Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Wijzijn n onlangs gaan kijken naar een jaren 70 bungalow. Heel tof, maar de verwarming is elektrisch. Er zijn zowel radiatoren als vloerverwarming via matten. Verbruik zou 20.000 kWh per jaar zijn. Maar nu heeft er een alleenstaande oude dame gewoond. Ik vrees dat het verbruik nog wel eens veel hoger kan uitvallen. Iemand ervaring met elektrische verwarming uit de jaren 70?

Of wat zou het alternatief kunnen zijn? gas is er niet, dus dan een warmte pomp met vloerverwarming? Is er een richtprijs voor vloerverwarming per m2?
Maar kan je gas binnentrekken? Of werken met propaantank als je plek hebt kan ook
Alternatief is dan eventueel een https://www.viessmann.be/nl/alles-over/technologie/wkk.html, wel niet goedkoop (15-20k) maar heb je ineens elektriciteit ook ipv zonnepanelen :p

Alleen moeilijk in te schatten hoeveel, want dat zou ik toch wel willen aftrekken van de vraagprijs :) . (evenals nieuwe vensters mogelijk, extra dakisolatie, etc etc)

Ik zie niet in hoe je die kost gaat kunnen aftrekken van de vraagprijs. Allez, dat je misschien 10 - 30k van de prijs kan afdoen als er niet veel vraag is naar die woning. Mogelijks. Maar dat je eventjes 80 - 120k van die prijs kan afdoen. Dat zie ik echt niet hoor.

Al weet ik natuurlijk de vraagprijs niet, maar nog niet veel woningen gezien met zo'n overroepen vraagprijs.

Er zou toch een groot prijsverschil bestaan tussen woningen op basis van energie score. Volgens recent artikel in de Tijd 18% verschil tussen label A en D bijvoorbeeld. Best een groot verschil, maar terecht naar mijn mening.

De richtprijs van de woning die wij bezochten houd in mijn ogen nauwelijks of geen rekening hiermee. Vandaar dat ik een 'korting' wel te billijken zou vinden. Maar of de eigenaren er ook zo over denken is iets anders :) . Overigens is er nog geen EPC rapport, maar zal wel een E of F worden vermoed ik.

Edit: link naar artikel https://www.tijd.be/ondernemen/vast...oopprijs-tot-18-procent-stijgen/10438856.html

Er zou toch een groot prijsverschil bestaan tussen woningen op basis van energie score. Volgens recent artikel in de Tijd 18% verschil tussen label A en D bijvoorbeeld. Best een groot verschil, maar terecht naar mijn mening.

De richtprijs van de woning die wij bezochten houd in mijn ogen nauwelijks of geen rekening hiermee. Vandaar dat ik een 'korting' wel te billijken zou vinden. Maar of de eigenaren er ook zo over denken is iets anders :) . Overigens is er nog geen EPC rapport, maar zal wel een E of F worden vermoed ik.

Edit: link naar artikel https://www.tijd.be/ondernemen/vast...oopprijs-tot-18-procent-stijgen/10438856.html
In jou ogen, maar misschien kijkt de verkoper voornamelijk met haar ogen ;)
En het 'aftrekken van de verkoop prijs' Veel succes. Maar dan ben je dus eigenlijk opzoek naar een gratis woning.

Het verschil tussen A en D is natuurlijk ook wel groot, dan spreek je over een nieuwbouw of bijna nieuwbouw tegenover iets uit de jaren '80...

Maar inderdaad helaas weinig eigenaars die hun huis laag inschatten qua prijs omdat het niet meer van deze tijd is qua isolatie e.d.

Mijn ervaring is dat de drijvende kracht achter prijszetting eerder locatie is, wat is de kostprijs van een nieuwbouw, en wat de zot ervoor wil geven.

De effectieve kost voor de noodzakelijke verbouwingen heb ik nog niet gezien dat je eventjes kan zeggen van je vraagt 300k€. Het kost mij 150k€ om alles te upgraden naar mijn wensen en deftig te isoleren.. Awel ik geef u er 150k voor en je mag blij zijn.

