Retesaai op welk vlak? Lijkt mij toch gewoon een normaal huis te zijn?Ik vind dat ook een retesaai huis, maar lijkt idd mooi geprijsd!

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Retesaai op welk vlak? Lijkt mij toch gewoon een normaal huis te zijn?Ik vind dat ook een retesaai huis, maar lijkt idd mooi geprijsd!

Ja, niets speciaals, schuine wanden,... Je kan er iets leuks van maken door aankleding maar niemand lijkt me ooit enthousiast te worden van zo een huis.Retesaai op welk vlak? Lijkt mij toch gewoon een normaal huis te zijn?![]()

Lijkt me een lage prijs voor een recent alleenstaand huis. Waarom zou dat zo goedkoop zijn, omdat het op de buiten is?Ik vind dat ook een retesaai huis, maar lijkt idd mooi geprijsd!
Denk dat locatie idd een grote rol speelt.Lijkt me een lage prijs voor een recent alleenstaand huis. Waarom zou dat zo goedkoop zijn, omdat het op de buiten is?
Wij zijn een paar weken geleden naar de bank geweest en daar maakten ze een eenvoudige schatting op bouwjaar, locatie, grondoppervlakte en bewoonbare m². Bij ons zat die schatting heel kort in de buurt bij de verkoopprijs. Makelaars houden veel meer rekening met de markt op dit moment, de (tool van) bank telt meer op lange termijn.Ik stel mijn appartement te koop voor 225K.
De instelprijs is 225K, de geschatte waarde 215K.
De huurders bieden erop voordat het op de markt komt voor 220K.
Hun bank doet een schatting adhv een tool en schat het pand op 50K minder waard, gevolg: lening geweigerd.
Ik kan begrijpen dat er een schatting moet gebeuren maar als 2 makelaars een pand op een bepaalde prijs schatten (verschil tussen beiden was om en bij 10K) en dat de bank dan zonder een plaatsbezoek 50K eraf trekt, waar mis ik de logica?
Wij zijn een paar weken geleden naar de bank geweest en daar maakten ze een eenvoudige schatting op bouwjaar, locatie, grondoppervlakte en bewoonbare m². Bij ons zat die schatting heel kort in de buurt bij de verkoopprijs. Makelaars houden veel meer rekening met de markt op dit moment, de (tool van) bank telt meer op lange termijn.
Ja, makelaars... Die "schatten" vaak al te veel om het contract binnen te krijgen.Ik stel mijn appartement te koop voor 225K.
De instelprijs is 225K, de geschatte waarde 215K.
De huurders bieden erop voordat het op de markt komt voor 220K.
Hun bank doet een schatting adhv een tool en schat het pand op 50K minder waard, gevolg: lening geweigerd.
Ik kan begrijpen dat er een schatting moet gebeuren maar als 2 makelaars een pand op een bepaalde prijs schatten (verschil tussen beiden was om en bij 10K) en dat de bank dan zonder een plaatsbezoek 50K eraf trekt, waar mis ik de logica?
Banken zijn verplicht een schatting uit te voeren:Nu, als de bank voor zo'n relatief laag bedrag al een schatting gaat uitvoeren, is de koper hoogstwaarschijnlijk niet solvabel.
Ik heb al meer dan 1 huis gekocht en dat is nog nooit ter sprake gekomen hoor. Dat ging wel het geval zijn als ik een hoger percentage moest lenen (dus minder solvabel), of een bepaald bedrag (vanaf 250.000 bij Crelan).Banken zijn verplicht een schatting uit te voeren:
![]()
Woonkrediet: schatting van woning verplicht
Moet je met extra kosten rekening houden zodra het verplicht zal zijn om in het kader van een hypotheeklening een schatting te laten maken van een woning?www.test-aankoop.be
Dus dit heeft a priori niets te maken met de solvabiliteit van de koper...
Beetje vreemde flex wel, de hypothetische koper zo even snel insolvabel noemen terwijl je de wet niet eens kent...
Wat is dat zelfs, die schatting. Toen ik bij KBC dit jaar een lening tekende was hun 'schatting' gewoon ik die een A4 met enkele vragen over oppervlakte, adres en bouwjaar moest invullen en doorsturen, ik heb zelfs nooit een schattingsbedrag gezien, laat staan dat die zijn komen kijken naar het pand zelf. Gewoon een paar bolletjes aanvinken, handtekening zetten en het is in orde. Die schatting is veel blabla over niks.Banken zijn verplicht een schatting uit te voeren:
![]()
Woonkrediet: schatting van woning verplicht
Moet je met extra kosten rekening houden zodra het verplicht zal zijn om in het kader van een hypotheeklening een schatting te laten maken van een woning?www.test-aankoop.be
Dus dit heeft a priori niets te maken met de solvabiliteit van de koper...
Beetje vreemde flex wel, de hypothetische koper zo even snel insolvabel noemen terwijl je de wet niet eens kent...
2020.Woning verkocht deze week nav financiële meevaller (upgrade naar grotere woning mogelijk)
Gekke tijden! Waar is de tijd dat je eens ging kijken, er een week er over sliep, dan nog eens terugkeerde met een bevriend aannemer.
Om dan erna een bod te doen van 10% lager en het aanvaard werd?

Flexen is buigen.Ik heb al meer dan 1 huis gekocht en dat is nog nooit ter sprake gekomen hoor. Dat ging wel het geval zijn als ik een hoger percentage moest lenen (dus minder solvabel), of een bepaald bedrag (vanaf 250.000 bij Crelan).
Blijkbaar geldt uw link pas sinds 2022, dus idd geen ervaring mee. Geen reden om zo te dikkenekken met "flex" (wtf wil dat zelfs zeggen?) en dergelijke.
Een bank die geen inschatting maakt van de waarde van het pand is imo geen goede bank. Als ik in deze crazy-times een te renoveren rijwoning koop voor 500.000 euro en ik leen meer dan de waarde bij een gedwongen verkoop dan is dat een gigantisch risico.Ja, makelaars... Die "schatten" vaak al te veel om het contract binnen te krijgen.
Die tool van de bank kende ik wel nog niet, bij ons was dat met een officiële schatter.
Nu, als de bank voor zo'n relatief laag bedrag al een schatting gaat uitvoeren, is de koper hoogstwaarschijnlijk niet solvabel.
Per toeval tegengekomen op Facebook en nog geen twee weken later verkoop getekend… Het leven kan ook meezitten.Banken zijn strenger aan het worden (vooral onder druk van de nationale bank, maar ook door de stijgende rentes) en nu vragen ze vaker die schatting op. Je schuldgraad (quotiteit) speelt hierbij een grote rol, als je 85% van de kosten zelf betaalt maakt die schatting niet veel uit, maar als de bank het allemaal moet betalen ligt het risico ook bij hen.Ik kan begrijpen dat er een schatting moet gebeuren maar als 2 makelaars een pand op een bepaalde prijs schatten (verschil tussen beiden was om en bij 10K) en dat de bank dan zonder een plaatsbezoek 50K eraf trekt, waar mis ik de logica?