Huurcontract vernieuwen

hey,

bedankt voor jullie reactie

ik heb zonet naar myfinfin gekeken en het huis staat geregistreerd met een huurcontract van 3 jaar.
aanvang huurcontract 23 dec 2019

1 van de hoofdredenen waarom ik denk om het huurcontract te ontbinden is omdat ik er er meer huur zou kunnen voor vragen: ik denk toch +-300 euro per maand meer. en moest ik bijv 6 of 9 maanden (iemand die me het juiste aantal maanden kan bevestigen? nu dat op myfinfin staat dat het een 3J contract is) huurgeld als schadevergoeding moeten betalen, denk ik dat dit over ongeveer 1j, is terugbetaald.

In mijn topic vroeg ik,

waarop ik als antwoord kreeg:
neen. De huurder kan dit weigeren te tekenen. Voor een nieuwe huurder is er geen probleem omdat je dan weer begint met uw eerste kortstondige contract. Om die reden zie je meestal een contract van 1 j, waarna dit verlengd wordt voor nog een jaar om dan over te gaan op de regels van een 9 jarig contract.


Hoe neem ik dit dan het beste aan? moest de huurster het nieuw contract niet willen tekenen. Het kan toch niet dat het contract dan automatisch naar een 9j contract overgaat?
Als de hoofdreden is dat je meer huur wilt vragen na 3 jaar huur, dan kan het zijn dat je bedrogen gaat uitkomen.

Als je een nieuw contract aanbied aan de huidige huurder en die tekent, kan zij naar de rechtbank stappen om de verhoogde huurprijs en de duur aan te vechten omdat jij als verhuurder het huurdecreet wilt omzeilen.

Bij een nieuwe huurder kan het zelfs tricky worden als deze contact opneemt met de oude huurder en ze kunnen aantonen dat je de huurprijs al na 3 jaar exceptioneel verhoogt.

Als verhuurder kan je jaarlijks de huurprijs indexeren, tenzij je afstand hebt gedaan van dit recht, ofwel met een goede motivatie tussen de 6de en 9de maand voor het einde van een 3 jarige periode. Of als je energiebesparende herstellingen hebt laten uitvoeren, bovenop de wettelijke, waardoor de huurder een pak minder verbruik heeft.
 
Ik zou niet weten waarom dat uitmaakt bij een contract van korte duur bij een nieuwe huurder.

De wetgever laat u perfect toe om elk jaar een andere huurder de woning te laten huren en de prijszetting te herevalueren. Nergens in de wetgeving staat bij mijn weten dat de prijs tussen verschillende huurders gelijkaardig moet blijven. Deze is gewoon puur onderhevig aan de regels van de vrije markt.

Bij overgang van contract van 3 naar 9j moet de prijs op indexatie na gelijk blijven en is er een risico dat je dan toch nog die 9 maand boete opgelegd krijgt als ze er een zaak van maken. Ook wanneer je op die manier, dus na een kortstondig contract een nieuw contract van 9j afsluiten aan andere voorwaarden, het creatief probeert te zijn.

Al is het niet expliciet verboden in de wetgeving.

Je bent echter uiteindelijk onderhevig aan de grillen van de rechter.

Opgelet, deze uitspraak geldt niet wanneer je met een contract van normale duur zit ipv korte duur, waar wij voorlopig van blijven uitgaan. Daarnaast ben ik geen beroepsjurist in huurcontracten...
 
Ik zou niet weten waarom dat uitmaakt bij een contract van korte duur bij een nieuwe huurder.

Omdat het kan gezien worden als een omzeiling van de wet. De regels om de huurprijs aan te passen zijn duidelijk. Door bij wijze van spreken elk contract van bepaalde duur te maken en telkens de opzeg te geven om de huurprijs te verhogen en de regelen van huurprijs aanpassing omzeilen.
De wetgever laat u perfect toe om elk jaar een andere huurder de woning te laten huren en de prijszetting te herevalueren. Nergens in de wetgeving staat bij mijn weten dat de prijs tussen verschillende huurders gelijkaardig moet blijven. Deze is gewoon puur onderhevig aan de regels van de vrije markt.

Die regels zijn opgenomen in het huurdecreet en kunnen afgedwongen worden bij de rechtbank. Als je als verhuurder de woning aanpast zodat er een groot voordeel voor de huurder is, dan kan de huurprijs aangepast worden. Of wanneer de waarde van het pand stijgt door bijvoorbeeld aangrenzende verkavelingen,... Kan er een aanpassing gedaan worden.
Bij overgang van contract van 3 naar 9j moet de prijs op indexatie na gelijk blijven en is er een risico dat je dan toch nog die 9 maand boete opgelegd krijgt als ze er een zaak van maken. Ook wanneer je op die manier, dus na een kortstondig contract een nieuw contract van 9j afsluiten aan andere voorwaarden, het creatief probeert te zijn.

Kan niet aangezien er een opeenvolging van huurcontracten is, wat dan tegen de regel is dat een huurovereenkomst slechts eenmaal kan verlengt worden onder dezelfde voorwaarden en de 3 jaar huur niet overstijgt.
Al is het niet expliciet verboden in de wetgeving.

Je bent echter uiteindelijk onderhevig aan de grillen van de rechter.

Opgelet, deze uitspraak geldt niet wanneer je met een contract van normale duur zit ipv korte duur, waar wij voorlopig van blijven uitgaan. Daarnaast ben ik geen beroepsjurist in huurcontracten...
Ben geen beroepsjurist en in mijn 12 jaar bij de huurdersbond heb ik ook nog nooit iemand geweten die dit heeft willen aanvechten. Maar theoretisch zou het kunnen.
 
Omdat het kan gezien worden als een omzeiling van de wet. De regels om de huurprijs aan te passen zijn duidelijk. Door bij wijze van spreken elk contract van bepaalde duur te maken en telkens de opzeg te geven om de huurprijs te verhogen en de regelen van huurprijs aanpassing omzeilen.
Maar die regels gelden tijdens het verloop van het contract. Juist om ervoor te zorgen dat je gedurende de aangegane termijn (1 tot 3 bij een kortstondig contract of 9 bij een gewoon basiscontract) stabiliteit kunt voorzien voor de huurder. En dat die niet voor verrassingen komen te staan. Eigenlijk is dit een bescherming van de huurder.

Die regels zijn opgenomen in het huurdecreet en kunnen afgedwongen worden bij de rechtbank. Als je als verhuurder de woning aanpast zodat er een groot voordeel voor de huurder is, dan kan de huurprijs aangepast worden. Of wanneer de waarde van het pand stijgt door bijvoorbeeld aangrenzende verkavelingen,... Kan er een aanpassing gedaan worden.
Dat zijn bij mijn weten nog altijd enkel regels BINNEN de bepaling van het contract. Niet contractoverschrijdend. Op de theoretische versie na.

Kan niet aangezien er een opeenvolging van huurcontracten is, wat dan tegen de regel is dat een huurovereenkomst slechts eenmaal kan verlengt worden onder dezelfde voorwaarden en de 3 jaar huur niet overstijgt.
Maar door het nieuwe huurcontract zijn het niet meer dezelfde voorwaarden (prijs is vb verhoogd). Ook dacht ik verstaan te hebben dat die verlenging ENKEL geldt voor het principe van het korte contract. Dus zodanig dat mensen niet 1j, 1j, 1j om dan over te gaan naar een basisduur van 9j als basisoptie.
Ik dacht mij niet te herinneren dat dit in de standaardbepaling van het contract van 9j staat. Ook dacht ik dat als uw 9j om is, en je onderneemt geen actie, en het wordt dus stilzwijgend verlengd dan zit je opnieuw onder dezelfde bepalingen aan een contract van 9j.
Dus als dat mag, zie ik niet in waarom 3 (dus expliciet een contract van korte duur) + 9 (nieuw standaard contract) niet zou mogen.