Het is uiteindelijk vraag en aanbod, en een woning laten schieten wegens het EPC daar heb ik enorm weinig van gehoord. Toch zeker eens die als instapklaar gezien worden. En uiteindelijk is onderdeel van een onderhandeling over de prijs hoeveel mensen er achter u staan te wachten die die vraagprijs wel willen leggen.

Er is nu mogelijks wel wat weer marge op de geadverteerde prijzen en ook aandacht voor isolatie. Maar echt niet in de mate van ik compenseer die kost even door datzelfde bedrag van mijn aanschafprijs te halen.

Ik verwacht ook niet dat het zo ooit gaat werken. Of men moet eigenaarschap van woningen nog helemaal anders moeten gaan inrichten en fiscaal behandelen.

Het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap start de handhavingsprocedure:

als er 5 jaar na overdracht geen EPC aanwezig is,
of als uit het beschikbare EPC blijkt dat er niet aan de vereiste energieprestatieniveaus is voldaan.
De gevolgen voor u:

als u de renovatieverplichting niet naleeft, riskeert u een administratieve geldboete van 500 euro tot 200.000 euro.
de boete heft de verplichting niet op: het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap legt meteen een nieuwe termijn vast waarbinnen u aan de verplichting moet voldoen.
Indien het label niet tijdig behaald wordt, kan een administratieve geldboete opgelegd worden van 500 euro tot 200.000 euro. Er wordt dan een nieuwe termijn opgelegd waarbinnen het label moet behaald worden.

Van zodra er int nieuws komt dat er effectief hoge boetes gegeven worden, zal dat wel effect hebben.

De norm wordt dan periodiek nogmaals strenger tot 'A' in 2040.

Natuurlijk niet zozeer van toepassing op een F-kot op 30 are met 40m aan de straat. Die zullen niet direct zakken...

Van zodra er int nieuws komt dat er effectief hoge boetes gegeven worden, zal dat wel effect hebben.

De norm wordt dan periodiek nogmaals strenger tot 'A' in 2040.

Natuurlijk niet zozeer van toepassing op een F-kot op 30 are met 40m aan de straat. Die zullen niet direct zakken...
Hangt allemaal af van de boete.

Dat is zoals toen men het E-peil invoerden. Ik herinner mij nog mensen die gekozen hebben om gewoon de boete te betalen en vooruit met de geit. In plaats van ervoor te zorgen dat ze het e-peil halen. Omdat dat laatste ietsie pietsie duurder was.

Net zoals er ook mensen waren in het verleden (en eigenlijk ook recente verleden). Die keken naar de kost van de renovatie om te isoleren. Die een berekening maakten voor wat kost het mij aan mazout/gas/etc. En die dan stelden meh, de woning ziet er perfect mijn goesting uit. En voor de kost van die investering kan ik mij (ik verzin dit aantal) 60 jaar mijn huidige energiekost betalen.
De opstoot van de energiekost heeft daar mogelijks een kleine trendbreuk voorzien. Al kan het zijn dat de energiekost mogelijks nog best 5 - 10 jaar hoog was geweest om dat ook structureel te maken.
Voor hetzelfde geld is het binnen 2 jaar terug business as usual. En is het de uitzondering die naar dat EPC kijkt. ( of er rekening mee houdt)

de boete heft de verplichting niet op: het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap legt meteen een nieuwe termijn vast waarbinnen u aan de verplichting moet voldoen.

Afkopen is dan dus periodiek ..

Zolang je niet te hard kan frauderen met het EPC certificaat en de periode/boete hoog genoeg is zal dat wel werken.

€500-200.000

Ik zou bijvoorbeeld weinig goesting hebben om jaarlijks €2000 boete te betalen.
Stel op 20 jaar, toch al 40k€ extra budget te voorzien.
Nu speelt dat nog weinig omdat er nog niemand aan die '5 jaar' zit. Dat komt wel.

Voor hetzelfde geld is het binnen 2 jaar terug business as usual. En is het de uitzondering die naar dat EPC kijkt. ( of er rekening mee houdt)

Denk jij dat goedkope energie nog iets realistisch is, wetende van aankomende uitdagingen i.v.m klimaat en de serieuze doorlooptijden van projecten voor energievoorziening?

