Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Ik loop al tegen een nadeel op van naar Wallonië te zijn verhuisd... Proximus internet werd gisteren geïnstalleerd, maar de snelheid die ik behaal is maar rond de 5Mbit down/ 1 a 2Mbit up.. huilen met de pet op!
Met VOO (Telenet-tegenhanger) haal je wellicht een pak betere snelheden. In dergelijke gebieden ben je doorgaans beter af met coax.

In de annonce stond niets over beschikbaarheid van de woning. Pas bij aanvaarding van het bod kwamen ze er mee af dat ze nog 2mnd langer wilden blijven. Die is half mijn schuld want had het in mijn enthousiasme niet gevraagd.

Maar toch heb ik het gevoel dat ze helemaal niet proper geweest zijn. IMO wisten ze donders goed dat ze mogelijks naast hun droomwoning gingen grijpen maar wilden ze via mij toch wat zekerheid hebben. Ik heb eigenlijk het risico genomen en dus mijn tijd en andere kansen verloren...

Nu op zich als je bod nog steeds geld is het 'niet meer dan' een onaangename bijzaak?
Als zij na akte de woning nog willen gebruiken moeten ze jou hiervoor een vergoeding betalen.

Ik zou proberen er het beste van te maken. Maar moest er een makelaar in het spel zijn zeer duidelijk laten merken dat je niet opgezet bent met dat soort zaken.

Eventueel nog is bij een notaris horen wat je eventuele mogelijkheden zijn? Het eerste bezoek zal een notaris je normaal gezien geen kosten aanrekenen.

@RubenVDB : had ik op voorhand gedaan. en zag er veel beter uit.. dus misschien is dit tijdelijk en gaat het nog omhoog ..
@Jackerath : Ik heb ondertussen ingeschreven op de promo van Voo ook: inet en TV en vaste lijn voor 37 euro per maand.

Zoals ik het lees is er geen sprake van verbreking want er is helemaal geen bindend akkoord.
Immers, hun akkoord (en dus ‘closing van de deal’) vindt pas plaats als aan die voorwaarden is voldaan.

Op heden is er nog geen goedkeuring van bank A dus er is ook nog geen akkoord.

@JPV verwar je het niet met een ontbindende voorwaarde?
Je had gelijk (was ze idd aan het verwarren), maar op zich is er nu wel nog altijd niet voldaan aan de opschortende voorwaarde: de verkopende partij heeft immers (toch niet dat je het weet) géén moeite gedaan om bij bank A een leningsaanbod te krijgen.
Moogt ge uberhaupt, bij verkoop huis A, wel een opschortende voorwaarde geven die niet slaat op huis A maar op iets niet gerelateerd (aka de koop van huis B)?
Een opschortende/ontbindende voorwaarde moeten beide onafhankelijk zijn van de wil van een van de partijen. Verder zijn er relatief weinig beperkingen. ZEggen dat je woning A zal verkopen als je woning B kan kopen, kan dus, maar enkel als je voor woning B nog gewoon de goedkeuring nodig hebt van de tegenpartij, je kan er dan niet meer onderuit doordat je zélf niet meer woning B wil kopen. (je kan deze situatie tegenkomen als je bvb zélf een woning aankoopt, maar die koop ook nog onzeker is bvb wegens nog gerechtelijk geschil hangende)

Hoe gebruikelijk is het om een huis te verkopen inclusief inboedel? Mijn lief verkoopt haar eigen woning en alles wat we konden gebruiken van meubels is eigenlijk al mee verhuisd. Hetgeen er nu nog staat, wil ik niet in onze nieuwe woning hebben. Gaat om: kleerkast, eettafel incl. stoelen, 3 bedden, zetel, dressoir en frigo.

Denk dat het soms wel voorvalt bij erfenissen, en niemand van de erfgenamen zin heeft om heel het huis van de overledene uit te kuisen.

Toen mijn grootvader stierf werd het huis ook inclusief inboedel verkocht. Die mensen waren daar overigens super tevreden mee :unsure:

In de annonce stond niets over beschikbaarheid van de woning. Pas bij aanvaarding van het bod kwamen ze er mee af dat ze nog 2mnd langer wilden blijven. Die is half mijn schuld want had het in mijn enthousiasme niet gevraagd.

Maar toch heb ik het gevoel dat ze helemaal niet proper geweest zijn. IMO wisten ze donders goed dat ze mogelijks naast hun droomwoning gingen grijpen maar wilden ze via mij toch wat zekerheid hebben. Ik heb eigenlijk het risico genomen en dus mijn tijd en andere kansen verloren...

Ik zie soms advertenties waar staat dat inboedel optioneel over te nemen is in onderling overleg. Maar denk dat de kans groot is da ge naar het containerpark moogt.
Ik denk het niet.

Het is interessant om huis + inboedel te kopen en van de volledige prijs zoveel mogelijk (zonder te overdrijven natuurlijk) op roerend goed te zetten ipv onroerend. Gevolg >> op het stuk roerend goed betaal je geen registratierechten.

Je koopt:

Huis + inboedel kost 400.000 + 10% registratie = 440.0000 en je brengt de inboedel naar containerpark

Of je koopt:

Hetzelfde huis + Inboedel: huis 350 + 10% registratie + inboedel 50 = 435.000

Het is maar wat je in de akte zet. Praat met de notaris.

Ik heb dat gedaan met de verlichting, gordijnen enz...

Waar kan ik ergens vinden of er in een bepaalde gemeente gebied (momenteel bos) voor nieuwbouw/constructie geplanned staat?

