Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Ondertussen ook een nadeel ontdekt. Hoeveel schrik moet ik hebben van een deel tuin als woonuitbreidingsgebied? Ze kunnen je onteigenen lees ik ...
Tenzij de tuin de grootte heeft van een klein vliegveld, denk ik niet dat je je daar direct zorgen over hoeft te maken.

Tenzij de tuin de grootte heeft van een klein vliegveld, denk ik niet dat je je daar direct zorgen over hoeft te maken.
Wel als het stuk woonuitbreidingsgebied grenst aan de straat en een stuk van je tuin als toegang tot een nieuw te bouwen achterliggende wijk zou dienen.

Maar meestal is dit idd geen enkel bezwaar. Twijfel je, kan je best eens naar de stedelijke dienst gaan. Informeel krijg je daar vaak wel te horen waarom iets een woonuitbreidingsgebied is en wat de huidige situatie is. Je kan ook zelf op onderzoek gaan in de RUP's en de BUP's van je streek/gemeente, maar da's vaak al ingewikkelder.

eerder voor paarden dan voor vliegtuigen geschikt. Maar alle buren rondom hebben ook een stuk zeg maar, dus 'in het midden' tussen omringende huizen ligt nog een mooie lap grond in totaal. Het gaat om een stuk tuin/bouwgrond, met nadien een stuk woonuitbreidingszone zeg maar. Gaan uiteraard bij gemeente eens horen!

Wel als het stuk woonuitbreidingsgebied grenst aan de straat en een stuk van je tuin als toegang tot een nieuw te bouwen achterliggende wijk zou dienen.

Moeten ze dat stuk dan niet kopen? Ik bedoel dan geen gedwongen verkoop.

Mijn vader had een veld liggen in woonuitbreidingsgebied en heeft dat verkocht aan een project ontwikkelaar. 1 stuk heeft hij niet verkocht en heeft hij dan nog. Heel het project was eerst twijfelachtig omdat 1 iemand zijn veld niet wou verkopen (was de toegang). Uiteindelijk heeft hij de prijs opgedreven en toch verkocht.

Bij verkaveling van mijn ouders haar vriendin in de tijd (jaren 90) heeft ook 1 iemand niet toegehapt en is er rondom dat stuk verkaveld. Maar die heeft dat niet gedwongen moeten verkopen.

30 jaar later heeft die familie dat stuk verkaveld en verkocht als bouwgrond. Slimme zet van hun, want alle nutsvoorzieningen waren al reeds aanwezig.

eerder voor paarden dan voor vliegtuigen geschikt. Maar alle buren rondom hebben ook een stuk zeg maar, dus 'in het midden' tussen omringende huizen ligt nog een mooie lap grond in totaal. Het gaat om een stuk tuin/bouwgrond, met nadien een stuk woonuitbreidingszone zeg maar. Gaan uiteraard bij gemeente eens horen!
toon is een screensotje met de percelen?

Moeten ze dat stuk dan niet kopen? Ik bedoel dan geen gedwongen verkoop.
Als het over een gewone projectontwikkelaar gaat, zal dat wss inderdaad enkel kunnen bij vrijwillige verkoop. Maar ik herinner me een geval van iemand die een groot stuk tuin verloor omdat er in het algemene belang onteigend werd in een stad.

Ja, Vlabel is tergend traag hiermee. Het kan goed zijn dat de verkopers hun factuur voor 2021 nog niet gehad hebben.

Als je twijfelt: op myminfin kan je zien welk onroerend goed er op jouw naam bekend is, op belastingen.vlaanderen.be kan je kijken welke aanslagbiljetten er al naar jou verzonden zijn.
Kleine side-note hierbij (hoe ze het mij toch uitgelegd hebben): dit ligt deels aan wat je quote dat er geen vaste termijn is, maar de gemeenten kunnen tot eind mei (of eind januarie, geen idee of die eind mei enkel tijdens corona was of blijvend) hun opcentiemen bepalen. Dit betekent dat de inning pas ergens in juni (indien gemeenten tot mei hebben, anders is het april) begint (vlugge google).

