Huis vs. appartement

Waar woon je (liever)? In een ...


  • Totaal aantal stemmers
    114
Ik ben opgegroeid in een vrijstaande woning met grote tuin. Heerlijk als kind.

Momenteel huur ik een klein huisje met tuin. Aan't huis zelf is niets modern aan, maar wel 2 slaapkamers en een tuintje.

Ben op zoek naar iets om te kopen. Huis of appartement maakt me al niet veel meer uit, maar iets betaalbaar vinden is moeilijker. Als't een appartement is, dan wel graag met een redelijk terras. Zou echt gek worden op zo'n mini terrasje waar amper 1 stoel op kan.
 
Opgegroeid en 23 jaar in een vrijstaande woning met grote tuin op de boerenbuiten gewoond.
Nu 5 jaar in een 2slaapkamer, 2 badkamer appartement in de stad.
Op zich genoeg voor 2 personen maar heb het laatste jaar toch al geregeld gedacht "verdorie had ik nu maar een aparte kamer waar ik een bureau kon zetten" of "had ik maar wat meer plaats om wat gereedschap te kunnen zetten".

Ik zou het stadsleven wel niet willen opgeven puur om een huis te hebben.
Ideale combinatie zou een huis in de stad zijn maar is ook hier in Vietnam eigenlijk onbetaalbaar geworden.
Dan maar een groter appartement zoeken 🥲 .
 
Heel mijn volwassen leven heb ik eigenlijk enkel op huurappartementen gewoond en ik heb mij daar altijd wel geamuseerd. Kleine ruimtes maak ik graag gezellig. Huren heb ik ook altijd vrij comfortabel gevonden, als het mij niet aanstond kon ik altijd verhuizen en dat er af en toe iets kapot ging was mijn probleem niet. Moest geld of later een gezin geen rol spelen zou ik misschien wel gewoon permanent huren.

Nu woon ik in een gekocht huis. Ook leuk, moest ik opnieuw iets kopen zou ik opnieuw een huis kopen, ik vind dat je toch meer waar voor je geld krijgt dan voor een appartement. Je zit natuurlijk wat minder centraal, al is dat ook relatief, er zijn genoeg rijhuizen in de stad. Het is nu 5 minuten fietsen naar het station ipv 5 minuten wandelen, goed ja. Wat ik op termijn wel nog zou willen is een open bebouwing. In mijn appartementen had ik nooit veel last van de buren, ironisch genoeg is het net in een rijhuis dat ik de buren nog het meeste hoor (jong gezin). Wel sympathieke mensen, daar niet van.

Ik denk dat het eigenlijk ideaal is om in de week te kunnen wonen in een stad, alles dichtbij en praktisch, en in het weekend te kunnen vluchten naar een vakantiehuisje ergens meer afgelegen.
 
Een huis met tuin liefst.
De vrijheid om te verbouwen zoals je wil.
Veel meer plaats hebben.
Een eigen dak hebben om zonnepanelen te kunnen leggen.
Een eigen tuin waar je kan bbq'en en tuinieren.
Geen syndicus of VVE.
Geen lawaai van boven of onder je.
Geen gezeul langstrappenhallen of in liften.
 
Je kan het idd nuanceren, maar grosso modo vind je "huizen" toch vaker hoe verder je verwijderd bent van de stedelijke context en zijn appartementen eerder de norm in stedelijke context. Dus op zich loopt de discussie van stedelijk vs. landelijk(er) tamelijk parallel.
Je zal huizen véél meer in een stedelijke context vinden dan op het platteland ;). Daarom dat het ook verstedelijkt is.

Appartementen en rijwoningen zal je effectief vaker in een stad vinden (rijwoningen vaak dan nog in ex-industriesteden), maar zelfs eerder landelijke arrondissementen als Turnhout, Ieper, Diksmuide en Maaseik hebben veel appartementen (die vier samen hebben er al 80.000, zo'n 20% van hun woningen).

Het arrondissement met het hoogste % appartementen is Veurne, daarna Brussel, Oostende, Antwerpen en Brugge (kustgemeenten doen hier hun werk). Gent zit al "maar" aan 28%", een regio als Kortrijk, best verstedelijkt, zit maar aan 18%.
 
