Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
We willen in Gent blijven. Wij hebben geen auto en zijn ook niet van plan om een aan te schaffen, fietsbaarheid/vlot ov is dus heel belangrijk.
We hoeven ook niet meer te hebben als dat inboet op die mobiliteit. Maar je krijgt idd meer als je de centrumsteden verlaat.

De zolder vind ik zelf ook raar. Ik denk dat het verhuurd wordt...

Lijkt mij een relatief normale prijs voor die plaats en die woning.
Keizerpark kan wel voor wat overlast zorgen. Wel wat hangjongeren daar dus mogelijks soms wat kleine criminaliteit. Geen Brugse Poort/Rabot toestanden maar het kan wel ergeren waarschijnlijk.

Maar ik denk dat je eerder mag richten op 500k als je wil wonen waar er iets minder overlast is, vergelijkbare woning en nog altijd in Gent/Ledeberg/Gentbrugge/Sint-Amandsberg.

Voor een reden dat de bezoekdag al direct volzet is :p.

Dat blijft ne moeilijken. Alles hangt ervan af hoe de markt (zelf maar 1e juiste koper) op moment van verkoop uw pand percipieert.
Ik zou zeggen, ga voor een technische schatting en klets daar iets bij om uw vraagprijs te bepalen. Dan vraag je niet te weinig maar zeker ook niet teveel. Een te hoge vraagprijs schrikt immers bezoekers af.

Mijn woning is vorige week ook tweemaal geschat geweest. Tussen de 2 schattingen zat 35k verschil. De schattingen liggen een stuk onder de verkoopprijs die mijn rechtoverburen de week ervoor hebben verkregen van hun woning, welke ouder en kleiner is dan mijn woning (+gesloten versus halfopen woning).
Ik ga de schatting nemen van de makelaar waar ik het beste gevoel bij had en daar iets bijkletsen. Dan weet ik dat ik zeker vraag wat het technisch waard is en toch een klein beetje rekening hou met de markt zonder mij blindelings te laten leiden door hetgeen mijn buren gekregen hebben. Ik laat het dan aan de markt om eventueel te bepalen wat zij ervoor willen geven.
Anderzijds is de makelaar bereid de verkoop op zich te nemen voor een fixed fee die neerkomt op nog geen 1,5% van de verkoopwaarde. Dat doet ergens ook wel aanvoelen dat hij goed genoeg weet dat hij amper werk aan dien verkoop gaat hebben en dat het net als mijn buren binnen de week zal verkocht zijn.

Anderzijds hebben vrienden met het oog op gezinsuitbreiding het voorbije weekend laten vallen dat zij interesse hebben in onze woning. Dat besef is beginnen broeden na zekere teleurstelling dat ze te laat waren voor het huis van mijn buren. Vind ik ergens ne moeilijken. Ik wil hun graag helpen maar 1) hoe zet je een juiste prijs voor zeer dichte vrienden en 2) wil je actief geconfronteerd blijven met uw vorige woning :p.

Zaken doen met vrienden vind ik toch altijd tricky. Neem nu dat er opeens toch ergens een probleem met het huis opduikt na een paar jaar en hup, paar weken later hebben jullie vlammende ruzie en zijn het jullie grootste vijanden.

Wat je kan doen, is zeggen dat zij altijd het hoogste bod mogen evenaren en dat jullie dat dat aanvaarden.

Ligt het nu aan mij of is het echt gevoelig rustiger op immosite's? Zowel het online komen van nieuwe panden als het verkopen.
Volg nu al een tijdje op en laatste weken is het toch opvallend stil. Ook huizen waar je normaal dacht: Ok da's binnen de dag onder optie gewoon geen beweging.

Net bij KBC op gesprek geweest voor lening. Volgens hun mag ik tot 290 000 euro lenen. Had het zelf op 300 000 euro geschat, ma bon daar kan ik mee leven. Waarschuwde wel voor de stijgende renteprijzen.

Nu vrijdag en zaterdag 2 huizen bezoeken in Diepenbeek met veel potentieel en onder die prijs (rond de 275 000) euro, amper essentiele renovatiekosten)

Lijkt me haalbaar dak dit jaar wel koop.

Net bij KBC op gesprek geweest voor lening. Volgens hun mag ik tot 290 000 euro lenen. Had het zelf op 300 000 euro geschat, ma bon daar kan ik mee leven. Waarschuwde wel voor de stijgende renteprijzen.

