Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Dat klopt en maakt het ook moeilijker om een eigen woning te kunnen verwerven. Mijn eerste appartementje - als bleu'ke van 22 met een viertal maanden werkervaring en nog in de proefperiode - kunnen kopen met een lening voor aankoop, BTW en notariskosten. Moest enkel de administratieve kost voor de bank kunnen leggen. Dat is helemaal verandert. Het is minder toegankelijk als vroeger.
En waarom moet een prille twintiger die 16 weken gewerkt heeft een huis/appartement kunnen kopen?
Dat kan toch niet de standaard/een basisbehoefte zijn voor elke Belg die juist begint met werken?

Mijn broer is 21 en begint volgende maand te werken. Ik snap niet waarom ik het normaal zou moeten vinden dat die eerstdaags al een appartement zou moeten kunnen kopen. Ongeacht het nu 2022 of 1978 is.

Vorige week naar uiteenzetting geweest, hij maakte een kanttekening bij de de uitspraak dat het verwerven van vastgoed moeilijker is geworden laatste jaren voor jonge mensen.

Mensen tegenwoordig willen kopen, direct een nieuwe keuken, oprit in klinkers, alles moet nieuw zijn.
Ondertussen ook blijven op vakantie gaan en gaan eten.

Zit wel veel waarheid in.
Én én én is de leuze tegenwoordig. Kiezen is verliezen.

Vorige week naar uiteenzetting geweest, hij maakte een kanttekening bij de de uitspraak dat het verwerven van vastgoed moeilijker is geworden laatste jaren voor jonge mensen.

Mensen tegenwoordig willen kopen, direct een nieuwe keuken, oprit in klinkers, alles moet nieuw zijn.

Allemaal de schuld van t internet.
Mensen worden almaar ongelukkiger van dingen niet te hebben dan van ze wel te hebben.

Allemaal de schuld van t internet.
Mensen worden almaar ongelukkiger van dingen niet te hebben dan van ze wel te hebben.
Je bedoelt van social media

Klopt de realiteit is vaak ver zoek
Nu goed als ze al die gratis spullen die influencers krijgen gaan belasten als inkomst gaat er geld in de put belanden dat het geen naam heeft! En dan gaan ze weer met geld kunnen rondstrooien voor de anderen :unsure:

Dat is ook gewoon zo.
Ik zie dat bij 2 kameraden van mij.

Die werken beiden 7 jaar langer als mij en hebben dus minstens 140k euro meer verdiend als mij maar toch had ik 60k euro meer spaargeld als hun. Uiteraard is verdienen niet hetzelfde als sparen.

Mountainbike, koersfiets, citytrip, skivakantie, safari, rondreis USA, rondreis Azië, elke week uiteten, iPhone van 1000 euro, fitnessabonnement, VW Golf R, opstap, voetbalabonnement etc.
Dat moet ook allemaal betaald worden...

En dan niet snappen waarom ze geen spaargeld hebben en niet meer dan 300k kunnen lenen:unsure:

Laatst bewerkt:
Je bedoelt van social media

Klopt de realiteit is vaak ver zoek
Nu goed als ze al die gratis spullen die influencers krijgen gaan belasten als inkomst
Inderdaad, eindelijk iemand die het durft zeggen!!
Hier op het forum zitten ze maar te zeiken over bedrijfswagens en IP vergoedingen, maar dat ze eerst dat groot misbruik van influencer promo spul eens aanpakken godverdomme :angry:.

Inderdaad, eindelijk iemand die het durft zeggen!!
Hier op het forum zitten ze maar te zeiken over bedrijfswagens en IP vergoedingen, maar dat ze eerst dat groot misbruik van influencer promo spul eens aanpakken godverdomme :angry:.
Ja jong die krijgen gratis wc-papier en ik moet dat betalen met BTW erop van een loontje dat al belast is.

Echt om het schijt van te krijgen maar dan heb ik dus nog meer papier nodig :angry:

En waarom moet een prille twintiger die 16 weken gewerkt heeft een huis/appartement kunnen kopen?
Dat kan toch niet de standaard/een basisbehoefte zijn voor elke Belg die juist begint met werken?

Mijn broer is 21 en begint volgende maand te werken. Ik snap niet waarom ik het normaal zou moeten vinden dat die eerstdaags al een appartement zou moeten kunnen kopen. Ongeacht het nu 2022 of 1978 is.
Hela...
En waar zeg ik dat dit de standaard moet zijn?

Wat later kopen en eerst sparen
Wij werkten al 8-10j voor we iets kochten en daarvoor nog elk jaar vakantiejob vanaf 16j

Later kopen wanneer je nog minder kan lenen (80% zit eraan te komen) en de markt nog meer op zijn kop staat.
Het is leuk voor jou dat jij dat hebt kunnen doen, maar dat is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd.

Later kopen wanneer je nog minder kan lenen (80% zit eraan te komen) en de markt nog meer op zijn kop staat.
Het is leuk voor jou dat jij dat hebt kunnen doen, maar dat is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd.
Wij hebben minder dan 80% geleend hoor omdat we eerst paar jaar gewerkt en gespaard hebben en ondertussen gehuurd.

