Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Nu, ik geef je enigzins gelijk hoor. Maar de immosector moet vooral eens beginnen met standaard-definities te gebruiken. Bewoonbare oppervlakte is er zo eentje, maar "aantal slaapkamers" evengoed. In woningen waar slaapkamers "te weinig" zijn, wordt elke kamer die je eventueel kan ombouwen naar slaapkamer meegeteld. Afhankelijk van de definitie hebben wij 3 (enkel de echte slaapkamers), 4 (strijkkamer meegeteld), 5 (bureau meegeteld), 6 (garage meegeteld) of 10 (kelder meegeteld) slaapkamers...
Voor slaapkamers lijkt er me een duidelijke definitie mogelijk, want garage of kelder zonder zonlicht kan geen slaapkamer zijn (https://vlok.vlaanderen.be/woningkw...ofwel_geen_mogelijkheid.htm#_211._ofwel:_geen)

Voor oppervlakte, zie: https://vlok.vlaanderen.be/woningkw... woningen|Deel D%3A bezettingsnorm (Z)|_____2

Probleem: dit zijn goeie berekeningsnormen voor minimum. In een krot zal je geen gang/hal vinden die als bureau ingericht is en die El nuttige ruimte oplevert. Een niet-geveluxte-zolder van 50m² levert veilige en nuttige ruimte op als je al 3 slaapkamers hebt, maar is teken van een slechte woning als living, keuken en badkamer en slaapkamersamen maar 20m² is.

Een globale definitie voor alle woningen is daarom moeilijk realistisch te maken. Gewoon de aparte ruimtes (ook zolder,...) beschrijven lijkt me daarom voldoende, die totaaloppervlakte zegt vaak niks.

To be fair een steenweg is zo erg nog niet als je kamers en Living naar de tuin georiënteerd zijn en de oprit voldoende groot is. Mijn hele jeugd aan een drukke steenweg gewoond en nooit last van gehad. Dat tankstation daarentegen.
Wat is eigenlijk het probleem met een tankstation? Grondvervuiling? Lawaai? Marginalen?

En een steenweg an sich is geen probleem, maar de parameters vrachtverkeer j/n en betonplatenbaan j/n mogelijks wel imo.

Nu, ik geef je enigzins gelijk hoor. Maar de immosector moet vooral eens beginnen met standaard-definities te gebruiken. Bewoonbare oppervlakte is er zo eentje, maar "aantal slaapkamers" evengoed. In woningen waar slaapkamers "te weinig" zijn, wordt elke kamer die je eventueel kan ombouwen naar slaapkamer meegeteld. Afhankelijk van de definitie hebben wij 3 (enkel de echte slaapkamers), 4 (strijkkamer meegeteld), 5 (bureau meegeteld), 6 (garage meegeteld) of 10 (kelder meegeteld) slaapkamers...
Bij slaapkamers vind ik het nog wel normaal dat ze het zo doen. Je hebt maar zoveel slaapkamers zoals je zelf wilt uiteindelijk. Maar de meeste mensen kunnen zich dan nog wel iets voorstellen bij een slaapkamer.
Op dit moment hebben wij eigenlijk maar 1 slaapkamer, omdat we simpelweg maar met 2 zijn. Ondanks staat er op mijn plan 5 slaapkamers getekend.

Ik heb hier ook een Bureau, op mijn plan is dat een slaapkamer. Want pakt die bureau weg en je hebt een volwaardige slaapkamer op 1ste verdiep. Heb je bv een kamer waar een vaste bureau is en qua ruimte niet nuttig is voor slaapkamer, zou ik dat wel als bureau vermelden. Ons 'was/strijk kamer" zou ik niet als slaapkamer definiëren, omdat deze ruimte geen ramen heeft en 2,2mx3,8m is.

Wat Plutus zegt dus. En als er een winkeltje is wrsch nog overlast ook.
Daarom is een tankstation met zo'n winkel die vroeg open/laat toe is wel handig als je ver genoeg (=enkele woningen ver) woont. M'n ouders wonen nu op 4 huizen van de hoek van de straat en daar is zo'n tankstation met Delhaize shop. Ideaal voor nu ze wat ouder beginnen te worden, zo'n mini-supermarkt. En totaal geen last van.

(Nu, het ring shopping center is ook maar zo'n 500 meter, kunnen ze later als volleerde gepensioneerden een dag aan zo'n tearoom met een koffietje per 3 uur iedereen bespieden)

Daarom is een tankstation met zo'n winkel die vroeg open/laat toe is wel handig als je ver genoeg (=enkele woningen ver) woont. M'n ouders wonen nu op 4 huizen van de hoek van de straat en daar is zo'n tankstation met Delhaize shop. Ideaal voor nu ze wat ouder beginnen te worden, zo'n mini-supermarkt. En totaal geen last van.

(Nu, het ring shopping center is ook maar zo'n 500 meter, kunnen ze later als volleerde gepensioneerden een dag aan zo'n tearoom met een koffietje per 3 uur iedereen bespieden)
Is dat niet heel duur zo'n shop bij een tankstation?

