We zijn dus met de bank gaan praten en hebben een no-go gekregen.
Voor degene die niet helemaal mee zijn hieronder even een situatieschets:
Partner & ik hebben allebei een pand gekocht toen we nog single waren. Zij als alleenstaande een sociale koopwoning, ik een appartement op de vrije markt.
Aangezien haar huis groter is dan mijn appartement hebben we besloten om daar te gaan wonen en mijn pand te verhuren.
Mijn pand is sinds januari 2021 verhuurd aan een jong koppel, de vrouw werkt op hetzelfde bedrijf als ik maar niet in dezelfde afdeling. (dit laatste ter info)
Echter hebben wij juist voldoende geld achter de hand om onze notaris/akte-kosten te betalen, we zullen dus geen eigen inbreng kunnen doen.
Het pand van mijn partner zal verkocht worden en wellicht gebeurd dit met een wederinkoop van de sociale huisvestingsmaatschappij. (afwachten wat de raad v bestuur beslist hierover maar dit is wel courant)
Nadeel hieraan is wel dat de hele procedure +- 3 maanden in beslag neemt en de storting van het geld pas twee maanden na verlijden akte gebeurd. Op dit moment moet het huis wel al leeg zijn en de sleutels afgegeven zijn.
Mijn pand zal op de prive-markt verkocht worden aangezien we dit geld zouden nodig hebben voor geplande verbeteringswerkzaamheden.
Het pand dat we op het oog hebben heeft een EPC-waarde F, er is zelfs nog enkele beglazing dus hier zal moeten gerenoveerd worden.
Na ons gesprek met de bank hebben we te horen gekregen dat we met een overbruggingskrediet gaan moeten werken en dit aan een rentevoet van +- 2,5%. Dit om de reden dat we voor een qoutiteit van bijna 100% gaan. De kans dat deze bovendien wordt goedgekeurd is bijzonder klein aangezien mijn partner zwanger is.
Als we de opbrengsten van de verkopen zouden investeren als eigen inbreng zou het allemaal realiseerbaar zijn maar dan blijft er niets meer over voor renovaties.
Dus ik ga vanavond eens de berekening maken wat het beste is; ofwel mijn appartement verkopen en geld investeren in aankoop nieuw pand. (als het niet dit pand is zal het voor een toekomstig pand zijn, het verhaal blijft identiek)
Of het pand nog een jaar verhuren, hier blijven wonen en verder sparen.
Ik hoop zo ook wat meer duidelijkheid verschaft te hebben hier omtrent het hele verhaal, het gaat dus zeker niet om zomaar een 3de pand te willen. Op het einde van de rit zal er slechts één pand over blijven.