Afkopen is dan dus periodiek ..

Zolang je niet te hard kan frauderen met het EPC certificaat en de periode/boete hoog genoeg is zal dat wel werken.

€500-200.000

Ik zou bijvoorbeeld weinig goesting hebben om jaarlijks €2000 boete te betalen.
Stel op 20 jaar, toch al 40k€ extra budget te voorzien.
Nu speelt dat nog weinig omdat er nog niemand aan die '5 jaar' zit. Dat komt wel.

Wat ik vooral zie gebeuren als verkoper is :

1) je gooit wat isolatie op het dak
2) je spuit de muren vol met isolatie

Kans dat je dan E of F haalt op het EPC acht ik enorm klein. Waardoor je niet meer valt onder die renovatieverplichting. Aangezien volgens die tekst en het toekomstig plan enkel van toepassing is voor E en F woningen (al kan het ook nog wel zijn dat dat wijzigt). Kortom indien de regels gamification toestaan, dan verwacht ik dat dat nog wel even zal toegepast worden. Toch als de vraag kant geen enorm hoge waarde hecht aan label A of passiefwoningen.
Als ik 40k van de prijs moet afdoen of 10k zelf opleggen en die 40k er niet van afdoen omdat er een zot is die het in die toestand bereid is om het te kopen... ik denk dat de keuze zeer snel gemaakt is.

En uiteindelijk is dat fenomeen niets anders als hetgeen nu ook al gebeurd dmv lokale kleine investeringen om de aantrekkelijkheid van de verkoop van die woning te maximaliseren.

En het feit dat men erfenissen daar niet onderhevig voor gesteld heeft is een enorme flater. Dat had nu eenmaal de grootste quick win geweest (zolang niet tussen partners natuurlijk)

Denk jij dat goedkope energie nog iets realistisch is, wetende van aankomende uitdagingen i.v.m klimaat en de serieuze doorlooptijden van projecten voor energievoorziening?
Ik acht de kans klein. Maar ik had ook niet gedacht dat men effectief zou doorgezet hebben met de kernuitstap. Dus wat weet ik uiteindelijk...

Wat ik vooral zie gebeuren als verkoper is :

1) je gooit wat isolatie op het dak
2) je spuit de muren vol met isolatie

Kans dat je dan E of F haalt op het EPC acht ik enorm klein. Waardoor je niet meer valt onder die renovatieverplichting. Aangezien volgens die tekst en het toekomstig plan enkel van toepassing is voor E en F woningen (al kan het ook nog wel zijn dat dat wijzigt). Kortom indien de regels gamification toestaan, dan verwacht ik dat dat nog wel even zal toegepast worden. Toch als de vraag kant geen enorm hoge waarde hecht aan label A of passiefwoningen.
Als ik 40k van de prijs moet afdoen of 10k zelf opleggen en die 40k er niet van afdoen omdat er een zot is die het in die toestand bereid is om het te kopen... ik denk dat de keuze zeer snel gemaakt is.

En uiteindelijk is dat fenomeen niets anders als hetgeen nu ook al gebeurd dmv lokale kleine investeringen om de aantrekkelijkheid van de verkoop van die woning te maximaliseren.

En het feit dat men erfenissen daar niet onderhevig voor gesteld heeft is een enorme flater. Dat had nu eenmaal de grootste quick win geweest (zolang niet tussen partners natuurlijk)

Ik acht de kans klein. Maar ik had ook niet gedacht dat men effectief zou doorgezet hebben met de kernuitstap. Dus wat weet ik uiteindelijk...

Op zich toch een begin als dat mensen ertoe aanzet om de low hanging fruits eerst aan te pakken, die E en F huizen eens deftig te isoleren?

Wat erfenissen betreft, als de erfenis gebeurt in de 5 jarige periode voor een pand dat al moest gerenoveerd worden, ontsnap je er niet aan. En zodra de erfgenamen het willen verkopen, speelt het toch geen rol meer dat ze het verworven hebben door een erfenis?
Of zie je de loophole in geërfde panden die dan verhuurd worden zonder te renoveren (waarbij ze hun huur niet meer mogen indexeren)?

