Huizenmarkt in België is meest betaalbaar van Europa

Ik zeg niet dat je er volledig naast zit, maar de verwijzing naar art.10 wil niet zeggen dat er geen onderscheid gemaakt mag worden. Bvba bij de 6% btw-regeling bij woningen > 10 jaar is er ook een onderscheid tussen privé werken en bedrijven.

Nu, de volledige argumentatie heb ik nog niet gezien, zowel voor als tegen.
Enige reden is gewoon omdat het meer inkomsten voor de staat is, simpel
 
Van iemand die denkt dat ALDI keukens verkoopt verwacht ik niet meteen te kunnen inschatten wat de kwaliteit van materialen is
Bij wijze van spreken. Ik denk dat dat nu wel duidelijk was... 🙄
En in de Lidl hebben ze de keramische tegels gekocht en in bij Albert Heyn de parketvloer... 😔

En ik ken wel degelijk de prijzen en kwaliteit van materialen, na vrij veel verbouwd en vergeleken te hebben in mijn vorige woning. Heel goed zelfs.

Enige reden is gewoon omdat het meer inkomsten voor de staat is, simpel
Dat klopt.
 
Bij die sleutel op de deurs heb je meestal ook wel de mogelijkheid om voor bepaalde materialen zelf te kiezen, zoals vloeren en keuken. Soms in een bepaalde opgelegde prijsrange en bij andere tegen meerprijs voor betere materialen.
Als je geluk hebt sturen ze je naar een handelaar/showroom voor vloeren (bijvoorbeeld) waar je kan kiezen, wat meteen ook het meest eerlijke is. Dan zie je onmiddellijk de juiste correcte prijzen.

Maar veelal hebben ze een preselectie gemaakt en dan mag je gaan kiezen in de kijkwoning waar ze een paar materialen hebben uitgestald.

Ze moeten natuurlijk ergens hun winsten halen, maar zelden (eigenlijk nooit) een project tegengekomen waar de prijs in verhouding staat met de geleverde kwaliteit.
 
Enige reden is gewoon omdat het meer inkomsten voor de staat is, simpel
wat op zich geen probleem is, het onderscheid moet gewoon verdedigbaar zijn. Verschil tussen type bedrijven/constructies is vaker geen probleem dan tussen mensen.
 
wat op zich geen probleem is, het onderscheid moet gewoon verdedigbaar zijn. Verschil tussen type bedrijven/constructies is vaker geen probleem dan tussen mensen.
Maar hier is dat uiteindelijk wel tussen mensen
De ene betaalt 21% en de andere 6% op exact hetzelfde

@Slyke sod kan wel aan 6% nog he :laugh:
Maar jij vergelijkt met zelf zaken doen en uiteraard is dat goedkoper
 
@Slyke sod kan wel aan 6% nog he :laugh:
Maar jij vergelijkt met zelf zaken doen en uiteraard is dat goedkoper
Als je als particulier een stuk grond koopt met een krot dat je laat slopen en je laat er vervolgens door een bouwbedrijf een sod opzetten, dan zal je nog steeds van die 6% BTW gunstmaatregel kunnen genieten. Het maakt niet uit of je daar een bouwbedrijf opzet of dat je individuele aannemers aanspreekt en het werk laat doen.

Wat verandert, waar het initieel over ging, is dat de bouwpromotoren die gronden opkopen om er een vernieuwbouw te doen, niet meer zullen kunnen genieten van die gunstmaatregel.

Zoals het nu is, zie bijvoorbeeld https://www.landbergh.be/vastgoedblog/verlaagd-btw-tarief-van-6-nieuwbouw-afbraak-heropbouw

Wie komt in aanmerking?​

  • Aannemers die de sloop en heropbouw factureren aan natuurlijke personen.
  • Bouwpromotoren die nieuwbouw verkopen aan natuurlijke personen, mits devergunning dateert van voor juli 2023 en dit voor facturen tem 31 december 2024.

