Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Hoe zit dat eigenlijk als je een nieuw huis koopt.

Wij hebben dus een huis, waarvoor we nu 6 jaar aan het afbetalen zijn... Dat wil zeggen dat er nog niet veel kapitaal is afbetaald.

We hebben een lening voor +/- 260k lopen. Stel dat ons huis nu 300k waard is.
Volgens de app in Belfius moet er nog 200k afbetaald worden.
Dus dan zou dat willen zeggen dat we netto overblijven met 100k op onze rekening ?
Of werkt dat zo niet? Want de app spreekt over "openstaand kapitaal", tellen de interesten daar mss niet bij.

edit: amai ja net even uitgeteld, zo misleidend zeg in die app... Een mens denkt dat hij nog maar 200k moet afbetalen, maar dat is puur het kapitaal... Die intresten staan daar niet bij... In plaats dat ze eens het totale bedrag van je afbetaling tonen zeg.

Let wel dat je indien je je huis zou verkopen en dus je lopende lening volledig zou aflossen, je niet heel die brok intresten moet betalen maar dit beperkt is tot drie maa'd intrest op het vervroegd afgeloste bedrag. Dat maakt het een pak interessanter dan je jezelf voorhoudt. Ergens is de bank die 38k aan intresten kwijt, anderzijds heeft ie onmiddelijk terug geld om te lenen, dus ergens is het logisch dat je niet die volle 38k moet ophoesten.

Of een lening vroegtijdig volledig aflossen een goede zet is hangt af van veel factoren: loopt daar nog een woonbonus op of niet? Kan je voordeliger bijlenen (zoals je zegt, de lopende lening heeft een erg lage intrestvoet) en/of gebruikmaken van dezelfde hypothecaire inschrijving voor een opname daarop (mbv een pandwissel) ipv een volledig nieuwe lening en hypotheek aan te gaan voor het nieuwe pand, etc. Best eens bij je notaris én bankier horen wat de mogelijkheden zijn en onthoud dat een bankier een verkoper is ;), en een notaris ook fouten kan maken.

T huis van m'n vriendin staat nu 1 week online en k heb al 14 bezoekers. :)
K ben van plan om iedereen die langskomt een blad mee te geven voor een bod. M'n vriendin zou dit niet doen. Ik wel, wil graag als iemand een bod doet, me een ondertekend blad van zijn/haar bod me doormailt.
De papieren van epc, bodemattest,.. kunnen ze bekijken als ze het huis bekijken en geef ik niet.

Zouden jullie een blad meegeven voor een bod of niet?
Dus je doet een bezoekdag en dan moeten ze bieden onder "gesloten digitale omslag"? Ik zou eerder vermelden bij interesse graag een bod uitbrengen voor xx maart. Hoe organiseer je de bezoeken? Alles op 1 dag? Nog niet te veel makelaars gehad die zich er willen tussenwringen?

Dus je doet een bezoekdag en dan moeten ze bieden onder "gesloten digitale omslag"? Ik zou eerder vermelden bij interesse graag een bod uitbrengen voor xx maart. Hoe organiseer je de bezoeken? Alles op 1 dag? Nog niet te veel makelaars gehad die zich er willen tussenwringeng
Geen open bezoekdag. K plan voor ieder bezoek 1 uur. 3 op woensdag, 3 op donderdag, etc... er staat op de adv geen immo, maar toch al 4 immos gehoord

Bij ons waren ze bijna elkaar zijn kop aan het inkloppen om een bod te doen. De kopers zijn even needy als de verkoper. Zo'n blaadje zal niks veranderen. Gewoon zo snel mogelijk een echte compromis laten tekenen.
Hoe gaat dat dan concreet? Mensen die schelden? Ogen die vuur spuwen? Agressie?

Vooral dat. Een bank zou vermoedelijk het liefst een volledig nieuwe lening opstarten veronderstel ik aan de huidige intrestvoeten.
In principe kan je gewoon de hypotheek overdragen naar de nieuwe eigendom (pandwissel). Wij hebben dat al 2x gedaan. Laatste keer is eind vorig jaar. Hebben daar nooit niet moeilijk over gedaan. Waren enkel wat dossierkosten als ik me goed herinner. Intrestvoet is gewoon hetzelfde gebleven.

En om op je andere vraag te antwoorden, het is vaak niet mogelijk om de verkoop van je huidige woning en aankoop nieuwe woning exact te synchronizeren. Daarom heb je zoiets als een overbruggingskrediet. Je gaat dan een extra tijdelijk krediet aan voor de waarde van de nieuwe woning, en gedurende de looptijd betaal je enkel intrest op dat krediet. Van zodra je dan verkocht hebt, los je het overbruggingskrediet direct volledig af met het geld van je verkochte woning.

Uiteraard geldt bovenstaande alleen als oud en nieuw min of meer dezelfde waarde hebben. Indien de nieuwe woning duurder is en je niet genoeg cash hebt, kan je nog een 2de hypotheek bijnemen (die dan wel aan hedendaagse intrestvoet zal lopen).

