Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Is dat zo onverwacht? Een kleine 10jaar geleden was mijn 4jaar oude app in Kessel Lo, 100m2 en 2 slaapkamers al 380.000€ waard. Dus ik verschiet absoluut niet van 440k voor 10 jaar later, een extra slaapkamer en 30m2 extra.Wij zijn ook op huizenjacht. We hebben het onfortuinlijke nadeel dat we op de rand van Brussel wonen en de woningprijzen alreeds hoog lagen. Te renoveren rijhuis van 135 m² bewoonbare oppervlakte? €350.000 aub. Ons oog is uiteindelijk gevallen op iets compleet anders dan we voor ogen hadden maar praktisch gezien wel helemaal ons ding is. Nieuwbouwappartement van 130 m² met drie kamers en twee badkamers op wandelafstand van het station en centrum, kortbij scholen en winkels. Hangt een klein fortuin aan vast, maar een fantastisch uitzicht. Geen tuin, maar dat was ook geen vereiste voor ons aangezien we beide geen groene vingers hebben. Wel een berging en ondergrondse parkeerplaats. Prijskaartje: €440.000 inc BTW. En dat is dan nog de goedkoopste van alle nieuwbouwprojecten hier in de regio...
Nee, onverwacht niet. Maar tis toch een grote brok geld.Is dat zo onverwacht? Een kleine 10jaar geleden was mijn 4jaar oude app in Kessel Lo, 100m2 en 2 slaapkamers al 380.000€ waard. Dus ik verschiet absoluut niet van 440k voor 10 jaar later, een extra slaapkamer en 30m2 extra.
Lijfrente is toch vruchtgebruik tot je sterft?
Gewoon nu kopen en op papier zetten dat ze dit nog xx jaar mogen gebruiken...
Nee, onverwacht niet. Maar tis toch een grote brok geld.
!Ik denk inderdaad dat we die piste gaan nemen, dat dat stuk al van ons is maar dat ik ze hun gang laat doen.Inderdaad aankoop in combo met recht van gebruik tvv huidige bewoners.
Eventueel kan je ook een voorkooprecht overeenkomen (maar dan is het pas binnen x aantal jaar van jou natuurlijk).
Let wel een beetje op met iemand toegang te geven tot je eigendom... Mijn ouders hebben ooit ook perceel gekocht dat aan hun tuin grensde en de voormalige eigenaar het verder, gratis, laten bewerken. Alles verliep goed en de verstandhouding was goed maar dan kreeg de voormalige eigenaar problemen en bleek het niet eenvoudig om dat stuk terug te claimen. Er is zelfs een rechtszaak van gekomen. De voormalige eigenaar beweerde dat er sprake was van een mondelinge huurovereenkomst waarbij hij de huur contant betaald zou hebben. Er moest dus een opzeg komen enz... Vermits die man dat toen al jaren bewerkte ging de rechtbank in eerste instantie uit van een vermoeden van huurovereenkomst.Ik denk inderdaad dat we die piste gaan nemen, dat dat stuk al van ons is maar dat ik ze hun gang laat doen.
We hebben er een goede relatie mee, dus dat gaat geen problemen geven.
Enkel nog een prijs overeenkomen dan. Geen idee wat de grondprijzen daarvoor zijn.
Het is helaas de norm aan het worden. Onze poetsvrouw is door COVID teruggezet op een 24u werkweek ipv een 38u werkweek, er waren teveel contracten geannuleerd. Die betaalt nu 860 EUR huur per maand voor een huis in Aarschot en had een inkomen van pakweg 1400 EUR + 200 EUR weekendpremies. Haar man zit in den bouw, die was eind 2019 zelfstandig geworden maar die ziet zijn werk zienderogen terugvallen omdat de bedrijven waar hij in onderaanneming voor werkt meer en meer werven uitstellen of stil leggen.