Nieuwbouw kopen aan 6% btw​

Dit laatste is een opmerkelijke en interessante toevoeging in de nieuwe wetgeving. Voorheen kwam enkel de bouwheer van het afgebroken en heropgebouwd pand in aanmerking voor het tarief van 6%. Vandaag kunt u ook als koper meegenieten van het verlaagde tarief, nu bouwpromotoren dergelijke panden met 6%btw kunnen verkopen.

Zoals zij het omschrijven klopt het dat ze die gunstmaatregel wel degelijk doortrekken bij hun verkoop aan de uiteindelijke koper.

Maar dat neemt niet weg, zoals ik gisteren schreef, dat die bouwpromotoren gewoon elk mogelijk stukje grond opkopen.
Hier in de straat alleen al zijn drie bouwgronden naar bouwpromotoren gegaan, die de oude huizen hebben afgesmeten en er vervolgens woningen opzetten, die ze enorm duur verkopen nadien.
 
Hier in de straat alleen al zijn drie bouwgronden naar bouwpromotoren gegaan, die de oude huizen hebben afgesmeten en er vervolgens woningen opzetten, die ze enorm duur verkopen nadien.
En allemaal copy paste van elkaar.
Architect tekent 1 plan dat tot in den treure gedupliceerd wordt.
 
Als je als particulier een stuk grond koopt met een krot dat je laat slopen en je laat er vervolgens door een bouwbedrijf een sod opzetten, dan zal je nog steeds van die 6% BTW gunstmaatregel kunnen genieten. Het maakt niet uit of je daar een bouwbedrijf opzet of dat je individuele aannemers aanspreekt en het werk laat doen.

Wat verandert, waar het initieel over ging, is dat de bouwpromotoren die gronden opkopen om er een vernieuwbouw te doen, niet meer zullen kunnen genieten van die gunstmaatregel.

Zoals het nu is, zie bijvoorbeeld https://www.landbergh.be/vastgoedblog/verlaagd-btw-tarief-van-6-nieuwbouw-afbraak-heropbouw




Zoals zij het omschrijven klopt het dat ze die gunstmaatregel wel degelijk doortrekken bij hun verkoop aan de uiteindelijke koper.

Maar dat neemt niet weg, zoals ik gisteren schreef, dat die bouwpromotoren gewoon elk mogelijk stukje grond opkopen.
Hier in de straat alleen al zijn drie bouwgronden naar bouwpromotoren gegaan, die de oude huizen hebben afgesmeten en er vervolgens woningen opzetten, die ze enorm duur verkopen nadien.
Ja en dus betaalt persoon A 15% MEER belastingen dan persoon B voor exact hetzelfde (woonst op grond waar krot op stond) en dat is tegen artikel 10

Trouwens denk jij echt dat al die huizen anders veel goedkoper zouden zijn? Dream on

Meanwhile in Gent
 
Ja en dus betaalt persoon A 15% MEER belastingen dan persoon B voor exact hetzelfde (woonst op grond waar krot op stond) en dat is tegen artikel 10
Volgens de nieuwe herziening van 2024 lijkt het daar inderdaad op dat de ene partij dus meer BTW zal betalen dan de andere, ja.

Trouwens denk jij echt dat al die huizen anders veel goedkoper zouden zijn? Dream on
Het is al altijd zo geweest dat je bij de (grote) bouwprojecten toch wel vragen kan stellen bij de kwaliteit en de gebruikte materialen.
Als we de kost van de bouwgrond even achterwege laten, kan ik voor het bedrag dat zij vragen wel degelijk een veel betere (lees kwalitatievere) woning laten zetten met mijn eigen architect en eigen aannemers.
 
Het is al altijd zo geweest dat je bij de (grote) bouwprojecten toch wel vragen kan stellen bij de kwaliteit en de gebruikte materialen.
Als we de kost van de bouwgrond even achterwege laten, kan ik voor het bedrag dat zij vragen wel degelijk een veel betere (lees kwalitatievere) woning laten zetten met mijn eigen architect en eigen aannemers.
Toch vreemd dat het dan quasi niemand lukt om dat te doen, alleen veel zelf doen drukt de kosten effectief (of overal promo's scoren mss)
 

Allé, m'n gaat veel te laat (imo) eens aan de alarmbel trekken. Niet dat je een compleet uit de hand gelopen 'vraag en aanbod' zo maar eventjes oplost. In 2018 bvb was de shit al begonnen met "bezoekdagen" waar iedereen tegelijk een woning kan zien; terwijl ik in 2015-16 meestal nog een woning alleen kon bezoeken op afspraak.
 
