Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Bedankt voor alle antwoorden. We hebben beslist om een bod uit te voeren.
We hebben op dit moment al een huis, gekocht 3j geleden aan vraagprijs.

Nu is het huis wel echt de vraagprijs waard voor ons maar hoe zit het met de markt, ik hoor hier en daar dat huizen moeilijker verkocht raken. Ik zou de vraagprijs willen bieden maar gaat de markt op dit moment nog steeds uit van 20-50K bieden boven vraagprijs of worden lagere biedingen momenteel ook aanvaard ?

Het is nogal moeilijk antwoorden natuurlijk zonder het huis en de vraagprijs te kennen. Het huis staat nog niet online alleszins.
Als het nog niet officieel op de markt staat, is de vraagprijs of net eronder (5-10k) eerder de standaard. Het uitgespaard makelaarsloon eigenlijk. :S

Gisteren hebben hier mensen spontaan aangebeld die op het plaatselijk schooltje gehoord hadden dat wij zouden verkopen. Zij zoeken al jaren een huis, lopen altijd naast de biedingen en hebben vooral moeilijkheden om een voldoende grote woning te vinden voor hun samengesteld gezin.
We hebben ze eens laten kijken, ze waren dolenthousiast. Mevrouw was de woning al aan het inrichten, het was volledig hun stijl.
Ze hebben er geen haast bij en willen gerust wachten tot wij in onze nieuwbouw kunnen. Zij huren op dit moment en kunnen om het even wanneer (louter opzeg van 3 maanden) beslissen te verhuizen.
Ze hebben ons gevraagd of we eens konden nadenken over een vraagprijs.

Wij hebben een schatting ontvangen van 2 makelaars, de geschatte bedragen liggen echter enorm uit elkaar.

Recent hebben zoals eerder vermeld mijn rechtoverburen hun woning verkocht. Ben nu even bij hun gaan horen, zij hebben 16 biedingen ontvangen op de koopdag. Mensen gaan nog altijd over de vraagprijs, zeker voor recente woningen als deze. Zij menen dat ik zeker de vraagprijs moet hoger zetten dan de schatting van de makelaar, zij hebben bij hun schatting 20k bijgekletst als vraagprijs en hebben nog 20k meer gekregen dan de vraagprijs (dus 40k meer dan de schatting). Mijn woning is 5 jaar jonger dan hun woning, een stuk ruimer en een halfopen ipv rijwoning.
Zij gaan mijn gegevens overmaken aan de mensen die bij hun sterk geïnteresseerd waren, dat zijn evenzeer mensen die kunnen wachten (mijn buren zijn ook aan het bouwen). Bij hun is een vrouw langsgeweest die eerder in onze wijk gewoond heeft maar bij echtscheiding de woning heeft moeten verkopen, zij heeft nu een nieuw samengesteld gezin en staan gebrand om opnieuw hier in de wijk een woning te verwerven, zij zouden deze week nog komen kijken.

Ik vind het extreem moeilijk om er een vraagprijs op te plakken. Ik wil redelijk zijn voor die mensen (ik had oprecht een goed gevoel bij het koppel die hier gisteren is langsgeweest, ik gunde die volledig hun nieuwe start hier) maar je wil ook fair zijn naar uzelf toe, de markt is nog altijd oververhit en met een eigen bouwproject is een extraatje mooi meegenomen.

Gisteren hebben hier mensen spontaan aangebeld die op het plaatselijk schooltje gehoord hadden dat wij zouden verkopen. Zij zoeken al jaren een huis, lopen altijd naast de biedingen en hebben vooral moeilijkheden om een voldoende grote woning te vinden voor hun samengesteld gezin.
We hebben ze eens laten kijken, ze waren dolenthousiast. Mevrouw was de woning al aan het inrichten, het was volledig hun stijl.
Ze hebben er geen haast bij en willen gerust wachten tot wij in onze nieuwbouw kunnen. Zij huren op dit moment en kunnen om het even wanneer (louter opzeg van 3 maanden) beslissen te verhuizen.

Wij hebben een schatting ontvangen van 2 makelaars, de geschatte bedragen liggen echter enorm uit elkaar.

