Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Daar zitten nooit verbouwkosten meegenomen
nee, het is ook niet dat de meerderheid van de woningen verbouwingen nodig heeft.
SomeDude zei:
2021 mediaan waar wij wonen was net onder de 350k maar dat is dus exclusief kosten ;)
En een pak gemeentes hierrond zit het er vlot boven.
Ja je hebt goedkopere streken maar dan zitten ze wel altijd te zagen dat ze zolang onderweg zijn!
er zijn 61 gemeenten met een mediaanprijs >350k .(cijfers 2020) En dat gaat over de mediaan van woningen inclusief vrijstaande woningen, hé. Neem je een modale (=mediaan) rijwoning/HO-bebouwing als standaard om te kijken of je "niet ver" kan geraken, dan zit je aan 26 gemeenten waar je een GEMIDDELDE verkochte woning boven de 350 zit. De meeste dan nog in Brussel.

Iets van een 70% van de woningen had in 2020 (laatst gekende volledig cijfers) een verkoopprijs onder je 350k. 75% van de rijwoningen/HO-woningen had een verkooprijs van max 320k, waardoor je met je kosten er ook nog geraakt nu.

En nee, dat zijn verre van meestal krotten.

Wij zijn eigenlijk vrij onverwachts op ons droomhuis gestoot. Maandag hebben we een afspraak om te bezichtigen, afhankelijk van hoe dit verloopt gaan we kijken wat we gaan doen. Het is wel zo dat ik wellicht mijn appartement zal moeten verkopen. Ik heb nooit de intentie gehad om dit te behouden als we samen iets aan zouden kopen. Aan een eventuele verkoop hangen twee zaken vast waar ik het moeilijk mee heb:

- het is een 1-9 contract en ik weet niet of ik wel zomaar mag verkopen? Ze zitten er slechts in van februari 2020.
- een van de huurders is een collega van mezelf, geen dichte collega en werkt op een andere afdeling.

Empathisch heb ik het er lastig mee dat ik deze mensen bij een verkoop wellicht voortijdig uit hun woonst ga zetten, het is geen pand dat als opbrengsteigendom aangekocht wordt.

Langs de andere kant gaat het om een jong koppel dat zelf ook ooit gaat kopen, nu ons droomhuis laten schieten en dan mss binnen een jaar moeten horen dat ze zelf weg gaan zou ook zuur zijn.

nee, het is ook niet dat de meerderheid van de woningen verbouwingen nodig heeft.
Jawel quasi allemaal, zeker als je weet dat tegen 2050 alle huizen energielabel A zouden moeten hebben
er zijn 61 gemeenten met een mediaanprijs >350k .(cijfers 2020) En dat gaat over de mediaan van woningen inclusief vrijstaande woningen, hé. Neem je een modale (=mediaan) rijwoning/HO-bebouwing als standaard om te kijken of je "niet ver" kan geraken, dan zit je aan 26 gemeenten waar je een GEMIDDELDE verkochte woning boven de 350 zit. De meeste dan nog in Brussel.

Iets van een 70% van de woningen had in 2020 (laatst gekende volledig cijfers) een verkoopprijs onder je 350k. 75% van de rijwoningen/HO-woningen had een verkooprijs van max 320k, waardoor je met je kosten er ook nog geraakt nu.

En nee, dat zijn verre van meestal krotten.
Huizenprijzen zijn met 10% gestegen in 2021
Dan zit je nog met wel wat kosten (15-20k zit je al snel aan)

Dus in dat opzicht zou je al maar 300k huizen in 2020 mogen nemen ;)
En ja daar zitten ook heel wat te renoveren huizen bij

Wij zijn eigenlijk vrij onverwachts op ons droomhuis gestoot. Maandag hebben we een afspraak om te bezichtigen, afhankelijk van hoe dit verloopt gaan we kijken wat we gaan doen. Het is wel zo dat ik wellicht mijn appartement zal moeten verkopen. Ik heb nooit de intentie gehad om dit te behouden als we samen iets aan zouden kopen. Aan een eventuele verkoop hangen twee zaken vast waar ik het moeilijk mee heb:

