Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
@KO, ten eerste: :rofl:.

Ten tweede: In Averbode gewoond in uw jeugd? Want voor mij en mijn vrouw I don't care, ik ben mobiel genoeg en heb sowieso maten over heel Vlaanderen. De afweging is vooral voor mijn dochter. Lijkt mij inderdaad dat alles zich in Diest zal afspelen ... sowieso is de middelbare school al in Diest, geen in Scherpenheuvel.
Averbode ligt ~evenver van Diest als Scherpenheuvel. Dat lijkt mij inderdaad een no brainer, maar ook geen probleem / afstand dat de jeugd naar Diest beweegt?

@KO, ten eerste: :rofl:.

Ten tweede: In Averbode gewoond in uw jeugd? Want voor mij en mijn vrouw I don't care, ik ben mobiel genoeg en heb sowieso maten over heel Vlaanderen. De afweging is vooral voor mijn dochter. Lijkt mij inderdaad dat alles zich in Diest zal afspelen ... sowieso is de middelbare school al in Diest, geen in Scherpenheuvel.
Averbode ligt ~evenver van Diest als Scherpenheuvel. Dat lijkt mij inderdaad een no brainer, maar ook geen probleem / afstand dat de jeugd naar Diest beweegt?
Nee, ik was 24 - 27 in mijn periode in Averbode dus hoe dat met tieners zit weet ik eigenlijk niet. Je ziet ze vrijdagavond wel in groep met de fiets naar Diest vertrekken. Een maat van mij had een zus met een café in Diest dus daar zaten we wel eens. ik herkende daar toch wel wat volk van uit Averbode bvb.

't Is dat Scherpenheuvel zo'n bruisende gemeente is vol jonge mensen. :unsure: Wel knap huis en kort bij de oprit van de E314. Kan nog een zwembadje geplaatst worden in de tuin. En toegegeven, er zijn een paar goei koffie- en/of ontbijtzaakjes (De Koffieklets bijvoorbeeld). Diest is imo wel de moeite om kortbij te wonen (winkels, deftige restaurants, veel scholen...).
De Koffieklets is wel van eigenaar veranderd, dus geen idee of er nog dezelfde kwaliteit wordt geleverd dan in de tijd van Sarah 🤤
Edit: de emoticon is bedoeld op het eten dat Sarah presenteerde en niet Sarah zelf voor de duidelijkheid 😛

Amai, als dit nog te duur staat, dan moet dat toch een heel goedkope coté zijn...
Tis Scherpenheuvel ... :unsure:.
Tis zo net nog niet de ass-end-of-nowhere, ma ge krijgt er wel nen hoop gelovigen bovenop. Het is ook geen echt groot huis eh (die 200m2 die ze quoten is inclusief dubbele garage, ik gok dus dat er 170 over blijft en er is geen kelder of zolder), wel best kwalitatief afgewerkt.

De grond koopt ge vlot onder de 200K, dus dan houdt ge (minimum) 375k€ over om 170m2 te bouwen, dus dat is 2,2k€ per m2.
En het is mooi afgewerkt, maar nu ook niks exuberants. Dus ja, het lijkt me dat het een beetje te duur staat?

Excuseer? Waarmee vergelijk jij? Ik vind het net te duur voor een schamele 200 m² bewoonbaar (en inderdaad zoals reeds opgemerkt garage inclu).
Wij hebben in december 511k betaald voor een alleenstaande woning in Puurs met bewoonbare oppervlaite van 216 m2 uit 1994 op 6 are, die weliswaar in orde was , maar ook niet gerenoveerd. Enkel de tuin was recent opnieuw aangelegd.
En Puurs is niet spotgoedkoop, maar ook niet superduur.

Dan concludeer ik dat de grond in Scherpenheuvel niets kost:p

Indien je een bod wilt uitbrengen op een woning (zonder opschortende voorwaarden); is het een must om eerst met een bankkantoor gesproken te hebben om te weten wat je maximum kan lenen? Of volstaat het ook om een aantal online simulaties te doen zodanig dat je weet wat je ongeveer max kan lenen?

Indien je een bod wilt uitbrengen op een woning (zonder opschortende voorwaarden); is het een must om eerst met een bankkantoor gesproken te hebben om te weten wat je maximum kan lenen? Of volstaat het ook om een aantal online simulaties te doen zodanig dat je weet wat je ongeveer max kan lenen?
Voor een bod zonder opschortende voorwaarden maakt het niet uit. Als jij geen lening krijgt en uw engagement niet kunt behouden dan betaal je een schadevergoeding.

Dus jij bepaalt zelf welk risico je neemt.

Wij hebben in december 511k betaald voor een alleenstaande woning in Puurs met bewoonbare oppervlaite van 216 m2 uit 1994 op 6 are, die weliswaar in orde was , maar ook niet gerenoveerd. Enkel de tuin was recent opnieuw aangelegd.
En Puurs is niet spotgoedkoop, maar ook niet superduur.

Dan concludeer ik dat de grond in Scherpenheuvel niets kost:p
Of je hebt te veel betaald? :sarcastic:

De prijzen hier (Kempen) zijn alleszins niet zo hoog. Krijg je meer voor 511k.

Ik zie dat als een must. En waarom geen opschortende voorwaarde? Dat is toch standaard.

Ik heb pas een koper gehad voor mijn huis die eerst van zijn (lokaal) bankkantoor (ING) de garantie had gekregen dat alles wel in orde zou komen wat betreft de lening, om nadien (na ondertekening aankoop/verkoopbelofte) een njet te krijgen van het hoofdkwartier. Gelukkig voor de koper was er een opschortende voorwaarde, anders was hij 10% van de verkoopprijs kwijt gespeeld. Mij heeft het vooral tijd gekost, maar goed, hij was ter goeder trouw. Voor ons beide zeer ongemakkelijk.

