Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Allee hier eergisteren een huis gekocht via notaris. Eindelijk wat geluk gehad. Pand in de Brabantse kouters. Halfopen woning op 4 are ('77). 180m2 excl. zolder en garage. Grote ruimtes, 3 slaapkamers (eentje heeft wel een schuine wand owv dakstructuur), logisch opgedeeld, stond leeg dus goed overzicht. Aparte garage met ruimte voor fietsen etc. Outdated maar goed onderhouden. Tuin op het oosten. Wandelafstand naar allerhande scholen, centrum en station,...De foto's online waren waardeloos. De helft stond zelfs op zn kant op immoweb :sarcastic: 325k.

Donderdagmiddag online gekomen. Vrijdagmiddagpas gebeld. Maandag kon er overdag gekeken worden, daar was ik nummer 2. 16u-20u aanstaande vrijdag was het andere moment (vrijwel volzet)
De eerste wou het niet omdat het teveel ingrepen vroeg om vaste trap naar de zolder te zetten (had 4 kinderen).
Dan was ik het. De laatste kwamen binnen als ik en mn vader vertrokken (een koppel met een vader erbij). Tot op het einde van de oprit geraakt en dan beslist om toch gelijk een bod te doen, terug gaan aanbellen en binnen gelaten, de anderen kregen intussen een rondleiding. Ik had aangebeld met het idee er nog 10k af te doen, maar m'n vader heeft me in de keuken snel overtuigd me niet te laten kennen voor 10k. Terwijl ze naar boven gingen die medewerker efkes apart getrokken en gezegd dat ik de vraagprijs op papier ging zetten. Modeldocument was met voorwaarde verkrijgen krediet en vervaldag had ik diezelfde dag een paar uur later gezet. De andere partij vertrok, bod afgegeven, nog wat staan napraten. Uurtje later mail dat het voor mij was.

Ze had blijkbaar een volmacht voor de vraagprijs, maar had nog even telefonisch gedubbelcheckt. Ik heb ze nu nog es aan de lijn gehad en blijkbaar had het koppel na mij enkele uren later al 15k boven de vraagprijs geboden. "Ja, daar was ook duidelijk sterke interesse, maar jouw bod had ik meteen. Ik wist dat het voldoende was voor de verkoper en dat is hier geen makelaarskantoor he. Ik had ze verteld dat jij de vraagprijs op papier aan het zetten was, hadden ze meteen een hoger bod gedaan...dan misschien. En daarbij, alleen vallen als vrouw met een kind; ik weet hoe dat voelt. Ik gun het je van harte". Ze was nog iedereen aan het afbellen voor vrijdag.

Maandagavond mag ik de compromis tekenen (dan krijg ik ook al sleutels van het huis met toestemming tot betreden pand voor stockage en opmetingen en dergelijke). Ook voor ondertekening akte is er een volmacht bij notaris, dus kan binnen de 5 werkdagen nadat ik mijn financiering rond heb. Blijkt de verkoper de enige erfgenaam te zijn, en die woont in het buitenland.

Sorry voor het lange bericht, maar ik ben happy en de wereld moet het horen :biglaugh:

Oei, recent alleen gevallen dan?
Dan kan een meevaller zoals dit wel extra deugd doen! Gefeliciteerd! 🥳

Ja medio oktober. Half januari beginnen zoeken naar een koopwoning (eind mei moet ik uit deze woning, ik had nog heel even tijd vooraleer ik moest zoeken op de huurmarkt maar ik kocht liever meteen iets indien mogelijk).

Ja medio oktober. Half januari beginnen zoeken naar een koopwoning (eind mei moet ik uit deze woning, ik had nog heel even tijd vooraleer ik moest zoeken op de huurmarkt maar ik kocht liever meteen iets indien mogelijk).
Super!

Fijn dat je nog iets degelijk en betaalbaar gevonden hebt in de, steeds duurder wordende, Brabantse Kouters. Ook mooi om te horen dat het dus niet allemaal geldwolf verhalen zijn bij vastgoedtransacties.

Veel plezier in de nieuwe woonst!