- het is een 1-9 contract en ik weet niet of ik wel zomaar mag verkopen? Ze zitten er slechts in van februari 2020.
- een van de huurders is een collega van mezelf, geen dichte collega en werkt op een andere afdeling.
Je mag wel degelijk je woning verkopen. Nieuwe eigenaar kan wel enkel voor eigen bewoning de huur opzeggen, met min 6 maand opzeg

Waarom moet je het verkopen? Die huurinkomsten tellen toch ook als inkomen voor de bank?
Maar inkomsten zijn meestal lager dan aflossing lening en bank neemt vaak, terecht, maar 80% mee als inkomst
Plus niet iedereen ziet verhuren zitten

Maar inkomsten zijn meestal lager dan aflossing lening en bank neemt vaak, terecht, maar 80% mee als inkomst
Plus niet iedereen ziet verhuren zitten

En registratiekosten zijn stuk hoger indien niet enige woning ?
Both very good points 😉.
Je zou de verhuurders iets meer tijd kunnen geven door de maximale termijnen van "enige woning" (tot het einde van het jaar van aankoop van het nieuwe pand als ik me niet vergis) te gebruiken, in het beste geval verkoop je aan iemand die het ook wil verhuren en is het win-win natuurlijk

Jawel quasi allemaal, zeker als je weet dat tegen 2050 alle huizen energielabel A zouden moeten hebben
In 2050 krijgen we stokslagen als we nog vlees eten en is wijn goedkoper als drinkwater.

Het A label zal het minste zijn, das 28 jaar in de toekomst…. Heb jij uw vriendin ook geselecteerd of ze wel mooi zal verouderen?

Ik vind het persoonlijk altijd gevaarlijk te redeneren dat uw loon gaat stijgen :/. Je moet imo steeds van de ergste situatie uitgaan en niet van de beste. Je weet imo nooit welke onvoorziene kosten er aankomen.
Inderdaad, onvoorziene kosten of onvoorziene daling in inkomsten.
Op moment dat m’n (intussen ex-) vrouw en ik lening aangingen voor ons huis, zat zij op het minimumloon in een job zonder diploma. Terwijl studeerde ze in avondonderwijs voor leerkracht. Toen veronderstelden we ook dat ons gezamenlijk inkomen enkel nog zou toenemen en lening dus draaglijker zou worden; ofwel door af te studeren en job in onderwijs te vinden of - indien studies niet zouden lukken - door met ervaring te kunnen solliciteren voor een beter betaalde job.

Enkele maanden later heeft ze dan een ongeval gehad waardoor ze die job niet meer kon doen en viel ze terug op een uitkering (en gelukkig dat dat bestaat). Ze heeft dan haar studies in dagonderwijs verdergezet en omdat het (toen in elk geval) op knelpuntberoeplijst stond, hield ze langer een hogere uitkering. Maar dan nog, waren die eerste ~ 2 jaren afbetaling zwaarder dan we vooraf verwacht hadden en waren we op dat moment blij dat we met wat reserve hadden gerekend bij aangaan van de lening. De verwarmingsketel die na een jaar begon te lekken en moest vervangen worden, kwam ook op slecht moment.

Anderzijds, in geval we die reserve niet hadden, had een herfinanciering naar langere looptijd wellicht ook een optie geweest. Maar da’s dan weer een andere (mentale) drempel waar we toen meer moeite mee zouden hebben dan wat het nu “maar” lijkt.

Waarom moet je het verkopen? Die huurinkomsten tellen toch ook als inkomen voor de bank?

