Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Yep, hoor ik toch veel, vooral grote projecten die uitblijven omdat veel bedrijven investeringen ff uitstellen of bvb in geval van kantoorruimtes plots merken dat ze eigenlijk minder nood hebben aan ruimte/werkplekken.

Door wat komt dat voornamelijk dat die grote projecten wegvallen? Is dit dan voornamelijk door Covid of door alle regeltjes die er maar telkens bijkomen in de bouw? De enige personen die ik echt ken in de bouw zijn dakwerkers en die zitten toch redelijk goed vol.

Voor een groot stuk al omdat de overheid geen grote publieke uitgaven heeft gedaan voor een heel lange tijd (regering lopende zaken).
Daarnaast zijn veel grote bedrijven sinds het thuiswerken hun kantoorcapaciteit aan het terugschroeven, dus er zal zeker niet bijgebouwd worden.

Voor een groot stuk al omdat de overheid geen grote publieke uitgaven heeft gedaan voor een heel lange tijd (regering lopende zaken).
Daarnaast zijn veel grote bedrijven sinds het thuiswerken hun kantoorcapaciteit aan het terugschroeven, dus er zal zeker niet bijgebouwd worden.
Dat. En ook veel bedrijven die voor corona tegen de limiet van hun gebouw aant duwen waren maar nu met een terugval in omzet beslissen/merken dat ze toch nog wel ff verder kunnen en liever nog een jaartje of 2 wachten voor ze grote investeringen doen.
Ook niet vergeten dat projecten (klein of groot) die nu starten eigenlijk in volle "crisis" (maart -> juni vorig jaar) hadden moeten opstarten qua vergunningen (en aanbestedingen). Iedereen en zijn hond is toen op de rem gesprongen.

En wij die momenteel mee 25-30 jobstudenten zitten en iedere zaterdag van dit jaar overuren presteren omdat we niet kunnen volgen.
Ik werk in een bedrijf dat panelen, daken, dashboarden, ... maakt voor CNH, John Deere, Claas, ... maar ook voor behuizingen voor medische apparatuur van bv GE op Philips. In alle sectoren lijkt de vraag wel gestegen. Grootste stijger is wel de Biocontainer (wordt gebruikt voor het maken van bacterieculturen enz), niet onlogisch in deze tijden natuurlijk.

Wij mogen eigenlijk ook niet klagen hoor, particuliere bouw in het hoger segment. Wij merken echt dat de mensen (die al goed zaten) nog meer investeren in hun huis, thuiskantoor, ingerichte kelder/zolder, net dat extra in de leefruimtes,....

Maar voor al die Polen/Roemenen/.. is er wel werk, heck ze waren aan het klagen dat die in quarantaine moesten na vakantie in thuisland en ze zo vertraging op de bouw gingen oplopen (omdat ze wss na x aantal dagen dienen op te leveren)

Maar voor al die Polen/Roemenen/.. is er wel werk, heck ze waren aan het klagen dat die in quarantaine moesten na vakantie in thuisland en ze zo vertraging op de bouw gingen oplopen (omdat ze wss na x aantal dagen dienen op te leveren)
goedkoper, doen meer uren en het werk is hetzelfde.

Duh

Wij mogen eigenlijk ook niet klagen hoor, particuliere bouw in het hoger segment. Wij merken echt dat de mensen (die al goed zaten) nog meer investeren in hun huis, thuiskantoor, ingerichte kelder/zolder, net dat extra in de leefruimtes,....
Aan wat voor huizen / prijsklasse moet ik denken bij "hoger segment"?

Aan wat voor huizen / prijsklasse moet ik denken bij "hoger segment"?
Ik weet natuurlijk alleen maar ons deel maar als ik zo moet schatten zal het goedkoopste project zo ergens rond de 5-600k zitten momenteel. De meeste zullen bij de 800k à 1miljoen schommelen.

OK dat gemiddelde is al best stevig inderdaad. Moeten wel mooie huizen zijn als je kan bouwen met 1M€ budget. Aan de andere kant, op smaak staat natuurlijk geen prijs dus who knows 🤷‍♂️.

