Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Ja en ze hebben dus meestal ook een flink stuk "overboden", zoals dat hoort tegenwoordig. Het is dus een psychologische mindfuck want ze hebben een mooi budget, maar worden steeds afgetroefd door anderen die er gewoon nog een hele zak geld extra voor willen geven. Bovendien zet het hun leven ook wel voor een stuk "on hold".

Het venijnige is dat ze ook nooit te weten komen wat de winnende bedragen zijn geweest.

Is dat zo uitzonderlijk? Als ge een ietwat strenger eisenpakket hebt, komt ge automatisch uit bij huizen die gegeerd zijn. En als ge zelf dan ietwat logisch redeneert, dan biedt ge een "faire markt prijs", wat indeed wil zeggen dat ge vaak overboden wordt door idioten die met geld smijten.

Toen wij 5j geleden kochten, hebben we ook net geen 2jaar gezocht, en makkelijk 15 keer overboden geweest. Uiteindelijk hebben we toen gekocht aan 20k onder de vraagprijs.
En nu hebben wij ook dik 1,5 jaar gezocht (sinds start corona), en gekocht 45k onder de vraagprijs.

Ik wil maar zeggen dat het wel degelijk kan, maar ge moet niet verwachten dat het in uw schoot komt gevallen. Het vraagt veel moeite om dagelijks een uur (of 2) daaraan te spenderen. Als ge een goed en fair geprijsd huis wilt kopen, is 1,5 a 2j zoeken en meermaals overboden worden gewoon de standaard imo.
Aanvaard dat, of begin ook met geld te smijten, maar iets anders moet ge niet verwachten.

Mijn zus en haar lief zitten ondertussen dus aan 7 mislukte pogingen om iets te kopen...
In een weinig gegeerde regio was het bij mij zelfs pas bij de 5de poging prijs, ik denk dat 5-10x ernaast grijpen zelfs voor panden mooi binnen budget, het nieuwe normaal wordt.
Door meerdere factoren, oa meer inwoners, meer 1oudergezinnen,...

@Lint ja uiteraard is dat voor een stuk het nieuwe normaal, helaas. Dat men dat maar gewoon moet aanvaarden of met geld moet smijten is natuurlijk een gemakkelijke conclusie :)

Ik heb in 2018 ook een huis gekocht met mijn vrouw, meteen succes met een bod van 450k op een huis van 480k vraagprijs. Dit jaar heb ik weet van een (te renoveren) pand, in onze gemeente, dat van 480k startprijs uiteindelijk aan 800k verkocht is. Je kan moeilijk ontkennen dat het op enkele jaren tijd gewoon veel moeilijker is geworden om een goeie deal te doen.

@Lint ja uiteraard is dat voor een stuk het nieuwe normaal, helaas. Dat men dat maar gewoon moet aanvaarden of met geld moet smijten is natuurlijk een gemakkelijke conclusie :)
Gemakkelijke conclusie? Simpelweg de enige conclusie die je kan maken, toch?

Ik heb in 2018 ook een huis gekocht met mijn vrouw, meteen succes met een bod van 450k op een huis van 480k vraagprijs. Dit jaar heb ik weet van een (te renoveren) pand, in onze gemeente, dat van 480k startprijs uiteindelijk aan 800k verkocht is. Je kan moeilijk ontkennen dat het op enkele jaren tijd gewoon veel moeilijker is geworden om een goeie deal te doen.
Nee het is niet (significant) moeilijker geworden, de parameters liggen gewoon anders. Jij wil een "2018 deal" doen in 2022. Dat gaat uiteraard niet, we leven namelijk in 2022 en de markt is nu eenmaal anders.

