Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Mjah, een gemeubeld en hoogwaardig afgewerkt nieuwbouwappartement in Meise vergelijken met een opgekalefaterd rijhuisje in Ninove: veel meer appelen vs peren kan het niet meer worden natuurlijk.

Hoeveel sociale woningen zijn er dan ook niet verhuurd aan mensen die gerust op de privémarkt iets zouden kunnen huren aan veel hogere tarieven? Of die een gezinswoning bezetten als alleenstaande? Maar het is een verworven recht denk ik? Er gaat zeer veel steun naar mensen die het niet (langer) nodig hebben.

Neemt niet weg dat er in die reportage ronduit onaanvaardbare situaties op de privémarkt zaten...

Mjah, een gemeubeld en hoogwaardig afgewerkt nieuwbouwappartement in Meise vergelijken met een opgekalefaterd rijhuisje in Ninove: veel meer appelen vs peren kan het niet meer worden natuurlijk.
Wel het punt is dat 500 euro / maand het verschil maakt tussen comfortabel wonen (zoals dat in Meise) of basis wonen (zoals dat in Ninove). 500 euro per maand maakt een verschil... En toch is dat vaak onbereikbaar voor velen. We moeten daar met z'n allen 's bij stilstaan... Het gaat 'm niet om de vergelijking van een hoogwaardig afgewerkt appartement en een opgekalfaterd rijhuisje an zich... Het gaat 'm om de relatieve meerwaarde die een paar honderd euro extra budget kunnen opleveren. Dat is shocking... Voor pakweg 600 euro belanden gezinnen in een veredeld krot terwijl ze voor 1100 in een segment kunnen huren dat wel comfortabel is.

Wel het punt is dat 500 euro / maand het verschil maakt tussen comfortabel wonen (zoals dat in Meise) of basis wonen (zoals dat in Ninove). 500 euro per maand maakt een verschil... En toch is dat vaak onbereikbaar voor velen. We moeten daar met z'n allen 's bij stilstaan... Het gaat 'm niet om de vergelijking van een hoogwaardig afgewerkt appartement en een opgekalfaterd rijhuisje an zich... Het gaat 'm om de relatieve meerwaarde die een paar honderd euro extra budget kunnen opleveren. Dat is shocking... Voor pakweg 600 euro belanden gezinnen in een veredeld krot terwijl ze voor 1100 in een segment kunnen huren dat wel comfortabel is.
An sich niet vreemd.
In 2019 lag het gemiddelde equivalente huishoudinkomen in het Vlaamse Gewest op 2.317 euro per maand.

600 euro = 25,9% van het inkomen.
1100 euro = 47,5% van het inkomen.

Op die manier bekeken is dat iets heel anders. 500 euro verschil per maand is dag & nacht verschil voor heel veel mensen.
Zeker, als je gaat kijken naar deze topic : https://www.beyondgaming.be/threads/de-impact-van-de-fiscale-werkbonus.2005/
Hoe weinig je er netto op vooruit gaat met een hoger bruto loon.

Dat maakt inderdaad een verschil. Shocking vind ik dat dan weer niet.

Een woonst kopen van 180K EUR of eentje van 280K EUR zal ook een verschil geven hé.

Zotte huurprijzen:

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-huur/ninove/9400/9165901?searchId=602e53d873b47

Toffe, instapklare woning met gezellige living (sic) voor 950 euro per maand.

Voor 400 extra krijg je:

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-huur/ninove/9400/9165901?searchId=602e53d873b47

Locatie is alles dus voor een appartement van 80 vkm kan je 1500 euro per maand neertellen:

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/appartement/te-huur/meise/1860/9170788?searchId=602e55458981e

Het laatste mikt precies op goed verdienende mannen van middelbare leeftijd die in een scheiding zitten...

Punt is: in België ligt het verschil tussen comfortabel wonen en de pure basis op een paar 100 euro...
Zijt ge daar weer met uwen elitaire zever?
Dus een gerenoveerd rijhuis van 109m² met EPC van 183 (wat eigenlijk best wel goed is voor een huis van die leeftijd) en terras is basis?
En een recenter app van 80m² met EPC 89 is comfortabel?

Geef mij dat huis maar, is meer dan basis en daar kan je makkelijk comfortabel wonen met een gezin met zelfs een kind erbij.

Om nog maar te zwijgen dat je "locatie wel snapt" maar dan wel weer Ninove met Meise zit te vergelijken...

+ wtf @ even komen doen alsof 500€ (PER MAAND dan ook nog) niks is. Ja no shit dat dat het verschil is tussen wel en niet kunnen betalen voor het gemiddelde gezin. Allez ik weet zelfs niet tegoei wat terug te zeggen hierover, zo absurd vind ik de stelling 🤨.