Ik ben aan het kijken naar een woning in nieuwbouw project met daar achter gelegen ook een nieuw apartments complex..
Naast de woning komt een toegangsweg voor de 27 appartementen. ( |woning| - |4m garage| - |ingangsweg|)

De woning is perfect voor mijn eisen, al houdt de toegangsweg me tegen.
Het eerste punt was privacy in de tuin, maar dat valt op te lossen door een omheining. Omdat het geen publieke weg betreft kan er een schutsel van 1.8m komen. Mocht het een publieke weg zijn was het een hoekhuis, en mag je maar 1m hoog gaan.

Het afval van de appartementen zal vooraal in de toegangsweg staan. Dus één dag in de week staan er in principe 27 containers naast de deur. Geen idee of ik me hieraan ga storen.

Na een jaar zoeken lijkt het alsof je sommige dingen gewoon moet aanvaarden en wil je er vanaf zijn..

Ik ben aan het kijken naar een woning in nieuwbouw project met daar achter gelegen ook een nieuw apartments complex..
Naast de woning komt een toegangsweg voor de 27 appartementen. ( |woning| - |4m garage| - |ingangsweg|)

Het eerste punt was privacy in de tuin, maar dat valt op te lossen door een omheining. Omdat het geen publieke weg betreft kan er een schutsel van 1.8m komen. Mocht het een publieke weg zijn was het een hoekhuis, en mag je maar 1m hoog gaan.

Het afval van de appartementen zal vooraal in de toegangsweg staan. Dus één dag in de week staan er in principe 27 containers naast de deur. Geen idee of ik me hieraan ga storen.

Na een jaar zoeken lijkt het alsof je sommige dingen gewoon moet aanvaarden en wil je er vanaf zijn..
ik gok dat er best wat overlast gaat zijn van rommel dat blijft liggen/valt + stank op warme dagen.

Voor mij persoonlijk zou dat een nogo zijn

Afhankelijk van hoever van waar gij u vertoefd in da huis/tuin gaat da ni al te erg zijn qua overlast.

Ding is wel, als ge u zorgen maakt over privacy van die toegangsweg en ge gaat een hek zetten. Allemaal goed en wel. Maar appartementen hebben ook een terras he. En ge gaat uw hek geen 10 meter hoog kunnen zetten. Dus ze gaan sowieso in u tuin kunnen zien. En afhankelijk van hoe de raamindeling is misschien zelfs in uw living.

En de meeste mensen gaan da natuurlijk ni expres doen maar het kan gebeuren.

ik gok dat er best wat overlast gaat zijn van rommel dat blijft liggen/valt + stank op warme dagen.

Voor mij persoonlijk zou dat een nogo zijn

Klopt, daar heb ik dus ook schrik voor.
Al denk ik dat ik er 99% van de tijd weinig last van ga hebben.

Een huis kopen geeft me te veel stress met al de scenarios in m'n hoofd.
Voor het zelfde geld koop ik ergens anders iets en krijg ik een gabber buurman die 24/7 veel te luide muziek zit te spelen.

Afhankelijk van hoever van waar gij u vertoefd in da huis/tuin gaat da ni al te erg zijn qua overlast.

Ding is wel, als ge u zorgen maakt over privacy van die toegangsweg en ge gaat een hek zetten. Allemaal goed en wel. Maar appartementen hebben ook een terras he. En ge gaat uw hek geen 10 meter hoog kunnen zetten. Dus ze gaan sowieso in u tuin kunnen zien. En afhankelijk van hoe de raamindeling is misschien zelfs in uw living.

En de meeste mensen gaan da natuurlijk ni expres doen maar het kan gebeuren.

Inkijk van de appartementen blijft beperkt, die zijn maar 2 verdiepen hoog en liggen wat verder.
Initeel wordt er enkel een draadafsluiting voorzien. Dat betekent dus dat iedereen vanuit de toegangsweg in de tuin en living kan kijken. Daar zou ik pas gek van worden :p

Ik moet er nog eens heel goed over nadenken.
Met de 6% op deze nieuwbouw lijkt het bijna absurd om een bestaande woning te kopen. In de zelfde prijsklasse (330k) vind je enkel afgeleefde huizen.

Een garage en zolder is toch even bewoonbaar als de hal of wc of bureauruimte? Ik snap dat onderscheid niet.
Ik heb het hier enkele weken geleden ook al gepost geloof ik. In mijn huizenjacht heb ik een huis bezocht waarvan de advertentie aangaf dat de bewoonbare oppervlakte meer dan 200m² was. Ook maakten ze melding van een mooie zolder van 60m².

Bij het bezoek bleek dat de zolder in kwestie alleen bereikbaar was via een schuifladder, en er geen mogelijkheid was om een normale trap te steken. In zo'n geval hoort men de zolder niet bij de bewoonbare opp. te tellen vind ik. Als ik de ruime garage ook nog wegneem van die genereuze 200+m² kom je bij een meer realistische 140-150m² (voor dat huis). Dit was gewoon boerenbedrog van de immo volgens mij.