Zeer mooi huis gevonden binnen budget.
Zal wss direct weg zijn :headshake:

update, we zijn gaan zien en interesseert ons wel. Nu nog eens 2e bezoek beginnen plannen.

nadelen aan de woning:
- aan drukke baan dus als je in de tuin zit hoor je wel auto's hard voorbijrijden (70 per uur).
- boven budget. We denken eraan een bod te doen van 10% minder dan de vraagprijs.
- weinig kastruimte in de slaapkamers (wegens schuine daken)
- minder aparte kamers dan we nu hebben, maar living/keuken gaat wel veel mooier en groter zijn

voor de rest heeft het alles wat we nodig hebben

hmm dilemma's

Laatst bewerkt:
Mieke Meynen uit Spalbeek en Jan Trap uit Aarschot zouden samen met hun drie kinderen graag een woning vinden in de buurt van Spalbeek-Schulen. Daarom staken ze maar liefst 5.150 flyers in brievenbussen.

https://m.hbvl.be/cnt/dmf20220227_96138546
We zoeken actief sinds juni 2020”, zeggen Meynen (45) en Trap (48), die een nieuw samengesteld gezin vormen.

Dan lees je verder :
- Eerst rond het station van Schulen, nu: Daarom kijken we nu verder: van Stevoort tot Lummen, van Stokrooie tot Berbroek
- 4 slaapkamers
- 200m² bewoonbare oppervlakte
- liefst open bebouwing
- Meynen is loopbaancoach. “Ik werk dus vaak thuis”, zegt Meynen. “Daarom zoeken we een plek waar ik een kantoor heb zonder inkijk
- Instapklaar ook: we hebben geen tijd of zin meer om te verbouwen.”

En dan : budget van rond de 450.000 euro.

We zoeken actief sinds juni 2020”, zeggen Meynen (45) en Trap (48), die een nieuw samengesteld gezin vormen.

Dan lees je verder :
- Eerst rond het station van Schulen, nu: Daarom kijken we nu verder: van Stevoort tot Lummen, van Stokrooie tot Berbroek
- 4 slaapkamers
- liefst open bebouwing
- Meynen is loopbaancoach. “Ik werk dus vaak thuis”, zegt Meynen. “Daarom zoeken we een plek waar ik een kantoor heb zonder inkijk

In Limburg moet dat toch lukken? Voor 315 hebben wij een open bebouwing gevonden waar de eerste 10/15 jaar weinig aan moet gebeuren. KLeiner dan 200m² uiteraard, maar wel 5 slaapkamers (3 grote en 2 kleine) en een volledige onderkeldering waar we makkelijk drie hobby ruimtes van kunnen maken in de komende paar jaar.
Ik merk dat de prijzen bij ons echt wel van een andere orde zijn dan buiten Limburg. Hoe lang dat nog duurt, is een andere vraag.

Vandaag verhuisd en kennis gemaakt met de achterbuur.
Blijkbaar ligt mijn omheining 0,5m te ver naar achter in zijn tuin. Maar is afgesproken dat het geen probleem is (momenteel).

Hadden ze bij de verkoop wel mogen zeggen :oink: achja
Als dat het enige is.

Dan lees je verder :
- 4 slaapkamers
- liefst open bebouwing

Hun searcharea is wat klein om eerlijk te zijn. Een open bebouwing met 4 slk die quasi zo goed als instapklaar is, dat ga je nu eenmaal moeilijker vinden. Meestal zijn het OB die te renoveren zijn (omdat meme/pepe gestorven is of naar het rusthuis is)

Maar ja ook limburg heeft stijgende prijzen gekend ;p

In Limburg moet dat toch lukken? Voor 315 hebben wij een open bebouwing gevonden waar de eerste 10/15 jaar weinig aan moet gebeuren. KLeiner dan 200m² uiteraard, maar wel 5 slaapkamers (3 grote en 2 kleine) en een volledige onderkeldering waar we makkelijk drie hobby ruimtes van kunnen maken in de komende paar jaar.
Ik merk dat de prijzen bij ons echt wel van een andere orde zijn dan buiten Limburg. Hoe lang dat nog duurt, is een andere vraag.
Ja, dat moet lukken in Limburg. Maar als je een open bebouwing zoekt in een stationstraat van een specifieke gemeente, ik zeg maar iets, dan moet je niet verschrikken dat je er niet zo zeer veel vindt.

Hun search area is toch al wat uitgebreid? Mijn vriendin en ik hebben net eens de proef op de som genomen en hebben toch wel degelijk dingen gevonden die aan die voorwaarden voldoen.

Dit is bvb niet ver van Stokrooie.

Terug
Bovenaan