Recent hebben zoals eerder vermeld mijn rechtoverburen hun woning verkocht. Ben nu even bij hun gaan horen, zij hebben 16 biedingen ontvangen op de koopdag. Mensen gaan nog altijd over de vraagprijs, zeker voor recente woningen als deze. Zij menen dat ik zeker de vraagprijs moet hoger zetten dan de schatting van de makelaar, zij hebben bij hun schatting 20k bijgekletst als vraagprijs en hebben nog 20k meer gekregen dan de vraagprijs (dus 40k meer dan de schatting). Mijn woning is 5 jaar jonger dan hun woning, een stuk ruimer en een halfopen ipv rijwoning.
Zij gaan mijn gegevens overmaken aan de mensen die bij hun sterk geïnteresseerd waren, dat zijn evenzeer mensen die kunnen wachten (mijn buren zijn ook aan het bouwen). Bij hun is een vrouw langsgeweest die eerder in onze wijk gewoond heeft maar bij echtscheiding de woning heeft moeten verkopen, zij heeft nu een nieuw samengesteld gezin en staan gebrand om opnieuw hier in de wijk een woning te verwerven, zij zouden deze week nog komen kijken.

Ik vind het extreem moeilijk om er een vraagprijs op te plakken. Ik wil redelijk zijn voor die mensen (ik had oprecht een goed gevoel bij het koppel die hier gisteren is langsgeweest, ik gunde die volledig hun nieuwe start hier) maar je wil ook fair zijn naar uzelf toe, de markt is nog altijd oververhit en met een eigen bouwproject is een extraatje mooi meegenomen.

In elk geval opletten met een té hoge vraagprijs (ik zeg niet dat +20K EUR dat is), want op die manier riskeer je je verkoop te verbranden en met een lagere prijs te eindigen.

Vaak creëer je met een gewone, of zelf iets lagere, prijs een echte biedstrijd tussen de kandidaten en land je op een hogere prijs. Uiteraard geen exacte wetenschap, maar toch iets om mee rekening te houden imo.

ik denk dat je jezelf tegenspreekt ;).

Voor alle duidelijkheid: VAAK kan je een steunmuur volledig weghalen, maar verre van altijd. Nu, meestal zijn oudere woningen iets confortabeler berekend qua draagkracht zou ik denken en kan daar wel wat meer dan bij nieuwbouw waar men eerder al de limieten opzoekt om kostprijs te drukken. Of @Renegadexxripxx , ben ik mis?
Afhankelijk van hoe oud jij bedoelt, maar vroeger werd dat niet uitgerekend he. De logica was gewoon "ah, er staat een muur boven, dan moet er ook een muur beneden". Heel het idee van architecten en ingenieurs die dat op voorhand proberen uit te rekenen, dat wordt nog niet zo heel lang gedaan volgens mij (voor gewone huizen).

In elk geval opletten met een té hoge vraagprijs (ik zeg niet dat +20K EUR dat is), want op die manier riskeer je je verkoop te verbranden en met een lagere prijs te eindigen.

Vaak creëer je met een gewone, of zelf iets lagere, prijs een echte biedstrijd tussen de kandidaten en land je op een hogere prijs. Uiteraard geen exacte wetenschap, maar toch iets om mee rekening te houden imo.
Bij een koopdag kan je inderdaad werken met een lagere prijs. Maar als mensen u benaderen om het te kopen wanneer het nog niet op de markt staat, dan zou men wel eens onder de vraagprijs durven bieden of net erop. Er is immers nog geen gevoel van koopstrijd.

Anderzijds zou het voor ons een mooie plus zijn om te verkopen met een zekerheid dat we hier kunnen blijven wonen tot we naar onze nieuwbouw kunnen verhuizen.

Je kan ook een onafhankelijke schatter laten komen en die het laten schatten.

En anders neem je gewoon het hoogste bedrag van de 2 makelaars en leg je dat voor als "te nemen of te laten".

ik denk dat je jezelf tegenspreekt ;).

Voor alle duidelijkheid: VAAK kan je een steunmuur volledig weghalen, maar verre van altijd. Nu, meestal zijn oudere woningen iets confortabeler berekend qua draagkracht zou ik denken en kan daar wel wat meer dan bij nieuwbouw waar men eerder al de limieten opzoekt om kostprijs te drukken. Of @Renegadexxripxx , ben ik mis?

