Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Heeft er iemand ervaring met een bod zonder opschortende voorwaarde voor het bekomen van een lening? Het biedingformulier dat we hebben meegekregen vermeldt dat niet. Het huis is enorm populair (60+ bezoeken). Een bod zonder de voorwaarde geeft ons wel een edge. Ik denk dat de lening wel goedkomt (al genoeg gesimuleerd en gebeld met de bank), maar zonder een kredietbeslissing voelt het toch onzeker. Ik zou mijn voorschot niet kwijt willen zijn.
Ik vrees dat bij populaire huizen waar je moet bieden onder geslote omslag bijna niemand zal bieden onder opschortende voorwaarde, omdat dat de eerste biedingen zijn die er van tussen gaan...

Heeft er iemand ervaring met een bod zonder opschortende voorwaarde voor het bekomen van een lening? Het biedingformulier dat we hebben meegekregen vermeldt dat niet. Het huis is enorm populair (60+ bezoeken). Een bod zonder de voorwaarde geeft ons wel een edge. Ik denk dat de lening wel goedkomt (al genoeg gesimuleerd en gebeld met de bank), maar zonder een kredietbeslissing voelt het toch onzeker. Ik zou mijn voorschot niet kwijt willen zijn.

Wij hebben dat gedaan toen we 6 jaar geleden ons huis kochten. Toen inderdaad als poging om de verkopers over de streep te trekken, nu zal het voor populaire huizen misschien al eerder een conditio sine qua non zijn om zonder opschortende voorwaarde te bieden.
Wij waren wel zeker van ons stuk aangezien we nog een paar tienduizend euro van onze limiet zaten. En indien nodig kon ik ook nog extra van mijn ouders lenen.

Ik heb trouwens weet van een huis waar de kopers zonder voorwaarde hadden geboden (en onze vrienden overboden hadden), waar ze de lening niet rondkregen, en waar de verkoper het voorschot heeft gehouden. En dat ging over een huis van meer dan een half miljoen. Na een half jaar stond het weer op de markt dus de verkopers zijn er wel veel tijd mee kwijtgeraakt. En problemen/kosten met hun overbruggingskrediet vermoedelijk.

Je beseft toch zelf dat uw eisen ook nogal overdreven zijn hoop ik? minimum 10 are in een kleine specifieke regio, en dan nog liefst niet te duur. Ik rij ook graag met een Ferrari, met 7 zitplaatsen, voor 5000€...
Intussen is mijn Ferrari met 7 zitplaatsen gevonden :laugh: Maar ik geef toe dat ie geen koopje was, dus we hebben allebei gelijk :wink:

We wonen zeer goed momenteel maar mijn oog viel op bovenstaande pand.. we gaan er toch is naar kijken, gewoon om is te voelen wat het zegt.
Tmoet nen overweldigende JA zijn om tot actie over te gaan, maar het tikt wel redelijk was checkboxes af.
Halfopen/open
Kleine afgeschermde tuin.
Wat ik momenteel niet zie is een berging waar mijn moto/fietsen kunnen gestald worden.. maar dat zien we wel
Prachtig. Is niet 100% de locatie die ik in gedachten had maar ik zou er bijna zelf voor durven gaan, al denk ik dat het ondertussen al lang weg gaat zijn. Dit is wel helemaal wat ik zoek qua sfeer en indeling.

Mijn ex heeft er vorig jaar zonder problemen zijn lening gekregen.
Ok goed om te weten, ik kan wel de aankoopkosten op tafel zetten notaris en dergelijke maar een deel van de woning max 5 percent ofzo.

Is moeilijk omdat ze bij veel banken 20 percent vragen en dit als alleenstaande is gewoon te moeilijk voor mij

Je kan best eerst zeker zijn dat je effectief je lening vast kan krijgen bij het VWF.

Een procedure bij het VWF kan vrij lang duren. Verkopers durven tegenwoordig biedingen met opschortende voorwaarde financiering vlakaf te weigeren, laat staan dat ze happig zijn op een termijn van 6/8 weken.

We wonen zeer goed momenteel maar mijn oog viel op bovenstaande pand.. we gaan er toch is naar kijken, gewoon om is te voelen wat het zegt.
Tmoet nen overweldigende JA zijn om tot actie over te gaan, maar het tikt wel redelijk was checkboxes af.
Halfopen/open
Kleine afgeschermde tuin.
Wat ik momenteel niet zie is een berging waar mijn moto/fietsen kunnen gestald worden.. maar dat zien we wel

net een bezoek gedaan, en we gaan er niet verder op door gaan.

een paar zeer onlogische keuzes in inrichting bij de verbouwing mijn inziens..
zoeen half-verdiepkamer ; eronder halven trap naar beneden voor ne kelder , keldergat ging dicht en dan ging je naar boven naar de "kamer".
Maar er was eigenlijk voldoende berging in een bergruimte ; dus waarom steek je per se nog zo een half verdiep kamertje, dat dan als gevolg heeft da ge nen belachelijke stijlen trap (om het geen ladder te noemen) naar de 1e verdieping moest steken want niet voldoende plek voor ne volwaardige.
Mens verbouwde het zelf, was ne loodgieter maar het bad en gootsteen in de badkamer waren zelfs niet aangesloten.
Mooie zolderkamer beginnen verbouwen, hoog plafond, balken mooi afgeschuurd, en dan tussen de balken van die jaren 90 houten lammelen beginnen timmeren.