EPC mannen zijn toch ook maar amateurs ze.
Ze kunnen oppervlaktes zelfs niet correct uitrekenen. type nummers niet correct invoeren etc. Zit er sterk aan te denken er een 2nd opinion voor te vragen indien ze een en ander niet willen corrigeren.
Bij veel mensen zal het wel 'goed' gaan omdat de meeste mensen er niet veel kaas van gegeten hebben, maar gezien ik zelf in de bouw zit zie ik vaak genoeg U waardes passeren :p

Inmiddels hebben ze een update gedaan, maar ze weigeren de oppervlakte aan te passen. Nogthans vermoed ik dat het redelijk wat zal schelen.
Zij komen aan +/- 22m² ongeisoleerd dak. Deze oppervlakte is overgenomen uit de vorige EPC berekening. Echter kunnen er 2 redenen zijn waarom het in het vorige rapport de oppervlaktes niet juist zijn meegenomen. namenlijk:
  • Gezien er vroeger geen toegang was tot de bovenverdieping, heeft men hier een aanname voor gedaan is. (Als je de living overmeten in zijn geheel rekent, kom je inderdaad hun oppervlakte)
    Echter komt het hellend dak ook een deel over de living heen, ze kleurvlakken in afbeelding.
  • Een andere mogelijkheid is, is dat ze de buitenberging als binnenruimte gerekend hadden. (blauwe vlak afbeelding)
    Tussen de (toen slaapkamer) living en de berging zat er vroeger een gewone binnendeur.
Nu vraag ik me af, gezien het over 'vermoeddelijk niet geisoleerd' dak gaat. Of dit een grote impact zou hebben op de uiteindelijke score. (nu 199)
Praten we dan over tientallen of eenheden.....

Bijlagen

• Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    150,5 KB · Weergaven: 9
Dat is toch irritant dat er geen officiële digitale EPC-berekeningstool is om je tenminste een idee te geven hoe de zaken ervoor staan. Akkoord dat het voor het attest allemaal moet vastgesteld worden, maar naar controle of zelfs plannen van werken is te zot voor woorden dat je toch wel ergens een black box hebt...

Dat is toch irritant dat er geen officiële digitale EPC-berekeningstool is om je tenminste een idee te geven hoe de zaken ervoor staan. Akkoord dat het voor het attest allemaal moet vastgesteld worden, maar naar controle of zelfs plannen van werken is te zot voor woorden dat je toch wel ergens een black box hebt...
Zoiets?

Volgens die berekening zou ik op een 135 score komen. Die waarde lijkt me toch iets te optimistisch

Laatst bewerkt:
En het vervolg is er nu ook. Aangetekende brief ontvangen van hun advocaat.

Brief snel overgetypt. Sommige zinnen kloppen precies niet, maar zo staat het in de brief.
Notaris proberen bellen, maar neemt niet op (denk pauze)
Vandersanden idem (wou eens weten wat de klacht precies is, heeft haar ex ooit geregeld)
Hun advocaat geageerd niet telefonisch, enkel via mail.

2.Clienten kochten middels akte dd. 30 juni 2021 zoals verleden door de ambt van notaris…

De voorbije maand, en naar aanleiding van hevige regenbuiten, zijn cliënten tot de vaststelling gekomen dat er sprake is van ernstige waterininfiltraties in de woning.

Er sijpelt doorheen heel de woning water binnen! Onder meer via de inbouwspot in het valt plafond, via het lange zijraam, het grote middelraam en zelfs bovenaan de voordeur.

Ook vertoont de gevel zeer vochtige plekken die niet opdrogen.

3.Clienten hebben meteen een dokwerker en een metser ter plaatse laten komen, dewelke vastgesteld heeft dat de woning volgende ernstige structurele gebreken vertoont:

- L ijzer boven het raam van de achtergevel heeft te weinig bevestiging, waardoor het ijzer het gewicht van de facadesteen over de volledige lengte niet kan dragen. Dit heeft tot gevolg dat het ijzer is gaan doorhangen de facadesteen begint te scheuren en barsten;

- Aan de zijgevel achter aan de zijdeur waar zicht de grote raampartij bevindt, komt water binnen aan het pleisterwerk bij de deur. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de waterkering van het I ijzer niet volgens de regels der kunst geplaatst werden;

- De zijgevel achter aan epdm dak waterkering is te diep of niet geplaatst. Dit heeft tot gevold dat de facadesteen zijn overtollig water niet kwijt kan na een periode van regen, met waterschade in de woonruimte (gyproc plafond) tot gevolg. Dit staat tevens in verbinding met de gevel waar de zijdeur is waardoor er ook waterschade aan het pleisterwerk is;

- Alle gevels hebben te weinig open stootvoegen, vooral boven. Hierdoor drogen de gevels veel te traag op na regenweer;

- Bezetsel aan de voordeur komt los vanwege koudebrug, vertoont donkere vlekken, mogelijks schimmel.

Het betreft verborgen gebreke die niet zichtbaar waren ten tijde van aankoop van de woning.

4. Cliënten beschikken over informatie waaruit blijkt dat dit een gekende problematiek was gedurende de periode dat u de woning nog in eigendom had!

