Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
1 april valt precies vroeg dit jaar. Imo hebben ze toch een kleine overschatting gemaakt.

Duidelijk weer volk dat hun verbouwingskosten er uit wil halen. Het is nog niet eens af. Ik dacht dus echt dat er een zwembad in de tuin lag, dat leeg was, maar het blijkt dus gewoon naar de verhoging te gaan. Wie kiest er trouwens voor zo'n foeilelijke tegels/stenen in die douche/badkamer?

Duidelijk weer volk dat hun verbouwingskosten er uit wil halen. Het is nog niet eens af. Ik dacht dus echt dat er een zwembad in de tuin lag, dat leeg was, maar het blijkt dus gewoon naar de verhoging te gaan. Wie kiest er trouwens voor zo'n foeilelijke tegels/stenen in die douche/badkamer?
Het is dan nog 's spuuglelijk... Banale DIY verbouwing. Wat denken die verkopers toch? Twee dorpen verder koop je voor iets minder: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/zonhoven/3520/9645330?searchId=61d03d9462b68

1 april valt precies vroeg dit jaar. Imo hebben ze toch een kleine overschatting gemaakt.

Als de eigenaars nu nog een schroef los zouden hebben kon ik het ergens begrijpen, maar wordt dan ook nog verkocht door een makelaarskantoor, niet te snappen dat ze dat aan die prijs gezet hebben.

Ligt volgens mij trouwens ook nog in recentelijk overstroomd gebied.

Laatst bewerkt:
Verbouwen als hobby...

Ik blijf erbij. Veel verbouwingen zijn kostelijke en tiijdrovende hobbies die uiteindelijk geen fluit opbrengen.

Waarschijnlijk alles zelf gedaan tot een put in de nacht en willen cashen...

Ik versta niet dat zoveel mensen zoveel zelf willen doen. Ik heb hier een roemeen (op factuur) allemaal kleine prutsen laten doen. Plinten fixen, paar kapotte vloertegels eruit en erin, wat plaksel fixen, water en gasleiding verleggen in de keuken, deurtje fixen aan technische schacht. 500 euro gekost.

Als je dat allemaal zelf doet, mag je waarschijnlijk al 500 euro material kopen en ben je een week bezig en is het slechter gedaan. En dan waarschijnlijk denken dat je 2000 euro werkuren bespaard hebt...

Verbouwen als hobby...

Ik blijf erbij. Veel verbouwingen zijn kostelijke en tiijdrovende hobbies die uiteindelijk geen fluit opbrengen.

Waarschijnlijk alles zelf gedaan tot een put in de nacht en willen cashen...

Ik versta niet dat zoveel mensen zoveel zelf willen doen. Ik heb hier een roemeen (op factuur) allemaal kleine prutsen laten doen. Plinten fixen, paar kapotte vloertegels eruit en erin, wat plaksel fixen, water en gasleiding verleggen in de keuken, deurtje fixen aan technische schacht. 500 euro gekost.

Als je dat allemaal zelf doet, mag je waarschijnlijk al 500 euro material kopen en ben je een week bezig en is het slechter gedaan. En dan waarschijnlijk denken dat je 2000 euro werkuren bespaard hebt...
Dan heb je een goeie gehad. Het werk dat ik al gezien heb van de gemiddelde Roemeen doe ik toch 10 keer properder hoor ;p

Anyways, wat jij daar opnoemt zijn dingen die ik op een zaterdagvoormiddag hier met plezier doe.. voor zoiets zou ik nooit iemand gaan betalen.

Het zal je verwonderen, maar ik heb geen stukadoor kit en ervaring, geen vloerlegervaring, geen gerief om buizen te verleggen ETC. Ik kan waarschijnlijk 2 weken knoeien en kut resultaten hebben of gewoon een dag of 2 werken en mannetje betalen.

Ik heb 0,0 ambitie om knutselsmurf te worden. Die verbouwing is hopelijk een 1 time effort. Zo rap mogelijk wil ik daar vanaf zijn.

En lijkt me straf dat je als hobbyist het op een ochtend zou doen als een professional er meer dan een dag mee bezig was, maar goed. Ik heb nog een 2e verdiep te doen. 50m plinten, 2 kamers plakken, een chauffage installeren en 100m2 plafond + 150m2 muren schilderen. Name your price en je mag je zaterdagen gebruiken :woohoo:

Het zal je verwonderen, maar ik heb geen stukadoor kit en ervaring, geen vloerlegervaring, geen gerief om buizen te verleggen ETC. Ik kan waarschijnlijk 2 weken knoeien en kut resultaten hebben of gewoon een dag of 2 werken en mannetje betalen.

Ik heb 0,0 ambitie om knutselsmurf te worden. Die verbouwing is hopelijk een 1 time effort. Zo rap mogelijk wil ik daar vanaf zijn.