Maar theoretisch zou het kunnen.
Ja maar mijn inziens zie ik geen reden voor die theorie bij 3 + 9. Behalve bij eenzelfde huurder, omdat dit dan eventueel zou kunnen geargumenteerd worden dat men hiermee de bescherming (prijsstabiliteit) van de huurder probeert te ondergraven. Maar dan nog lijkt het mij theoretisch. Maar persoonlijk zou ik dan gewoon dat risico niet nemen. Meer als genoeg vissen in de vijver indien je er vanuit gaat dat je het voor 200 - 300€/mnd meer kunt huren dan dat je nu doet.
 
Maar die regels gelden tijdens het verloop van het contract. Juist om ervoor te zorgen dat je gedurende de aangegane termijn (1 tot 3 bij een kortstondig contract of 9 bij een gewoon basiscontract) stabiliteit kunt voorzien voor de huurder. En dat die niet voor verrassingen komen te staan. Eigenlijk is dit een bescherming van de huurder.
Maar door na een korte duur contract de huurprijs drastisch te verhogen, (TS heeft het over 300 euro extra) zou dit kunnen gezien worden als omzeiling van de wetgeving. Als men aantoont dat de verhuurder bewust enkel kortstondige contracten aanbied om dan telkens de huurprijs serieus te verhogen, is hij de wet aan het omzeilen. Zijn enige reden om af te wijken van standaard huurovereenkomsten is om de de regels rond huurprijsverhoging te omzeilen. Tenzij die 300 EUR gemotiveerd kunnen worden.

Nogmaals pure theorie, maar niet onmogelijk. Zeker als er deze taktiek door een 1 verhuurder met verschillende panden worden toegepast.
Dat zijn bij mijn weten nog altijd enkel regels BINNEN de bepaling van het contract. Niet contractoverschrijdend. Op de theoretische versie na.

Er is een uitzondering​

Als je in het kader van de woninghuurwet opeenvolgende huurovereenkomsten voor korte duur afsluit (het gaat om contracten van maximaal drie jaar), zijn er beperkingen aan de huurprijs die je mag vragen. Als je als verhuurder zo een contract beëindigt en nadien met een andere huurder een nieuw contract van korte duur afsluit, mag de nieuwe huurprijs gedurende negen opeenvolgende jaren niet hoger zijn dan de prijs die de vorige huurder betaalde. Je mag die huurprijs wel aanpassen aan de index.
Maar door het nieuwe huurcontract zijn het niet meer dezelfde voorwaarden (prijs is vb verhoogd). Ook dacht ik verstaan te hebben dat die verlenging ENKEL geldt voor het principe van het korte contract. Dus zodanig dat mensen niet 1j, 1j, 1j om dan over te gaan naar een basisduur van 9j als basisoptie.
Ik dacht mij niet te herinneren dat dit in de standaardbepaling van het contract van 9j staat. Ook dacht ik dat als uw 9j om is, en je onderneemt geen actie, en het wordt dus stilzwijgend verlengd dan zit je opnieuw onder dezelfde bepalingen aan een contract van 9j.

Alleen dat er een verlenging van 3 jaar is en niet 9 jaar en dat elke opzeg buiten opzeg voor eigen bewoning gezien wordt als een opzeg einde contract.
Dus als dat mag, zie ik niet in waarom 3 (dus expliciet een contract van korte duur) + 9 (nieuw standaard contract) niet zou mogen.


Ja maar mijn inziens zie ik geen reden voor die theorie bij 3 + 9. Behalve bij eenzelfde huurder, omdat dit dan eventueel zou kunnen geargumenteerd worden dat men hiermee de bescherming (prijsstabiliteit) van de huurder probeert te ondergraven.