Meer zelfs, u heeft op 1 maart 2017 reeds een klacht ingediend bij Vandersanden omwille van het feit dat de bakstenen/gevel volledig verzadigd waren met water! Er heeft vervolgens een werfbezoek in juli 2017 plaatsgevonden alwaar vastgesteld werd dat er ernstige gebreken waren. U heeft vervolgens nagelaten om deze problemen aan verhelpen, noch heeft u dit gemeld.

Er rust op u als verkoper een informatieverplichting. U heeft bewust relevante informatie achtergehouden ten tijde van verkoop van de woning aan mijn cliënten.

Het behoeft geen betoog dat, indien cliënten kennis hadden van deze verborgen gebreken ten tijde van aankoop van de woning, zij nooit de aankoopsom van €…. Betaald zouden hebben!

Uw houding is manifest te kwader trouw.

5. De kostprijs voor herstel van bovenvermelde gebreken worden thans begroot op 5% van de aankoopsom, zijnde, €….

Cliënten formuleren voorbehoud voor genotsderving.

Ik stel u middels onderhavig schrijven dan ook formeel in gebreke en maan u aan het verschuldigde bedrag van €…. Onmiddellijk over te maken op mijn derdenrekening …..

Bij gebreke aan betaling uiterlijk 14 februari 2023 ben ik genoodzaakt om gerechtelijke stappen te ondernemen ter invordering van de openstaande schuld, met alle daaraan verbonden kosten en nadelige gevolgen volledig ten uwen laste. Mijn cliënten formuleren daarbij uiteraard uitdrukkelijk voorbehoud omtrent alle bijkomende kosten die zich eventueel nog zullen manifesteren.

Deze brief betreft een minnelijke invordering en geen gerechtelijk invordering (dagvaarding voor de rechtbank of beslag)

Wat moeten we hier mee doen? :help:

En het vervolg is er nu ook. Aangetekende brief ontvangen van hun advocaat.

Brief snel overgetypt. Sommige zinnen kloppen precies niet, maar zo staat het in de brief.
Notaris proberen bellen, maar neemt niet op (denk pauze)
Vandersanden idem (wou eens weten wat de klacht precies is, heeft haar ex ooit geregeld)
Hun advocaat geageerd niet telefonisch, enkel via mail.

2.Clienten kochten middels akte dd. 30 juni 2021 zoals verleden door de ambt van notaris…

De voorbije maand, en naar aanleiding van hevige regenbuiten, zijn cliënten tot de vaststelling gekomen dat er sprake is van ernstige waterininfiltraties in de woning.

Er sijpelt doorheen heel de woning water binnen! Onder meer via de inbouwspot in het valt plafond, via het lange zijraam, het grote middelraam en zelfs bovenaan de voordeur.

Ook vertoont de gevel zeer vochtige plekken die niet opdrogen.

3.Clienten hebben meteen een dokwerker en een metser ter plaatse laten komen, dewelke vastgesteld heeft dat de woning volgende ernstige structurele gebreken vertoont:

- L ijzer boven het raam van de achtergevel heeft te weinig bevestiging, waardoor het ijzer het gewicht van de facadesteen over de volledige lengte niet kan dragen. Dit heeft tot gevolg dat het ijzer is gaan doorhangen de facadesteen begint te scheuren en barsten;

- Aan de zijgevel achter aan de zijdeur waar zicht de grote raampartij bevindt, komt water binnen aan het pleisterwerk bij de deur. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat de waterkering van het I ijzer niet volgens de regels der kunst geplaatst werden;

- De zijgevel achter aan epdm dak waterkering is te diep of niet geplaatst. Dit heeft tot gevold dat de facadesteen zijn overtollig water niet kwijt kan na een periode van regen, met waterschade in de woonruimte (gyproc plafond) tot gevolg. Dit staat tevens in verbinding met de gevel waar de zijdeur is waardoor er ook waterschade aan het pleisterwerk is;

- Alle gevels hebben te weinig open stootvoegen, vooral boven. Hierdoor drogen de gevels veel te traag op na regenweer;

- Bezetsel aan de voordeur komt los vanwege koudebrug, vertoont donkere vlekken, mogelijks schimmel.

Het betreft verborgen gebreke die niet zichtbaar waren ten tijde van aankoop van de woning.

4. Cliënten beschikken over informatie waaruit blijkt dat dit een gekende problematiek was gedurende de periode dat u de woning nog in eigendom had!

Meer zelfs, u heeft op 1 maart 2017 reeds een klacht ingediend bij Vandersanden omwille van het feit dat de bakstenen/gevel volledig verzadigd waren met water! Er heeft vervolgens een werfbezoek in juli 2017 plaatsgevonden alwaar vastgesteld werd dat er ernstige gebreken waren. U heeft vervolgens nagelaten om deze problemen aan verhelpen, noch heeft u dit gemeld.

