Dat blijft ne moeilijken. Alles hangt ervan af hoe de markt (zelf maar 1e juiste koper) op moment van verkoop uw pand percipieert.
Ik zou zeggen, ga voor een technische schatting en klets daar iets bij om uw vraagprijs te bepalen. Dan vraag je niet te weinig maar zeker ook niet teveel. Een te hoge vraagprijs schrikt immers bezoekers af.
Mijn woning is vorige week ook tweemaal geschat geweest. Tussen de 2 schattingen zat 35k verschil. De schattingen liggen een stuk onder de verkoopprijs die mijn rechtoverburen de week ervoor hebben verkregen van hun woning, welke ouder en kleiner is dan mijn woning (+gesloten versus halfopen woning).
Ik ga de schatting nemen van de makelaar waar ik het beste gevoel bij had en daar iets bijkletsen. Dan weet ik dat ik zeker vraag wat het technisch waard is en toch een klein beetje rekening hou met de markt zonder mij blindelings te laten leiden door hetgeen mijn buren gekregen hebben. Ik laat het dan aan de markt om eventueel te bepalen wat zij ervoor willen geven.
Anderzijds is de makelaar bereid de verkoop op zich te nemen voor een fixed fee die neerkomt op nog geen 1,5% van de verkoopwaarde. Dat doet ergens ook wel aanvoelen dat hij goed genoeg weet dat hij amper werk aan dien verkoop gaat hebben en dat het net als mijn buren binnen de week zal verkocht zijn.
Anderzijds hebben vrienden met het oog op gezinsuitbreiding het voorbije weekend laten vallen dat zij interesse hebben in onze woning. Dat besef is beginnen broeden na zekere teleurstelling dat ze te laat waren voor het huis van mijn buren. Vind ik ergens ne moeilijken. Ik wil hun graag helpen maar 1) hoe zet je een juiste prijs voor zeer dichte vrienden en 2) wil je actief geconfronteerd blijven met uw vorige woning

.