En lijkt me straf dat je als hobbyist het op een ochtend zou doen als een professional er meer dan een dag mee bezig was, maar goed. Ik heb nog een 2e verdiep te doen. 50m plinten, 2 kamers plakken, een chauffage installeren en 100m2 plafond + 150m2 muren schilderen. Name your price en je mag je zaterdagen gebruiken :woohoo:
't Is een kwestie van 'pick your battles' en gewoon weten wat -binnen jouw vaardigheden- loont om al dan niet zelf te doen.
Heel veel mensen werken vast in loondienst dus dan gaat jouw punt al niet echt op, of je zou een extra flexijob moeten zoeken met een hoger netto uurloon dan het uurtarief van de doorsnee stielman - veel succes daarmee.

Ik laat binnenkort mijn mazoutketel vervangen door een gasketel. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om dat zelf te doen.
De voorbereidende werken om de gasaansluiting te leggen: oprit openbreken, wachtbuizen leggen en alles terug toe. Voor minder dan 1000€ komt niemand dat doen --> voor mezelf was dat 4 werkdagen arbeid = 31,25 €/uur netto. Mooi verdiend en quasi geen kennis nodig.

Elektriciteit in huis vervangen: kast vervangen en alle complexere stuff aan de elektricien overgelaten. Zelf heb ik alle stopcontacten en schakelmateriaal etc vervangen: mits wat basiskennis niets moeilijk aan, geen vuil werk, het vraagt enkel wat tijd. En het was eigenlijk nog best ontspannend om te doen. Alle materiaal via de elektricien gekocht aan prijzen van online webshops (korting mocht hij houden) en maar 6% BTW dus daarop al bespaard, en daar bovenop een hoop uren aan 30-40 €/u bespaard.

Het is dus eigenlijk vooral een trade-off tussen geld en vrije tijd. Jij kiest voor vrije tijd, iemand anders kiest voor besparing.
Besef ook dat niet iedereen een goed betaalde job heeft dus voor sommige (vele!) mensen is DIY eerder een must als ze dat beetje meer comfort of financiële ademruimte willen.

Maar het omgekeerde is ook waar, je moet er steeds over waken dat je met DIY geen waarde vernietigt. 6 vs 21% BTW, aankoop materiaal, fouten, ...

Een huis schilderen is ook zo'n goed voorbeeld.
Iedereen denkt het zelf te kunnen maar vaak zie je toch een enorm verschil tussen de vakman en DIY.
Mijn eerste woning heb ik destijds zelf gedaan, mijn nieuwbouw zou ik toch liever laten doen.
Het kost wel wat centjes maar het lijkt me een goede investering.

Bij mij is dat ook gewoon de noodzaak om iets nuttig uitgevoerd te hebben in mijn vrije tijd.

Een zaterdag nietsdoen = resultaat 0 (wel chill natuurlijk)
Ik ben liever aan het verbouwen dan thuis te helpen met de afwas en te gaan sporten ofzo..

Hoeveel ik ooit al heb uitgespaard is +-150K door zelf te verbouwen. (3 woningen) + dat ik mijn kosten mooi kan spreiden.

Veel verbouwen dik tegen hun goesting uit financiële redenen, en die zijn dan bezig op zaterdag van 10.00 tot 15.00 terwijl ze liever op hun koersfiets zouden zitten... (dan begin je er beter niet aan)

Een huis schilderen is ook zo'n goed voorbeeld.
Iedereen denkt het zelf te kunnen maar vaak zie je toch een enorm verschil tussen de vakman en DIY.
Mijn eerste woning heb ik destijds zelf gedaan, mijn nieuwbouw zou ik toch liever laten doen.
Het kost wel wat centjes maar het lijkt me een goede investering.

Toen wij in ons huidig huis trokken was het 2 jaar ervoor nog maar geschilderd, maar met een juiste lichtinval werd het extreem duidelijk dat dat zelf was gedaan. Toen een goede schilder laten komen, was wel wat geld, akkoord, maar dat verschil. Ik dacht zelf ook niet dat er zo'n groot verschil op kon zitten.

Bij mij is dat ook gewoon de noodzaak om iets nuttig uitgevoerd te hebben in mijn vrije tijd.

Ik weet niet hoeveel vrije tijd jij hebt, maar valt hier dik tegen met de 2 kleine bleitertjes. De schilder heeft vorige week geschilderd. Is 3 of 4 dagen bezig geweest. 30h of zo. Als ik dat in mijn vrije tijd mag doen, dan ben ik 30 avonden bezig...

Een zaterdag nietsdoen = resultaat 0 (wel chill natuurlijk)
Ik ben liever aan het verbouwen dan thuis te helpen met de afwas en te gaan sporten ofzo..
Ik ben liever gaan lopen dan thuis de afwas te doen, maar toch mag ik hier de afwas doen, containerpark bezoeken, naar de winkel gaan etc op een zaterdag. En poef, het is 8h s avonds... ik ben al content dat ik wat podcasts kan beluisteren naar en van de winkel.