Maar dus inderdaad eens babbelen met je bank ;)

In principe kan je gewoon de hypotheek overdragen naar de nieuwe eigendom (pandwissel). Wij hebben dat al 2x gedaan. Laatste keer is eind vorig jaar. Hebben daar nooit niet moeilijk over gedaan. Waren enkel wat dossierkosten als ik me goed herinner. Intrestvoet is gewoon hetzelfde gebleven.

En om op je andere vraag te antwoorden, het is vaak niet mogelijk om de verkoop van je huidige woning en aankoop nieuwe woning exact te synchronizeren. Daarom heb je zoiets als een overbruggingskrediet. Je gaat dan een extra tijdelijk krediet aan voor de waarde van de nieuwe woning, en gedurende de looptijd betaal je enkel intrest op dat krediet. Van zodra je dan verkocht hebt, los je het overbruggingskrediet direct volledig af met het geld van je verkochte woning.

Uiteraard geldt bovenstaande alleen als oud en nieuw min of meer dezelfde waarde hebben. Indien de nieuwe woning duurder is en je niet genoeg cash hebt, kan je nog een 2de hypotheek bijnemen (die dan wel aan hedendaagse intrestvoet zal lopen).

Maar dus inderdaad eens babbelen met je bank ;)

Wat dossierskosten en 75 euro registratierecht als je je hypotheek meeneemt. Dezelfde intrestvoet blijft, je kan enkel niet over de 30 jaar gaan. Ik heb nu bijna 9 jaar betaald, de overdracht kan dus enkel voor een hypotheek van max 21 jaar, de belastingsaftrek kan enkel nog de originele 20jaar - 9 jaar, dus 11 jaar en enkel voor mijzelf omdat ik de enige kredietnemer ben daarop.

Wij nemen een overbruggingskrediet op de waarde van de oude woning (enfin, op 270k), dat is lage schatting huis, dit aan 90% en dan openstaand krediet ervan af. Dat overbruggingskrediet is dan 100k (maar we zouden normaal 140-160k moeten overhebben) en die nemen we mee naar de nieuwe woning, de rest is spaargeld, de oude hypotheek en een klein stukje nieuwe hypotheek.

Let wel dat indien je de bestaande hypotheek meeneemt en de bijhorende lening bijgevolg behoudt, het quasi onmogelijk is om bij een andere bank een bijkomende lening te krijgen voor bvb de meerprijs van de nieuwe woning, aangezien die dan in tweede rang zal zijn en niemand daarvoor staat te springen (toch voor zover ik weet). Je hangt dus effectief af van de goodwill van je huidige bank om die extra lening te geven buiten je bestaande hypotheek.

Er was hier volgens mij een tijd terug ook ooit een truuk gepost op dit efficiënter te regelen qua leningconstructies, maar weet niet hoe haalbaar of realistisch dat artikel weer was.

Een goede relatie met je bankier helpt inderdaad altijd ;)
Haha lol.

Sorry. Maar uitzonderingen gelaten haalt dat echt geen bal uit. Meer en meer banken trekken de beslissingen naar de hoofdzetel. En behalve de gevallen waar je echt veel geld steekt in dure bankproducten waar ze bakken poen aan verdienen, gaat die "goede relatie" je voor ochgod een hypotheekske van een paar honderdduizend euro je niet veel verder helpen dan zelf bij de competitie te gaan horen. Verhalen genoeg in de aflossing thread die dit gewoon bevestigen.

Let wel dat indien je de bestaande hypotheek meeneemt en de bijhorende lening bijgevolg behoudt, het quasi onmogelijk is om bij een andere bank een bijkomende lening te krijgen voor bvb de meerprijs van de nieuwe woning, aangezien die dan in tweede rang zal zijn en niemand daarvoor staat te springen (toch voor zover ik weet). Je hangt dus effectief af van de goodwill van je huidige bank om die extra lening te geven buiten je bestaande hypotheek.

Er was hier volgens mij een tijd terug ook ooit een truuk gepost op dit efficiënter te regelen qua leningconstructies, maar weet niet hoe haalbaar of realistisch dat artikel weer was.

Mijn 2de bank wil de hypotheek ook overnemen in een pandwissel hoor. Maar dat is dan een hypotheek aan huidige intrestvoeten, wel met behoud van belastingsaftrek.

Mijn 2de bank wil de hypotheek ook overnemen in een pandwissel hoor. Maar dat is dan een hypotheek aan huidige intrestvoeten, wel met behoud van belastingsaftrek.
Ja dat is wat ik bedoelde he: je behoudt je vorige lening niet, je lost ze gewoon volledig af met een nieuwe lening, (hence nieuwe rentevoeten), inclusief de drie maanden boeterente, en dan wat notariële fiscale trukerij om die belastingaftrek te behouden.