Intussen heb ik om Zimmo een prijswijzer gevonden die rekening houdt met de laatst verkochte panden in die buurt. (https://www.zimmo.be/nl/prijswijzer/) Zal inderdaad gebaseerd zijn op vraagprijzen

e: Een nadeel van het gebruik van online vastgoedzoekertjes is dat we de vraagprijs voorspellen en niet de transactieprijs. Dankzij het werk dat we doen voor banken, hebben we echter gegevens van hypothecaire leningen kunnen gebruiken om te bewijzen dat de vraagprijs sterk gecorreleerd is met de transactieprijs. Gemiddeld gezien ligt de vraagprijs iets hoger dan de werkelijke transactieprijs. Deze vaststelling ligt geheel in lijn van wat men zou verwachten.

hmmm ja, vroeger misschien :)
Blijkbaar houdt die prijswijzer rekening met de panden die te koop staan in de buurt, publieke data zoals kadastrale gegevens (dus oppervlakte perceel van een adres enz, alles wat je op Geopunt vindt) en kwantificeerbare karakteristieken.

Imo is dit dus een waardeloze schatting vermits ze die kwantificeerbare karakeristieken afzetten tov de vraagprijs van huizen die op dit moment in de buurt te koop staan. In een homogene gemeente/buurt zal dit een betrouwbaarder resultaat geven maar dan nog is het niet meer als een momentopname. Nemen we echter een heterogene buurt, zoals Geraardsbergen, dan krijg je bizarre schattingen.

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/villa/te-koop/geraardsbergen/9500/9482167?searchId=6228bdceea358

Dit is het duurste pand dat momenteel op Immoweb geadverteerd staat in de regio Geraardsbergen. Het model van Zimmo is zo geprogrammeerd dat met dit type huizen geen rekening zal worden gehouden (vermits te zeldzaam)

Wat lager op de prijsladder: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/villa/te-koop/zarlardinge/9500/9605171?searchId=6228bdceea358

Een villa van 1 mio en een beetje in een deelgemeente van Geraardsbergen. Als je de gegevens van dat pand invoert in die prijswijzer dan gaat hij een prijs maken op basis van de prijzen van andere woningen in de omgeving. Echter veel huizen van dat kaliber vind je niet in Geraardsbergen. De schatting wordt dus gemaakt door appelen met peren te vergelijken. Geschatte prijs van hetzelfde pand door de Zimmo prijswijzer: 457.191,87 euro... schatting tot op 2 cijfers na de komma maar een volstrekt waardeloos getal. Ik vermoed dat 1,1 miljoen voor dat huis een wat te stevige vraagprijs is maar die 457 lijkt me toch wel erg laag. Voor die prijs zou dat al verkocht geweest zijn, my two cents...

In regio's waar de onderlinge huizen beter met mekaar kunnen worden vergeleken zal er minder spreiding op de schattingen zitten.

Ai, Sterkte!
Worden nog een paar hectische maanden dan met inpakken, verhuizen, uitpakken maar daarna... A brighter future! 🥳

Er is heus niet zo een epistel nodig om te beseffen dat die inschatting maar natte vingerwerk is. Of dat gebouw nu een krot is of met de duurste afwerkingen werd gerenoveerd wordt allemaal niet meegenomen. (grond-) Oppervlak en EPC waarde...

Blijkbaar houdt die prijswijzer rekening met de panden die te koop staan in de buurt, publieke data zoals kadastrale gegevens (dus oppervlakte perceel van een adres enz, alles wat je op Geopunt vindt) en kwantificeerbare karakteristieken.

Imo is dit dus een waardeloze schatting vermits ze die kwantificeerbare karakeristieken afzetten tov de vraagprijs van huizen die op dit moment in de buurt te koop staan. In een homogene gemeente/buurt zal dit een betrouwbaarder resultaat geven maar dan nog is het niet meer als een momentopname. Nemen we echter een heterogene buurt, zoals Geraardsbergen, dan krijg je bizarre schattingen.
Net eens de tool geprobeerd voor mijn huidige woonst die binnenkort op de markt komt. Wel aangenaam verrast dat die op basis van adres al zelf heel wat info standaard invult, moet toch zijn dat die actief gevoed wordt door resem officiële kanalen.

