koenvhaver
Member
Het huis in de vuurstokerstraat is mooi en een goede epc. Ik vrees dat je dat niet kunt kopen onder de 420.000 euro. Heb vorige week nog door al die straten gefietst.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Je kan niet "niet onder de Wet Breyne" kopen. Die wet is ofwel van toepassing ofwel niet. En lijkt me dat een SOD er nagenoeg altijd onder valt:Neen, dat komt niet veel voor, want dan koop je niet onder de Wet Breyne! Pas maar goed op daarmee, want dan is er geen voorlopige oplevering en koop je het goed in de staat dat het zich bevindt (dus met alle gebreken erop en eraan).
Ze kan wel "niet nageleefd" worden natuurlijk.De wet is – onder andere – van toepassing op:
- een aannemingscontract voor bouwwerkzaamheden
- verkoop op plan
- een sleutel-op-de-deurcontract
SOD werkt dus woning volledig af en vraagt daarna pas het geld op, omdat het dan een "bestaande" woning is. Dat zet de deur open om niet onder die wet te vallen (zetten ze normaal ook duidelijk in het contract).De wet Breyne kan ook van toepassing zijn op de verkoop van een bestaande woning.
Ik denk dat het zo werkt in ons geval. In onze koop-verkoop belofte staat in de titel "OVEREENKOMST VAN TIJDELIJKE WEDERZIJDSE VERKOOP/AANKOOPBELOFTE (NIET WET BREYNE)".Op dezelfde pagina:
SOD werkt dus woning volledig af en vraagt daarna pas het geld op, omdat het dan een "bestaande" woning is. Dat zet de deur open om niet onder die wet te vallen (zetten ze normaal ook duidelijk in het contract).
Edit: https://www.elfri.be/artikel/toepassingsgebied-van-de-wet-breyne
Ik vind dat precies toch een beetje louche. De wet Breyne is er specifiek om misbruik van SODs aan te pakken...Ik denk dat het zo werkt in ons geval. In onze koop-verkoop belofte staat in de titel "OVEREENKOMST VAN TIJDELIJKE WEDERZIJDSE VERKOOP/AANKOOPBELOFTE (NIET WET BREYNE)".
Onze SOD vraagt om alles in één keer te betalen. Niet in schijven. Komt precies toch niet veel voor, denk ik? Toch wel vreemd dat zij nagenoeg alles voorschieten en wij pas tegen oplevering betalen. De bank was ook al erg verbaasd, maar goed.
Je kan niet "niet onder de Wet Breyne" kopen. Die wet is ofwel van toepassing ofwel niet. En lijkt me dat een SOD er nagenoeg altijd onder valt:
Ze kan wel "niet nageleefd" worden natuurlijk.
Een belangrijk element is hier natuurlijk de twee fases met de finale oplevering min 1 jaar na voorlopige oplevering.
Ik kan wel niets vinden van wat er dan wel of niet betaald moet/mag zijn, het lijkt me dus dat bij voorlopige oplevering wel alles betaald mag zijn.
De verplichtingen van het bouwbedrijf blijven natuurlijk, maar je kan minder dreigen met geld achter te houden...
Dit dus.Ik vind dat precies toch een beetje louche. De wet Breyne is er specifiek om misbruik van SODs aan te pakken...
Ik heb het contract er nog eens op nagelezen. Maakt toch vermelding van de 10-jarige aansprakelijkheid, enz. En een voorlopige oplevering. Of waar maak je je precies zorgen over?Ik vind dat precies toch een beetje louche. De wet Breyne is er specifiek om misbruik van SODs aan te pakken...
Ik zeg niet dat er garantie iets fout is / zal zijn. Maar ik vind het raar (op zijn minst opmerkzaam) dat een bedrijf specifiek de wet Breyne gaat omzeilen ... en wet die is opgericht om misbruik van SODs aan te pakken.Ik heb het contract er nog eens op nagelezen. Maakt toch vermelding van de 10-jarige aansprakelijkheid, enz. En een voorlopige oplevering. Of waar maak je je precies zorgen over?
