Huisregels

recipe4hate

Well-known member
Crowdfunder FE
Speelt iedereen zijn boardgames/RPGs steeds RAW (rules as written) of zijn er kleine aanpassingen die jullie invoeren om de game net wat meer bij jullie groep te doen passen?

Om een RPG voorbeeld te geven:
Ik laat mijn spelers bij een lvl-up steeds rollen voor hun nieuwe Hit Points.
Maar een 1 mogen ze opnieuw werpen, want dat is gewoon niet fijn.

Ook gebruik ik voor DnD een andere regels wanneer een speler sterft.
Zomaar een revivify doen op een dood persoon? Nee, daar hangt een challenge aan vast (momenteel gebruik ik de Matthew Mercer rules hiervoor, die zorgen voor veel meer spanning en roleplay)

En finaal (weer maar eens voor DnD) gebruik ik de metoo regel.
Wanneer iemand faalt in een skillcheck, mag een andere niet gaan zeggen 'kan ik dat ook proberen?' om vervolgens metagamendgewijs iedereen in de groep alle checks te laten doen als 1 persoon faalt. Enkel 1 persoon mag gebruik maken van de 'aid another' actie om zo advantage te bekomen tijdens een skillcheck.
Het is namelijk niet omdat een speler faalt, dat een andere speler weet dat er gefaald is of dat gewoon de opdracht onmogelijk is (of bij bijvoorbeeld een perception check niks te zien valt).

Voeren jullie homebrew rules toe aan games, en zo ja, wat zijn deze?
Misschien is het wel leuk voor andere spelers om jullie variant te ontdekken en deze regels in hun eigen game te gaan opzetten.

Ik speel de spellen zoals ze bedoeld zijn. Allez poging tot. Enorm veel mensen spelen wel altijd iets klein fout, onbewust dan.
Zelf houserulen doe ik niet.

Ooit al gepost op 9lives, maar wij spelen Everdell (2 spelers) met een onofficiële border variant: op de 4e forest location (die leeg is als je met 2 speelt), leg je een kaart face up telkens je een kaart van de meadow trekt. Die extra kaart kan je spelen net zoals je een kaart van de meadow zou spelen, maar hij wordt vaker vervangen en je kan enkel de bovenste kaart trekken. Geeft dus wat extra druk als je die kaart wil, en wat extra variatie in de kaarten die je te zien krijgt. Verhoogt de kans om ook met 2 spelers de juiste kaarten te vinden voor je combo's en de doelkaarten.

Simpele regel, vraagt geen aanpassing van speelbord of kaarten, maar is toch een verbetering imo zonder echt inbreuk te doen op de spelregels.

Voor de rest geen huisregels. :)

4 duidelijke regels in onze groep:
  1. Niet zagen (deze wordt regelmatig gebroken :sneaky:)
  2. Geen kingmaken / ge speelt om te winnen, niet om iemand specifiek te kloten
  3. Als ge meedoet blijft ge tot het spel gedaan is (als uw vrouw gaat bevallen is natuurlijk een uitzondering)
  4. Gezaag over "is een dice tilted of niet" => als iemand er een andere dobbelsteen op kan leggen, en hij blijft liggen, moogt ge niet rerollen.

Maar dat bedoelt ge waarschijnlijk niet met houserules :p. Cfr. echte houserules hangt het van het spel af:
  • Korte en medium spellen (<5u): voornamelijk RAW tenzij we het spel heel veel spelen, we iets als broken ervaren en er een duidelijke fix voor hebben OF we iets duidelijk plezanter vinden, bvb:
    • Agricola: Card drafting
    • Dominion: Meer of minder puntenkaarten + festivals eruit laten
    • Memoir: Als een actie moogt ge uw kaarten discarden en bijtrekken -1
    • Carcassonne: Altijd 2 of 3 tegels in uw hand hebben. Nog steeds maar 1 plaatsen en 1 bijtrekken
  • Langere spellen: Houserules om de speed erin te houden, bvb:
    • Round timers
    • Onderhandelingen enkel met duidelijke voorstellen, e.g. dus niet vragen "wie wilt mij iets geven om x wel of niet te doen?"
    • Additionele maar nutteloze componenten eruit
Voor Twilight Imperium en Tide of Iron heb ik een paar A4s aan houserules :censored:.

1. Gezaag over "is een dice tilted of niet" => als iemand er een andere dobbelsteen op kan leggen, en hij blijft liggen, moogt ge niet rerollen.
Als Warhammer-speler: fuck, dank u wel. Dit is zo duidelijk en eenvoudig, ik ga deze stelen.

Ik gebruik wel vaak houserules, ook omdat ik vaak co-op games speel. Bij spellen waar ge tegen elkaar speelt zou ik dat potje nooit opentrekken. Bv. bij Dark Souls is mijn houserule dat als we een encounter clearen zonder gebruik van estus of heroic abilities, dat we die niet opnieuw doen als we dood gaan. Dat houdt er toch aanzienlijk het tempo in.

Vaak ga ik ook spellen houserulen rond de setup, bij Mage Knight gebruik ik bv zelden de dag/nacht-limiet en maak ik er gewoon een leuke, eindeloze dungeon crawler van. Uiteindelijk is dat spel al complex genoeg zonder dat iedereen nog eens moet de rekenmachine bovenhalen om met elke hand de optimale combinatie te spelen die ons sterker maakt en dichter bij de objective brengt. Ik speel het ook meestal solo, en dan maakt het niet uit.

