Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630

Direct verkocht :love:

Enig idee tot hoeveel dit zou gaan?
Zoek jij ook in die regio. Ik heb een familiale band met Loppem. Ik vind het nog zo gek niet die prijs. Kijk wat ze hier vragen aan de overstromingskust. In het armtierige Lombardsijde...

Direct verkocht :love:

Enig idee tot hoeveel dit zou gaan?
Ik ken de regio niet goed, maar ik vind dat wel duur. Het zien er wel degelijke materialen, maar niet overal top afgewerk, en bijgevolg TE duur om zo lelijk te zijn :unsure:. De ruimte (binnen en buiten) maken de prijs uiteraard.

Bvb, zo een zielige keuken zeg:
1641899045953.png

En wat een gatlelijk plafond in de living:
1641899075305.png

We zijn dus met de bank gaan praten en hebben een no-go gekregen.
Voor degene die niet helemaal mee zijn hieronder even een situatieschets:

Partner & ik hebben allebei een pand gekocht toen we nog single waren. Zij als alleenstaande een sociale koopwoning, ik een appartement op de vrije markt.

Aangezien haar huis groter is dan mijn appartement hebben we besloten om daar te gaan wonen en mijn pand te verhuren.
Mijn pand is sinds januari 2021 verhuurd aan een jong koppel, de vrouw werkt op hetzelfde bedrijf als ik maar niet in dezelfde afdeling. (dit laatste ter info)

Echter hebben wij juist voldoende geld achter de hand om onze notaris/akte-kosten te betalen, we zullen dus geen eigen inbreng kunnen doen.
Het pand van mijn partner zal verkocht worden en wellicht gebeurd dit met een wederinkoop van de sociale huisvestingsmaatschappij. (afwachten wat de raad v bestuur beslist hierover maar dit is wel courant)
Nadeel hieraan is wel dat de hele procedure +- 3 maanden in beslag neemt en de storting van het geld pas twee maanden na verlijden akte gebeurd. Op dit moment moet het huis wel al leeg zijn en de sleutels afgegeven zijn.

Mijn pand zal op de prive-markt verkocht worden aangezien we dit geld zouden nodig hebben voor geplande verbeteringswerkzaamheden.
Het pand dat we op het oog hebben heeft een EPC-waarde F, er is zelfs nog enkele beglazing dus hier zal moeten gerenoveerd worden.

Na ons gesprek met de bank hebben we te horen gekregen dat we met een overbruggingskrediet gaan moeten werken en dit aan een rentevoet van +- 2,5%. Dit om de reden dat we voor een qoutiteit van bijna 100% gaan. De kans dat deze bovendien wordt goedgekeurd is bijzonder klein aangezien mijn partner zwanger is.

Als we de opbrengsten van de verkopen zouden investeren als eigen inbreng zou het allemaal realiseerbaar zijn maar dan blijft er niets meer over voor renovaties.

Dus ik ga vanavond eens de berekening maken wat het beste is; ofwel mijn appartement verkopen en geld investeren in aankoop nieuw pand. (als het niet dit pand is zal het voor een toekomstig pand zijn, het verhaal blijft identiek)
Of het pand nog een jaar verhuren, hier blijven wonen en verder sparen.

Ik hoop zo ook wat meer duidelijkheid verschaft te hebben hier omtrent het hele verhaal, het gaat dus zeker niet om zomaar een 3de pand te willen. Op het einde van de rit zal er slechts één pand over blijven.

We zijn dus met de bank gaan praten en hebben een no-go gekregen.
Voor degene die niet helemaal mee zijn hieronder even een situatieschets:

Partner & ik hebben allebei een pand gekocht toen we nog single waren. Zij als alleenstaande een sociale koopwoning, ik een appartement op de vrije markt.

Aangezien haar huis groter is dan mijn appartement hebben we besloten om daar te gaan wonen en mijn pand te verhuren.
Mijn pand is sinds januari 2021 verhuurd aan een jong koppel, de vrouw werkt op hetzelfde bedrijf als ik maar niet in dezelfde afdeling. (dit laatste ter info)

Echter hebben wij juist voldoende geld achter de hand om onze notaris/akte-kosten te betalen, we zullen dus geen eigen inbreng kunnen doen.
Het pand van mijn partner zal verkocht worden en wellicht gebeurd dit met een wederinkoop van de sociale huisvestingsmaatschappij. (afwachten wat de raad v bestuur beslist hierover maar dit is wel courant)
Nadeel hieraan is wel dat de hele procedure +- 3 maanden in beslag neemt en de storting van het geld pas twee maanden na verlijden akte gebeurd. Op dit moment moet het huis wel al leeg zijn en de sleutels afgegeven zijn.