En ondertussen waren de prijzen ook gestegen hoor, maar minder dan ons spaargeld zoals @nokeyboard ook aanhaalt ipv dat zoals sommige andere op te doen aan dure hobby's en dan klagen dat ze geen geld hebben om iets te kopen

Wij hebben minder dan 80% geleend hoor omdat we eerst paar jaar gewerkt en gespaard hebben en ondertussen gehuurd.

En ondertussen waren de prijzen ook gestegen hoor, maar minder dan ons spaargeld zoals @nokeyboard ook aanhaalt ipv dat zoals sommige andere op te doen aan dure hobby's en dan klagen dat ze geen geld hebben om iets te kopen

Kort door de bocht. Mijn vriendin en ik "klagen" bvb na slecht afgelopen relaties met stevige financiële gevolgen.
En zo zijn we verre van de enige.
Vandaar ook dat ik altijd zal reageren op mensen die denken dat het een makkelijke oplossing is om "even te wachten en maar wat te sparen". Hadden wij nog een jaar gewacht, was een huis vermoedelijk één groot utopie geworden.

Kort door de bocht. Mijn vriendin en ik "klagen" bvb na slecht afgelopen relaties met stevige financiële gevolgen.
En zo zijn we verre van de enige.
Vandaar ook dat ik altijd zal reageren op mensen die denken dat het een makkelijke oplossing is om "even te wachten en maar wat te sparen". Hadden wij nog een jaar gewacht, was een huis vermoedelijk één groot utopie geworden.
Desondanks is zijn statement wel correct.

Als je vroeger koopt en dan uiteen gaat, dan ga je het ook niet makkelijk hebben hoor om in uw nieuwe relatie een huis te kopen... het probleem is dan ook niet dat sparen en wachten verkeerd is, het is gewoon dat je elke tegenslag moet goed maken...

Zolang je meer spaart als de marktstijgingen dan ben je op weg. Elke euro die je spendeert aan iets anders dan uw doel, is weggegooid geld. Leuk weggegooid geld misschien, maar voor het halen van het doel is dat pure verspilling.

Wat later kopen en eerst sparen
Wij werkten al 8-10j voor we iets kochten en daarvoor nog elk jaar vakantiejob vanaf 16j
Dat gaat niet op voor iedereen, hé:
- niet iedereen kan sparen op zich, de quasi 100%-leners bestaan ook (en is voor hen soms de enige realistische mogelijkheid om iets te kopen (weliswaar met veel gebreken etc).
- niet iedereen kan meer sparen dan dat de woningprijzen momenteel stijgen
- door de stijgende rente daalt de capaciteit om te lenen waardoor de eigen spaarmiddelen nog sterker stijgen.

Het is zeker zo dat iedereen moet moeite doen om te sparen, je kan niet verwachten dat je én een woning kan kopen én dan nog eens op je gemak alles kan doen wat je zou willen. Maar je moet het ook niet voorstellen alsof je elk probleem kan oplossen door maar wat later te kopen en eerst te sparen.

Het zal jammer genoeg een realiteit worden dat steeds meer mensen met hogere lonen geen woning meer zullen kunnen kopen. Deels omdat de basiskosten van een woning (verwarming, isolatie, verluchting, keuringen, ...) zo groot zullen worden dat ook een "simpel" appartement onbetaalbaar wordt voor vele alleenstaanden, deels omdat de lonen niet evenzeer meestijgen.

Ik zie ons hier nog evolueren naar dat systeem in Engeland waarbij je slechts 25%-50% van een eigendom kan kopen en voor de rest huur moet betalen aan een maatschappij die de rest voor jou aangekocht heeft.

Desondanks is zijn statement wel correct.

Als je vroeger koopt en dan uiteen gaat, dan ga je het ook niet makkelijk hebben hoor om in uw nieuwe relatie een huis te kopen... het probleem is dan ook niet dat sparen en wachten verkeerd is, het is gewoon dat je elke tegenslag moet goed maken...

Zolang je meer spaart als de marktstijgingen dan ben je op weg. Elke euro die je spendeert aan iets anders dan uw doel, is weggegooid geld. Leuk weggegooid geld misschien, maar voor het halen van het doel is dat pure verspilling.

Desondanks blijft het kort door de bocht. Maar dat weten mensen zo te zien pas wanneer ze het zelf mee maken :)

Desondanks blijft het kort door de bocht. Maar dat weten mensen zo te zien pas wanneer ze het zelf mee maken :)
Ik denk niet iemand betwist dat het niet leuk is, maar het blijft logisch dat als er fouten gemaakt worden op het traject daar gevolgen aan hangen.

Ik denk niet iemand betwist dat het niet leuk is, maar het blijft logisch dat als er fouten gemaakt worden op het traject daar gevolgen aan hangen.

Zolang je denkt dat het altijd over fouten gaat, blijf je het niet snappen. Vandaar "Maar dat weten mensen zo te zien pas wanneer ze het zelf mee maken".
Ik ben blij voor iedereen die dat wel kan, maar ik zal blijven reageren op mensen die enkel denken dat mensen het moeilijk hebben owv hun eigen fouten.

Terug
Bovenaan