+ wtf @ even komen doen alsof 500€ (PER MAAND dan ook nog) niks is. Ja no shit dat dat het verschil is tussen wel en niet kunnen betalen voor het gemiddelde gezin. Allez ik weet zelfs niet tegoei wat terug te zeggen hierover, zo absurd vind ik de stelling 🤨

Begrijp me niet verkeerd: 500 euro is veel geld, ik heb nooit anders beweerd. Met een minimum loon in België zal je als alleenstaande ongeveer 1500 euro netto overhouden (heb ik van de site van het ABVV, ik ga er even vanuit dat de grootorde correct is). Wil je met dat loon 30% aan huur (of afbetaling) spenderen (op de privé markt) dan zal je in een kwalitatief slechte woning terecht komen. Voor wie 100% of 50% meer kan uitgeven zal de woonkwaliteit enorm stijgen. Dat is een verschil van een paar honderd euro en dat vind ik shocking. Hoe een paar honderd euro voor veel mensen het verschil maakt tussen basis wonen en comfortabel wonen. Daarmee wil ik niet zeggen dat 500 euro niks is... Denk maar 's na over de waarde van enkele honderden euro's voor mensen die werken aan een minimumloon de volgende keer dat je een citytrip boekt, een iPhone koopt of een nieuwe racefiets, ...

Op jaarbasis 4800 zoals Green Mamba zegt betekent dat mensen die werken aan een minimumloon een jaarlijks tekort hebben van ongeveer 3 maandlonen om comfortabel te wonen. Lonen groeien traag, totaliteit van fiscale druk verhoogt en prijzen van een woning verhogen... Ik mag ervan uitgaan dat we dit allemaal een bijzonder precaire situatie vinden? :)

Zijt ge daar weer met uwen elitaire zever?
Dus een gerenoveerd rijhuis van 109m² met EPC van 183 (wat eigenlijk best wel goed is voor een huis van die leeftijd) en terras is basis?
En een recenter app van 80m² met EPC 89 is comfortabel?

Geef mij dat huis maar, is meer dan basis en daar kan je makkelijk comfortabel wonen met een gezin met zelfs een kind erbij.

Om nog maar te zwijgen dat je "locatie wel snapt" maar dan wel weer Ninove met Meise zit te vergelijken...
Elitair? Wat een wereldvreemde houding als je 950 euro voor dat huis niet veel vindt? Voor alleenstaanden met een minimumloon is dat rijhuis in Ninove onhaalbaar voor 950 euro... Ik vind dat niet correct en een illustratie van de te zotte vastgoedprijzen. Wat is daar nu elitair aan?

@ThomasMore Uw reactie voegt niks toe. Ik zou gewoon mijn eigen post terug kunnen quoten, en dat is nog steeds het antwoord dat ik wil geven.

Tip, herlees uw posts eens, en plaats "per maand" eens achter elke keer dat ge een bedrag roept. Als ge dan nog steeds vindt dat het een "kleine stap" is voor "meer comfort"... mja then we'll agree to disagree, want dan snap ik uw referentiekader helemaal niet.

@ThomasMore het is ondertussen u 2e of 3e poging om dit topic te laten derailen in dit soort discussies, is het geen idee voor jou om zo een topic te openen in Pol en actua? Daar hoort dit soort gezever imho thuis, niet hier.

Elitair? Wat een wereldvreemde houding als je 950 euro voor dat huis niet veel vindt? Voor alleenstaanden met een minimumloon is dat rijhuis in Ninove onhaalbaar voor 950 euro... Ik vind dat niet correct en een illustratie van de te zotte vastgoedprijzen. Wat is daar nu elitair aan?
Het gaat hem niet over die €950. Wel wat je de vorige keer een krot noemde en nu afdoet basis & comfortabel. Het is uw verwoording van dat soort dingen dat er voor zorgt dat niemand uw posts serieus pakt. Kijk naar bijna alle replies op die post, bijna iedereen antwoordt daarop en bijna niemand zegt iets over die €950 (wat idd veel is, maar ik ken de buurt daar niet dus weet niet of het correct geprijsd is).

Het is helaas de norm aan het worden. Onze poetsvrouw is door COVID teruggezet op een 24u werkweek ipv een 38u werkweek, er waren teveel contracten geannuleerd. Die betaalt nu 860 EUR huur per maand voor een huis in Aarschot en had een inkomen van pakweg 1400 EUR + 200 EUR weekendpremies. Haar man zit in den bouw, die was eind 2019 zelfstandig geworden maar die ziet zijn werk zienderogen terugvallen omdat de bedrijven waar hij in onderaanneming voor werkt meer en meer werven uitstellen of stil leggen.
Ze is daar nu uiteraard enorm over aan het stressen, want ze moet verhuizen en ze vind gewoon geen huizen in haar budget (kind + inwonende moeder dus 3 slaapkamers nodig). Alles is 900 a 1000 EUR of duurder en dat gaat echt niet.
Zelfs in de randgemeenten vind ze amper iets, waar het tweede huis van mijn schoonouders pakweg 5j terug nog werd verhuurd voor 550 EUR per maand is de norm voor gelijkaardige huizen nu 800 a 900 geworden (ok, het is ook gerenoveerd geweest met aircoheaters op elke verdieping).
We hebben al mee gezocht om voor haar iets te vinden maar het is gewoon huilen met de pet op, ook al is dit geen dure streek om te wonen.