Wij zijn ook op huizenjacht. We hebben het onfortuinlijke nadeel dat we op de rand van Brussel wonen en de woningprijzen alreeds hoog lagen. Te renoveren rijhuis van 135 m² bewoonbare oppervlakte? €350.000 aub. Ons oog is uiteindelijk gevallen op iets compleet anders dan we voor ogen hadden maar praktisch gezien wel helemaal ons ding is. Nieuwbouwappartement van 130 m² met drie kamers en twee badkamers op wandelafstand van het station en centrum, kortbij scholen en winkels. Hangt een klein fortuin aan vast, maar een fantastisch uitzicht. Geen tuin, maar dat was ook geen vereiste voor ons aangezien we beide geen groene vingers hebben. Wel een berging en ondergrondse parkeerplaats. Prijskaartje: €440.000 inc BTW :censored:. En dat is dan nog de goedkoopste van alle nieuwbouwprojecten hier in de regio...

Wij zijn ook op huizenjacht. We hebben het onfortuinlijke nadeel dat we op de rand van Brussel wonen en de woningprijzen alreeds hoog lagen. Te renoveren rijhuis van 135 m² bewoonbare oppervlakte? €350.000 aub. Ons oog is uiteindelijk gevallen op iets compleet anders dan we voor ogen hadden maar praktisch gezien wel helemaal ons ding is. Nieuwbouwappartement van 130 m² met drie kamers en twee badkamers op wandelafstand van het station en centrum, kortbij scholen en winkels. Hangt een klein fortuin aan vast, maar een fantastisch uitzicht. Geen tuin, maar dat was ook geen vereiste voor ons aangezien we beide geen groene vingers hebben. Wel een berging en ondergrondse parkeerplaats. Prijskaartje: €440.000 inc BTW :censored:. En dat is dan nog de goedkoopste van alle nieuwbouwprojecten hier in de regio...

Proficiat. Welke gemeente als ik vragen mag?

oef, das ook niet min voor zo'n prijs.

Geen huis, maar een stuk tuin bij kopen.
Wie heeft daar al ervaring mee?
Situatie is als volgt, onze zijbuur heeft het stuk tuin achter de onze (tussen ons en de achterburen) in zijn bezit.
Dat is ooit bij de verkaveling van de wijk achter ons aangeboden aan de toenmalige eigenaars, maar die hebben dat niet gekocht.
Nu zouden wij graag dat stukje bij kopen en zo onze tuin wat uitbreiden.

Onze zijburen zijn oudere mensen die waarschijnlijk binnen dit en 10 jaar hun huis zullen verkopen. Tot dan zou ik hun gebruik willen laten maken van dat stuk (is voornamelijk moestuin), maar kan ik dat al op een of andere manier al regelen?

Geen huis, maar een stuk tuin bij kopen.
Wie heeft daar al ervaring mee?
Situatie is als volgt, onze zijbuur heeft het stuk tuin achter de onze (tussen ons en de achterburen) in zijn bezit.
Dat is ooit bij de verkaveling van de wijk achter ons aangeboden aan de toenmalige eigenaars, maar die hebben dat niet gekocht.
Nu zouden wij graag dat stukje bij kopen en zo onze tuin wat uitbreiden.

Onze zijburen zijn oudere mensen die waarschijnlijk binnen dit en 10 jaar hun huis zullen verkopen. Tot dan zou ik hun gebruik willen laten maken van dat stuk (is voornamelijk moestuin), maar kan ik dat al op een of andere manier al regelen?
Is dat niet een verkoop op lijfrente?

Succes met de aankoop! Welk deel van de Brusselse rand lag in jullie zoekregio? Ik was zelf aan het zoeken tussen Grimbergen en Gooik, dus zeg maar het noord-noordwest-westen. Ben zelf van op de rand naar iets over de rand gegaan om, naar mijn gevoel, betere value for money te krijgen.

Proficiat. Welke gemeente als ik vragen mag?

Succes met de aankoop! Welk deel van de Brusselse rand lag in jullie zoekregio? Ik was zelf aan het zoeken tussen Grimbergen en Gooik, dus zeg maar het noord-noordwest-westen. Ben zelf van op de rand naar iets over de rand gegaan om, naar mijn gevoel, betere value for money te krijgen.
Halle, hebben ook rond Gooik gezocht maar vermits daar geen station is was dat al iets moeilijker voor ons.

Is dat niet een verkoop op lijfrente?
Ik ben geen notaris maar misschien is het mogelijk om nu al een voorkooprecht op dat stukje grond te kopen en dan heb je bij de verkoop de optie om dat stuk als eerste te verwerven. Te checken met een notaris. Lijfrente denk ik niet dat van toepassing is want in dat geval zouden de huidige eigenaars het vruchtgebruik behouden.

Lijfrente is toch vruchtgebruik tot je sterft?
Gewoon nu kopen en op papier zetten dat ze dit nog xx jaar mogen gebruiken...

Terug
Bovenaan