De prijzen hier (Kempen) zijn alleszins niet zo hoog. Krijg je meer voor 511k.

Ik zie dat als een must. En waarom geen opschortende voorwaarde? Dat is toch standaard.

Ik heb pas een koper gehad voor mijn huis die eerst van zijn (lokaal) bankkantoor (ING) de garantie had gekregen dat alles wel in orde zou komen wat betreft de lening, om nadien (na ondertekening aankoop/verkoopbelofte) een 'njtet' te krijgen van het hoofdkwartier. Gelukkig voor de koper was er een opschortende voorwaarde, anders was hij 10% van de verkoopprijs kwijt gespeeld. Mij heeft het vooral tijd gekost, maar goed, hij was ter goeder trouw. Voor ons beide zeer ongemakkelijk.
Tja, was onder gesloten omslag en we hadden niet het hoogste bod, maar wel het beste ( geen opsch voorwaarden), dus ik denk dat we marktconforme priks hebben betaald.

Puurs is nu wel duurder dan de kempen. Liggong kan je dan ook niet vergelijken....

Puurs is wel STUKKEN duurder dan Scherpenheuvel hoor. Dat huis in Scherpenheuvel op een "2nd tier" plaats (pak Puurs of Holsbeek ofzo, nabij een tier 1 stad dus) gaan makkelijk voor 575k€ en meer. En dat is niet enkel de grondprijs, dat is ook de rush naar goede huizen op goede gronden die meespeelt.

511 voor kakkerlak zijn huis was goede prijs (y).

Ik zie dat als een must. En waarom geen opschortende voorwaarde? Dat is toch standaard

Ik heb pas een koper gehad voor mijn huis die eerst van zijn (lokaal) bankkantoor (ING) de garantie had gekregen dat alles wel in orde zou komen wat betreft de lening, om nadien (na ondertekening aankoop/verkoopbelofte) een njet te krijgen van het hoofdkwartier. Gelukkig voor de koper was er een opschortende voorwaarde, anders was hij 10% van de verkoopprijs kwijt gespeeld. Mij heeft het vooral tijd gekost, maar goed, hij was ter goeder trouw. Voor ons beide zeer ongemakkelijk.

Maar had je de keuze gehad tussen iemand die een bod met opschortende voorwaarde had uitgebracht, of iemand die hetzelfde bedrag wou betalen zonder opschortende voorwaarde, had je toch wel aan de tweede persoon verkocht natuurlijk.
WIj hebben dat jaren geleden toch als argument gebruikt: ons bod is zonder opschortende voorwaarde, verkoop aan ons en je weet dat het in orde komt.

Als je een bod doet zonder opschortende voorwaarde en achteraf blijkt dat je geen lening kan krijgen, dan ben je wel de dommerik van het jaar natuurlijk. De lening die wij nodig hadden kwam niet in de buurt van onze maximale ontleencapaciteit dus ik had er ook geen probleem mee om zonder voorwaarde te werken.

Nooit maar dan echt nooit een bod zonder de opschortende voorwaarde verkrijging hypotheek uitbrengen zonder dat je zekerheid hebt dat je het nodige bedrag ook kan ontlenen. Dus ja, praat met uw bank... Je bespaart je een hoop gedoe om onder je bod uit te geraken indien blijkt dat de lening toch niet doorgaat.

Maar had je de keuze gehad tussen iemand die een bod met opschortende voorwaarde had uitgebracht, of iemand die hetzelfde bedrag wou betalen zonder opschortende voorwaarde, had je toch wel aan de tweede persoon verkocht natuurlijk.
WIj hebben dat jaren geleden toch als argument gebruikt: ons bod is zonder opschortende voorwaarde, verkoop aan ons en je weet dat het in orde komt.

Als je een bod doet zonder opschortende voorwaarde en achteraf blijkt dat je geen lening kan krijgen, dan ben je wel de dommerik van het jaar natuurlijk. De lening die wij nodig hadden kwam niet in de buurt van onze maximale ontleencapaciteit dus ik had er ook geen probleem mee om zonder voorwaarde te werken.

Als je zeker bent dat je een lening krijg, dan uiteraard geen probleem. Ik heb gewoon slechte ervaring gehad met een koper die dacht dat het snor zat bij de bank, niet dus. Hij dacht dat hij 95 of 100% van de koopsom kon lenen... Richtlijnen van de NB laten dat amper nog toe.

Omdat de verkoper eerder geneigd zou zijn om te verkopen aan iemand die biedt zonder opschortende voorwaarden? Wegens zekerheid..

Nog steeds geen 'zekerheid' dat het verkocht is aan die koper. Als de koper om welke reden dan ook het laat afweten, heb je natuurlijk wel recht op een schadevergoeding.

Ik maakte de koppeling met de prijs ;).

Als ik aan een half miljoen denk, dan zie ik het groter! :cool:
Wij hebben een alleenstaande woning gekocht in St Niklaas, 210 bewoonbaar, 8 are, en was toch ook 460000€, de prijzen zijn nu eenmaal gewoon zot, maar begrijp wat je bedoelt ja ;)

De prijzen swingen inderdaad de pan uit.

Om toch even te vergelijken, mijn vriendin en ik hebben pas een huis gekocht 1700 m² oppervlaktegrond, 315 m² bewoonbaar, voor 437k.

Terug
Bovenaan