Maar zo wordt de wetgeving omzeild, aangezien de verhuurder zo 6 jaar een hogere huurprijs kan krijgen dan eigenlijk de bedoeling is.

Maar dan nog lijkt het mij theoretisch.

Klopt wel in praktijk zie ik niet direct een huurder die dit zou aanvechten
Maar persoonlijk zou ik dan gewoon dat risico niet nemen. Meer als genoeg vissen in de vijver indien je er vanuit gaat dat je het voor 200 - 300€/mnd meer kunt huren dan dat je nu doet.
En daarom is het vorige een probleem. Men zou het ook kunnen als een manier om bepaalde mensen te discrimineren. Want een hogere huurprijs sluit ook automatisch een deel van de huurders uit die het niet kunnen betalen.
 
Maar door na een korte duur contract de huurprijs drastisch te verhogen, (TS heeft het over 300 euro extra) zou dit kunnen gezien worden als omzeiling van de wetgeving. Als men aantoont dat de verhuurder bewust enkel kortstondige contracten aanbied om dan telkens de huurprijs serieus te verhogen, is hij de wet aan het omzeilen. Zijn enige reden om af te wijken van standaard huurovereenkomsten is om de de regels rond huurprijsverhoging te omzeilen. Tenzij die 300 EUR gemotiveerd kunnen worden.
Nogmaals pure theorie, maar niet onmogelijk. Zeker als er deze taktiek door een 1 verhuurder met verschillende panden worden toegepast.
Klopt, maar enkel onder de voorwaarde dat het dezelfde huurder is. zie verder

Er is een uitzondering​

Dat het een uitzondering is, maakt niet uit. Hetgeen dat wel uitmaakt is dat bij de uitzondering in artikel 21 van die wet duidelijk het volgende staat :

Niettegenstaande enig andersluidend beding of enige andersluidende overeenkomst wordt bij ontstentenis van een tijdig gedane opzegging of als de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar, te rekenen vanaf de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden. In dat geval zijn artikel 16 tot en met 20 van toepassing en blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, met behoud van de toepassing van artikel 34, 35 en 36, § 3.

Dus enkel onder voorwaarde van :
1) niet tijdig gedane opzegging
2) huurder het goed blijft bewonen, ook bij een nieuwe huurovereenkomst.
Wordt er vanuit gegaan dat het dan overgaat in een contract van lange duur.
Al is het feit dat je verzet toont als verhuurder (door hem zijn opzegging te geven) eventueel een piste om te stellen dat die voorwaarde niet vervuld is. Maar dat lijkt mij dan wel een pure spitsvondigheid te zijn die wel of niet, en waarschijnlijk eerder niet zal ontvankelijk gesteld worden.

Als je in het kader van de woninghuurwet opeenvolgende huurovereenkomsten voor korte duur afsluit (het gaat om contracten van maximaal drie jaar), zijn er beperkingen aan de huurprijs die je mag vragen. Als je als verhuurder zo een contract beëindigt en nadien met een andere huurder een nieuw contract van korte duur afsluit, mag de nieuwe huurprijs gedurende negen opeenvolgende jaren niet hoger zijn dan de prijs die de vorige huurder betaalde. Je mag die huurprijs wel aanpassen aan de index.
Waar staat dit in de wetgeving dat die prijs bij een nieuwe huurder niet mag stijgen boven de index ? Ik heb die ganse link zitten doorbladeren, en ik vind het niet terug :(

Het enigste dat ik letterlijk zie in artikel 34 en 35 is dat er een principe is voor de index(34) of een prijsherziening (35) (al zijn de voorwaarden hier niet van toepassing lijkt mij) is dat dit geldt gedurende de verhuurovereenkomst.