De schatting ligt 24k hoger dan hetgeen ik zelf in gedachten heb, van mij mag dat ding wel realistische schattingen maken :laugh::tongue:. Schatting ligt 10% hoger dan schattingsverslag van makelaar in 2018. Nuja sowieso ga ik het wel laten herschatten voor het effectief op de markt komt. Al heb ik weinig vertrouwen in makelaars, die neigen altijd te overschatten om de verkoop in hun portefeuille binnen te halen.

Bij mij zit die er een kleine 200k naast tov de effectieve verkoopprijs. 280k volgens zimmo en 450k verkocht.
Die tool is dan ook zo goed als waardeloos.

Op de pajotse berg waar ik woon komt zelden een huis te koop en dan kijkt die tool naar de woningen die paar kilometer verder liggen naast een steenweg. Dat resulteert dan altijd in een lage schatting omdat appelen met peren worden vergeleken. De enkele woningen die hier in de omgeving recent zijn verkocht vlogen buiten en hadden stevige vraagprijzen die ver boven de schatting van Zimmo lagen.

Bij mij zit die er een kleine 200k naast tov de effectieve verkoopprijs. 280k volgens zimmo en 450k verkocht.
Mja veel hangt ook af van hetgeen het voor de koper in kwestie waard is. Vrienden van ons hun ouders hebben recentelijk ook een huis verkocht aan gelijkaardige prijs terwijl het waarschijnlijk ook amper de helft waard was. De buur wou het absoluut hebben om zijn commerciële ruimte erop uit te breiden, voor hem was dat ongetwijfeld slechts een peulschil tegenover hetgeen hij ermee kan bereiken. Dat huis stond zelf niet te koop, wat verzuchtingen dat het te groot werd nu alle kinderen het huis uit zijn en de buur had zijn kans geroken.

Laatst bewerkt:
sinds kort actief beginnen zoeken achter een huis/woonst.
voorheen enkel 'passief', kreeg ik degelijk een mail van een site die een bepaalde zoekzin deed die ik had ingegeven.
ik heb echt veel goesting om terug naar Centraal-Limburg te verhuizen, in plaats van hier rond Niel/ten zuiden van Antwerpen.

Mijn eisen van een huis zijn nu ook niet echt normaal als zelf-geproclameerde eenzaat/hermit.
Ik zou dus minstens 2 hobby kamers willen voorzien voor audio-gerelateerde zaken.
Een open bebouwing dus, om geen buren te storen.
Geen tuin nodig, voortuin ook niet. Mag wel, maar liefst niet.
woonkamer, keuken etc moeten liefst zeer minimaal zijn, daar spendeer ik minst tijd.
Liefst een groot, klein huis OF een klein, groot huis dus. Als dat logisch lijkt.

Probleem is eigenlijk dat ik genoeg verdien om dit in Limburg te kopen, maar niet in dichter bevolkte gebieden zoals Niel, Schelle, Hemiksem etc.
Ondertussen al een paar huisbezoeken ingepland om mijn intentie om dit jaar te kopen te actualiseren, in plaats van enkel maar theoretisch te houden.
Iemand tips om de zoektocht te vergemakkelijken?

Probleem is eigenlijk dat ik genoeg verdien om dit in Limburg te kopen, maar niet in dichter bevolkte gebieden zoals Niel, Schelle, Hemiksem etc.
Ondertussen al een paar huisbezoeken ingepland om mijn intentie om dit jaar te kopen te actualiseren, in plaats van enkel maar theoretisch te houden.
Iemand tips om de zoektocht te vergemakkelijken?
Polsen bij immokantoren om je te subscriben op de offlinemarkt. Die bestaat en bijna iedereen negeert hem :p

Punt is: mijn heimat is Oost-Vlaanderen en ik werk in Antwerpen. Ik ga niet nóg verder van mijn werk gaan wonen dan ik nu al doe, en ik ga evenmin nóg verder van mijn vrienden gaan wonen dan dat ik nu al van mijn werk woon.
Met die mentaliteit beperk je natuurlijk je eigen opties sterk. Ik zie dat wel meer in Vlaanderen, mensen die niet uit hun provincie willen, niet onder de kerktoren weg willen, niet meer dan een uur van hun werk willen wonen, ... en dan nog verwachten dat ze betaalbaar het huis van hun dromen kunnen kopen.