Dat neemt niet weg dat een normaal bereikbare/bruikbare zolder volgens mij idd mag opgeteld worden bij de bewoonbare oppervlakte.
Yikes, al een jaar aan 't zoeken? Ik vreet mijn kas al op na ongeveer een half jaar zoeken.
Wel heb ik van 't weekend een bod gedaan op een huis, dus ik hoop dat mijn zoektocht eindelijk achter de rug is binnenkort.

Ik heb wel mezelf altijd voorgehouden dat ondanks de stress ik kalm moet blijven, en niet zomaar iets koop om ervan af te zijn.
Nuja, meestal kreeg ik de kans niet om überhaupt iets te bezoeken (regio Eppegem/Zemst/Weerde/Elewijt), het ging/gaat allemaal zo snel.
Eigenlijk ben je al te laat als de advertentie op immoweb (of andere sites) staat heb ik gemerkt.

Op de 6 maanden die ik al bezig ben met huizenjagen heb ik 8 huizen bezocht (tot nu toe), en tweemaal een bod uitgebracht (waarvan één dus afgelopen weekend). Ik weet niet of dat een goed gemiddelde is, maar naar mijn smaak is het allezinds te weinig.

Laatst bewerkt:
Voor de mensen die aan het zoeken zijn voor woningen in de regio (wuustwezel/kalmthout/brasschaat/kapellen).
Ik ben enorm verschoten van de prijzen dat ze tegenwoordig vragen voor zo'n woning en ook hoe snel deze worden verkocht, zijn er dan toch zoveel kopers die hier in zitten te vissen? En wat denken jullie van die prijs?

Deze woning staat er nog maar net op en staat al in optie.

Voor de mensen die aan het zoeken zijn voor woningen in de regio (wuustwezel/kalmthout/brasschaat/kapellen).
Ik ben enorm verschoten van de prijzen dat ze tegenwoordig vragen voor zo'n woning en ook hoe snel deze worden verkocht, zijn er dan toch zoveel kopers die hier in zitten te vissen? En wat denken jullie van die prijs?

Ik weet waar het is, al dikwijls voorbij gewandelend en die vraagprijs is echt te zot voor woorden.

Een goei ligging wel, 50m verder is een lagere en kleuterschool, op 15 min wandelen van centrum Braschaat.

Woning is echter van de jaren 50 of 60 en mooi gerenoveerd maar blijft een oud kot. Ze vragen gemakkelijk 150k te veel.

Ik stel me, vooral voor dat geld, serieuze vragen bij de isolatie naar de buren toe. Dit is duidelijk één woning die in twee gesplitst is, ik denk dat je al heel snel alles van elkaar gaat gaan horen.

Ik heb het hier enkele weken geleden ook al gepost geloof ik. In mijn huizenjacht heb ik een huis bezocht waarvan de advertentie aangaf dat de bewoonbare oppervlakte meer dan 200m² was. Ook maakten ze melding van een mooie zolder van 60m².

Bij het bezoek bleek dat de zolder in kwestie alleen bereikbaar was via een schuifladder, en er geen mogelijkheid was om een normale trap te steken. In zo'n geval hoort men de zolder niet bij de bewoonbare opp. te tellen vind ik. Als ik de ruime garage ook nog wegneem van die genereuze 200+m² kom je bij een meer realistische 140-150m² (voor dat huis). Dit was gewoon boerenbedrog van de immo volgens mij.

Dat neemt niet weg dat een normaal bereikbare/bruikbare zolder volgens mij idd mag opgeteld worden bij de bewoonbare oppervlakte.

Yikes, al een jaar aan 't zoeken? Ik vreet mijn kas al op na ongeveer een half jaar zoeken.
Wel heb ik van 't weekend een bod gedaan op een huis, dus ik hoop dat mijn zoektocht eindelijk achter de rug is binnenkort.

Ik heb wel mezelf altijd voorgehouden dat ondanks de stress ik kalm moet blijven, en niet zomaar iets koop om ervan af te zijn.
Nuja, meestal kreeg ik de kans niet om überhaupt iets te bezoeken (regio Eppegem/Zemst/Weerde/Elewijt), het ging/gaat allemaal zo snel.
Eigenlijk ben je al te laat als de advertentie op immoweb (of andere sites) staat heb ik gemerkt.

Op de 6 maanden die ik al bezig ben met huizenjagen heb ik 8 huizen bezocht (tot nu toe), en tweemaal een bod uitgebracht (waarvan één dus afgelopen weekend). Ik weet niet of dat een goed gemiddelde is, maar naar mijn smaak is het allezinds te weinig.
Veel succes! Ik heb zelf een zoektocht van een klein jaar achter de rug in de regio dilbeek - gooik - roosdaal en dat is een behoorlijk frustrerende ervaring. Maar plots vind je dan toch iets en komt het allemaal in orde.

Is inderdaad een stevige prijs... de categorie 450 - 550 blijkt een haalbare kaart voor heel wat kooplustigen dus alles wat daar in orde is vliegt de deur uit. Dit voorbeeld is een stevig geprijsde woning maar ze lijkt wel in orde. Je kan andere voorbeelden vinden waarbij je veel minder waar voor je geld krijgt in die prijsklasse.

Terug
Bovenaan