Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Toen ik bij de bank zat om mijn lening te bespreken, heeft die werknemer mij volgende site getoond: https://www.hoeveelkostmijnhuis.be/

En die berekeningsmodules die erin zitten kloppen gewoon tot op de euro als ik er achteraf op terugkijk (zo herinner ik het mij toch).
Vreemd dat een bankwerknemer zich beroept op een vrij toegankelijke website die niet van hen is, maar het is erg overzichtelijk. Je kunt veel simuleren zonder belachelijk veel info als input te moeten geven. Het is gratis. Ik vind het zeker een aanrader.

Ik ben op zoek naar een nieuwe woning in Brugge. Ietsje ruimer dan wat we nu hebben. Maar die prijzen zijn hier echt :wallbash:

OK, je betaalt voor de grond en de ligging, maar dit is toch echt ridicuul.

Ik ben op zoek naar een nieuwe woning in Brugge. Ietsje ruimer dan wat we nu hebben. Maar die prijzen zijn hier echt :wallbash:

WTF. En dat geraakt echt verkocht voor die prijs?

Toen ik bij de bank zat om mijn lening te bespreken, heeft die werknemer mij volgende site getoond: https://www.hoeveelkostmijnhuis.be/

En die berekeningsmodules die erin zitten kloppen gewoon tot op de euro als ik er achteraf op terugkijk (zo herinner ik het mij toch).
Vreemd dat een bankwerknemer zich beroept op een vrij toegankelijke website die niet van hen is, maar het is erg overzichtelijk. Je kunt veel simuleren zonder belachelijk veel info als input te moeten geven. Het is gratis. Ik vind het zeker een aanrader.

Alleen is de tool voor het berekenen van de registratierechten niet meer up to date, want men spreek daar nog over klein beschrijf. Of zie ik iets over het hoofd?

Kom naar limburg, dan betaal je max 270k€ daarvoor :p. Behalve in Hasselt daar zou het wel eens 300k kunnen zijn.

Artikel zal misschien wat fouten bevatten maar ik vind die afrekeningen van een notaris toch ook allesbehalve transparant en duidelijk. Het recente aktekostenblad voor de aankoop van mijn woning en registratie van de lening bevatte volgende posten:

Akte 1) registratie hypothecaire inschrijving

- Erelonen
- Registratie
- Registratie VLABEL
- Aktekosten
- Recht op geschriften
- Kantoor rechtszekerheid (staat er 2 x met verschillende bedragen)
- Notificaties
- Fednot
- Dossierrechten

Akte 2) registratie van een mandaat op hypothecaire inschrijving

- Erelonen
- Registratie
- Aktekosten
- Recht op geschriften
- Fednot
- Dossierrechten

En dan nog eentje voor de eigenlijke aankoop van de woning:

- Erelonen
- Registratie VLABEL
- Aktekosten
- Recht op geschriften
- Kantoor rechtszekerheid (staat er ook 2 x met verschillende bedragen)
- Rolrechten afschrift
- Fednot
- Dossierrechten
- Notificaties
- Vacaties

Over de kosten kantoorechtszekerheid... Dit gaat waarschijnlijk over het overschrijven van de akte en de opzoekingen die nodig zijn voor de akte kon verleden worden.

Kan toch moeilijk geloven dat je niet weet wat de kosten zijn als je een woning koopt. Dat wordt je toch allemaal tot op de euro uitgerekend bij elke bank...

Laatst bewerkt:
Als je op zimmo kijkt staat er ook altijd een vrij accurate schatting bij als je gaat kijken naar het bedrag per maand.

Kan toch moeilijk geloven dat je niet weet wat de kosten zijn als je een woning koopt. Dat wordt je toch allemaal tot op de euro uitgerekend bij elke bank...
De bankkosten worden tot op de cent uitgerekend door de bank. De notariskosten die met de hypotheek te maken hebben worden door de bank geschat en daar gebruiken ze notaris.be voor (enfin, mijn bank toch). Daarop staat aangegeven dat het een schatting is. Erelonen voor de registratie van de eigendomsakte zijn makkelijk zelf terug te vinden. Registratie van de woning zelf is makkelijk te berekenen. Erelonen voor de registratie van de hypotecaire lening of het hypothecair mandaat zijn al wat moeilijker te vinden. Alle overige kleinere posten zoals die rolrechten enz... Wel die afrekening krijg je pas als de notaris je het aktekostenblad stuurt en dan is de woning eigenlijk al gekocht he. Dus neen, je hebt geen volledig zicht op de kosten tenzij je zelf actief de rekening op voorhand inschat.

Die notaris.be is trouwens niet bijster actueel want ik had daar een bedrag voor 'recht op geschriften' of zoiets teruggevonden en volgens mijn notaris was dat het bedrag van enkele jaren geleden. Die dingen volgen de spilindex en variëren dus mogelijks elk jaar in prijs.

Ik kan aannemen dat starters die een eerste huis kopen niet alle kosten correct kunnen inschatten bij aankoop. Veelal rekenen ze daarvoor op hun notaris en dan zal veel afhangen van die zijn pro-activiteit of reactiesnelheid. Zo kunnen er best wel situaties ontstaan waarbij mensen plots een voor hen onverwacht extra bedrag moeten ophoesten. Als je dan starter bent en je zit al op zwart zaad omdat je net je spaargeld in een voorschot hebt gestoken dan kan die 1000 of 2000 euro extra wel zwaar aankomen. Die hele aankoop van een huis mist transparantie, zeker voor een transactie die de meeste mensen doorgaans niet vaak in hun leven doen.