Waar kan ik ergens vinden of er in een bepaalde gemeente gebied (momenteel bos) voor nieuwbouw/constructie geplanned staat?
geopunt.be
Op de kaart naar
- kaarten & plaatsen
- bouwen & wonen
- ruimtelijke ordening
- atlas van de woonuitbreidingsgebieden

Is de situatie van 1 april 2021. Je kan ook altijd is langsgaan/mailen naar de gemeente.

Dienst stedenbouw bij de gemeente. The one and only true source of that info.
En zelfs die kunnen u geen garanties geven 😅.

inderdaad..
we waren bij aankoop van ons huis namelijk op een fout spoor gebracht door de immomakelaars.
"meneer, dat veld aan den overkant is beschermd agrarisch gebied he, daar gaat niks op komen"

4 jaar later en ze zijn al een nieuwe wijk aan het zetten 😅

inderdaad..
we waren bij aankoop van ons huis namelijk op een fout spoor gebracht door de immomakelaars.
"meneer, dat veld aan den overkant is beschermd agrarisch gebied he, daar gaat niks op komen"

4 jaar later en ze zijn al een nieuwe wijk aan het zetten 😅

Alles van schoon uitzicht is volgens makelaars en verkopers beschermd gebied... tot als ge het koopt. Ook al genoeg gehoord.

Meteen verhuisfirma vastgezet, ze zaten blijkbaar in juli al volledig volzet. Dus inderdaad blij dat de officiële verhuisdag al vaststaat.
Nadeel dat het om 8u in de ochtend van start gaat, dat is toch echt vroeg vind ik.
Op dat moment moet het bed dus nog uiteengehaald worden, of hoe doe ik dat best?

Berekening komt uiteindelijk op een 1000 euro.
Meubels uiteenhalen en terug in een steken doen we zelf, aansluitingen doen we ook zelf, dat scheelt al in tijd voor die verhuismannen.
Zo goed als alles meeneembaar klaarzetten is hier nog vlot te doen, heb geen monolitische meubels.

Aan de loskant kan quasi alles in de garage gedropt worden en vandaar uit naar de rest van het huis verdeeld worden. gewoon daar zien dat er genoeg mensen dat kunnen verdelen zodat de garage niet volloopt tijdens het lossen. Niet alle meubelen gaan op hun finale plek geplaatst worden, er gaat nog een schouw uitgebroken worden en twee vloeren bedekt met een nieuwe vloer. Die blijven tijdelijk in 1 van de 2 garages staan.

Dan vandaag zijn ze fotos komen trekken voor het appartement waar ik nu in woon te verhuren.
Gegeven de niet super standaard indeling en 'bedekking' van de kamers ben ik benieuwd of dat mensen gaat afschrikken.
Maar bon dat is dan ook weer geregeld.

Meteen verhuisfirma vastgezet, ze zaten blijkbaar in juli al volledig volzet. Dus inderdaad blij dat de officiële verhuisdag al vaststaat.
Nadeel dat het om 8u in de ochtend van start gaat, dat is toch echt vroeg vind ik.
Op dat moment moet het bed dus nog uiteengehaald worden, of hoe doe ik dat best?

Meubels uiteenhalen en terug in een steken doen we zelf, aansluitingen doen we ook zelf, dat scheelt al in tijd voor die verhuismannen.
Zo goed als alles meeneembaar klaarzetten is hier nog vlot te doen, heb geen monolitische meubels.

Aan de loskant kan quasi alles in de garage gedropt worden en vandaar uit naar de rest van het huis verdeeld worden. gewoon daar zien dat er genoeg mensen dat kunnen verdelen zodat de garage niet volloopt tijdens het lossen. Niet alle meubelen gaan op hun finale plek geplaatst worden, er gaat nog een schouw uitgebroken worden en twee vloeren bedekt met een nieuwe vloer. Die blijven tijdelijk in 1 van de 2 garages staan.

Dan vandaag zijn ze fotos komen trekken voor het appartement waar ik nu in woon te verhuren.
Gegeven de niet super standaard indeling en 'bedekking' van de kamers ben ik benieuwd of dat mensen gaat afschrikken.
Wij halen ons bed avond op voorhand uit elkaar en slapen 1 avond op matras op de grond. Dat is ook niet het einde van de wereld.

Alle dozen stond bij elkaar die in 1 ruimte moesten komen. Dozen zelf waren bovenaan én op dezelfde zijde gemarkeerd met stift. (Vb SLK 1/SLK2/SLK3/WASHOK/GARAGE/...
In het nieuwe huis stond op elke deur om welke kamer het ging én beneden had ik een "plattegrond" gemaakt.
De verhuizers vonden dat toch ferm makkelijk zeiden ze.

Alle dozen stond bij elkaar die in 1 ruimte moesten komen. Dozen zelf waren bovenaan én op dezelfde zijde gemarkeerd met stift. (Vb SLK 1/SLK2/SLK3/WASHOK/GARAGE/...
In het nieuwe huis stond op elke deur om welke kamer het ging én beneden had ik een "plattegrond" gemaakt.
De verhuizers vonden dat toch ferm makkelijk zeiden ze.
Wij doen dat met kleuren. Elke doos een kleur en elke kamer een kleur. Minder schrijfwerk 😀

Vrijdag nog eens naar een potentieel huis gaan kijken.
Heeft alleszins al alles wat we willen, maar iets uit de richting (wel rustig gelegen)

Heb ik eindelijk een Tahoma switch gevonden in stock, besteld en toegekomen.
Wil mijn toepassingen in de app steken maar die bewaart nergens iets :wtf:

Ze staan wel bij 'een favoriet toevoegen' (lampen en gordijnen) maar ook daar gebeurd niets als ik een favoriet bewaar.

Mijn woning is ook leeg hoewel ik al kamers aangemaakt heb 😥

Iemand ervaring?

Edit: de wifi eens afzetten op gsm heeft geholpen :laugh:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan