Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
En al die landbouwgrond opgeven terwijl men er al te kort heeft in België?

Ja, trouwens meeste in die streek is veeteelt. Poldergrond is zwaar om te bewerken.
We moeten toch minder vlees eten. :p

Politiek niet gevolgd laatste 30 jaar? Beslissingen voor grote projecten(pensioen, energie,...) worden altijd uitgesteld totdat het water aan de lippen staat. (Pun intended :p)

Ik zie harde keuzes gemaakt worden over 30 jaar. Heel de wereld gaat moeten baggeren en dijken bouwen op hetzelfde moment (dus hogere kost) en ik zie men nu geen geld aan de kant houden daarvoor.

Laat dan staan dat men gaat investeren in plekken waar een koe en twee schapen zitten.

Ze hebben al in 2018 zitten te baggeren. Het heeft niet veel geholpen.

Ben ik de enige die dat een rare volgorde vindt?
Heb je verkocht met een latere verhuisdatum of wat ga je in de tussentijd doen?
Heb je nu geen zotte tijdsdruk om een nieuwe woning te vinden?

Een voorwaarde van verkoop was de optie tot pandwissel, waarbij er in het compromis een extra periode gezet werd waarin we een huis gingen zoeken. We hebben die periode op zes maanden laten zetten (buiten het standaard verloop van de akte). Op die manier levert ons dat quasi 60.000€ op doordat we en een PAK minder notariskosten betalen aangezien we basically de oude lening overnemen en gewoon bijlenen en de woonbonus houden (en dat kan optellen over 25 jaar).

Verbazend genoeg had niemand hier een probleem mee. De uiteindelijke kopers wonen hier een paar straten vanaf en wonen in bij de ouders van een van de twee. Ze hebben dus tijd en we hebben hen bovendien beloofd dat ze al wat dingen mogen doen in en rond het huis. Het gaat dan ook over een tweewoonst waarbij ze eigenlijk het ander deel al gewoon volledig mogen strippen bvb. Onze garages, de grote tuin, dak, ... Ze kiezen maar. We zijn flexibel gezien wat we verwachtten.

Ben ik de enige die dat een rare volgorde vindt?
Heb je verkocht met een latere verhuisdatum of wat ga je in de tussentijd doen?
Heb je nu geen zotte tijdsdruk om een nieuwe woning te vinden?
Ik heb dat ook zo moeten doen (alleenstaande en kon geen lening extra meer bijkrijgen, zelfs geen overbruggingskrediet) en ik was er op voorzien dat ik tijdelijk ging moeten huren. De koper bleek het als opbrengsteigendom te kopen, tegen dat de akte werd gerekend had ik een compromis voor dit huis dus met haar akkoord gesloten en in de akte opgenomen dat ik nog 6 maand als huurder (helaas wel aan marktconforme prijs, maar geen verhuiskosten dus) in mijn huis kon blijven.

Random bedenking op tweede kerstdag, ik was eens aan het kijken naar een groter huis.
Stel dat je €2000 per maand wil/kan afbetalen (een hoog bedrag), leent aan 0% (onrealistisch) op 20 jaar, dan is je leenbudget nog altijd maar €480000. Héél ver spring je daar ook niet mee.
Gevoelsmatig dacht ik dat je met €2000 per maand af te betalen echt al iets nice zou hebben.

Laatst bewerkt:
Random bedenking op tweede kerstdag, ik was eens aan het kijken naar een groter huis.
Stel dat je €2000 per maand wil/kan afbetalen (een hoog bedrag), leent aan 0% (onrealistisch) op 20 jaar, dan is je leenbudget nog altijd maar €480000. Héél ver spring je daar ook niet mee.
+ je eigen inbreng kom je al wat verder.
Of €2250 op 25 jaar dan heb je al 675000.

