Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Asking for a friend 😉

Een niet-actieve lurker is naar dit huis gaan kijken, er is momenteel een bod van 255k.
De persoon kent de buurt goed en vindt deze absoluut goed!
Maar vraagt zich af waar er instinkers verborgen kunnen zitten...
Probleem is dat hij eigenlijk vandaag nog moet reageren als hij ook een bod wil doen. (@Renegadexxripxx 😇)

zonder dat ik er veel van ken:
- die laatste foto, daar lijkt de ruit nogal amateuristisch geplaatst, toch zeker hoe er met het metselwerk is omgegaan.
- geen gordijnen aan een oude ruit op eerste verdiep (achterkant woning). Waren het gewoon zo lelijke dat ze niet op de foto mochten of is er een probleem met condens en hebben ze daarom geen ruiten meer gehangen?
- net onder de muurplank van de zolderslaapkamer lijkt me er wat donkere plekken. Vocht?
- radiator in de slaapkamer is anders dan die van de rest van de woning (en lijkt oud). Te vervangen?
- de foto met de deur van de badkamer toont een stuk hergeplamuurd muur in de gang ongeveer ter hoogte van de douche. Watskebeurt (nieuwe leiding op moment van de herinrichting van badkamer kan, maar waarom dan aan de andere kant van de muur ook herplamuren?)

Asking for a friend 😉

Een niet-actieve lurker is naar dit huis gaan kijken, er is momenteel een bod van 255k.
Probleem is dat hij eigenlijk vandaag nog moet reageren als hij ook een bod wil doen. (@Renegadexxripxx 😇)

Overpiced! Bric a brac gerenoveerd. Oude ramen zitten er nog in en kijk naar die aansluiting van de radiatoren. Dat is door een prutser gedaan...

Achtergevel hebben ze een ander raam gestoken, maar duidelijk door bricoleur, kijk naar die stenen...

Afwerking tegels douche zeer slecht gedaan...

Asking for a friend 😉

Ik kan er eigenlijk niet zo zeer veel over zeggen om eerlijk te zijn.

1) op de 2de foto, die donkere waas aan de onderzijde ter hoogte van de deuropening. Vocht, of gewoon schaduwinval
2) Op gelijkvloers valt er niet veel over te zeggen, dat ziet er op de foto wel ok uit. Klein koertje, maar je moet voor dat geld zo te zien niet meer verwachten.
3) De trap op het eerste naar het tweede (denk ik) is in principe een klote trap, maar het is wat het is. Daar ga je niet veel gemakkelijk naar boven krijgen. Aan de achterzijde van de douche, lijkt er iets gebeurd geweest te zijn, ofwel is dat ook weer tgv de lichtinval. Maar zou mij verwonderen.
4) Het badkamertje hebben ze een nieuwe vloer voorzien, daarvoor hebben ze de oude vloer niet uitgebroken of dergelijke meer, ze hebben het lijkt mij gewoon de vloer omhoog gebracht nadat ze er een afvoerbak voor de douch hebben gelegd, in plaats van de vloer op te breken, wat dieper uit te graven en te isoleren. En er dan een accordeonduur ingestoken.
5) Ramen op het eerste aan de voorzijde (denk ik, die met die grotere slaapkamer) en die op het gelijkvloers aan de voorzijde lijkt mij geen nieuw raam te zijn. Ik zie een aluminiumprofiel. En op het eerste zicht is dat nog het oude profiel. Eventjes nakijken in het EPC document wat ze daarover zeggen.
6) De radiator op dezelfde locatie is oude type. Is allemaal niet problematisch
7) ik heb geen foto gezien van de cv ketel, en de boiler. Kijk daar eens naar en zie waar die ongeveer staat en of die nog in goede staat lijkt te zijn.
8) in de badkamer zie je het gekende elektrisch vuurtje staan. als je passeert eens kijken of die verwarming openstaat. Draai dat dan eens open als die dichtstaat en passeer dat na een 15tje eens opnieuw en voel eens aan die radiator of die warm wordt. Normaal gezien zou die warm moeten worden, indien niet dan scheelt daar iets mee... Maar ik gok dat daar niets mis mee is. Is gewoon prakticaliteit en besparingsprincipe.
9) De tegels van het koertje zijn relatief oud, kijk daar eens goed naar. Maar is niet problematisch. Het koertje zelf is wel klein, wees daarvan op de hoogte... dat is eigenlijk niet veel groter dan het balkon van appartementen.
10) slaapkamer op verdiep, waarom trekken ze maar 1 kant ?
11) het dak zelf lijkt mij wel iets dat je op termijn gaat moeten herdoen, dat ziet er niet gerenoveerd uit, maar dat is afgewerkt aan de binnenzijde dus je gaat daar niet echt veel van kunnen zien of dat nog goed is of niet.

Nu, in tegenstelling tot wat anderen zeggen heb ik niet echt een zware blijf daar met uw pollen af vibe. Het is een woning die men op bepaalde plaatsen heeft vernieuwd. Het is niet noodzakelijk allemaal door een top aannemer gedaan. Maar bon, dat reflecteert zich ook in de prijs. Die sowieso niet echt te hoog staat als je vergelijkt met de andere prijzen in de buurt.

Het enigste probleem waar ik niet 100% aan uit kan is dat het een vanafprijs is, waar je tegen 18 december een prijs moest indienen. En nu zou het hoogste bod daaruit 255k zijn. Waarom zou jij ineens daarover mogen bieden, het is 24 december...

Nu bon, hetgeen er staat is bruikbaar, het gaat niet overal het beste van het beste materiaal zijn.
Maar aan de andere kant, je gaat in competitie met die prijs met het volgende :

Als je dan kijkt wat de stap hoger is, dan valt, zoals gezegd die prijszetting nog altijd goed mee :
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/wondelgem/9032/9670803?searchId=61c59f0e00d27 (dit lijkt op een woning van 240k die ze hebben gestript en vernieuwd, diepgaand moet ik dieper gaan nakijken)

Gaan we dan nog een paar stapjes hoger, dan zit je bij het volgende :
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/wondelgem/9032/9610744?searchId=61c59fcfba9bc (opgelet dit is 470k€...)
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/wondelgem/9032/9628589?searchId=61c59fcfba9bc (dit is een esthetische renovatie : EPC C)
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/gent/9032/9617078?searchId=61c59fcfba9bc (persoonlijk liever iets anders)

Kortom als ik zo een beetje heb rondgekeken. Dan lijkt mij die woning die jij in gedachten hebt zo tussen de 250 - 280k waard te zijn. En lijkt die woning op bepaalde punten een betere keuze dan de andere woningen die ik hier heb vermeld. Zeker als uw budget beperkter is.
Ik heb express enkel vergeleken met de zone van wondelgem. Maar ik kan echt niet zeggen dat die woning te duur staat. Het is te duur voor wat er tegenover staat. Maar in de huidige markt, valt dit qua prijs nog mee, en kun je er toch wel aangenaam in leven. Het enige spijtige is dat het maar 2 slaapkamers heeft en het tuintje aan de kleine kant is. Je moet dan ook deftig nakijken hoe je er met corona en dergelijke in het achterhoofd dit wenst te organiseren.
Thuiswerk, geraak je daar eventueel een bureautje ergens kwijt, ga je u niet opgesloten voelen in dat koertje,... en je hebt geen echt eigen oprit waar je uw wagen kunt zetten. Dus echt ideaal is het allemaal niet. Maar zoals al gezegd, voor de prijs zelf valt het mee.
Je moet er dan ook enkel in die richting vanuit gaan, ik woon daarin, en ik heb niet de intentie om het binnen 10 - 20 jaar er iets aan te veranderen. En met het EPC van 150ish zit het nog in de ok categorie.

Ik hoop dat dit helpt.

Kan dat kwaad als de vorige bewoners hun domicilie nog laten staan tot maart/april volgend jaar?
Zij wonen momenteel 3 maanden in Knokke ter afwachting van de oplevering van hun nieuw appartement, maar in Knokke mogen ze zich niet domiciliëren blijkbaar. Online vind ik niet direct iets terug dat in mijn nadeel zou kunnen spelen?

Kan dat kwaad als de vorige bewoners hun domicilie nog laten staan tot maart/april volgend jaar?
Zij wonen momenteel 3 maanden in Knokke ter afwachting van de oplevering van hun nieuw appartement, maar in Knokke mogen ze zich niet domiciliëren blijkbaar. Online vind ik niet direct iets terug dat in mijn nadeel zou kunnen spelen?
Lijkt me in theorie wel domiciliefraude.
Beetje gek dat Knokke daar moeilijk over doet, als het effectief hun (enige) hoofdverblijfplaats is. Zal door hun gunstig regime van gemeentebelasting zijn.