Dat in combinatie van: we doen 3 kijkdagen en dan krijg je tot nu zondag om u finaal bod in te sturen.
Sorry maar ik wil daar langs gaan met nen architect en info verkrijgen van de gemeente voor da'k daar mijn geld in steek.

We zijn hier ook stilletjes aan aan het kijken om iets te kopen in de buurt tussen Gent en Aalst. Momenteel zijn we nog wat aan het verkennen en een idee aan het vormen van de prijzen in de verschillende gemeenten. Onder andere dit huis kwamen we tegen: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/erpe-mere/9420/9888904

Is dit huis representatief voor wat je kan krijgen in deze regio voor deze prijs? Ik vind de prijs heel goed meevallen voor wat je krijgt (grote tuin, zonnepanelen, vloerverwarming, ..) en er zijn nog enkele "quick wins" zoals het isoleren van de zolder. Zie ik iets over het hoofd waardoor de prijs eerder laag ligt?

We zijn hier ook stilletjes aan aan het kijken om iets te kopen in de buurt tussen Gent en Aalst. Momenteel zijn we nog wat aan het verkennen en een idee aan het vormen van de prijzen in de verschillende gemeenten. Onder andere dit huis kwamen we tegen: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/erpe-mere/9420/9888904

Is dit huis representatief voor wat je kan krijgen in deze regio voor deze prijs? Ik vind de prijs heel goed meevallen voor wat je krijgt (grote tuin, zonnepanelen, vloerverwarming, ..) en er zijn nog enkele "quick wins" zoals het isoleren van de zolder. Zie ik iets over het hoofd waardoor de prijs eerder laag ligt?
Elektrische verwarming ;)

Staat al "gereserveerd" bij. :S

Puur gebaseerd op de kleur van het dak, denk ik dat dat moet nagekeken worden of dat ook niet aan vervanging toe is. Ook de verwarming klopt niet, ik zie elektrische of geen verwarming boven?
Vraag bij dit soort huizen ook vooraf het EPC op en doe altijd navraag bij de buren wat betreft overlast van bepaalden zaken (bedrijven in de buurt die voor stank zorgen, overburen die graag techno draaien om 3u 's nachts,....)

Ik ben efkes de naam kwijt, maar enkele maanden geleden was hier ook iemand actief op zoek in die regio en dat lag ook rond die prijs.
@Renegadexxripxx weet jij nog wie? 🙈

Ook de verwarming klopt niet, ik zie elektrische of geen verwarming boven?
Is dat eigenlijk iets dat veel gebruikt wordt en veel belang/meerwaarde heeft?

Hier hebben we chauffages geplaatst op alle slaapkamers, maar die staan eigenlijk nooit op.
Als het stenen uit de grond vriest buiten, zetten we ze even op voordat we gaan slapen om de kou te breken. 1 à 2 keer per jaar, that's it...

Kostprijs van chauffages plaatsen lijkt me groter dan de kost om elektrisch bij te verwarmen als het dan eens nodig is.
En tegen dat onze gasten groot genoeg zijn dat ze op hun kamer zullen studeren moet dat misschien al deels vernieuwd worden...

Hier hebben we chauffages geplaatst op alle slaapkamers, maar die staan eigenlijk nooit op.
Als het stenen uit de grond vriest buiten, zetten we ze even op voordat we gaan slapen om de kou te breken. 1 à 2 keer per jaar, that's it...

Kostprijs van chauffages plaatsen lijkt me groter dan de kost om elektrisch bij te verwarmen als het dan eens nodig is.
En tegen dat onze gasten groot genoeg zijn dat ze op hun kamer zullen studeren moet dat misschien al deels vernieuwd worden...
Dat is absoluut persoonlijke voorkeur in een huis dat deftig geïsoleerd is.
Mijn ouders hun huis uit 2000 hebben wel verwarming maar heeft nog nooit opgedaan, is daar +-16 graden in de winter.
Ik ben een koukleum die ze wel op 18graden zet en dan met 2 donsdekens slaapt. 😬

Ik vraag mij dat eigenlijk ook af... en zeker in die BEN kotjes.
Mij zou dat nu niet storen. Kun je eventueel ook fixen met airco te hangen en die dan gebruiken om te koelen / verwarmen.
Leek mij veel huis voor 319k waar je wel mee verder kunt.
Dak leek mij ook te controleren en met tijd te vervangen, de rest zag er mij toch ok uit? ( Niet volgens BG normen )

Voor 320000 heb je niet veel op as gent Brussel. Hangt er natuurlijk van af wat je wil?

Terug
Bovenaan