Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Vraag mij eigenlijk af, ons huis is op 10min (6km) gelegen van de zeedijk. Hebben huizen "aan de kust" eigenlijk een boost in prijs tgo binnenlandse huizen? Of maakt dat geen drol uit.

Ik stel mijn appartement te koop voor 225K.
De instelprijs is 225K, de geschatte waarde 215K.

De huurders bieden erop voordat het op de markt komt voor 220K.
Hun bank doet een schatting adhv een tool en schat het pand op 50K minder waard, gevolg: lening geweigerd.

Ik kan begrijpen dat er een schatting moet gebeuren maar als 2 makelaars een pand op een bepaalde prijs schatten (verschil tussen beiden was om en bij 10K) en dat de bank dan zonder een plaatsbezoek 50K eraf trekt, waar mis ik de logica?

Hun bank doet een schatting adhv een tool en schat het pand op 50K minder waard, gevolg: lening geweigerd.

Ik kan begrijpen dat er een schatting moet gebeuren maar als 2 makelaars een pand op een bepaalde prijs schatten (verschil tussen beiden was om en bij 10K) en dat de bank dan zonder een plaatsbezoek 50K eraf trekt, waar mis ik de logica?
Wij zijn een paar weken geleden naar de bank geweest en daar maakten ze een eenvoudige schatting op bouwjaar, locatie, grondoppervlakte en bewoonbare m². Bij ons zat die schatting heel kort in de buurt bij de verkoopprijs. Makelaars houden veel meer rekening met de markt op dit moment, de (tool van) bank telt meer op lange termijn.

Wij zijn een paar weken geleden naar de bank geweest en daar maakten ze een eenvoudige schatting op bouwjaar, locatie, grondoppervlakte en bewoonbare m². Bij ons zat die schatting heel kort in de buurt bij de verkoopprijs. Makelaars houden veel meer rekening met de markt op dit moment, de (tool van) bank telt meer op lange termijn.

bank redeneert wss ook van "als jullie willen meedoen aan dat virtueel opgepompt gedoe, ok, maar met jullie eigen centen"

Ja, makelaars... Die "schatten" vaak al te veel om het contract binnen te krijgen.
Die tool van de bank kende ik wel nog niet, bij ons was dat met een officiële schatter.
Nu, als de bank voor zo'n relatief laag bedrag al een schatting gaat uitvoeren, is de koper hoogstwaarschijnlijk niet solvabel.

Nu, als de bank voor zo'n relatief laag bedrag al een schatting gaat uitvoeren, is de koper hoogstwaarschijnlijk niet solvabel.
Banken zijn verplicht een schatting uit te voeren:

Dus dit heeft a priori niets te maken met de solvabiliteit van de koper...
Beetje vreemde flex wel, de hypothetische koper zo even snel insolvabel noemen terwijl je de wet niet eens kent...

Beetje vreemde flex wel, de hypothetische koper zo even snel insolvabel noemen terwijl je de wet niet eens kent...
Ik heb al meer dan 1 huis gekocht en dat is nog nooit ter sprake gekomen hoor. Dat ging wel het geval zijn als ik een hoger percentage moest lenen (dus minder solvabel), of een bepaald bedrag (vanaf 250.000 bij Crelan).

Blijkbaar geldt uw link pas sinds 2022, dus idd geen ervaring mee. Geen reden om zo te dikkenekken met "flex" (wtf wil dat zelfs zeggen?) en dergelijke.

Dat schatten van de bank is voorlopig geen verplichting maar het is wel aangeraden vanuit de nationale bank en sommige banken doen het al. Dit zal sowieso op termijn common place worden. Net zoals ge nu al minder en minder banken vindt die nog tegen 100% lenen.