Vriend van me heeft vorige zaterdag zijn huis verkocht op een kijkdag. 21 koppels zijn er komen kijken. 18 hebben een bod uitgebracht. Ze hebben nog es 40k extra in hun zak gestoken bovenop de vraagprijs.

Voor een (wel degelijk gerenoveerde) rijwoning met garage en tuin.
 
Boven of onder de vraagprijs zegt uiteindelijk niets. Dat is een beetje als moeten bijbetalen of terugkrijgen op je energiefactuur: zegt helemaal niet of je veel of net weinig hebt betaald.

Als ik 600k vraag en 640k krijg, of 700k vraag en 650k krijg, dan verkoop ik nog altijd liever onder de vraagprijs dan boven.
Het enige waar ik niet echt mijn hoofd rond krijg is waarom mensen dan niet gewoon hun vraagprijs verhogen. Liefst zet je die gewoon toch realistisch, maar verkopers lijken altijd wat achter te lopen op de markt?

Tenzij ik verhuis naar een ander land ben ik er trouwens vet mee dat mijn huis in waarde is gestegen. Het is mijn enige huis dus als ik dit verkoop moet ik gewoon iets kopen wat evenzeer in waarde is gestegen. Had ik geen huis gehad, dan was ik gekloot. En had in er meerdere gehad, dan was het bingo.
 
Boven of onder de vraagprijs zegt uiteindelijk niets. Dat is een beetje als moeten bijbetalen of terugkrijgen op je energiefactuur: zegt helemaal niet of je veel of net weinig hebt betaald.

Als ik 600k vraag en 640k krijg, of 700k vraag en 650k krijg, dan verkoop ik nog altijd liever onder de vraagprijs dan boven.
Het enige waar ik niet echt mijn hoofd rond krijg is waarom mensen dan niet gewoon hun vraagprijs verhogen. Liefst zet je die gewoon toch realistisch, maar verkopers lijken altijd wat achter te lopen op de markt?

Tenzij ik verhuis naar een ander land ben ik er trouwens vet mee dat mijn huis in waarde is gestegen. Het is mijn enige huis dus als ik dit verkoop moet ik gewoon iets kopen wat evenzeer in waarde is gestegen. Had ik geen huis gehad, dan was ik gekloot. En had in er meerdere gehad, dan was het bingo.
Dus jij beweert dat het immokantoor het bewust te laag op de markt gezet heeft en zo dus minder commissie kon incasseren?
 
Voor Corona werd het huisje van mijn grootouders verkocht - werd 3 keer geschat: 176k / 200k en 215k, uiteindelijk verkocht voor 214k en vraagprijs was 235k.

Best wat spreiding in feite
 
Tenzij ik verhuis naar een ander land ben ik er trouwens vet mee dat mijn huis in waarde is gestegen. Het is mijn enige huis dus als ik dit verkoop moet ik gewoon iets kopen wat evenzeer in waarde is gestegen. Had ik geen huis gehad, dan was ik gekloot. En had in er meerdere gehad, dan was het bingo.
Of kleiner gaan wonen. Bij gelijkaardige woning maak je geen winst of verlies. Bij groter wonen heb je verlies (grotere woningen zijn in absolute getallen duurder geworden dan de jouwe). En bij kleiner wonen maak je winst.
 
Of kleiner gaan wonen. Bij gelijkaardige woning maak je geen winst of verlies. Bij groter wonen heb je verlies (grotere woningen zijn in absolute getallen duurder geworden dan de jouwe). En bij kleiner wonen maak je winst.
Klopt in absolute getallen, maar niet in relatieve waarschijnlijk. Ik vermoed dat duurdere huizen relatief minder duur zijn geworden?

Maar algemeen, is het effectief zo dat de waarde van uw eigen huis eigenlijk irrelevant is.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan