Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Perceelgrootte is nog iets anders, die ligt ondubbelzinnig vast en kan worden nagegaan op het kadastraal uittreksel.
Bewoonbare oppervlakte is arbitrair (garage, kelder, zolder tellen wel/niet mee afhankelijk van de makelaar) en gebruik je beter niet als maatstaf.

Zolang een bod niet goedgekeurd is door de verkoper, kan je het terug intrekken afaik.
Kan/mag je dan bijvoorbeeld een eerste bod intrekken en onmiddelijk daarna een tweede bod plaatsen, met dezelfde prijs, maar met andere voorwaarden dan bij het eerste bod (bvb, een andere einddatum waarop het bod vervalt)? Lijkt me logisch dat dit wel zal mogen toch?

En ik zit hier in een app van 80m² ...lol
Troost u, ik woon ook al 10 jaar in zo'n appartement :) Binnenkort gaat dat wel veranderen, maar eerlijk is eerlijk... zonder covid + telewerk situatie was deze oppervlakte meer dan genoeg voor mij alleen.

Mijn 'benchmark' bij het zoeken was het ouderlijk huis dat 175m² meet (gelijkvloers en 1ste verdieping samen). Ik wou zeker niet groter dan dat gaan wonen. Uiteindelijk is het een huisje geworden van 150m² en een kleine tuin + terras. Ik zeg 'huisje', maar je kan er perfect ook een gezin in stockeren.

Troost u, ik woon ook al 10 jaar in zo'n appartement :) Binnenkort gaat dat wel veranderen, maar eerlijk is eerlijk... zonder covid + telewerk situatie was deze oppervlakte meer dan genoeg voor mij alleen.

Mijn 'benchmark' bij het zoeken was het ouderlijk huis dat 175m² meet (gelijkvloers en 1ste verdieping samen). Ik wou zeker niet groter dan dat gaan wonen. Uiteindelijk is het een huisje geworden van 150m² en een kleine tuin + terras. Ik zeg 'huisje', maar je kan er perfect ook een gezin in stockeren.
Hoe een huis ingedeeld is en hoeveel verloren plaats er is, vind ik persoonlijk veel belangrijker dan "bewoonbare oppervlakte".
Een gang van 5x2 meter telt ook mee, maar kan totaal nutteloze plaats zijn, of een badkamer van 20m², waar 12m² nutteloze lege ruimte is, ...

“Na flink zoeken vonden mijn vriend Robin en ik een flat die ons beviel en ook nog eens binnen ons budget paste”, zegt de handelsingenieur. “We hadden ons huiswerk vooraf zo goed mogelijk gemaakt: info ingewonnen bij de bank en de notaris, op het internet simulaties laten uitvoeren. En toch kwamen we uiteindelijk dik 10 procent boven de aankoopprijs uit door allerhande extra kosten voor aktes, erelonen en andere extra’s waar we niet meteen op gerekend hadden. En dan hadden wij nog het geluk dat de registratierechten net verlaagd waren van 7 naar 6 procent, om de afschaffing van de woonbonus een beetje te compenseren.”
Blijkbaar toch niet zo goed in handel dan :unsure:

Al vind ik die kosten voor brandverzekering wel raar, ze nemen daar 10k maar dat betaal je toch gewoon per maand?

Laatst bewerkt:

Al vind ik die kosten voor brandverzekering wel raar, ze nemen daar 10k maar dat betaal je toch gewoon per maand?
Artikel zit achter een paywall. Maar het huis is dus volgens dat artikel zogezegd duurder omdat je ook een verzekering ed moet afsluiten?

In dat artikel rekenen ze ook de schuldsaldo verzekering ineens (hoeft niet) en 10k aan brandverzekering. Ik weet niet vanwaar ze dat laatste bedrag hebben, maar ik gok toch niet dat dat van een appartement of huis is. En bij mijn eten kan je ook niet een brandverzekering in 1x betalen?

Alsof dat onverwachte verborgen kosten zijn. Iedereen die iets wil kopen weet dat toch? Zelfs wie niets wil kopen weet dat.

Zolang een bod niet goedgekeurd is door de verkoper, kan je het terug intrekken afaik.
Kan/mag je dan bijvoorbeeld een eerste bod intrekken en onmiddelijk daarna een tweede bod plaatsen, met dezelfde prijs, maar met andere voorwaarden dan bij het eerste bod (bvb, een andere einddatum waarop het bod vervalt)? Lijkt me logisch dat dit wel zal mogen toch?
Ik zie geen bezwaren daartegen. 😊 Dat kan zelfs in 1 slag door in uw tweede bod te vermelden dat deze het eerste bod doet komen te vervallen.