Wat weet jij? Minstens zoveel als de ministers die over zo'n dingen beslissen en met de wind meedraaien... ;)

Is dat gecompenseerd voor het feit dat nieuwere woningen eerder A zijn en oudere eerder type D? Indien niet, is de conclusie natuurlijk vooral dat nieuwe huizen meer kosten dan oude huizen.

Een energiezuinige woning geeft meer comfort en de energie rekening is lager. En zeker met de hoge energieprijzen van afgelopen jaar, staat dit nu extra in de kijker.

Het probleem is dat als jij een grote korting op die woning wilt krijgen, iemand anders ze wel neemt. Huizen zijn nu eenmaal erg gegeerd en de prijzen hoog. 10-30k zal u misschien lukken, maar ik zou niet hopen dat je er meer vanaf kunt krijgen.
En van een oude woning een A maken, is duur. We hebben die oefening gedaan en zaten bijna aan de prijs van een nieuwbouw. Uiteindelijk grond gekocht en een nieuwbouw gezet.

Op zich toch een begin als dat mensen ertoe aanzet om de low hanging fruits eerst aan te pakken, die E en F huizen eens deftig te isoleren?
Juist voldoende doen om uit de E of F categorie te vallen, of de quick winst rapen valt voor mij niet onder de definitie van deftig isoleren. Dat is symptoombestrijding. Door dat nu niet deftig te doen, steek je geld nu in die woning. Om dan binnen 15 - 20 jaar als je de woning verkoopt er minder voor te vangen dan als die wel deftig geïsoleerd is. Je er al die 15 - 20 jaar geniet van gehad hebt. Het voordeel hebt dat je de inflatie voor die investering er niet moet bijtellen. En je niet zaken waar je geld aan gegeven hebt voor die quick wins, mag gaan afbreken/uitbreken om dan daarna de deftige oplossing te voorzien.

Maar het spreekt dan voor zich dat die deftige oplossing dan richting BEN/passiefhuis moet gaan. Veel beter dan dat kan je het in principe niet meer maken waardoor het in de toekomst geen verloren investering zal zijn.

Wat erfenissen betreft, als de erfenis gebeurt in de 5 jarige periode voor een pand dat al moest gerenoveerd worden, ontsnap je er niet aan. En zodra de erfgenamen het willen verkopen, speelt het toch geen rol meer dat ze het verworven hebben door een erfenis?
Of zie je de loophole in geërfde panden die dan verhuurd worden zonder te renoveren (waarbij ze hun huur niet meer mogen indexeren)?
Zoals ik het las in de tekst is er geen verplichting om te renoveren richting de normen als een E of F woning overgaat via een erfenis naar de volgende volle eigenaar.

Mij lijkt het juist een opportuun moment, wanneer dit overgaat via een erfenis om een verplichting naar nieuwbouwniveau aan te hangen. Kan men het dan niet betalen, kan men het dan nog altijd verkopen. Toch wanneer het gaat naar de kinderen of de kleinkinderen of... ipv tussen beide partners.

Voor de rest zie ik eerder de loophole in die richting. Al is die loophole ook niet absoluut, aangezien er volgens de regels er voor verhuur wel een bepaalde minimum EPC dient aanwezig te zijn (en daar zie je dan ook enkel quick wins om nog iets langer te mogen verhuren - ipv zie volgende alinea). Maar ik dacht mij niet te herinneren dat die aanpassing op termijn ook zou meeevolueren. Maar ik kan daar mis zijn.