Ook heb ik "schatjesregels", dat zijn regels die mijn vrouw introduceert en die ik moet toepassen omdat ik anders onder mijn vijs krijg en ik ben een zwakke man die conflictvermijdend in het leven staat.

Ik probeer ook als ik zaken heb waarvan ik denk "dit ga ik houserulen" eerst op BGG te kijken om te zien of ik niet de enige ben die met een bepaalde regel een probleem heeft, want dan ligt het aan mij en moet het spel niet veranderen.

Ik denk dat wij niet echt bewuste huisregels hebben. Kan wel zijn dat we soms dingen gewoon niet helemaal juist spelen.

Ik denk dat wij niet echt bewuste huisregels hebben. Kan wel zijn dat we soms dingen gewoon niet helemaal juist spelen.
Gloomhaven heeft zo'n mooi voorbeeld in verband met zijn advantage/disadvantage. Is een regel die het gros van de spelers in het begin verkeerd speelde omdat het niet echt duidelijk in de rulebook staat, die dan na errata/faq gewoon omgedoopt is tot houserule omdat het beter was zoals de meesten het hadden geinterpreteerd.

Regels zoals ze bedoeld zijn, zijn niet altijd de beste. Anders zou je vb niet revised of 2nd editions met verbeterde regels hebben. Daarom dat huisregels voor mij moeten kunnen, maar ze moeten wel steek houden.
Een recent voorbeeld voor mij is Meeple Land: met 2 spelers verversen wij de tegels om iets meer variatie in de tegels te krijgen want we merkten dat tegels te lang bleven liggen, dat niemand ze wou pakken in de hoop dat de volgende tegel wel ééntje is die je (beide) kan gebruiken en dus naar je tegenstander zou gaan. Idem bij Fallout Shelter met 2 spelers, de locaties verversen omdat ze anders kunnen blijven liggen omdat niemand die wilt kopen.
En Dark Souls The Board Game is nog zo'n dat smeekt voor huisregels.

En Dark Souls The Board Game is nog zo'n dat smeekt voor huisregels.
Dit spel is de enige keer dat ik ook expliciet heb gehouseruled. Wat was dat voor iets 😅

Ik zou er op zich geen problemen mee hebben, doe het verder echter niet op voorgaande na (niet bewust, fouten gebeuren natuurlijk wel). Wat ik wel heb meegemaakt en gewoon irritant vond, was dat iemand huisregels verzon (of weg liet) verzon bij het uitleggen, omdat die persoon tegen dergelijke speelstijl niet wilde spelen.

Eigenlijk weinig house rules hier. Behalve bij spellen waar je kaarten krijgt die je opzich kan draften (zoals Agricola).

Maar de echt heel zware games speel ik ook niet eigenlijk :P

Hoe spelen jullie Carcassonne? 1 tegel trekken, en die leggen? (De originele regel dus)
Blijkbaar wordt er vaak een huisregel toegepast waar je altijd 3 tegels in je hand hebt, je legt er 1 van, en voegt dan een nieuwe toe aan je hand.

Ik wijk normaal niet graag af van regels, Carcassonne speel ik meestal zo dat je een nieuwe tegel trekt aan het eind van je beurt ipv aan het begin.

Hoe spelen jullie Carcassonne? 1 tegel trekken, en die leggen? (De originele regel dus)
Blijkbaar wordt er vaak een huisregel toegepast waar je altijd 3 tegels in je hand hebt, je legt er 1 van, en voegt dan een nieuwe toe aan je hand.

Ik wijk normaal niet graag af van regels, Carcassonne speel ik meestal zo dat je een nieuwe tegel trekt aan het eind van je beurt ipv aan het begin.
Met de originele regel. Nooit anders gespeeld eigenlijk.

Lijkt me dat met 3 tegels houden er een heel andere dynamiek ontstaat? Zoals tiles achterhouden die gebruikt kunnen worden om een stad van een ander af te sluiten bijvoorbeeld.

Zie mijn post: Wij met 2 tegels en idd trekken op eind van u beurt. @NoGo idd licht andere dynamiek, ma beter imo.

@Mephisto: zalige houserule. Ga ik ook eens playtesten.
@Lint: goede tip ivm de dobbelstenen. wij deden, van zodra ie niet vlak ligt telt het niet, en de volledige ruimte telt.
- die carcassonne regel deden wij ook.
- begrijp ik het goed dat je bij je memoir regel en ik neme het voorbeeld dat je als starter recht hebt op op 4 kaarten, je alle 4 de kaarten weggooit en er dan 3 trekt? Kom je dan terug op 4 na het spelen van je beurt?

Hier vooral houserule in beurtvolgorde: Massive simultaan blad steen schaar spel afgewisseld met chwazi app om de beurtvolgorde te bepalen. vroeger op strand (strandredder): 3 spelletjes presidenten om de plaatsen aan tafel voor machiavelli te bepalen. verliezer was trouwens van dienst om strand te bewaken bij regenweer of mensen van de golfbrekers te fluiten. (ik heb toen ooit 8u -betaald- machiavelli gespeeld, waarbij 1 spel 2u heeft geduurd en 1 spel 6 minuten) Twas een zeer slechte juli maand...

Terug
Bovenaan