Ik woon nu een goeie maand of twee in mijn huidig huis. Ik was op zoek naar iets om alleen te wonen in Gent en kwam vooral appartementen tegen. Tot ik het huisje vond waar ik nu dus woon. Op zich moést het geen huis zijn van mij, maar de stap van een open bebouwing in een kleinere gemeente naar een appartement in de stad vond ik wel groot. Het was echt pas toen ik de advertentie van het huisje zag, dat ik dacht "oh, maar voor hetzelfde budget kan ik ook gewoon een HUIS huren" en toen merkte ik hoeveel fijner dat voelde. Je eigen inkom en de privacy, het gevoel van niet opgesloten te zitten. 't Is een inimini huisje hoor, maar voor mij perfect. Het enige jammer is dat er niks is van tuintje, ook geen terras of balkon of zo.
 
Heb lange tijd in appartement gewoond aan gent/zuid.
Sinds juli 23 een OB gekocht samen met mn partner.
voordelen appartement:
- is meestal beter gelegen dan een huis in die prijsklasse (allebei goed gelegen) en een woning zou boven m'n budget geweest zijn).
- Is er defect met cv, lift,..syndicus verwittigen en zij zorgen ervoor.
-lekker klein, knus (dan huis), geen trappen te doen in je appartement, alles dichtbij (living, slaapkamer,..) (omdat app niet echt groot is, m'n app in Gent is 84m2)
Nadelen appartement:
-de gemeenschappelijke delen zijn altijd minder fijn. Soms vuil, rommel op de ondergrondse staanplaatsen(terwijl het zelf verboden is volgens de regels van de blok, sommige personen zijn te lui om hun afval naar t containerpark te doen en laten deze achter op de overdekte staanplaatsen (bureaustoel, hometrainer,
-meer kans op geluid van de buren (al viel het bij mij goed mee, behalve met oudejaar waren ze altijd wel uren die lawaai maakten tot 2 a 3 u s nachts
-wil je een grote verandering heb je de meerderheid nodig van de algemene vergadering (soms 3/4 nodig).

Woon nu in een OB met tuin:
Voordelen:
Je doet wat je wilt, geen rekening houden met lawaai dat je doet, wil je iets vernieuwen dan heb je hier ook geen goedkeuring van anderen nodig. Meer ruimte, meer privacy. Meer rust! Toch ook wel t gevoel hebben dat alles van mij en mijn partner is (alles van het huis, gang, etc..), eindelijk een tuin :)


Nadelen:
-alle kosten zijn voor jou (is cv kapot, moet jij deze betalen, heb je nieuw dak nodig, t zelfde...met appartementsblok moet ieder an deel betalen), meer werk (bijv tuin, als er herstellingen nodig zijn of iets vernieuwd moet worden moet je zelf bedrijven contacteren voor offertes en afspraak maken , etc..)


Besluit:
Ik heb super graag gewoond in Gent ook wel door de ligging aan t zuid. Als alleenstaande raad ik zeker een appartement zeker aan. Je hebt weinig zorgen.
(M'n appartement was wat aan de kleine kant voor een koppel, vind ik) maar een appartement van 120 m2 of meer zou voor een koppel goed zijn.

Maar een eigen huis. is nog beter, leuker!!!!!
 
Laatst bewerkt:
Ik ga ook niet akkoord met de stelling dat een appartement sowieso stedelijk wonen is en een huis sowieso landelijk.

Zelf heb ik op een appartement gewoond en nu in een rijhuis. De afstand daartussen is zo'n 100 meter dus uiteraard zelfde omgeving. Along the way ook een jaar in een appartement gewoond in de VS, in een kleine stad (met huizen aan de overkant van de straat).