Ja?
We zijn vorig jaar langs de bank gegaan en deze hebben daar toen niets van gezegd.
Sowieso dat ik het nog eens op tafel gooi als we passeren.
Dacht altijd dat dit enkel het geval was als er geen hypotheek meer op liep.
Op dat pand loopt een hypotheek, deze wordt echter volledig gecovered door de huurders. (afbetaling ligt lager dan huurgeld)

. Ga je die in centrum Ieper of centrum Kortrijk vinden?
Volledige renovatie (gestript) uit 2014 gekocht in sept 2021 in centrum ieper: 335,5k excl kosten. Woning is perfect in orde (alle keuringen ok), zicht op vestingen en zit logisch in elkaar en voldoende ruimte om te verhuren als mooie vakantiewoning voor 10 personen (8 zou wel nog net iets comfortabeler zijn). Inclusief kan dat nu voor een eerste woning nét boven de 350k.

Hier in Ieper is er wel wat mogelijk :)

Met tuin en garage? Dan zijt gij mooi gelukt zeg, tof! Maar zie, dus ook een mooi voorbeeld. Vind het zo jammer om direct op iemand te gaan reageren die spreekt van 350k van "ho ho om daarmee iets te vinden..."
Tuin met uitzicht op vestingen, geen garage maar wel publieke parking aan de achterkant die zelden vol staat (en poortje waar niemand mag parkeren)

Volledige renovatie (gestript) uit 2014 gekocht in sept 2021 in centrum ieper: 335,5k excl kosten. Woning is perfect in orde (alle keuringen ok), zicht op vestingen en zit logisch in elkaar en voldoende ruimte om te verhuren als mooie vakantiewoning voor 10 personen (8 zou wel nog net iets comfortabeler zijn). Inclusief kan dat nu voor een eerste woning nét boven de 350k.

Hier in Ieper is er wel wat mogelijk :)
Je zit er toch ook boven (15k aankoopkost, SSV + leningkost 10k)
En opbrengsteigendommen zijn andere markt imo (voor gewoon te wonen meestal andere zaken nodig + ook meestal goedkopere materialen)

En Ieper wie wilt daar nu wonen? Vol met varkens (en Britten maar dat is quasi dezelfde categorie) :unsure:

Snel efkes op zimmo gekeken. (Heb alle nieuwbouwprojecten die nog moeten worden gebouwd weggelaten, maar er zijn er heel wat tussen de 280 en de 350k met tuin en garage.) Enkele halfopen bebouwingen, met tuin, garage, EPC A of B, gebouwd na 2010 of gerenoveerd in 2018-2021. Vind ik toch geen oude krotten. Ga je die in centrum Ieper of centrum Kortrijk vinden? Nee, maar daarom dat ik ook zei "afhankelijk van waar precies"
In een regio waar weinig volk woont ga je er idd raken
En waar de inwoners hun eigen gemeentenaam niet kunnen uitspreken :laugh:

Maar inclusief kosten zit de helft van uw links er ook al boven ;)

Je zit er toch ook boven (15k aankoopkost, SSV + leningkost 10k)
En opbrengsteigendommen zijn andere markt imo (voor gewoon te wonen meestal andere zaken nodig + ook meestal goedkopere materialen)

En Ieper wie wilt daar nu wonen? Vol met varkens (en Britten maar dat is quasi dezelfde categorie) :unsure:
" - Insert any city ever - wie wilt daar nu wonen?" :sarcastic:

In 2050 krijgen we stokslagen als we nog vlees eten en is wijn goedkoper als drinkwater.

Het A label zal het minste zijn, das 28 jaar in de toekomst….
Bij veel mensen voelt dat toch anders aan. Wat ik nu verbouw is toch ook met het idee dat ik dit tegen pensioentijd niet opnieuw zal moeten bekostigen om een negatieve waarde te vermijden.

Heb jij uw vriendin ook geselecteerd of ze wel mooi zal verouderen?
'Zie eerst hoe de schoonma eruit ziet, dan weet ge wat u binnen 28 jaar te wachten staat' is de eerste tip die mijn vader mij meegaf bij het zoeken naar een lief.

Terug
Bovenaan