Speelt iedereen zijn boardgames/RPGs steeds RAW (rules as written) of zijn er kleine aanpassingen die jullie invoeren om de game net wat meer bij jullie groep te doen passen?
Om een RPG voorbeeld te geven:
Ik laat mijn spelers bij een lvl-up steeds rollen voor hun nieuwe Hit Points.
Maar een 1 mogen ze opnieuw werpen, want dat is gewoon niet fijn.
Ook gebruik ik voor DnD een andere regels wanneer een speler sterft.
Zomaar een revivify doen op een dood persoon? Nee, daar hangt een challenge aan vast (momenteel gebruik ik de Matthew Mercer rules hiervoor, die zorgen voor veel meer spanning en roleplay)
En finaal (weer maar eens voor DnD) gebruik ik de metoo regel.
Wanneer iemand faalt in een skillcheck, mag een andere niet gaan zeggen 'kan ik dat ook proberen?' om vervolgens metagamendgewijs iedereen in de groep alle checks te laten doen als 1 persoon faalt. Enkel 1 persoon mag gebruik maken van de 'aid another' actie om zo advantage te bekomen tijdens een skillcheck.
Het is namelijk niet omdat een speler faalt, dat een andere speler weet dat er gefaald is of dat gewoon de opdracht onmogelijk is (of bij bijvoorbeeld een perception check niks te zien valt).
Voeren jullie homebrew rules toe aan games, en zo ja, wat zijn deze?
Misschien is het wel leuk voor andere spelers om jullie variant te ontdekken en deze regels in hun eigen game te gaan opzetten.
Om een RPG voorbeeld te geven:
Ik laat mijn spelers bij een lvl-up steeds rollen voor hun nieuwe Hit Points.
Maar een 1 mogen ze opnieuw werpen, want dat is gewoon niet fijn.
Ook gebruik ik voor DnD een andere regels wanneer een speler sterft.
Zomaar een revivify doen op een dood persoon? Nee, daar hangt een challenge aan vast (momenteel gebruik ik de Matthew Mercer rules hiervoor, die zorgen voor veel meer spanning en roleplay)
En finaal (weer maar eens voor DnD) gebruik ik de metoo regel.
Wanneer iemand faalt in een skillcheck, mag een andere niet gaan zeggen 'kan ik dat ook proberen?' om vervolgens metagamendgewijs iedereen in de groep alle checks te laten doen als 1 persoon faalt. Enkel 1 persoon mag gebruik maken van de 'aid another' actie om zo advantage te bekomen tijdens een skillcheck.
Het is namelijk niet omdat een speler faalt, dat een andere speler weet dat er gefaald is of dat gewoon de opdracht onmogelijk is (of bij bijvoorbeeld een perception check niks te zien valt).
Voeren jullie homebrew rules toe aan games, en zo ja, wat zijn deze?
Misschien is het wel leuk voor andere spelers om jullie variant te ontdekken en deze regels in hun eigen game te gaan opzetten.

)
. Cfr. echte houserules hangt het van het spel af:
.