Stelt dat probleem zich niet wanneer jullie je domiciliëring daar willen plaatsen en de wijkagent kan zien dat die andere personen daar nog gedomicilieerd staan?

Kan volgens mij hier en daar wel een (klein) financieel gevolg hebben, bv. waterfactuur zal potentieel goedkoper zijn in het geval van stadswater, door een hoger aandeel normaal gebruik. Bij putwater zou je dan net meer moeten betalen doordat men het lozen aanrekent per persoon.

Lijkt me vooral ook lastig dat hun officiële post daar dan nog een tijdje zal toekomen.

Ik gok dat dit niet aan de orde is, maar kan dat ook geen gevolgen hebben ivm schuldbemiddeling en deurwaarder enz.?

Wij hebben dit ook voorgehad toen we dit huis kochten.
Bewoners moesten er nog officieel wonen tot januari 201* ivm btw ofzoiets. Wij hebben dan onze domicilie even terug bij de ouders gezet en in ruil hebben ze ons gas, elektriciteit, water en diftar betaald van die 2 a 3 maand. Nadien nog een bon voor restaurant gekregen.

Notaris zelf zag hier niet mis in, maar veronderstel dat die wel meer de kantjes ervan aflopen.

Ik lees overal berichten over de doomsday gletsjer die mogelijk al vroeger zou afbreken dan eerder gedacht, waardoor de zee tot Brugge zou komen. Ik probeer dit soms aan te kaarten bij mijn vrouw om de kust te verlaten, maar dit pakt nog niet echt. Voor mij zou het geen probleem zijn om meer landinwaarts te gaan wonen, maar zij wilt hier blijven.

Zij gaat er van uit dat de zee niet over de dijk/duinen kan stromen. Ik ben daar nog niet zo zeker van dat dit niet kan. Uiteindelijk is het hier quasi 1 vlakte van Oostende tot Veurne tot een heel stuk voorbij de E40, dus kan dat volgens mij wel makkelijk onderlopen.

Mocht men hier natuurlijk nog wat meer over gaan berichten dan zou dit een spectaculaire daling van de vastgoedprijzen aan de kust kunnen veroorzaken, wat natuurlijk nadelig is om mijn woning nog verkocht te krijgen.

Wat denken jullie?
Het heeft daar in de Vlaanders al eens onderwater gestaan.
dus ja dat kan zeker.

Heel de kustlijn is een danger zone, een hellhole, een plek waar je beter enkel maar komt om eens te wandelen of een crème glace te eten. Voor de rest wegblijven.

Het heeft daar in de Vlaanders al eens onderwater gestaan.
dus ja dat kan zeker.

Heel de kustlijn is een danger zone, een hellhole, een plek waar je beter enkel maar komt om eens te wandelen of een crème glace te eten. Voor de rest wegblijven.

Ik vrees dat het ijzervallei gebied meer en meer overstromingen gaat hebben en dat niemand daar veel geld gaat insteken wegens dunbevolkt. Niet veel gaan echt zin hebben voor een dijk te leggen voor die kleine dorpjes.

Dat zijn de plekken die het eerst gaan lijden.

Ik vrees dat het ijzervallei gebied meer en meer overstromingen gaat hebben en dat niemand daar veel geld gaat insteken wegens dunbevolkt. Niet veel gaan echt zin hebben voor een dijk te leggen voor die kleine dorpjes.

Dat zijn de plekken die het eerst gaan lijden.

Ik woon eerder straal 900meter van het strand, maar maar het klopt inderdaad dat de ijzervallei soms onderloopt. Mijn zorg was eerder de noordzee. De ijzer kunnen ze afsluiten of laten overlopen als het hier hoog tij is en ze zetten dan de sluizen open...

Ik woon eerder straal 900meter van het strand, maar maar het klopt inderdaad dat de ijzervallei soms onderloopt. Mijn zorg was eerder de noordzee. De ijzer kunnen ze afsluiten of laten overlopen als het hier hoog tij is en ze zetten dan de sluizen open...

Ik ben vrij overtuigd dat men wel geld wil steken in het vrijwaren van de kust. De kust is vrij dichtbevolkt gebied. Maar in ruil gaat men de ijzervallei gaat opofferen (en de broeken als natuurgebied uitbreiden. :p).

Ik zie de overheid geen tientallen miljoenen steken om Roesbrugge of Stavele te redden. :p. Wel voor De Panne en Koksijde.

Terug
Bovenaan