Ons huis is verkocht en dat is een pak beter gegaan dan verwacht :clap::clap: Nu zelf op zoek!
Oude schoenen - nieuwe schoenen?
Gevoelsmatig dacht ik dat je met €2000 per maand af te betalen echt al iets nice zou hebben.
Wel ik realiseerde dat onlangs ik kocht voor 215K een OB in 2015. Loon is niet hoger nu dan toen. Diezelfde woning zou nu 350-400 kosten in dezelfde staat. Dus mocht ik nu pas de markt betreden zou dit al niet meer gaan om alleen een OB af te betalen...

We evolueren naar een markt waar je reeds geld moet hebben voor je een woning kan kopen. Toen ik net begon te werken en mijn eerste appartementje kocht dan was het nog normaal om de volle 100% of zelfs meer (de kosten erbij) te lenen. 480.000 is tegenwoordig geen ruim budget meer op de woningmarkt dus stel dat je de echte grote huizen wilt verkennen dat zal je heel wat meer nodig hebben. In mijn regio (rond Brussel) flirt je tussen de 750 en een miljoen voor een echt grote en piekfijn afgewerkte woning.

Ik heb 's bekeken op immoweb voor de Brusselse rand (alle gemeenten rond Brussel) en kom onder de 500.000 een 112 vrijstaande woningen tegen. Dat vind ik nog meevallen, al gaat het doorgaans wel om kleinere vrijstaande woningen (onder de 200 vtm) op kleinere percelen en zijn de meesten op z'n minst 'op te frissen' te noemen.

Tussen de 500.000 en 750.000 staan er in dezelfde regio 102 vrijstaande woningen te koop. Doorgaans, op eerste zicht, hetzelfde type woning als in de -500 klasse maar dan beter in orde (lees: reeds opgefrist). Voor de rest vind je in de klasse ook nog - aan de onderkant - ruimere villa's (genre 300+ vkm) met werk aan of, zeldzamer maar toch, aan de bovenkant van die klasse ruime villa's die er ok uitzien.

Boven de 750.000 staan er 164 huizen te koop en daar is precies geen lijn in te trekken...

Zo vragen ze net geen miljoen voor een gerenoveerde villa van 250 vkm in de wijk Bouchout in Wemmel voor hetzelfde geld staat er ook een villa met nood aan degelijke update te koop in Beigem. Nu dat kot in Beigem komt met een mega lap grond erbij (in een dorpscentrum) dus kan mogelijk nog gesplitst worden in een verkavelingske waardoor het misschien die prijs waard is. Al staat er ook bij dat die grond het restant van een park zou zijn... mogelijk dus geen bouwvergunning. Enfin, het staat ook al even te koop dus mogelijk een adder onder het gras. Anders had diene CEO van ZEB die daar ook woont het mogelijk al gekocht.

Aan de onderkant van die klasse (dus vanaf 750) staan er wel een aantal in de listing waarvan de huidige eigenaars teveel eurotekens in de ogen zien.

Dit in Gooik bvb. https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/landhuis/te-koop/gooik/1755/9663613?searchId=61c9954c46e99

Of iemand een 'landhuis' in Groot-Bijgaarden voor een goede 800K? https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/landhuis/te-koop/groot-bijgaarden/1702/9478102?searchId=61c9954c46e99

Ok, locatie is alles in vastgoed maar toch. Die ligging in Gooik is ronduit geweldig maar dat huis zelf blijft benepen en aangezien het in landelijk gebied ligt zullen uitbreidingsmogelijkheden mogelijk eerder beperkt zijn.

Dit is wel een leuke: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje...nt-genese/1640/9653953?searchId=61c9954c46e99... Die laatste lijkt me zowat een huis dat je 10 à 15 jaar geleden voor rond de 500K kon scoren.

Dus voor een groot kot kan je bij die 480000 maar beter nog 's 2 tot 400.000 euro bijtellen.

Met 2 is dat al een ander verhaal. Wij betalen nu met twee 1700 af. Dat is 850 de man. 450k geleend.

Ik heb bijna 10y geleden als alleenstaande een app gekocht waarvoor ik 830 per maand betaalde. Toen was dat ongeveer een 3e van mijn loon. Bank deed niet echt moeilijk.

Nu 10y later 850 de man per maand valt wel mee. Zeker als je al 10y iets afbetaald hebt, verkoopt, in het huis steekt.

Een kot van een half miljoen moet je ook niet op je 20 willen kopen als je kinderen hebt. Staat toch 10y leeg.

Eens je 35-40 bent, 100k hebt afbetaald aan je vorige kleinere huis, en met 2 doorsnee middenklasse verdient, is dat goed te doen....

Met 2 is dat al een ander verhaal. Wij betalen nu met twee 1700 af. Dat is 850 de man. 450k geleend.

Ik heb bijna 10y geleden als alleenstaande een app gekocht waarvoor ik 830 per maand betaalde. Toen was dat ongeveer een 3e van mijn loon. Bank deed niet echt moeilijk.

Nu 10y later 850 de man per maand valt wel mee. Zeker als je al 10y iets afbetaald hebt, verkoopt, in het huis steekt.

Een kot van een half miljoen moet je ook niet op je 20 willen kopen als je kinderen hebt. Staat toch 10y leeg.

Eens je 35-40 bent, 100k hebt afbetaald aan je vorige kleinere huis, en met 2 doorsnee middenklasse verdient, is dat goed te doen....
Moet wel opletten met de schuldsaldo op latere leeftijd bij grotere bedragen. Wij hebben nu 470k geleend op 20 jaar. Rentevoet onder de 1% omdat vrijwel alle variabelen voor de bank goed zitten. Echter moest het geleend bedrag niet veel hoger te gaan voor de schuldsaldo. Wij hebben 100% dekking genomen, dat is voor de bank best wat risico. Wij hebben een medische screening daarvoor moeten doorstaan.

Crepi wordt snel vuil, zeker wit. Hier beetje verder staat een wit huis in crepi, het is amper 5 jaar oud en de gevel slaagt al groen uit :/.
Eens gekeken naar spuitkurk?? https://www.renovatie-gids.be/gevelwerken/spuitkurk-vs-crepi/

Aan een gevel van spuitkurk heb je in principe weinig werk. Je kunt je gevel met een klassieke tuinslang afspuiten, aangezien spuitkurk waterafstotend werkt. Crepi, daarentegen, kan je zelf niet reinigen. Daarom ziet witte crepi er na enkele jaren vaak grauw uit. Reinigen door een professionele firma is dan de boodschap!

Crepi wordt snel vuil, zeker wit. Hier beetje verder staat een wit huis in crepi, het is amper 5 jaar oud en de gevel slaagt al groen uit :/.
Da's als ge daar niks aan doet idd. Hier gewoon een hydrofuge iedere 5j en da's hier spierwit.

Mensen die crepi pakken en dan verwachten daar niks aan te moeten doen.. dan krijg je idd die toestanden.

Da's als ge daar niks aan doet idd. Hier gewoon een hydrofuge iedere 5j en da's hier spierwit.

Mensen die crepi pakken en dan verwachten daar niks aan te moeten doen.. dan krijg je idd die toestanden.
Doe je die hydrofuge zelf? Welk product gebruik je hier voor en welk materiaal? Een gewone sproeier?

Doe je die hydrofuge zelf? Welk product gebruik je hier voor en welk materiaal? Een gewone sproeier?
Heb dat de laatste keer laten doen omdat ik ze professioneel heb laten reinigen. (minerale crepi, vorige eigenaars hadden het wat verwaarloosd)

Is eenvoudig zelf aan te brengen met een drukspuit in 2 lagen. Er zijn daar tal van gelijkaardige producten voor op de markt. huchem heeft er, Tec7 ook, ...

Belangrijk is een waterafstotende laag die tegelijkertijd damp-open blijft.

Terug
Bovenaan