Gisteren hebben hier mensen spontaan aangebeld die op het plaatselijk schooltje gehoord hadden dat wij zouden verkopen. Zij zoeken al jaren een huis, lopen altijd naast de biedingen en hebben vooral moeilijkheden om een voldoende grote woning te vinden voor hun samengesteld gezin.
We hebben ze eens laten kijken, ze waren dolenthousiast. Mevrouw was de woning al aan het inrichten, het was volledig hun stijl.
Ze hebben er geen haast bij en willen gerust wachten tot wij in onze nieuwbouw kunnen. Zij huren op dit moment en kunnen om het even wanneer (louter opzeg van 3 maanden) beslissen te verhuizen.
Ze hebben ons gevraagd of we eens konden nadenken over een vraagprijs.
Wij hebben een schatting ontvangen van 2 makelaars, de geschatte bedragen liggen echter enorm uit elkaar.
Recent hebben zoals eerder vermeld mijn rechtoverburen hun woning verkocht. Ben nu even bij hun gaan horen, zij hebben 16 biedingen ontvangen op de koopdag. Mensen gaan nog altijd over de vraagprijs, zeker voor recente woningen als deze. Zij menen dat ik zeker de vraagprijs moet hoger zetten dan de schatting van de makelaar, zij hebben bij hun schatting 20k bijgekletst als vraagprijs en hebben nog 20k meer gekregen dan de vraagprijs (dus 40k meer dan de schatting). Mijn woning is 5 jaar jonger dan hun woning, een stuk ruimer en een halfopen ipv rijwoning.
Zij gaan mijn gegevens overmaken aan de mensen die bij hun sterk geïnteresseerd waren, dat zijn evenzeer mensen die kunnen wachten (mijn buren zijn ook aan het bouwen). Bij hun is een vrouw langsgeweest die eerder in onze wijk gewoond heeft maar bij echtscheiding de woning heeft moeten verkopen, zij heeft nu een nieuw samengesteld gezin en staan gebrand om opnieuw hier in de wijk een woning te verwerven, zij zouden deze week nog komen kijken.
Ik vind het extreem moeilijk om er een vraagprijs op te plakken. Ik wil redelijk zijn voor die mensen (ik had oprecht een goed gevoel bij het koppel die hier gisteren is langsgeweest, ik gunde die volledig hun nieuwe start hier) maar je wil ook fair zijn naar uzelf toe, de markt is nog altijd oververhit en met een eigen bouwproject is een extraatje mooi meegenomen.