Laatst bewerkt:
Voor een bedrag van 300k bij notaris.be

Dan vraag ik mij af waarom een overschrijving €240 moet kosten.
En waarom is er een opdeling tussen ereloon een administratieve kosten? who knows

Daarna nog eens voor de lening ook notariskosten betalen.

Dieen Immoscoop, das toch echt ne verschrikkelijke website als je wilt zoeken in meerdere gemeentes..

De bankkosten worden tot op de cent uitgerekend door de bank. De notariskosten die met de hypotheek te maken hebben worden door de bank geschat en daar gebruiken ze notaris.be voor (enfin, mijn bank toch). Daarop staat aangegeven dat het een schatting is. Erelonen voor de registratie van de eigendomsakte zijn makkelijk zelf terug te vinden. Registratie van de woning zelf is makkelijk te berekenen. Erelonen voor de registratie van de hypotecaire lening of het hypothecair mandaat zijn al wat moeilijker te vinden. Alle overige kleinere posten zoals die rolrechten enz... Wel die afrekening krijg je pas als de notaris je het aktekostenblad stuurt en dan is de woning eigenlijk al gekocht he. Dus neen, je hebt geen volledig zicht op de kosten tenzij je zelf actief de rekening op voorhand inschat.

Die notaris.be is trouwens niet bijster actueel want ik had daar een bedrag voor 'recht op geschriften' of zoiets teruggevonden en volgens mijn notaris was dat het bedrag van enkele jaren geleden. Die dingen volgen de spilindex en variëren dus mogelijks elk jaar in prijs.

Ik kan aannemen dat starters die een eerste huis kopen niet alle kosten correct kunnen inschatten bij aankoop. Veelal rekenen ze daarvoor op hun notaris en dan zal veel afhangen van die zijn pro-activiteit of reactiesnelheid. Zo kunnen er best wel situaties ontstaan waarbij mensen plots een voor hen onverwacht extra bedrag moeten ophoesten. Als je dan starter bent en je zit al op zwart zaad omdat je net je spaargeld in een voorschot hebt gestoken dan kan die 1000 of 2000 euro extra wel zwaar aankomen. Die hele aankoop van een huis mist transparantie, zeker voor een transactie die de meeste mensen doorgaans niet vaak in hun leven doen.

Toch niet mijn ervaring. Heb nu wel nog nooit gekocht, enkel gebouwd en dan dit jaar herfinanciering. Bij mij waren alle kosten altijd duidelijk, en in beide gevallen was dat een simulatie die ik van mijn bank kreeg die vrij correct bleek.
Kan natuurlijk wel anders zijn bij aankoop woning.

Artikel zal misschien wat fouten bevatten maar ik vind die afrekeningen van een notaris toch ook allesbehalve transparant en duidelijk. Het recente aktekostenblad voor de aankoop van mijn woning en registratie van de lening bevatte volgende posten:

Akte 1) registratie hypothecaire inschrijving

- Erelonen
- Registratie
- Registratie VLABEL
- Aktekosten
- Recht op geschriften
- Kantoor rechtszekerheid (staat er 2 x met verschillende bedragen)
- Notificaties
- Fednot
- Dossierrechten

Akte 2) registratie van een mandaat op hypothecaire inschrijving

- Erelonen
- Registratie
- Aktekosten
- Recht op geschriften
- Fednot
- Dossierrechten

En dan nog eentje voor de eigenlijke aankoop van de woning:

- Erelonen
- Registratie VLABEL
- Aktekosten
- Recht op geschriften
- Kantoor rechtszekerheid (staat er ook 2 x met verschillende bedragen)
- Rolrechten afschrift
- Fednot
- Dossierrechten
- Notificaties
- Vacaties

De brandverzekering, SSV en dossierkosten bij de bank die hoef ik niet eens mee te tellen om met de bovenstaande lijst enkele procenten hoger uit te komen als het percentage van het beschrijf. Dat percentage beschrijf (dus de 6 of 10%) + ereloon notaris is wat de meeste mensen voor ogen hebben bij de kosten. Al die kleine verkapte belastingen of doorgerekende kosten van de notaris zijn op zich niet zo groot maar de som bij akte aankoop, akte lening en akte mandaat vertegenwoordigen samen dan toch een mooi bedrag. Heb de notaris uitleg gevraagd over posten zoals dossierrecht en en recht op geschriften. Dat zijn dus eigenlijk gewoon verkapte belastingen. In mijn voorbeeld: dossierrecht alleen kost 250 euro. Te betalen per akte (dus 3x) en oh ja... dat is ex BTW dus nog 21% er bovenop. Dat is dan 907 euro alsjeblief... En wat krijg ik daarvoor precies in de plaats? Ah, bescherming van je eigendomsrecht... Euh, ik dacht dat ik daarvoor die registratie reeds betaalde.... En dan nog BTW, dus een belasting op een belasting... En ik die dacht dat dubbele belastingen in België niet mochten...

Ik kan goed begrijpen dat mensen schrikken van de uiteindelijke afrekening. Een grote vereenvoudiging zou zijn om al die kleine prul in een flat-fee te steken (inclusief de erelonen die nu nog afhankelijk zijn van het bedrag). Dan is het ook op voorhand duidelijk wat de bijkomende kosten zijn. Zo'n lijstje voorgeschoteld krijgen dan voel je je echt wel de cash cow die wordt gemolken.
Notarissen zijn gangsters

Terug
Bovenaan