Ze is daar nu uiteraard enorm over aan het stressen, want ze moet verhuizen en ze vind gewoon geen huizen in haar budget (kind + inwonende moeder dus 3 slaapkamers nodig). Alles is 900 a 1000 EUR of duurder en dat gaat echt niet.
Zelfs in de randgemeenten vind ze amper iets, waar het tweede huis van mijn schoonouders pakweg 5j terug nog werd verhuurd voor 550 EUR per maand is de norm voor gelijkaardige huizen nu 800 a 900 geworden (ok, het is ook gerenoveerd geweest met aircoheaters op elke verdieping).
We hebben al mee gezocht om voor haar iets te vinden maar het is gewoon huilen met de pet op, ook al is dit geen dure streek om te wonen.
Ik kan echt goed verstaan dat die mensen het fameus lastig beginnen krijgen in deze tijden en dan ziet ge hoe fucked up die sociale huizenmarkt is.
Ik ken mensen die tijdens hun hogere studies zich op de wachtlijst voor sociale bouwgrond of koopwoningen hebben laten zetten. Meestal viel hun buy option dan tijdens het eerste jaar dat ze werkten, maar dat werd nog berekend op het aanslagjaar dat ze student waren waardoor die woning spotgoedkoop was. Ik spreek over 250-275.000 EUR voor een 3gevel nieuwbouw van rond de 150-160 vierkante meter inclusief grond tegen Kortenberg. Die hebben er de wettelijke termijn in gewoond, dat kot nu verkocht met vlot 100k winst en zijn met die winst iets nieuw aan het zetten. Dat zoiets mogelijk is toont aan hoe fucked up dat systeem is.
Is er geen mogelijkheid om casco te laten opleveren? Dan heb je afwerking zelf in de hand.Ik twijfel om een nieuwbouw woning aan te schaffen in een project.
Maar het vage lastenboek baart me toch wat zorgen. (bij elk project dat ik al heb bekeken)
Vb: er komt een warmtepomp en zonnepanelen. Maar nergens staat beschreven welk model/type warmtepomp of hoeveel kWh panelen.
Budget voor de keuken 11k excl. Ja wat krijg je daar voor? Waarschijnlijk een veel te dure keuken omdat je niet kan vergelijken tussen de verschillende keukenbouwers.
Op het budget 330k reken ik 10k extra kosten voor verbeteringen. Maar geen idee of ik hiermee toe kom.
Met al die twijfel kijk ik weer naar bestaande woningen op immoweb, maar dan vraag ik me af hoe mensen zoveel geld aan een afgeleefde woning kunnen spenderen.
Daarna kijk ik naar appartementen, die zijn iets goedkoper. Maar in verhouding betaal je daar zoveel meer voor.
Ik verdien goed mijn kost voor een late twintiger en heb respect met mensen die met veel minder moeten rondkomen.
Ik spreek uit ervaring met een oud voorbeeld, maar ik vermoed dat deze praktijk nog altijd gangbaar is.Is er geen mogelijkheid om casco te laten opleveren? Dan heb je afwerking zelf in de hand.
Die werken heel vaak ook met gewoon een (ketel)winkel samen voor keuken, bij ons was dat een ixina waar we gewoon dezelfde kortingen kregen als andere klanten. Zal idd wel % naar SOD gaan maar voor u maakt dat niets uit in dat geval. Als je alles er uit haalt moet je geen SOD doen he want dan betaal je meerkost voor hem niet te gebruiken. Wij hebben zelfs deel extra rechtstreeks met winkel geregeld omdat dat sneller ging en rechtstreeks aan hen betaaldIn zulke projecten wordt vaak 11k - 13k geteld in de kostenverdeling voor een keuken. Je kan die vaak bij hun eigen firma aankopen en laten plaatsen maar dan krijg je een krefelkeuken en gaat de bouwheer met de BTW lopen. Of je kan gwn met je plannen bij dovy, ixina, ... gaan en zelf je keuken aankopen.

