2 alles op max, CPU temp +/- 60 °C en GPU +/- 72 °C denk dat dat vrij normaal is...
Prime 95 is een torture test die eigenlijk (niet) realistisch i.v.m. gamen , gamen wal uw pc niet zo zwaar belasten,
Goeie case die 500 DX maar meer koeling komt aan een prijs die meer lawaai geeft, vorig systeem met P183 (Antec) was muisstil ook tijdens het gamen...
 
ik heb ook in december een nieuwe systeem gebouwd met i7-13700.
Heb er een noctua nh-d15 tegen de CPU gehangen en de case is Fractal Torrent.

idle blijft mijn CPU tussen de 28-30 graden hangen en terwijl ik game zit hij tussen de 55-60.
bij meerdere games.

nu erbij zeggen de fractal torrent heeft 3 intake fans + 3 fans van onder en ik heb nog een noctua exhaust fan vanachter gehangen. super stille pc tho.
 
Ga ik doen, heb nog wat verder gestest, COD MW2 alles op max, CPU temp +/- 60 °C en GPU +/- 72 °C denk dat dat vrij normaal is...
Prime 95 is een torture test die eigenlijk (niet) realistisch i.v.m. gamen , gamen wal uw pc niet zo zwaar belasten,
Goeie case die 500 DX maar meer koeling komt aan een prijs die meer lawaai geeft, vorig systeem met P183 (Antec) was muisstil ook tijdens het gamen...
Dat is inderdaad wel normaal. Prime is echt wel een zware test.
 
Terug
Bovenaan