Het enigste wat ik echter wel weet is dat als ik een woning erf of in verhuur heb staan... dat ik echt geen 150 - 200k€ ga spenderen, als ik niet verplicht word, om die naar label A te brengen met een terugverdientermijn van 20+ jaar. En de gekoppelde risico's die horen bij betaalbare verhuur,
Hell, indien ik geen verkeerde berekening maak, dan zou het bij 150k€ om de woning op punt te zetten het effectief 41.67 jaar duren in functie van de potentiële meeropbrengst (ipv 500€ huur, 800€ huur dus +300). Mij lijkt de kans enorm klein dat mensen dat effectief gaan doen.
Of nog anders gezegd dat als al het geld van de huur eraan gegeven zou worden dat het dan nog effectief 15+ jaar duurt. Mij lijkt dat niet direct nog een echt goede investering waar ik persoonlijk interesse in heb.
De factor van de indexatie die niet meegerekend is hierboven, heb ik expliciet gedaan omdat het op die manier makkelijker te berekenen was en om zogezegd dat bedrag te behouden voor compensatie van instandhoudingswerken (en laat ons eerlijk zijn, voorzien van isolatie volgens huidige normen is geen instandhoudingswerk maar een kwaliteitsinjectie).

Mij lijkt het juist een opportuun moment, wanneer dit overgaat via een erfenis om een verplichting naar nieuwbouwniveau aan te hangen. Kan men het dan niet betalen, kan men het dan nog altijd verkopen. Toch wanneer het gaat naar de kinderen of de kleinkinderen of... ipv tussen beide partners.
Ik vind dit een te grote inmenging van de overheid op een domein waarop er reeds enorm veel kosten zijn voor de nabestaanden. Als je erft in eerste lijn dan roomt de overheid al af dmv. successierechten. Ga je daarop ook nog's een aantal kosten verplichten aan de erflaters?

Los van daarvan zijn er ook nog een hoop praktische zaken die dan moeten worden herbekeken. Momenteel kan je als begunstigde van een erfenis zelf de waarde bepalen van het onroerend goed in de nalatenschap. Die waarde wordt dan gebruikt om de successierechten te berekenen. Stel dat de begunstigden verplicht worden om kosten aan een woning te doen dan zal de waarde ervan toch behoorlijk laag worden ingeschat. De overheid heeft twee jaar om na te gaan of de waardebepaling correct is. Er komt dus meer druk op die diensten te liggen.

Waar ik wel iets in zie is een incentive geven om woningen uit erfenissen energetisch te verbeteren. Bvb. van de waardebepaling mag het bedrag voor de energetische renovatie worden afgetrokken zodat de successierechten wat verminderen of zoiets.

Kortom: enkel mogelijk als er behoorlijk aan het mechanisme wordt gesleuteld.

Juist voldoende doen om uit de E of F categorie te vallen, of de quick winst rapen valt voor mij niet onder de definitie van deftig isoleren. Dat is symptoombestrijding. Door dat nu niet deftig te doen, steek je geld nu in die woning. Om dan binnen 15 - 20 jaar als je de woning verkoopt er minder voor te vangen dan als die wel deftig geïsoleerd is. Je er al die 15 - 20 jaar geniet van gehad hebt. Het voordeel hebt dat je de inflatie voor die investering er niet moet bijtellen. En je niet zaken waar je geld aan gegeven hebt voor die quick wins, mag gaan afbreken/uitbreken om dan daarna de deftige oplossing te voorzien.

Maar het spreekt dan voor zich dat die deftige oplossing dan richting BEN/passiefhuis moet gaan. Veel beter dan dat kan je het in principe niet meer maken waardoor het in de toekomst geen verloren investering zal zijn.

Zoals ik het las in de tekst is er geen verplichting om te renoveren richting de normen als een E of F woning overgaat via een erfenis naar de volgende volle eigenaar.

Voor de rest zie ik eerder de loophole in die richting. Al is die loophole ook niet absoluut, aangezien er volgens de regels er voor verhuur wel een bepaalde minimum EPC dient aanwezig te zijn (en daar zie je dan ook enkel quick wins om nog iets langer te mogen verhuren - ipv zie volgende alinea). Maar ik dacht mij niet te herinneren dat die aanpassing op termijn ook zou meeevolueren. Maar ik kan daar mis zijn.