Absoluut niet eigenlijk. Als je mensen hoort die al jaren meedraaien in de bouw is de tendens net 'vroeger stak er nog niet de helft van de wapening in de vloerplaat en dat bleef ook staan'. Er wordt nu net veel meer op gerekend en veiligheidsfactoren ingerekend.
Het eerste studiebureau stabiliteit dat het risico wil nemen om te onderdimensioneren moet ik nog tegenkomen.

Ik doe vooral nieuwbouw, maar heb als vorige project de renovatie van een woontoren gedaan, en dat was opvallend hoe slank alles gedimensioneerd was. De vloerplaten van vroeger waren misschien 10cm dik, nu zit je al snel aan 16-20

Je kan ook een onafhankelijke schatter laten komen en die het laten schatten.

En anders neem je gewoon het hoogste bedrag van de 2 makelaars en leg je dat voor als "te nemen of te laten".
Het gaat sowieso op een koopdag meer gaan dan het hoogte bod van de 2 makelaars. Hij heeft om de hoek een woning vorige week te koop gezet aan dezelfde schatting als hier. Het was op de koopdag het voorbije weekend verkocht, mijn buikgevoel zegt dan dat het voor meer gegaan is dan de vraagprijs.

Ik neig eerder naar de makelaar zijn schatting +20k met ruimte om een bod te doen. Voel ik dat ze het teveel vinden, kan ik hen tegemoet komen met een 'ik wil er 5k afdoen als we hier zeker kunnen wonen tot datum x en dat zo opnemen in de akte'.
Ze weten immers voor hoeveel de woningen hier in de wijk gaan, ze gaven gisteren aan dat ze al 3 keer naast een woning hier gegrepen hebben.
Ik moet dan ook niets afstaan aan een makelaar waardoor beide partijen denk ik wel een faire deal behaald hebben.

Laatst bewerkt:
Ze weten immers voor hoeveel de woningen hier in de wijk gaan, ze gaven gisteren aan dat ze al 3 keer naast een woning hier gegrepen hebben.
Ik moet dan ook niets afstaan aan een makelaar waardoor beide partijen denk ik wel een faire deal behaald hebben.
Als ze er al 3x naast hebben gegrepen kan het ook zijn dat hun budget eerder aan de krappe kant is om in die buurt te kopen...

Het gaat sowieso op een koopdag meer gaan dan het hoogte bod van de 2 makelaars. Hij heeft om de hoek een woning vorige week te koop gezet aan dezelfde schatting als hier. Het was op de koopdag het voorbije weekend verkocht, mijn buikgevoel zegt dan dat het voor meer gegaan is dan de vraagprijs.

Ik neig eerder naar de makelaar zijn schatting +20k met ruimte om een bod te doen. Voel ik dat ze het teveel vinden, kan ik hen tegemoet komen met een 'ik wil er 5k afdoen als we hier zeker kunnen wonen tot datum x en dat zo opnemen in de akte'.

Waarom ga je als verkoper een bod doen? en zeker als je meerdere mensen hebt..
Zeg hen dat je gevleid doch overvallen bent door hun bezoek, dat je er moet over nadenken maar dat ze gerust een bod mogen doen en dat je het met je partner zal bespreken.

Zeg hen dat je gevleid doch overvallen bent door hun bezoek, dat je er moet over nadenken maar dat ze gerust een bod mogen doen en dat je het met je partner zal bespreken.
Ze willen een bod doen maar vragen een vraagprijs en jij zou dan zeggen: doe maar een bod en we zien wel?
Ook wel beetje backwards IMHO.

Als ze er al 3x naast hebben gegrepen kan het ook zijn dat hun budget eerder aan de krappe kant is om in die buurt te kopen...
Ze kennen de prijzen, ze weten ook wat de vraagprijs hier rechtover was en zijn daar dus duidelijk boven gegaan.

Ook waar. Ik zeg het, het is ne lastige. We zijn volgende week op vakantie en wouden het daar eens rustig laten bezinken.