Artikel zit achter een paywall. Maar het huis is dus volgens dat artikel zogezegd duurder omdat je ook een verzekering ed moet afsluiten?
31caff04-7cbe-11eb-83ba-b982d43bc5eb_web_scale_0.6666667_0.6666667__.jpg

lijken me buiten brandverzekering (en SSV die je kan opsplitsen) toch correcte zaken maar als je niet weet dat dat erbij komt, die zullen ook verschieten omdat ze elk jaar ook nog KI moeten betalen

Iemand naar 'huis gemaakt' gekeken. Moest echt lachen met dit:
'Die ene die parket(vloeren) renoveert: “Ah hier, blokjesparket, in goeie staat” .

.. blijkt vinyl te zijn ...

Laatst bewerkt:
31caff04-7cbe-11eb-83ba-b982d43bc5eb_web_scale_0.6666667_0.6666667__.jpg

lijken me buiten brandverzekering (en SSV die je kan opsplitsen) toch correcte zaken maar als je niet weet dat dat erbij komt, die zullen ook verschieten omdat ze elk jaar ook nog KI moeten betalen

Iemand naar 'huis gemaakt' gekeken. Moest echt lachen met dit:
'Die ene die parket(vloeren) renoveert: “Ah hier, blokjesparket, in goeie staat” .

.. blijkt vinyl te zijn ...
Die tabel kan toch niet kloppen?

Voor die eerste kolom, een woning van 277.000 euro:
-6% registratierechten op 277.000 euro is 16.620 euro en geen 19.000 euro zoals in de tabel staat.
-De notariskosten en aktekosten liggen ook vast en bedragen voor die prijs resp. 2.982 euro en 1.331 euro ipv 3.449 en 2.100 euro.
-Dossierkosten bij de bank kan je onderhandelen binnen je leningvoorwaarden.
- "Andere kosten bij aankoop en hypothecaire inschrijving". De hypothecaire inschrijving bedraagt 230 euro. Er zijn geen "andere kosten bij aankoop" wettelijk bepaald dus over wat gaat dit bedrag van 2.523 euro?
- SSV: individueel te berekenen en voor welk % dekking. Niet verplicht, maar je komt er moeilijk onder uit natuurlijk. Voor een gezonde persoon onder de 30 en bij 50% kom je aan een veel lager bedrag van 3.000 euro.
- Brandverzekering van 10.000? Wie kan dit uitleggen? De jaarlijkse brandverzekering bedraagt 100 euro of een klein veelvoud misschien, maar toch niet meer dan 1.000 euro voor een modaal huis...

Het totaal aan aanschafkosten, wettelijk bepaald, bedraagt dus 21.600 euro ongeveer, en geen 40.600 euro. Inclusief SSV kom je normaal rond de 25.000 euro uit.

Laatst bewerkt:
De kosten van de brandverzekering kan je toch moeilijk tot de aankoopprijs rekenen?
Dan kan je de provinciebelasting ook beginnen rekenen.

Die tabel kan toch niet kloppen?

Voor die eerste kolom, een woning van 277.000 euro:
-6% registratierechten op 277.000 euro is 16.620 euro en geen 19.000 euro zoals in de tabel staat.
-De notariskosten en aktekosten liggen ook vast en bedragen voor die prijs resp. 2.982 euro en 1.331 euro ipv 3.449 en 2.100 euro.
-Dossierkosten bij de bank kan je onderhandelen binnen je leningvoorwaarden.
- "Andere kosten bij aankoop en hypothecaire inschrijving". De hypothecaire inschrijving bedraagt 230 euro. Er zijn geen "andere kosten bij aankoop" wettelijk bepaald dus over wat gaat dit bedrag van 2.523 euro?
- SSV: individueel te berekenen en voor welk % dekking. Niet verplicht, maar je komt er moeilijk onder uit natuurlijk. Voor een gezonde persoon onder de 30 en bij 50% kom je aan een veel lager bedrag van 3.000 euro.
- Brandverzekering van 10.000? Wie kan dit uitleggen? De jaarlijkse brandverzekering bedraagt 100 euro of een klein veelvoud misschien, maar toch niet meer dan 1.000 euro voor een modaal huis...

Het totaal aan aanschafkosten, wettelijk bepaald, bedraagt dus 21.600 euro ongeveer, en geen 40.600 euro. Inclusief SSV kom je normaal altijd onder de 25.000 euro uit.
Ter vergelijking, mijn toekomstig huis heb ik gekocht voor €364000, met kosten bij is dat €395000, maar ik trek nog een deel registratierechten terug waardoor ik rond de €386000 zal zitten. Dat tabelleke van het nieuwsblad zit er serieus naast...

Wat niet wegneemt dat de staat wel ferm langs de kassa passeert natuurlijk.