Mijn pand zal op de prive-markt verkocht worden aangezien we dit geld zouden nodig hebben voor geplande verbeteringswerkzaamheden.
Het pand dat we op het oog hebben heeft een EPC-waarde F, er is zelfs nog enkele beglazing dus hier zal moeten gerenoveerd worden.

Na ons gesprek met de bank hebben we te horen gekregen dat we met een overbruggingskrediet gaan moeten werken en dit aan een rentevoet van +- 2,5%. Dit om de reden dat we voor een qoutiteit van bijna 100% gaan. De kans dat deze bovendien wordt goedgekeurd is bijzonder klein aangezien mijn partner zwanger is.

Als we de opbrengsten van de verkopen zouden investeren als eigen inbreng zou het allemaal realiseerbaar zijn maar dan blijft er niets meer over voor renovaties.

Dus ik ga vanavond eens de berekening maken wat het beste is; ofwel mijn appartement verkopen en geld investeren in aankoop nieuw pand. (als het niet dit pand is zal het voor een toekomstig pand zijn, het verhaal blijft identiek)
Of het pand nog een jaar verhuren, hier blijven wonen en verder sparen.

Ik hoop zo ook wat meer duidelijkheid verschaft te hebben hier omtrent het hele verhaal, het gaat dus zeker niet om zomaar een 3de pand te willen. Op het einde van de rit zal er slechts één pand over blijven.
Wanneer hebben jullie beide jullie woning gekocht? Het feit dat je vrouw een sociale koopwoning heeft is natuurlijk voor de verkoopprijs een belangrijk verhaal.

Klopt.
Er komt genoeg cashflow vrij bij verlijden van de panden.

Maar zoals je zelf aangeeft, ieder zijn ding.
Die cashflow komt er, maar intussen gaat er bij een verbouwing wel extra cash weg aan uw overbrugging. Dat is geen afbetaling meer van kapitaal die je bij een verkoop recupereert, is puur een huur tijdens de werken. Zoals je zelf aan aangaf aan veel hoger percentage (hier bij ons ook 2,95% ze, al kunnen we voor 600€ per maand beter hier blijven wonen dan iets huren).
Vrienden van ons zijn ook aan het verbouwen met overbrugging en zwangerschap. Verbouwen gaat in tijden van corona veel trager, onzen bouw is al erg maar op de verbouwingsmarkt is het schijnt nog schrijnender volgens onze architect. Zij hebben nog dik half jaar om hun appartement te verkopen, verkoop van appartementen is volledig in elkaar gestort, is recent ruim appartement van nog geen 10 jaar oud in een stadscentrum met garage, ze hebben nog geen enkel bod gehad, er komt zelf amper iemand kijken. Dat geeft een hoop stress. Zij kunnen gelukkig rekenen op de ouders die geregeld bijspringen bij onvoorziene meerkosten bij de verbouwing en mogen daar nu ook kosteloos intrekken want de woning zal door corona niet klaar zijn na het aflopen van de overbrugging.
Andere vrienden gaan noodgedwongen in hun bouwwerf wonen, wat natuurlijk makkelijker is zonder kinderen/zwangerschap.
Dat zijn nu eenmaal de nadelen van een serieuze verbouwing/bouw in vergelijking met een plus-minus instapklare woning. In principe luxekeuzes want je hebt een eigen dak ;), veel succes in ieder geval, en proficiat met de baby!

Is dat eigen ervaring of zijn er daar ook ergens cijfers over te vinden?
Zoals vaker enkel eigen ervaring waarop dan een overtrokken conclusie gemaakt wordt.

Wat meer nuance vind je in onderstaand artikel:

Is dat eigen ervaring of zijn er daar ook ergens cijfers over te vinden?
Zuiver eigen ervaring, verkoop op appartementen is helemaal niet in elkaar gestort.