Straks komt het andere koppel kijken. Zij hadden het 2e hoogste bod hier rechtover. Ik ga hun eerlijk zeggen dat er gisteren al mensen komen kijken zijn.

ah @iamhollywood toen ik mijn vorige woning verkocht zat er haast achter en heb toen het op één na hoogste bod gekozen vermits dat van een cash koper kwam en er dus geen opschortende voorwaarde voor hypothecaire lening was. De zekerheid daarvan was me weer waard als de paar 1000 euro extra van een koppeltje dat al aangaf dat ze voor dat bedrag nog 's met de bank moesten gaan praten.

Het huis dat ik zelf heb gekocht was ik initieel het tweede bod met een afstand van 20.000 tov het winnende bod. Dat koppel had echter hun hand overspeeld en kregen dat bedrag niet bij elkaar. Ik antwoordde de verkoper dat mijn bod dan wel lager was maar wel zeker en ik geen opschortende voorwaarde nodig had. Dat gaf de doorslag.

Ook iets om over na te denken afhankelijk van het tijdsaspect.

En succes met de verkoop!

We wonen zeer goed momenteel maar mijn oog viel op bovenstaande pand.. we gaan er toch is naar kijken, gewoon om is te voelen wat het zegt.
Tmoet nen overweldigende JA zijn om tot actie over te gaan, maar het tikt wel redelijk was checkboxes af.
Halfopen/open
Kleine afgeschermde tuin.
Wat ik momenteel niet zie is een berging waar mijn moto/fietsen kunnen gestald worden.. maar dat zien we wel

Heeft er iemand ervaring met een bod zonder opschortende voorwaarde voor het bekomen van een lening? Het biedingformulier dat we hebben meegekregen vermeldt dat niet. Het huis is enorm populair (60+ bezoeken). Een bod zonder de voorwaarde geeft ons wel een edge. Ik denk dat de lening wel goedkomt (al genoeg gesimuleerd en gebeld met de bank), maar zonder een kredietbeslissing voelt het toch onzeker. Ik zou mijn voorschot niet kwijt willen zijn.

Qua situatie bedoel ik hoe de punten waarop je poutrel plaatst liggen in verhouding met je balk. Op een muur van 14 met een betonnen slof onder moet da perfect lukken, ma goed. Ben zelf geen expert :)

Hier hebben we 2 muren weg gehaald die samenkomen en centraal ondersteund worden door 1 kolom. Waren beiden steunmuren. Als je het nog beter zou willen doen en de kolom weg wil kan je zelfs die poutrel ophangen aan een constructie onder het dak, maar daar komt dan nog heel wat meer bij kijken.

Jammer dat je geen ronde paal hebt genomen, dan had die nog een functie!

Absoluut niet eigenlijk. Als je mensen hoort die al jaren meedraaien in de bouw is de tendens net 'vroeger stak er nog niet de helft van de wapening in de vloerplaat en dat bleef ook staan'. Er wordt nu net veel meer op gerekend en veiligheidsfactoren ingerekend.
Het eerste studiebureau stabiliteit dat het risico wil nemen om te onderdimensioneren moet ik nog tegenkomen.

Is ook het geen dat ik steeds hoor van mensen in de bouw. “Tegenwoordig bouwen ze bunkers”. “Ik zou dat hier niet willen komen afbreken later.” “Die mannen hebben aandelen in staal ofzo”

Inderdaad heb zo collega die zijn verdiep wou verbouwen en die architect zei 'dat het hier nog rechtstaat is een wonder, zo weinig balken en draagkracht zou nu nooit meer gebeuren'

We wonen zeer goed momenteel maar mijn oog viel op bovenstaande pand.. we gaan er toch is naar kijken, gewoon om is te voelen wat het zegt.
Tmoet nen overweldigende JA zijn om tot actie over te gaan, maar het tikt wel redelijk was checkboxes af.
Halfopen/open
Kleine afgeschermde tuin.
Wat ik momenteel niet zie is een berging waar mijn moto/fietsen kunnen gestald worden.. maar dat zien we wel

Gezellig zo een rookafvoer/warmtebuis los tegen je isolatie. Ik stel mij toch vragen bij de brandveiligheid daarvan.

Terug
Bovenaan