Maar als je een contract correct opzegt, dan stopt de verhuurovereenkomst. En ik zie voor de rest nergens in de wetgeving iets staan over het feit dat deze herzieningsvoorwaarden ook overkoepelend (dus wanneer een verhuurder een contract afsluit met een andere huurder) van toepassing zijn/is of kan zijn.

OF hij zou dit moeten hebben kunnen argumenteren en de actie al veel vroeger hebben ondernomen (paragraaf 1 art 35, tussen 9 maand en 6 maand voor beëindiging 3 jarige termijn en zijn vordering hebben ingediend bij de rechter gedurende die termijn stavend die nieuwe omstandigheden) om dat te bekijken
dit zei:
Bij gebrek aan overeenstemming tussen de partijen kan de rechter een herziening van de huurprijs toestaan als blijkt dat de normale huurwaarde van het gehuurde goed ten gevolge van nieuwe omstandigheden ten minste 20% hoger of lager is dan de eisbare huurprijs op het tijdstip van de indiening van het verzoek.

Dus opnieuw, ik zie echt niet op welke basis dit principe zou gesteld zijn. Aangezien er ook nergens bij mijn weten staat dat contracten van korte duur niet vernieuwd kunnen worden met andere huurders. Het is namelijk niet omdat iets een uitzondering is op een basis gegeven, dat je die uitzondering niet opnieuw en opnieuw en opnieuw en opnieuw en opnieuw en... je begrijpt het wel opnieuw van toepassing kunt maken.
Behalve wanneer in de uitzondering die optie expliciet uitgesloten is. En dat lijkt deze mij vooralsnog niet voor andere huurders. Deze uitzondering is wel expliciet opgenomen voor dezelfde huurder zelfs met een nieuw huurcontract dat door beide partijen getekend is.

Maar zo wordt de wetgeving omzeild, aangezien de verhuurder zo 6 jaar een hogere huurprijs kan krijgen dan eigenlijk de bedoeling is.
Klopt, je hebt gelijk. Ik zie het nu ook ;).
Op voorwaarde dat het dezelfde huurder is (en de huurder hier ook een rechtszaak voor opstart). Dus ik kan enkel aan fabke zeggen, zeg het kortlopende contract op (aangezien het ook bij de overheid duidelijk als kortlopend contract geregistreerd staat). En zoek een andere huurder. Dan heb je de grootste kans dat het lukt.

En lukt het niet dan kan je het contract nog altijd opzeggen door het betalen van die boete (indien de huurder dit zou aanvechten), en mag je in principe de voorwaarden van het contract met een andere partij afsluiten volgens de voorwaarden die jij van toepassing acht.

Klopt wel in praktijk zie ik niet direct een huurder die dit zou aanvechten
Ja, grotendeels omdat de meeste huurders die wet niet zo diep zouden uitgraven. En onze standaard aanname nu eenmaal zou zijn dat met een nieuw contract nieuwe voorwaarden horen en dat dat perfect normaal is.

En daarom is het vorige een probleem. Men zou het ook kunnen als een manier om bepaalde mensen te discrimineren. Want een hogere huurprijs sluit ook automatisch een deel van de huurders uit die het niet kunnen betalen.
Lijkt mij van de pot gerukt. Want dan zou je eigenlijk stellen dat de pure vrije markt discriminatoir zou zijn. En uiteindelijk mag iedereen bij mijn weten nog altijd zelf zijn verhuurprijs in alle vrijheid bepalen. En is er geen wetgeving die dit tegengaat. Er is nergens geen voorschrift die de hoogte van de huur bepaalt in functie van al dan niet arbitraire parameters.

Het enigste wat je niet mag doen is voor persoon x zeggen dat het x€ is en voor persoon y dat het x+100€ is wegens zijn huidskleur of omdat die afkomstig is uit vb Oekraïene of omdat hij een zij is of een x. Maar jij mag gerust als het contract correct is afgesloten (of niet correct en je betaalt de boete) de huurprijs volledig vrij bepalen.
 
Terug
Bovenaan