Bij meeste dat ik ken is dat budget perfect er volledig uit te halen hoor. Zeker keuken is altijd budget, sanitair is soms een opstelling maar ook die opstelling kan je normaal qua budget er volledig uithalen als je zou willen. Maar dan kom je weer bij 'als je alles er uit haalt moet je geen SOD doen he want dan betaal je meerkost voor hem niet te gebruiken'Ik spreek uit ervaring met een oud voorbeeld, maar ik vermoed dat deze praktijk nog altijd gangbaar is.
Toen ik 10 jaar geleden mijn appartement op plan kocht kreeg ik ook budgetten voor de keuken, badkamer, electriciteit,...
het stond mij vrij om bij andere leveranciers te shoppen dan die van het project zelf. Alleen kreeg ik niet mijn volledig budget terug als ik daarvoor koos. De cijfers zijn niet correct, maar het zat ongeveer zo in elkaar: keuken voorzien voor €10 000. Bij keuze voor een andere leverancier zou ik slechts €8000 daarvan terugkrijgen. Idem badkamer qua budgetten, daar dreven ze het zelfs zover dat ik moest bijbetalen omdat ik het standaard voorziene bad niet wou, maar alleen een douche.
Sowieso moet je de electriciteit voor de keuken en badkamer laten afwerken door de aannemer, dat zijn twee zones die je wegens de aanwezigheid van water niet volledig zelf mag aanpakken.
@Li1quid om verder te gaan op mijn voorbeeld van de keuken. Het bedrag dat in het lastenboek stond was gewoon de prijs van de standaardopstelling die ze je inbouwen als je niet gaat shoppen bij hun leverancier (of een andere). Reken maar op een flinke meerprijs als je extra kasten, electriciteit,... wil. Tip: je bent niet verplicht je toestellen bij dezelfde leverancier af te nemen.
In het lastenboek staat dat het moet gezet worden door hun firma. Waarschijnlijk om enige discussie te vermijden.Is er geen mogelijkheid om casco te laten opleveren? Dan heb je afwerking zelf in de hand.

Of grond en dan zelf aannemer zoeken? Als dat kan is dat nog altijd interessantste eigenlijkMisschien moet ik me eens focussen op casco zoals hierboven aangehaald.

Verschil in casco en afgewerkt in mijn woning was een verschil van 30k€ excl BTW.In het lastenboek staat dat het moet gezet worden door hun firma. Waarschijnlijk om enige discussie te vermijden.
Het vorige project waar ik in interesse voor had was tijdens de open deur zelf al verkocht. Vier woningen verkocht (350k) op een weekend zonder enig nadenken van de klant. Het is een beetje absurd aan het worden
Misschien moet ik me eens focussen op casco zoals hierboven aangehaald.
Ik ken er die op minder dan 10m van de spoorweg hebben gebouwd.Of grond en dan zelf aannemer zoeken? Als dat kan is dat nog altijd interessantste eigenlijk
'Landelijk en rustig gelegen perceel'![]()
Bouwgrond te koop , € 159.000
Bouwgrond voor open bebouwing 6a 20caLandelijk en rustig gelegen perceel voor open bebouwing. Gelegen in een doodlopende straat aangrenzend aan een bos. Terrein is gelegen op 5 minuten van de E314 en op enkele minuten van het centrum van Aarschot. Ideale zonneoriëntatie: ZW.www.immoweb.be
Den trein passeert juist achter den hof en dat is echt niet diep (30m)![]()

Personenvervoer zal dat toch trein of 10 zijn per uur en je hebt nog goederentreinen (ook in de nacht) Denk dat je op elke 5min mag rekenen overdagIk ken er die op minder dan 10m van de spoorweg hebben gebouwd.
De vraag is natuurlijk ook hoeveel treinen er daar passeren. Bij mijn ouderlijke thuis was dat ieder half uur 1 en 's nachts reden er geen. Soms wel eens een die van Zeebrugge kwam volgeladen mee auto's.