Als alle artikels achter die paywall van dezelfde kwaliteit zijn... lijkt wel door een stagair geschreven met wat verzonnen ervaringen.

We weten nu eerlijk gezegd ook niet wat we met 5 (grote) slaapkamers gaan doen. Iedereen grapt nu dat we serieus wat kinderen gaan moeten maken... :crazy:

Sowieso één mancave voor mij.
Mancave was hier ook een vereiste, daar heb ik ruimte genoeg voor ;)

€6000 brandverzekering voor een appartement... sure... :unsure:

Kom kom, een beetje serieus blijven hé. De inboedelverzekering voor een gemiddeld appartement is hoop en al €100 op jaarbasis. De blokpolis komt daar nog wel bovenop maar dat is nooit van zen leven €6k, en al helemaal geen €6k voor één appartment op zich. + zoals mensen imo correct als kanttekening plaatsen: dat zijn geen kosten voor de aankoop hé.

Ik heb destijds de volledige som voor mijn appartement geraamd incl. alle kosten en dat zat er redelijk boenk op, ik had zelfs een paar duizend euro over op het einde van de rit (wrs omdat ik voor een aantal zaken nogal met de losse pols budget gemaakt had). Het echte probleem is vermoedelijk dat er een heel deel mensen zijn die hun budget krampachtig proberen stretchen tot aan de laatste euro en dan voelt elke €100 die er op het einde van de rit bij komt natuurlijk als een blok van €2000 aan...

Artikel zal misschien wat fouten bevatten maar ik vind die afrekeningen van een notaris toch ook allesbehalve transparant en duidelijk. Het recente aktekostenblad voor de aankoop van mijn woning en registratie van de lening bevatte volgende posten:

Akte 1) registratie hypothecaire inschrijving

- Erelonen
- Registratie
- Registratie VLABEL
- Aktekosten
- Recht op geschriften
- Kantoor rechtszekerheid (staat er 2 x met verschillende bedragen)
- Notificaties
- Fednot
- Dossierrechten

Akte 2) registratie van een mandaat op hypothecaire inschrijving

- Erelonen
- Registratie
- Aktekosten
- Recht op geschriften
- Fednot
- Dossierrechten

En dan nog eentje voor de eigenlijke aankoop van de woning:

- Erelonen
- Registratie VLABEL
- Aktekosten
- Recht op geschriften
- Kantoor rechtszekerheid (staat er ook 2 x met verschillende bedragen)
- Rolrechten afschrift
- Fednot
- Dossierrechten
- Notificaties
- Vacaties

De brandverzekering, SSV en dossierkosten bij de bank die hoef ik niet eens mee te tellen om met de bovenstaande lijst enkele procenten hoger uit te komen als het percentage van het beschrijf. Dat percentage beschrijf (dus de 6 of 10%) + ereloon notaris is wat de meeste mensen voor ogen hebben bij de kosten. Al die kleine verkapte belastingen of doorgerekende kosten van de notaris zijn op zich niet zo groot maar de som bij akte aankoop, akte lening en akte mandaat vertegenwoordigen samen dan toch een mooi bedrag. Heb de notaris uitleg gevraagd over posten zoals dossierrecht en en recht op geschriften. Dat zijn dus eigenlijk gewoon verkapte belastingen. In mijn voorbeeld: dossierrecht alleen kost 250 euro. Te betalen per akte (dus 3x) en oh ja... dat is ex BTW dus nog 21% er bovenop. Dat is dan 907 euro alsjeblief... En wat krijg ik daarvoor precies in de plaats? Ah, bescherming van je eigendomsrecht... Euh, ik dacht dat ik daarvoor die registratie reeds betaalde.... En dan nog BTW, dus een belasting op een belasting... En ik die dacht dat dubbele belastingen in België niet mochten...

Ik kan goed begrijpen dat mensen schrikken van de uiteindelijke afrekening. Een grote vereenvoudiging zou zijn om al die kleine prul in een flat-fee te steken (inclusief de erelonen die nu nog afhankelijk zijn van het bedrag). Dan is het ook op voorhand duidelijk wat de bijkomende kosten zijn. Zo'n lijstje voorgeschoteld krijgen dan voel je je echt wel de cash cow die wordt gemolken.

@Bloembak ben je kosten lening niet vergeten? Of bewust genegeerd omdat die afhankelijk zijn van uw lening. Mss dat ze die er deels gegokt hebben bijgenomen
Nee die was ik inderdaad vergeten! (omdat afhankelijk van de lening inderdaad dus moeilijker te bepalen)
Waarschijnlijk bedoelt men daarmee die "andere kosten bij aankoop".

Op mijn lening van 230k waarvan 170k in mandaat en 60k ingeschreven als lening, kwam dit op een totale kost uit van 4.173 euro

Terug
Bovenaan