Ik maak me voorlopig toch maar weinig zorgen als ik de bouw nu opvolg (. Waarom ze dit exact zo aanpakken, weet ik natuurlijk ook niet.
Bedankt voor je bedenking. Ik ben ook aan het denken waarom ze dit doen. Kan inderdaad zijn om administratie te omzeilen. Financieel is het in ieder geval niet in hun voordeel, die zijn al een jaar aan het voorschieten. In ieder geval is de voorlopige oplevering in juli en de definitieve in september (geen jaar ertussen, wegens geen Wet Breyne dus, ...). Ik vraag me af welk verhaal ik dan heb als bv. de vloerverwarming niet functioneert, maar ik veronderstel dat dit een gebrek is dat onder de 10-jarige aansprakelijkheid valt.Ik zeg niet dat er garantie iets fout is / zal zijn. Maar ik vind het raar (op zijn minst opmerkzaam) dat een bedrijf specifiek de wet Breyne gaat omzeilen ... en wet die is opgericht om misbruik van SODs aan te pakken.
Die 10 jaar is voor constructie bij mijn weten en niet omdat er iets niet werkt. Daarvoor zal de gewone regelgeving van toepassing zijnBedankt voor je bedenking. Ik ben ook aan het denken waarom ze dit doen. Kan inderdaad zijn om administratie te omzeilen. Financieel is het in ieder geval niet in hun voordeel, die zijn al een jaar aan het voorschieten. In ieder geval is de voorlopige oplevering in juli en de definitieve in september (geen jaar ertussen, wegens geen Wet Breyne dus, ...). Ik vraag me af welk verhaal ik dan heb als bv. de vloerverwarming niet functioneert, maar ik veronderstel dat dit een gebrek is dat onder de 10-jarige aansprakelijkheid valt.
Wat is in dit geval dan 'de gewone regelgeving'?Die 10 jaar is voor constructie bij mijn weten en niet omdat er iets niet werkt. Daarvoor zal de gewone regelgeving van toepassing zijn
Kijk, dat is bijvoorbeeld echt al een serieus nadeel. Men heeft conform de Wet Breyne tussen de voorlopige en definitieve oplevering een jaar de tijd om verborgen gebreken te melden. Men gaat er in de wetgeving van uit dat wanneer je een jaar in de woning hebt gewoond én alle seizoenen hebt meegemaakt,, je mogelijke verborgen gebreken zeker gaat opgemerkt hebben. 2 maanden is uiteraard daarvoor veel te kort.Bedankt voor je bedenking. Ik ben ook aan het denken waarom ze dit doen. Kan inderdaad zijn om administratie te omzeilen. Financieel is het in ieder geval niet in hun voordeel, die zijn al een jaar aan het voorschieten. In ieder geval is de voorlopige oplevering in juli en de definitieve in september (geen jaar ertussen, wegens geen Wet Breyne dus, ...). Ik vraag me af welk verhaal ik dan heb als bv. de vloerverwarming niet functioneert, maar ik veronderstel dat dit een gebrek is dat onder de 10-jarige aansprakelijkheid valt.
Bedankt voor je uitleg. Nu krijg ik er toch wel wat hartkloppingen van.Kijk, dat is bijvoorbeeld echt al een serieus nadeel. Men heeft conform de Wet Breyne tussen de voorlopige en definitieve oplevering een jaar de tijd om verborgen gebreken te melden. Men gaat er in de wetgeving van uit dat wanneer je een jaar in de woning hebt gewoond én alle seizoenen hebt meegemaakt,, je mogelijke verborgen gebreken zeker gaat opgemerkt hebben. 2 maanden is uiteraard daarvoor veel te kort.