Misschien staat het appartement gewoon te duur geprijsd, of te slecht gelegen, of ze hebben in der tijd te veel betaald. :)

Op dat vlak sta ik sterke dan het standaard appartement aangezien ik over een (stads)tuin van 108 m2 beschik.
Dat is geen garantie natuurlijk.

Als we beiden verkopen en spaargeld bijsmijten hebben de 550K, toch vind ik niks dat wauw is. Best wel erg en vrouw wilt aan kust blijven...
Hier zijn we ook aan het kijken voor iets anders, probleem is niet budget, maar eerder iets vinden wat ons aanspreekt. Komt precies niks interessant op de markt.

Zoals vaker enkel eigen ervaring waarop dan een overtrokken conclusie gemaakt wordt.

Wat meer nuance vind je in onderstaand artikel:
Die bevindingen in het artikel zullen inderdaad meespelen. Zit inderdaad in de lagere prijsklasse (stuk onder de 300k), centrum bruisende stad waar veel jonge mensen nu grotendeels van thuis werken en op zoek zijn naar eigen bureau (zij hebben 2 slaapkamers, 1 van beide werkt in 2e kamer als bureau en de andere aan de eetkamertafel - met een kind erbij is dat voor veel jonge mensen al een no go waar men pre-corona niet zo gefocust was op een bureauruimte), geen tuin, wel 2 terrasjes.
In dat budget hebben jonge mensen meer moeite om nog een lening te krijgen en willen dan meteen iets ‘tegoei’ kopen waar ze langer mee gesteld zijn.

Mijn vriend zijn voormalig huurappartement stond ook te koop. Recent appartement centrum Wolvertem, garage, klein terrasje. Hij had zelf ook een bod gedaan, was niet aanvaard, in dat jaar dat hij er nog gewoond heeft is er maar 1 iemand komen kijken, simpelweg geen interesse. Same issue 2 kamers waarvan hij 1 als bureau gebruikte. Zijn belevenis tijdens corona was dat je te fel tussen 4 muren leefde, een appartement als werk-woonruimte is deprimerend, op enkele stappen zit je in uwe zetel bij wijze van spreken, je voelt geen afwisseling meer. In een huis heb je toch meer ademruimte, vooral als je een tuin hebt.
Wij bouwen net ook met het oog op kantoorruimte voor mijn zaak, nog een bureauruimte voor mijn vriend en extra kamers voor de kinderen.

Vooral hopen dat een ouder koppel of investeerder erop springt. In geval van onze vrienden zit een internationaal bedrijf in de expatverhuur er nu op, hopelijk komen ze daarmee snel tot een mooie overeenkomst. Mijn vriend zijn ex-huisbaas adverteert nu ook meer richting investeerders, maar die zitten ergens dan wel weer met verhoogde registratie…

Als we beiden verkopen en spaargeld bijsmijten hebben de 550K, toch vind ik niks dat wauw is. Best wel erg en vrouw wilt aan kust blijven...

Moet steeds hoger gaan om echt waar voor uw geld te krijgen.
Zelf vorig jaar woning gekocht in prijsvork 400-500k en ik moet zeggen dat er niet zo heel veel value for money is.
Ik bedoel, das geen luxe of wauw-ruimte.
Nu ja ik kocht alleen en wou geen financieel avontuur.

Met de loonindexeringen zal het er niet op verbeteren. Iedereen gaat 4% meer loon hebben, reken maar uit als koppel, en de leningen zijn nog niet mee omhoog gegaan, dus de vijver van value for Money woningen zal nog meer leeggevist worden.

Moet steeds hoger gaan om echt waar voor uw geld te krijgen.
Zelf vorig jaar woning gekocht in prijsvork 400-500k en ik moet zeggen dat er niet zo heel veel value for money is.
Ik bedoel, das geen luxe of wauw-ruimte.
Nu ja ik kocht alleen en wou geen financieel avontuur.

Met de loonindexeringen zal het er niet op verbeteren. Iedereen gaat 4% meer loon hebben, reken maar uit als koppel, en de leningen zijn nog niet mee omhoog gegaan, dus de vijver van value for Money woningen zal nog meer leeggevist worden.
De rest is wel sterk duurder geworden. Loon gestegen ok. Maar check die energieprijzen... Prijzen grondstoffen voor renovatie.

Nieuwbouw less value for money...

Terug
Bovenaan