Nu vrijdag en zaterdag 2 huizen bezoeken in Diepenbeek met veel potentieel en onder die prijs (rond de 275 000) euro, amper essentiele renovatiekosten)

Lijkt me haalbaar dak dit jaar wel koop.

Toch stevig als alleenstaande, nee? Wil je wat meer info kwijt?

Toch stevig als alleenstaande, nee? Wil je wat meer info kwijt?
Is best veel, laten we zeggen dat ik naast mijn inkomen van job 'rentenier' en dat als bewijsbaar inkomen telt. Grootouders waren steenrijk en hebben heel wat financiele setup gedaan voor alle kleinkinderen.

Als ingenieur binnen de software telt het vrij grote startersinkomen ook meteen mee voor het spaarrekening, dat hielp ook veel zei em.

Is best veel, laten we zeggen dat ik naast mijn inkomen van job 'rentenier' en dat als bewijsbaar inkomen telt. Grootouders waren steenrijk en hebben heel wat financiele setup gedaan voor alle kleinkinderen.

Als ingenieur binnen de software telt het vrij grote startersinkomen ook meteen mee voor het spaarrekening, dat hielp ook veel zei em.
Met dat eerste zou ik net denken dat je minder moet gaan lenen :unsure:

Ik vraag mij af welk huisje in diepenbeek? Ik zoek met een veel hoger budget maar ik zie toch niks potentieels buiten een huisje dat al verkocht is aan iemand anders (staat wel nog op immoweb)

Het tweede is in principe bewoonbaar. Al langsgeweest en binnengeweest. Daar kan ook nog serieus ondergeboden worden vermoed ik. Heb ook een budget specifiek voor renovaties voorzien buiten het leenbudget (enkel voor woonstaankoop). De fotos en beschrijving doen het lichtjes erger uitzien. Maarja als je niets wil renoveren heb je weinig keuze. Dat is de eerste eis die ik heb verzwakt.

Zelf toch wel een pak meer fan van het eerste huis :) Met uw budget was ik inderdaad wel ook al op dat 2de uitgekomen.
Wel vreemd zo: Die trend van korte trapkes naar een soort van "tussenverdieping" ipv een effectieve bovenverdieping ben, ik echt quasi enkel in Diepenbeek tegengekomen toen ik zelf aan het kijken was.

Zelf toch wel een pak meer fan van het eerste huis :) Met uw budget was ik inderdaad wel ook al op dat 2de uitgekomen.
Wel vreemd zo: Die trend van korte trapkes naar een soort van "tussenverdieping" ipv een effectieve bovenverdieping ben, ik echt quasi enkel in Diepenbeek tegengekomen toen ik zelf aan het kijken was.
Er is wel 1 issue dat ik heb met het tweede en dat is die halve kelderverdieping. Die is maar 1m80 hoog. Zelf 1m82 , dus continu bukken. En dan steekt daar nog een vals plafond in. Sommige deuren pas ik maar nipt door.
Dusja dat dit weekend met technische mensen nog eens gaan bekijken.

Oh en de buren zijn passief-racistisch , ze wisten mij aan te spreken met 'gij bent de eerste blanke die komt kijken' :unsure:

Eerste huis dat we in Diepenbeek gingen kijken, had dat probleem ook. Mijn vriendin en ik zijn kleintjes, dus voor ons all good. Maar haar zoontje gaat wellicht een best grote kerel worden... Dus "no go".

Het tweede is in principe bewoonbaar. Al langsgeweest en binnengeweest. Daar kan ook nog serieus ondergeboden worden vermoed ik. Heb ook een budget specifiek voor renovaties voorzien buiten het leenbudget (enkel voor woonstaankoop). De fotos en beschrijving doen het lichtjes erger uitzien. Maarja als je niets wil renoveren heb je weinig keuze. Dat is de eerste eis die ik heb verzwakt.

?

Ik word om eerlijk te zijn van geen van beiden echt enthousiast. Sorry 🤷🏻‍♂️

Wetende dat we hier over Limburg spreken, word ik er ook niet echt happy van.
Als je dat deftig gestructureerd wilt aanpakken, dan spendeer je daar toch nog wel serieus wat geld aan.

Al is het perfect bewoonbaar. Ik zou echter serieus schrik hebben als ik de factuur van mijn verwarming zou krijgen...

Terug
Bovenaan