Vloerverwarming die niet werkt zal niet onder 10-jarige aansprakelijkheid vallen, maar normaliter heb je ook nog de garanties van de technieken en materialen zelf. Dus het kan zeker wel zijn dat een defect daaraan wel onder garantie valt, maar dan moet je wel kunnen aantonen dat het een defect is dat naderhand is gekomen, en niet iets was dat al van bij de oplevering zo was. Want dan is dat eigenlijk een verborgen gebrek.
Enorm goed opletten bij de voorlopige en definitieve oplevering dus.Wet Breyne heeft financieel gezien ook nadelen. Er dient door de aannemer een voltooiingswaarborg van 5% gestort te worden op een geblokkeerde bankrekening. Dat bedrag moet blijven staan tot na de (voorlopige) oplevering.Financieel is het in ieder geval niet in hun voordeel, die zijn al een jaar aan het voorschieten.
Vooral bij de voorlopige. Daar worden alle openstaande punten op papier gezet. Van zodra dat getekend is, bevestig je dus dat er buiten die opsomming niets (zichtbaar) aan de hand is. Definitieve oplevering behandelt dan enkel de punten die genoteerd werden bij de voorlopige. Desnoods haal je er iemand bij die hier kaas van gegeten heeft en de nodige tools bij heeft (vochtmeter, ...).Bedankt voor je uitleg. Nu krijg ik er toch wel wat hartkloppingen van.Enorm goed opletten bij de voorlopige en definitieve oplevering dus.
Niet helemaal juist. Je kan kiezen om ofwel een 100% voltooiingswaarborg te voorzien ofwel 5% te volstorten (doorgaans het voorschot) in depositie en consignatiekas. Deze 5% wordt dan in 2 keer aan de aannemer gestort, 2,5% bij voorlopige en 2,5% bij definitieve oplevering.Wet Breyne heeft financieel gezien ook nadelen. Er dient door de aannemer een voltooiingswaarborg van 5% gestort te worden op een geblokkeerde bankrekening. Dat bedrag moet blijven staan tot na de (voorlopige) oplevering.
Bedankt! Nuttige tips. Ik wist dit verschil tussen voorlopige en definitieve oplevering inderdaad niet. Zal het zeker er nog eens allemaal op nalezen. Nu goed, het feit dat de bouw nagenoeg bijna volledig is afgewerkt en op schema is stelt me alleszins gerust. Ik denk dat bij het verlijden van de akte enkel de keuken niet geplaatst zal zijn, en die som geld wordt op een geblokkeerde rekening gezet en pas vrijgegeven als de keuken er staat.Wet Breyne heeft financieel gezien ook nadelen. Er dient door de aannemer een voltooiingswaarborg van 5% gestort te worden op een geblokkeerde bankrekening. Dat bedrag moet blijven staan tot na de (voorlopige) oplevering.
Vooral bij de voorlopige. Daar worden alle openstaande punten op papier gezet. Van zodra dat getekend is, bevestig je dus dat er buiten die opsomming niets (zichtbaar) aan de hand is. Definitieve oplevering behandelt dan enkel de punten die genoteerd werden bij de voorlopige. Desnoods haal je er iemand bij die hier kaas van gegeten heeft en de nodige tools bij heeft (vochtmeter, ...).
Mispak u niet, veel mensen denken dat een voorlopige oplevering eens "voor te oefenen" is, en denken dat ze bij de definitieve nog nieuwe punten aan het lijstje kunnen toevoegen. Zo werkt het nochtans niet!
waarom zou dit al 300 dagen te koop staan?
(retorische vraag want ik was van in die buurt en dat was geen agrarisch gebouw als ik mij goed herinner)
Dit is een echte buitenkans dat slechts zelden te koop wordt aangeboden.
waarom zou dit al 300 dagen te koop staan?
(retorische vraag want ik was van in die buurt en dat was geen agrarisch gebouw als ik mij goed herinner)