Wat is dat zelfs, die schatting. Toen ik bij KBC dit jaar een lening tekende was hun 'schatting' gewoon ik die een A4 met enkele vragen over oppervlakte, adres en bouwjaar moest invullen en doorsturen, ik heb zelfs nooit een schattingsbedrag gezien, laat staan dat die zijn komen kijken naar het pand zelf. Gewoon een paar bolletjes aanvinken, handtekening zetten en het is in orde. Die schatting is veel blabla over niks.

Woning verkocht deze week nav financiële meevaller (upgrade naar grotere woning mogelijk)

Op kijkdag hebben kopers tegen elkaar opgeboden, mensen die de woning amper een uur hebben gezien?
Verkoopscompromis zelfs getekend zonder opschortende voorwaarde.
Voor een wasmachine of een reis doen mensen meer research ?!

Gekke tijden! Waar is de tijd dat je eens ging kijken, er een week er over sliep, dan nog eens terugkeerde met een bevriend aannemer.
Om dan erna een bod te doen van 10% lager en het aanvaard werd?

Maar als ik hier lees dat @gumball4000 schreef dat de prijzen van SOD sinds januari met 20% de lucht zijn ingegaan, snap ik het wel. Zeker als de woning goed geïsoleerd is.

Woning verkocht deze week nav financiële meevaller (upgrade naar grotere woning mogelijk)

Gekke tijden! Waar is de tijd dat je eens ging kijken, er een week er over sliep, dan nog eens terugkeerde met een bevriend aannemer.
Om dan erna een bod te doen van 10% lager en het aanvaard werd?
2020. 🤷🏼
Wacht tot je actief zoekt naar die grotere woning, of is de meevaller zo dat je niet moet zoeken?
Want het is echt wel zottenwerk soms. 🙈

Ik heb al meer dan 1 huis gekocht en dat is nog nooit ter sprake gekomen hoor. Dat ging wel het geval zijn als ik een hoger percentage moest lenen (dus minder solvabel), of een bepaald bedrag (vanaf 250.000 bij Crelan).

Blijkbaar geldt uw link pas sinds 2022, dus idd geen ervaring mee. Geen reden om zo te dikkenekken met "flex" (wtf wil dat zelfs zeggen?) en dergelijke.
Flexen is buigen.

Ja, makelaars... Die "schatten" vaak al te veel om het contract binnen te krijgen.
Die tool van de bank kende ik wel nog niet, bij ons was dat met een officiële schatter.
Een bank die geen inschatting maakt van de waarde van het pand is imo geen goede bank. Als ik in deze crazy-times een te renoveren rijwoning koop voor 500.000 euro en ik leen meer dan de waarde bij een gedwongen verkoop dan is dat een gigantisch risico.

Schatter is ook voor onze nieuwe woning moeten langsgaan. Die schatten ook vrij ‘streng’ en houden wel rekening met de markt maar compenseren dat dan weer door extra hard te kijken naar negatieve punten die een pand moeilijker te herverkopen maakt. Bij ons was het wel een meevaller. Het pand is hoger geschat dan dat wij betaald hebben. En dat zelfs in crazy times.

Hier geen schatting gehad omdat ik 1/3de eigen inbreng had. Wel makkelijk, want bij mijn eerste woning toch 2x schattingskosten moeten betalen (eerste keer voor een regulier voorstel voor de lening, 2de keer voor de sociale lening die me een betere rentevoet kon bezorgen).

Even om te laten weten dat ik dat huis (vorige pagina’s) gekocht heb. Super blij mee! 😄 Per toeval tegengekomen op Facebook en nog geen twee weken later verkoop getekend… Het leven kan ook meezitten.

Banken zijn strenger aan het worden (vooral onder druk van de nationale bank, maar ook door de stijgende rentes) en nu vragen ze vaker die schatting op. Je schuldgraad (quotiteit) speelt hierbij een grote rol, als je 85% van de kosten zelf betaalt maakt die schatting niet veel uit, maar als de bank het allemaal moet betalen ligt het risico ook bij hen.

Terug
Bovenaan