De meest interessante oplossing voor jouw is om enkel de meerprijs aan nieuwe rentevoeten te lenen, en net dat is wat niet gemakkelijk gaat.

Ja dat is wat ik bedoelde he: je behoudt je vorige lening niet, je lost ze gewoon volledig af met een nieuwe lening, (hence nieuwe rentevoeten), inclusief de drie maanden boeterente, en dan wat notariële fiscale trukerij om die belastingaftrek te behouden.

De meest interessante oplossing voor jouw is om enkel de meerprijs aan nieuwe rentevoeten te lenen, en net dat is wat niet gemakkelijk gaat.

De aanvraag bij onze 2de bank is getekend, heb dat vooral gedaan om dat dat veel sneller ging en we dan zekerheid hebben dat we een hypotheek hebben. Hypotheek vs inkomen is 22%, met overbrugging 42%, quotiteit 67%.

Gerekend met een verkooppijs van 300k van mijn woning, maar het zou mij verwonderen moest dat niet een stuk meer zijn… woning uit 2016, E-peil 19, volledig klaar.

Morgen kan ik eindelijk bij BNP terecht, benieuwd wat zij ervan maken. Daar zal de hypotheek wat zwaarder zijn, maar we met lagere intrestvoet en 5 jaar korter, lijkt me interessanter. Ook minder hypotheekkosten etc.

Iemand die kan helpen bij deze casus:

6 jaar geleden huis gekocht.
Gisteren is ons oog gevallen op een ander huis.

We zouden dus osns huis willen verkopen en eventueel het andere huis kopen.

Fictieve vraagrijs van het huis: 450.000 euro. Wat zou de totale prijs zijn voor ons?
Beide huizen gelegen regio Kortrijk.

Iemand die kan helpen bij deze casus:

6 jaar geleden huis gekocht.
Gisteren is ons oog gevallen op een ander huis.

We zouden dus osns huis willen verkopen en eventueel het andere huis kopen.

Fictieve vraagrijs van het huis: 450.000 euro. Wat zou de totale prijs zijn voor ons?
Beide huizen gelegen regio Kortrijk.
De fictieve prijs plus:

- registratierechten zoals voor jullie situatie van toepassing (12% of het gunstregime van 3% indien de andere woning binnen de x tijd zal worden verkocht) indien het een bestaande woning is.
- registratierechten op de grond + BTW op het gebouw indien het een nieuwbouwwoning is
- in beide gevallen notariskosten (aktekosten enz)
- Indien je een hypothecaire lening neemt ook nog 's hypotheekrecht (ik geloof 0,3% van het geleende bedrag tenzij dat door de bank onder mandaat wordt gegeven), inschrijving, zegelrecht, dossierkosten.
- SSV indien je nabestaanden wilt beschermen

Met de info die je geeft moeilijk om te berekenen.

De fictieve prijs plus:

- registratierechten zoals voor jullie situatie van toepassing (12% of het gunstregime van 3% indien de andere woning binnen de x tijd zal worden verkocht) indien het een bestaande woning is.
- registratierechten op de grond + BTW op het gebouw indien het een nieuwbouwwoning is

Google het 's :)
+ Schrappen van de hypotheek + inschrijven van de nieuwe hypotheek.

+ Schuldsaldoverzekering.

En hebben ze dan nog een overbruggingskrediet nodig ook of niet? Hoe zit het met de meeneembaarheid van de registratiekosten,...

Maar mij is het dus totaal nog niet duidelijk wat de vraag nu precies is.

De notaris is de enige die ècht het juiste antwoord kan geven.

En wat is jouw vraag precies?
Ik wou gewoon een schatting van het totale plaatje.

6 jaar terug woning gekocht voor 255k - 6% registratie was dat toen dacht ik.
Nu zouden we dat huis verkopen en 445k bieden op een nieuwe woning.

Dan is dat 445 + 18k registratie (3% registratie, maar dan moet onze huidige woning binnen de 2 jaar worden verkocht ).
Dan is er ook nog een eventueel overbruggingskrediet om de tussenperiode op te vangen.

Dus 463 euro zonder eventuele kosten voor een hypotheek. Of zie ik iets over het hoofd?

Ik wou gewoon een schatting van het totale plaatje.

6 jaar terug woning gekocht voor 255k - 6% registratie was dat toen dacht ik.
Nu zouden we dat huis verkopen en 445k bieden op een nieuwe woning.

Dan is dat 445 + 18k registratie (3% registratie, maar dan moet onze huidige woning binnen de 2 jaar worden verkocht ).
Dan is er ook nog een eventueel overbruggingskrediet om de tussenperiode op te vangen.

Dus 463 euro zonder eventuele kosten voor een hypotheek. Of zie ik iets over het hoofd?
Schrappen van de oude hypotheek, inschrijven van de nieuwe hypotheek en navragen aan de notaris of je registratierechten kan "recupereren".

Terug
Bovenaan