Ik kan echt goed verstaan dat die mensen het fameus lastig beginnen krijgen in deze tijden en dan ziet ge hoe fucked up die sociale huizenmarkt is.
Ik ken mensen die tijdens hun hogere studies zich op de wachtlijst voor sociale bouwgrond of koopwoningen hebben laten zetten. Meestal viel hun buy option dan tijdens het eerste jaar dat ze werkten, maar dat werd nog berekend op het aanslagjaar dat ze student waren waardoor die woning spotgoedkoop was. Ik spreek over 250-275.000 EUR voor een 3gevel nieuwbouw van rond de 150-160 vierkante meter inclusief grond tegen Kortenberg. Die hebben er de wettelijke termijn in gewoond, dat kot nu verkocht met vlot 100k winst en zijn met die winst iets nieuw aan het zetten. Dat zoiets mogelijk is toont aan hoe fucked up dat systeem is.

Het is helaas de norm aan het worden. Onze poetsvrouw is door COVID teruggezet op een 24u werkweek ipv een 38u werkweek, er waren teveel contracten geannuleerd. Die betaalt nu 860 EUR huur per maand voor een huis in Aarschot en had een inkomen van pakweg 1400 EUR + 200 EUR weekendpremies. Haar man zit in den bouw, die was eind 2019 zelfstandig geworden maar die ziet zijn werk zienderogen terugvallen omdat de bedrijven waar hij in onderaanneming voor werkt meer en meer werven uitstellen of stil leggen.
Ze is daar nu uiteraard enorm over aan het stressen, want ze moet verhuizen en ze vind gewoon geen huizen in haar budget (kind + inwonende moeder dus 3 slaapkamers nodig). Alles is 900 a 1000 EUR of duurder en dat gaat echt niet.
Zelfs in de randgemeenten vind ze amper iets, waar het tweede huis van mijn schoonouders pakweg 5j terug nog werd verhuurd voor 550 EUR per maand is de norm voor gelijkaardige huizen nu 800 a 900 geworden (ok, het is ook gerenoveerd geweest met aircoheaters op elke verdieping).
We hebben al mee gezocht om voor haar iets te vinden maar het is gewoon huilen met de pet op, ook al is dit geen dure streek om te wonen.

Ik kan echt goed verstaan dat die mensen het fameus lastig beginnen krijgen in deze tijden en dan ziet ge hoe fucked up die sociale huizenmarkt is.
Ik ken mensen die tijdens hun hogere studies zich op de wachtlijst voor sociale bouwgrond of koopwoningen hebben laten zetten. Meestal viel hun buy option dan tijdens het eerste jaar dat ze werkten, maar dat werd nog berekend op het aanslagjaar dat ze student waren waardoor die woning spotgoedkoop was. Ik spreek over 250-275.000 EUR voor een 3gevel nieuwbouw van rond de 150-160 vierkante meter inclusief grond tegen Kortenberg. Die hebben er de wettelijke termijn in gewoond, dat kot nu verkocht met vlot 100k winst en zijn met die winst iets nieuw aan het zetten. Dat zoiets mogelijk is toont aan hoe fucked up dat systeem is.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn van een sociale woning? Je kan dit zelfs ethisch in vragen stellen als je weet dat er nog steeds mensen, voor wie de regeling sociale woning ontworpen, genoodzaakt zijn om woekerprijzen te betalen op de privé-markt. Ik ben het met je eens dat de huizenmarkt aan het ontsporen is. Situaties zoals je die beschrijft zijn de bittere realiteit voor veel gezinnen. We glijden af naar een samenleving met working poor die zich genoodzaakt zien om een te groot deel van hun inkomen te spenderen aan een basis woning of in sommige gevallen aan een - al dan niet veredeld - krot. Inkomens te laag of woningprijzen te hoog? De balans is in elk geval zoek. Mijn opinie: huizenprijzen zijn te hard gestegen in verhouding met de inkomens. Het is niet omdat er een groep mensen zijn die die prijsstijging aankan dat de markt niet ontwricht zou zijn.

Maar dit forum gaat niet over de ontwrichte huizenmarkt dus ik zal die discussie hier niet langer starten/voeden.

Werk in de bouw dat wegvalt? Ik zie hier elk weekend zaterdag en zelfs zondag werkmannen in huizen werken! Naar schatting daling met 5-10% maar dat valt dus imo best mee

Zonneluifel en schuifvliegenraam besteld, zal in de zomer hopelijk toch wat schelen!

"Den bouw" begint af te remmen ja, voornamelijk in de projectbouw dan. Lopende projecten werken ze uiteraard af, maar nieuwe werven worden er veel minder opgestart.

Zelfde gehoord van een vriend die bij een, hier in de streek heel erg gekend, loodgietersbedrijf werkt.
4 collega's buiten en ze teren nog op werk dat al binnengehaald was voor corona, nieuwe projecten komen er amper bij.

Terug
Bovenaan