Het enigste wat ik echter wel weet is dat als ik een woning erf of in verhuur heb staan... dat ik echt geen 150 - 200k€ ga spenderen, als ik niet verplicht word, om die naar label A te brengen met een terugverdientermijn van 20+ jaar. En de gekoppelde risico's die horen bij betaalbare verhuur,
Hell, indien ik geen verkeerde berekening maak, dan zou het bij 150k€ om de woning op punt te zetten het effectief 41.67 jaar duren in functie van de potentiële meeropbrengst (ipv 500€ huur, 800€ huur dus +300). Mij lijkt de kans enorm klein dat mensen dat effectief gaan doen.
Of nog anders gezegd dat als al het geld van de huur eraan gegeven zou worden dat het dan nog effectief 15+ jaar duurt. Mij lijkt dat niet direct nog een echt goede investering waar ik persoonlijk interesse in heb.
De factor van de indexatie die niet meegerekend is hierboven, heb ik expliciet gedaan omdat het op die manier makkelijker te berekenen was en om zogezegd dat bedrag te behouden voor compensatie van instandhoudingswerken (en laat ons eerlijk zijn, voorzien van isolatie volgens huidige normen is geen instandhoudingswerk maar een kwaliteitsinjectie).

Realistisch gesproken denk ik niet dat er veel E/F woningen kunnen gerenoveerd worden tot BEN/passiefhuis. Ik denk dan vooral aan een groot aandeel goedkopere woningen, mensen die zoiets kopen hebben gewoon geen 150-200 K€ om extra te investeren in energetische renovaties.
Gemiddeld spaart een Belgisch gezin €600 per maand. Met 7 K€ per jaar moeten die 20 à 30 jaar lang hun volledig spaargeld investeren (heel simpel berekend, nog zonder rendement van die renovaties) - en dan spreken we nog niet over alleenstaanden waar je eerder richting €400 per maand gaat.

Akkoord dat van E/F naar D gaan niet de ideale oplossing is maar in de praktijk zal het voor een hoop mensen puur om financiële redenen niet verder gaan dan dat. En de betere verdieners die om wat voor reden dan ook starten met een E/F woning, zullen misschien naar een B geraken met forse investeringen.

Over die erfenis ga ik me niet uitspreken, daar sta ik te ver vanaf om er zelfs maar een oordeel over te hebben. Maar we zien dus hetzelfde risico richting verhuur. En ook buiten erfenissen, de minimale kans dat de meeste verhuurders veel zullen investeren om hun woningen serieus energetisch te renoveren, wegens niet financieel interessant.

O ja, voor het klinkt alsof ik hier vanuit mijn eigen perspectief dingen verdedig, ik heb geen E/F woning en zou die ook nooit kopen :)

Realistisch gesproken denk ik niet dat er veel E/F woningen kunnen gerenoveerd worden tot BEN/passiefhuis. Ik denk dan vooral aan een groot aandeel goedkopere woningen, mensen die zoiets kopen hebben gewoon geen 150-200 K€ om extra te investeren in energetische renovaties.
Gemiddeld spaart een Belgisch gezin €600 per maand. Met 7 K€ per jaar moeten die 20 à 30 jaar lang hun volledig spaargeld investeren (heel simpel berekend, nog zonder rendement van die renovaties) - en dan spreken we nog niet over alleenstaanden waar je eerder richting €400 per maand gaat.

Akkoord dat van E/F naar D gaan niet de ideale oplossing is maar in de praktijk zal het voor een hoop mensen puur om financiële redenen niet verder gaan dan dat. En de betere verdieners die om wat voor reden dan ook starten met een E/F woning, zullen misschien naar een B geraken met forse investeringen.

Over die erfenis ga ik me niet uitspreken, daar sta ik te ver vanaf om er zelfs maar een oordeel over te hebben. Maar we zien dus hetzelfde risico richting verhuur. En ook buiten erfenissen, de minimale kans dat de meeste verhuurders veel zullen investeren om hun woningen serieus energetisch te renoveren, wegens niet financieel interessant.

O ja, voor het klinkt alsof ik hier vanuit mijn eigen perspectief dingen verdedig, ik heb geen E/F woning en zou die ook nooit kopen :)
Er zijn wellicht enkele woningen die je inderdaad beter afsmijt en niet probeert te verbouwen tot een BEN woning of passief huis.
Maar een A label is vaak prima te realiseren.

Ik had als gescheiden man met twee kinderen heb/had zeker niet de mogelijkheid om 400€ per maand te sparen.
En toch heb ik enkele jaren geleden een appartement gekocht met een F label en deze heeft nu een B label. Het is mogelijk door nu nog een een investering van denk ik een 40K te doen om ze naar een A of A+ op te krikken.
Ik wil gewoonzeggen. Het is niet altijd hopeloos, veel is afhankelijk van het pand, je eigen handigheid en wat je wil op offeren.
Een dak vernieuwen is ongeveer één van de belangrijkste dingen om het label gunstiger te krijgen en dat is 'relatief' betaalbaar als het een hellend dak is en er geen structurele werken gedaan hoeven worden en als je er dan meteen zonnepanelen op smijt (welke tegenwoordig spotgoedkoop zijn).....

Anders gezegd; er is veel mogelijk, maar je moet wel wat chance hebben, veel zelf doen en een poos met zeer weinig luxe kunnen leven (geen vakanties, geen fancy merkkleding, geen nieuwe smartphone elk jaar etc.) Ook moeten mensen leren dat je geen inrichting zoals in de boekjes/instagram nodig hebt om comfortabel te leven.

(mijn appartement staat te koop trouwens, voor de geïntresseerden ;) )

Ik vind dit een te grote inmenging van de overheid op een domein waarop er reeds enorm veel kosten zijn voor de nabestaanden. Als je erft in eerste lijn dan roomt de overheid al af dmv. successierechten. Ga je daarop ook nog's een aantal kosten verplichten aan de erflaters?

Waarom is dat een te grote inmenging ? Hoe is die inmenging groter dan als je de woning verkoopt en de nieuwe eigenaar verplicht wordt om die investeringen te doen?

Uiteindelijk is een erfenis niets anders als een volgende generatie die een grote zak geld krijgt van de vorige generatie. Dus voor mij kunnen er dan gerust maatschappelijke regels aan gehangen worden. Mijn inziens is dit ook een maatregel die in de praktijk het minste pijn gaat doen. Behalve mogelijks het emotionele aspect. Maar daarom dat ik het ook duidelijk niet voorzien had voor erfenis tussen partners, zodanig dat mensen niet ineens die verplichting krijgen wanneer hun partner overlijdt. Maar voor (klein)kinderen... neen daar zie ik echt het probleem niet in.

Los van daarvan zijn er ook nog een hoop praktische zaken die dan moeten worden herbekeken. Momenteel kan je als begunstigde van een erfenis zelf de waarde bepalen van het onroerend goed in de nalatenschap. Die waarde wordt dan gebruikt om de successierechten te berekenen. Stel dat de begunstigden verplicht worden om kosten aan een woning te doen dan zal de waarde ervan toch behoorlijk laag worden ingeschat. De overheid heeft twee jaar om na te gaan of de waardebepaling correct is. Er komt dus meer druk op die diensten te liggen.
Ik zie niet in waarom de waarde van het goed ineens veel minder waard zal zijn dan de grondwaarde en een stuk van de constructie. En die waarde wordt bij mijn weten toch gecontroleerd door de overheid om te zien dat je niets raars doet zodanig dat men de juiste successierechten betaald.

Uiteindelijk geldt dan gewoon de marktwaarde van de woning, niet 1 of andere artificiële waarde. En op het moment dat er gekozen wordt om de woning te verkopen dan zal de uiteindelijke prijs effectief kenbaar gemaakt zijn en kunnen de juiste successierechten gehoffen worden.

Waar ik wel iets in zie is een incentive geven om woningen uit erfenissen energetisch te verbeteren. Bvb. van de waardebepaling mag het bedrag voor de energetische renovatie worden afgetrokken zodat de successierechten wat verminderen of zoiets.
En hier ben ik dus compleet tegen.