Hoeveel ik ooit al heb uitgespaard is +-150K door zelf te verbouwen. (3 woningen) + dat ik mijn kosten mooi kan spreiden.
Met een hypotheek kun je je kosten over 25y spreiden. Ik versta die redenering niet.

Veel verbouwen dik tegen hun goesting uit financiële redenen, en die zijn dan bezig op zaterdag van 10.00 tot 15.00 terwijl ze liever op hun koersfiets zouden zitten... (dan begin je er beter niet aan)
In je redenering zit de veronderstelling dat iedereen excess time heeft. Wij werken hier met 2. De dubbele ween wakker gaat om 6h af. In de week zijn we content als we tussen 19 en 20h kunnen eten nadat ze in bed liggen. Veel free time is er niet.

Waar we nu wonen hebben we ook zelf veel gebricoleerd voor er kinderen waren. Ik blijf me afvragen of dat allemaal zinvolle tijdsbesteding geweest is als je ziet hoe snel een professional dat allemaal doet. Het heeft een reden waarom er electrician, loodgieter, schilders, schilders etc bestaan. Veronderstellen dat je dat als hobbyist allemaal zelf even goed kan is jezelf waarschijnlijk wat overschatten...

Ik zou het niet voor u komen doen hoor, ik doe dat gewoon graag en accuraat. Ik zou me toch alleen maar opjagen aan hoe het gedaan werd.

En zoals hierboven gezegd, pick your battles. Die vloer zou ik sowieso niet aan begonnen zijn. Al de rest stelt geen reet voor.

En geloof mij, ik ben zo kritisch als het maar kan.

Als je een beetje naar beneden scrolt bij Zimmo, vind je altijd hun schatting. Deze is in de huidige markt niet altijd even correct, maar komt toch vaak in de buurt. Hun schatting is zowat de helft van de vraagprijs. Zegt genoeg denk ik.

Als je een beetje naar beneden scrolt bij Zimmo, vind je altijd hun schatting. Deze is in de huidige markt niet altijd even correct, maar komt toch vaak in de buurt. Hun schatting is zowat de helft van de vraagprijs. Zegt genoeg denk ik.
Die schatting houdt echter wel geen rekening met de staat van de woning in kwestie.

Die is gebaseerd op algemene karakteristieken (zoals aantal kamers, etc...)

Die schatting houdt echter wel geen rekening met de staat van de woning in kwestie.

Die is gebaseerd op algemene karakteristieken (zoals aantal kamers, etc...)

In mindere mate, maar hij houdt rekening met bouwjaar én de EPC waarde (= gerenoveerd of niet).

EDIT: Hij vergelijkt die dan ook met gelijkaardige panden die in het verleden verkocht zijn. Dus die met dezelfde aantal kamers, EPC, bouwjaar,...

In mindere mate, maar hij houdt rekening met bouwjaar én de EPC waarde (= gerenoveerd of niet).

EDIT: Hij vergelijkt die dan ook met gelijkaardige panden die in het verleden verkocht zijn. Dus die met dezelfde aantal kamers, EPC, bouwjaar,...
Desondanks daar vlak onder staat :

Huidige gemiddelde vraagprijzen op Zimmo in Sint-Lambrechts-Herk voor:
Huis, 2 slpk 151 - 225 m² w.o., 301 - 600 m² grond
€ 481.333 (3)

Historiek
Huis, 2 slpk 151 - 225 m² w.o.
€ 481.333 (3)

Historiek
Huis, 2 slpk 301 - 600 m² grond
€ 481.333 (3)

Historiek

Dus veel zegt die vermelde schatting niet.

Desondanks daar vlak onder staat :

Huidige gemiddelde vraagprijzen op Zimmo in Sint-Lambrechts-Herk voor:
Huis, 2 slpk 151 - 225 m² w.o., 301 - 600 m² grond
€ 481.333 (3)

Historiek
Huis, 2 slpk 151 - 225 m² w.o.
€ 481.333 (3)

Historiek
Huis, 2 slpk 301 - 600 m² grond
€ 481.333 (3)

Historiek

Dus veel zegt die vermelde schatting niet.

Dat is omdat ze op de advertentie niet alles vermelden. Als je dezelfde gegevens ingeeft op https://www.zimmo.be/nl/prijswijzer, kom je tot hetzelfde schattingsbedrag. Daaronder zal je ook zien op basis van welke panden in de buurt hij die schatting gemaakt.

Dat is omdat ze op de advertentie niet alles vermelden. Als je dezelfde gegevens ingeeft op https://www.zimmo.be/nl/prijswijzer, kom je tot hetzelfde schattingsbedrag. Daaronder zal je ook zien op basis van welke panden in de buurt hij die schatting gemaakt.

En dan blijft het een schatting. 300k voor die woning is idioot. 550k is ook idioot. Maar 350-370k zou je daar wel moeten kunnen uithalen.

Terug
Bovenaan