Zoals altijd hangt het af van voorkeuren en levensstadium zeker. Ik was gelukkig in die appartementen, want twee keer eigenlijk zo goed als nooit last gehad van de buren. Twee keer ook de bovenste verdieping, en een klein gebouw, dus geen bovenburen, een gang als buffer voor de zijbuur, en dan onderburen, waar je qua lawaai meestal minder last van hebt. Gezien ik toen voornamelijk single was en ik mijn dagen en avonde wel vulde, had ik totaal geen last van plaatsgebrek. Uiteindelijk had/heb ik niet veel nodig. Ik had thuis ook enkel maar geklaag gehoord over "weer het gras afdoen", dus een tuin miste ik ook niet.
Het nadeel, dat ik zelf niet heb ondervonden, is simpel: l'enfer, c'est les autres. Ik spreek nog met mijn oude buren, gezien ik dat appartement verhuur. Ondertussen is een ander appartement verhuurd aan mensen die algemeen gewoon asociaal zijn, met de gevolgen van dien. Dezelfde eigenaar verhuurt een grote garage aan hobbyisten die daar aan wagens komen sleutelen, die polieren, etc. Dus nu ook lawaaioverlast (en de stroom van de garages is gemeenschappelijk). Ik zou een warmtepomp willen plaatsen vermits die verwarming nog uit accumulatoren bestaat, maar als de buitenunit niet op het kleine terras staat is dat natuurlijk iets dat moet goedgekeurd worden.

Nu we in een rijhuis met redelijk grote tuin wonen, ik niet meer single ben, en ook een dochter heb, liggen de zaken natuurlijk anders. Zelf heb ik nog altijd al die ruimte niet nodig in principe, maar de luxe is leuk. Het feit dat de dochter in een kamer kan liggen op een ander verdiep, waardoor je 's avonds nog gerust lawaai kan maken wanneer ze slaapt. Het feit dat ik een zolderkamer als thuisbureau kon inrichten en thuiswerk zo comfortabel werd. Het feit dat ik koterij in de tuin kon gebruiken als home gym. En vooral: de tuin zelf, waarvan ik een hobby heb gemaakt, en waar ik graag tijd in spendeer.
Een nadeel is natuurlijk dat je zelf meer tijd en geld spendeert aan onderhoud en schoonmaken. Een slechte buur is evengoed nog altijd mogelijk, al hebben we daar (hout vasthouden) opnieuw nog geen ervaring mee.

Kortom, voor hetzelfde geld denk ik dat een huis de voorkeur heeft, op dit moment. Maar veel van de voordelen aan een huis heb je gewoon niet voor het geld van een appartement op dezelfde locatie. We hebben overwogen naar Brussel te verhuizen, maar de tuin die we nu hebben was dan natuurlijk onbetaalbaar en/of onvindbaar. Anderzijds, 10 jaar geleden zou ik een appartement, dat voor hetzelfde geld waarschijnlijk recenter was, zeker hebben verkozen.
 
Na in beiden gewoond te hebben verkies ik een huis.

Appartement heeft volgens mij 2 voordelen op een huis:
- Simpeler onderhoud (zowel utility bills als huis onderhoud)
- Prijs/locatie (als in voor dezelfde prijs een meer gegeerde locatie)

En voor de rest enkel nadelen :p.
Met kinderen zijn al die trappen ook echt irritant, of dat je niet vlak voor je deur op de oprit kunt parkeren.
Daarnaast heb je ook gewoon veel meer plaats. Plek voor je kinderen, je kan zoveel mensen uitnodigen als je wilt, enzovoort.
Ik klus ook graag in het huis.
En je moet 10x minder rekening houden met je buren, ik kan om 3u 's nachts de klopboor boven halen en niemand die het gaat horen.
Locatie is ook ideaal, ik zou misschien nog max 2km extra richting het centrum willen wonen. meer dan dat en het word allemaal drukker (zelfs met een huis). Al is het maar uitrijden bijvoorbeeld. Mijn vrouw rijd niet zo graag en kan al helemaal niet parkeren, er moeten minstens 3 grote plaatsen naast-een vrij zijn wat dieper in de stad dus nooit is.
 
huis, alleenstaand, platteland zou ik het niet noemen, puur voor de isolatie en ruimte (die zijn ook gelinkt want ruimte is ook isolatie).
enige dat ik mis is degelijke treinverbindingen als ik vergelijk met appartement in een stedelijkere omgeving.
bovenburen be damned. nooit meer. (looking at you Marina :unsure: )
 
Terug
Bovenaan