Er rust op u als verkoper een informatieverplichting. U heeft bewust relevante informatie achtergehouden ten tijde van verkoop van de woning aan mijn cliënten.

Het behoeft geen betoog dat, indien cliënten kennis hadden van deze verborgen gebreken ten tijde van aankoop van de woning, zij nooit de aankoopsom van €…. Betaald zouden hebben!

Uw houding is manifest te kwader trouw.

5. De kostprijs voor herstel van bovenvermelde gebreken worden thans begroot op 5% van de aankoopsom, zijnde, €….

Cliënten formuleren voorbehoud voor genotsderving.

Ik stel u middels onderhavig schrijven dan ook formeel in gebreke en maan u aan het verschuldigde bedrag van €…. Onmiddellijk over te maken op mijn derdenrekening …..

Bij gebreke aan betaling uiterlijk 14 februari 2023 ben ik genoodzaakt om gerechtelijke stappen te ondernemen ter invordering van de openstaande schuld, met alle daaraan verbonden kosten en nadelige gevolgen volledig ten uwen laste. Mijn cliënten formuleren daarbij uiteraard uitdrukkelijk voorbehoud omtrent alle bijkomende kosten die zich eventueel nog zullen manifesteren.

Deze brief betreft een minnelijke invordering en geen gerechtelijk invordering (dagvaarding voor de rechtbank of beslag)

Wat moeten we hier mee doen? :help:
Ja, tijd om een advocaat te zoeken en open kaart te spelen zodat die een ijzersterk dossier kan maken voor jullie, niet op het forum waar iedereen het kan lezen en mogelijk ook via google kan gevonden worden. Ik vermoed dat de klachten ook op de naam van je vrouw staan dan als op die van haar ex.

exoneratiebeding dat in akte staat is dan wel handig?
Vind het raar dat er na 1,5jaar opeens water binnen komt.
Ze zijn zelfs voor het vermijden van de akte al vanalles in orde mogen komen maken. Als ze van slechte wil was, had ze dit toch ook niet gedaan?
Krijgen niemand te pakken bij vandersanden. Ze weet niet over wat die klacht ging. Ze dacht salpeter op de steen.

Notaris is voor dadelijk. Als die zegt ga maar advocaat zal het dat worden.

Op moment van verkoop kwam ik er een jaartje ofzo, nooit natte muren of regen binnen gezien.

Wel gezien dat ze zonnepanelen hebben geplaatst, mss daar iets mis gegaan?

exoneratiebeding dat in akte staat is dan wel handig?
Vind het raar dat er na 1,5jaar opeens water binnen komt.
Ze zijn zelfs voor het vermijden van de akte al vanalles in orde mogen komen maken. Als ze van slechte wil was, had ze dit toch ook niet gedaan?
Krijgen niemand te pakken bij vandersanden. Ze weet niet over wat die klacht ging. Ze dacht salpeter op de steen.

Notaris is voor dadelijk. Als die zegt ga maar advocaat zal het dat worden.

Op moment van verkoop kwam ik er een jaartje ofzo, nooit natte muren of regen binnen gezien.

Wel gezien dat ze zonnepanelen hebben geplaatst, mss daar iets mis gegaan?
Exoneratie werkt alleen als er niemand van de verkopers van de gebreken wist. Als je vrouw haar naam op de klacht staat bij de bouwfirma dan is dat al voor de vuilbak. Het is altijd mogelijk dat er nu opeens water binnenkomt, het is een langere periode vochtig geweest, de laatste jaren hebben we alleen regen in korte periodes met lange droogtes gehad.

Ik zeg niet dat ze van slechte wil is, of dat ze misschien dacht dat haar ex het had laten oplossen. Als de klachten echter recht tegenover de problemen die de kopers nu ervaren staan, dan gaan die zonnepanelen geen hail mary worden.

Software is nochtans vrij te verkrijgen en gebruiken:

Ingewikkeld is het wel.
Verwijzingen naar de onderliggende Europese standaarden voor de berekeningen staan in de documentatie.
Of het resultaat dat je krijgt effectief hetgene is dat het moet zijn (en dat je dus alles juist en correct hebt ingevuld en de nodige bewijzen kan aanleveren die volgens de regels erbij horen), dat kan eigenlijk enkel een EPB ingenieur beoordelen...

Volgens mij heeft ze geen fouten gemaakt.
Waarschijnlijk niet bij stil gestaan omdat het allemaal gemaakt was.
En die klacht... 2017 Daar gaat ze al helemaal niet meer bij stil gestaan hebben.
Notaris is enkel voormiddag. Morgen eens horen daar en dan advocaat aanspreken

Terug
Bovenaan