Er is geen enkele nood aan het verlagen van de successierechten. Je zou ze juist nog eens nog veel zwaarder moeten verhogen. En een subsidiemechanisme ontwikkelen om mensen te proberen te overtuigen om iets te doen terwijl je dit veel gemakkelijker kan doen door het gewoon te verplichten. Dat is voor mij dan echt not done. Zeker voor iets waar mensen niet gewoon kunnen zeggen... haha ik doe het toch lekker niet... ik verstop het wel eventjes. Het is onroerend goed... dus zo'n wetgeving is pokke gemakkelijk uit te voeren en op te leggen.

Staat het u niet aan --> verkoop de nest.

Vanuit een technisch aspect gaat dat allemaal hoor. Het grootste probleem is gewoon dat het economisch gewoon niet echt zinvol is (zie ook dat voorbeeld van terugverdientermijn van 40j). Maar uiteindelijk gaat iemand toch ooit eens die stap moeten ondernemen.
Mij lijkt het wel 1 van de enigste manieren om dat relatief pijnloos nog gedaan te krijgen als je dat verplicht bij de erfenis (het moment wanneer iets bekeken wordt als een overdracht van de waarde naar de volgende generatie, een generatie die er niet noodzakelijkerwijze enige merit aan heeft gehad).

Uiteindelijk moeten we eerlijk zijn... als we effectief serieus zijn over het klimaat en het milieu... dan gaat iemand ooit die kost moeten slikken. Waarom het dan niet laten slikken op het moment van de erfenis... wanneer je toch al een maatschappelijke heffing voorziet. Dan kan je die evengoed nog zwaarder maken.

Lijkt mij desondanks hetgeen men op termijn wil met de renovatieverplichting.
En ik kan het mij namelijk onmogelijk inbeelden dat men in 2045 de woningen die D, C en B zijn ook niet richting A wilt duwen... dus iemand zal die kost op dat oude patrimonium dan ook ooit moeten slikken.
Dan lijkt het mij een goed idee te zijn om in aanloop van de volgende 25 jaar dit ook al te verplichten voor de erfenissen en daarmee al een voorsprong te nemen voordat men mensen nu 10 - 40k ziet uitgeven om E of F naar een label D/C om te vormen. Waarna binnen dit en 25 jaar de volgende generatie die D,C en B woningen mogen aankopen aan geïnflateerde prijzen om dan de volledige kost van de verplichte renovatie daarna te mogen slikken.
De starters gaan dat ook niet kunnen gaan betalen hoor. Maar iemand gaat het wel ooit moeten doen. Dan lijkt het mij juist een goed idee dat de overheid intervenieert ook al zorgt dat dan voor een devaluatie van de waarde van de woning door die regels. MAAR op lange termijn gaat men dat wel moeten doen.

Verhuurders gaan dat niet doen, juist omdat de kost gewoon te hoog is. Of je moet ze verplichten. Dan lijkt het mij gewoon een beter idee om dat in de erfenis te steken omdat die verplichting dan voor een minder pijnlijke devaluatie zorgt. Allez als je 300k verwacht te krijgen voor die woning en je krijgt er nog maar 150k voor... omdat die overheidsinterventie de waarde van dat type woningen heeft doen crashen. Maar als die ouders die woning gezet hebben voor 25k en de familieleden krijgen er nu 150k voor...

Waar ze dan erfenisrechten op moeten betalen... problematisch niet echt.
Erdoor komen... dat verwacht ik niet. Maar ooit gaat die schok er wel zijn. En iemand zal ze slikken. Nu kan je ze nog gelijdelijkaan doen. Zonder dat het echt echt pijn doet. Onaangenaam... ja... pijn... niet mijn verdienste dat ik een zak geld van 150k in mijn pollen geworpen krijg.

Ik wel hoor. Maar dat hangt af van de waarde van het goed. En dit in relatie tot de nieuwbouwwaarde.

Klein probleempje on verband met eventueel asbest op dak, bieden is via biddit. Opschortende voorwaarde lijken me moeilijk dus ?
T huis dat ik gekocht heb heeft asbest onderplaten. Bereken hoeveel het je zou kosten om dit te vervangen en doe een bod met deze kosten in je hoofd.. dat je niet teveel biedt

Terug
Bovenaan