Toen ik startte met werken zat ik eerst 110 km van mijn werkplaats af en heb jaren gependeld zonder dat ik daar veel last van had. Dan dichterbij gaan wonen maar verder weg van familie/vrienden/... Nu ga ik over een paar maanden wss 750 km van mijn huidige woonplaats wonen voor een nieuwe job. Wat meer flexibiliteit zou de meesten goed doen die nu nog nog geen straal van 50 km van hun heimat overwegen.

@Straddle leuk als dat voor jou geen probleem is, maar voor velen brengt dat wél praktische problemen met zich mee.

Nahrtent heeft nu wel geen kinderen (maar als je bvb in co-ouderschapsregeling leeft is 20km verhuizen al veel voor kleine kinderen!) Maar misschien wel ouders die hulpbehoevend worden? Of misschien vindt hij autorijden vreselijk?

Ik vind het dan weer belachelijk kortzichtig om 2 (halve waarschijnlijk) provincies als zoekterrein te bestempelen als een problematische mentaliteit. 🙄

Toen ik startte met werken zat ik eerst 110 km van mijn werkplaats af en heb jaren gependeld zonder dat ik daar veel last van had.
Dat doe ik nu toch ook, dus wat is uw punt?
Moet ik daarom een huis kopen op een locatie waar ik niet wil wonen?

Ik vind het dan weer belachelijk kortzichtig om 2 (halve waarschijnlijk) provincies als zoekterrein te bestempelen als een problematische mentaliteit. 🙄
Ik niet, die provincies zijn hier echt niet groot en er is een vlotte verbinding tussen provincies (ook openbaar vervoer).
Als je je dan nog maar beperkt tot maximaal 2 aaneensluitende provincies, dan ben je heel erg restrictief aan het zoeken. Mij niet gelaten als je dat wilt doen, maar kom dan niet claimen dat dat een standaard zoektocht is waarbij je nog maar weinig betaalbare (prijs/kwaliteits-waardige) woningen tegenkomt.

Polsen bij immokantoren om je te subscriben op de offlinemarkt. Die bestaat en bijna iedereen negeert hem :p
ja ok, dat kan ik doen, maar moet ik dan bij elk immo kantoor in Vlaanderen gaan polsen?
ik ben helemaal niet gebonden aan een regio (west en oost Vlaanderen moet het nu voor mij ook niet zijn, maar wie weet)

ja ok, dat kan ik doen, maar moet ik dan bij elk immo kantoor in Vlaanderen gaan polsen?
ik ben helemaal niet gebonden aan een regio (west en oost Vlaanderen moet het nu voor mij ook niet zijn, maar wie weet)
Ah sorry, ik had begrepen dat je graag in centraal Limburg wilde gaan wonen. Dan was het eenvoudiger om gewoon bij enkele makelaars te polsen (bv VDV Vanderveken).
Indien je niet gebonden bent aan een regio ben je niet zo heel veel met mijn tip misschien.

Ik niet, die provincies zijn hier echt niet groot en er is een vlotte verbinding tussen provincies (ook openbaar vervoer).
Als je je dan nog maar beperkt tot maximaal 2 aaneensluitende provincies, dan ben je heel erg restrictief aan het zoeken. Mij niet gelaten als je dat wilt doen, maar kom dan niet claimen dat dat een standaard zoektocht is waarbij je nog maar weinig betaalbare (prijs/kwaliteits-waardige) woningen tegenkomt.
Op dit moment in deze markt in die prijsklasse is dat effectief een probleem ja.
En ik heb hier alvast geen onrealistische "eisen" van hem zien passeren.

Terug
Bovenaan