Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Dak met mogelijkheid tot aanleggen terras met adembenemend zicht:

hmm...

54ec847d-45a9-4e4d-a298-be21e1f46b39
Wauw superleuk. Op een zatte avond zal het zicht beneden of eerder in de ziekenwagen fenomenaal zijn. Backflip op de stoel.

Is goed te doen hoor, online vindt ge alles, zeker ook met uwe notaris spreken. Naast wat je zegt moet je ook stedenbouwkundige info, watertoets, en nog wat attesten aanvragen.

Als uw EPC <2019 is, moet ge sowieso een nieuw aanvragen als ge uw akte verlijdt in 2022 (wat wel zo zal zijn). Belachelijke regel, ma bon.

Sowieso opnieuw aanvragen denk ik.
Ugh, waar staat dat ergens officieel van die EPC? Lijkt me een nutteloze kost voor een attest van een paar jaar oud...

Ugh, waar staat dat ergens officieel van die EPC? Lijkt me een nutteloze kost voor een attest van een paar jaar oud...
Van mijn notaris:
“”In bericht 15759 van 28 oktober 2020, meldden wij dat vanaf 1 januari 2022 oude EPC’s residentiële gebouwen, die dateren van vóór 1 januari 2019, niet meer gebruikt mogen worden bij de verkoop, ook al is de tienjarige geldigheidstermijn nog niet afgelopen.

Ondertussen liet het VEKA ons ook weten dat er geen overgangsperiode is voorzien.

Concreet betekent dit dat voor elke akte die verleden wordt vanaf 1 januari 2022 er dus een EPC aanwezig moet zijn dat opgemaakt werd vanaf 1 januari 2019 ook al werd het compromis reeds ondertekend.

Het kan belangrijk zijn om hier rekening mee te houden bij de inplanning van komende dossiers.

Deze regel heeft enkel betrekking op de EPC’s residentiële gebouwen. Indien bij de verkoop een EPC bouw voorhanden is, dat dateert van vóór 1 januari 2019, dan stelt er zich geen probleem.””

Ik vind het ook compleet belachelijk hoor:
Ook zoiets onnozel... ons EPC is van 2017, geldig voor 10+ jaar ofzo. Maar er is blijkbaar een nieuwe regel dat elke akte die vanaf 2022 verleden wordt, een EPC van na 2019 moet hebben.
Dat vind ik sowieso al belachelijk, maar bon, er zullen wel nieuwe factoren en parameters enzo denkt ge dan... right?... RIGHT?...

De echte klucht is dees:
1. EPC madam komt en zegt "oh maar ik mag al die parameters van uw "oud" EPC overnemen omdat dat zo recent is
=> uh, euhm, jeej?

2. Uiteindelijk komen we uit... 1 punt lager (beter dus)

WAT IS HET FUCKING NUT DAN BUITEN DAT ZE NOG ES 250€ KUNNEN AANREKENEN?

:laugh:

hmm...

Zicht op een mooie buurvrouw? 🤣

Van mijn notaris:

Ik vind het ook compleet belachelijk hoor:
Het enige verschil is dat het wel zou moeten zakken wegens die muur die nu extra geisoleerd werd, maar dat konden we er ook gewoon bij vermelden... En nu nog rush op epc herkeuringen ook zeker gezien het voor 1/1/2022 moet gedaan zijn -_-

Ik vind hier niet meteen iets terug, maar wil er ook geen apart topic van maken.

Iemand ervaring met zelf je huis verkopen, zonder Immo dus. Wat hebben we allemaal nodig? Ik denk aan:
  • Keuringsattest van de elektriciteit hebben we nog en is nog geldig
  • EPC attest hebben we ook, die nog geldig is. Echter zal het nu een nog lagere score zijn gezien we een stuk van de gevel geisoleerd hebben en zonnepanelen. Op het attest staat 183, gezien het (kleine) stukje gevel denk ik dat we misschien gaan zakken naar 170/160 dus ik weet niet of het de moeite is om een nieuw attest aan te vragen. We kunnen ook vermelden dat dit attest van voor deze werken is.
  • Bodemattest hebben we, geen idee hoelang dit geldig is
  • Postinterventie dossier van onze verbouwingen
  • fotos, facturen, ... van alle gedane werken sinds de verbouwingen hebben we ook. Niet officieel nodig maar wel handig extra voor de kopers denk ik (bv fotos van hoe de rioleringsbuizen en dergelijke liggen)
Wij juist verkoop gedaan. Bodemattest doet de notaris. Enkel epc, keuring en PID nodig. Maar die PID is ook enkel een mapje met foto's, facturen en wat schemas van de verbouwing. Daar zaten ook fotos van leidingen in.

Dat hebben we samengesteld op een avondje en alle bezoekers vonden het een zeer deftig dossiertje, dus vermoedelijk is dat bij veel verbouwingen 2x niks. Dus geen stress.

Wij hadden ook nog facturen van elektriciteit en gas per maand.

EPC is 200 of 300 euro om op te stellen, dus geen kost eigenlijk.

Attest verwijderen stookolietank ook handig als je zelf gas hebt binnengetrokken... Dat moeten we nu nog fixen tegen akte...

net een immo uit de streek over de vloer gehad die hier alles aan sneltempo verkopen.
Veel hogere richtprijs dan we in gedachten hadden, en eigenlijk maar een zeer lage commissie dus wie weet doen we het toch wel zo.

ze hebben kennelijk investeerders in de rij staan die nu nog verhuurpanden willen kopen

De doelgroep voor dat soort luxe appartementen is doorgaans gepensioneerde middenklasse waarvan de kinderen het huis uit zijn en die geen tuin meer willen (laten) onderhouden.

Soit, in ieder geval goedkoper dan dat van 550k. 😬

Voor de verkoop van mijn duplex appartement ben ik op zoek naar die doelgroep. Dus de "gepensioneerde middenklasse die geen tuin meer wilt laten onderhouden". Hebben die geen forum of zo waar ik ze makkelijk kan bereiken? :D

Voor de verkoop van mijn duplex appartement ben ik op zoek naar die doelgroep. Dus de "gepensioneerde middenklasse die geen tuin meer wilt laten onderhouden". Hebben die geen forum of zo waar ik ze makkelijk kan bereiken? :D
Wacht nog 10 jaar en ge kunt het hier posten.

hmm...

Ik vraag me af hoe ze op dat dak geraakt zijn met die stoelen. Dat is gewoon een huis met een plat dak.

Facebook

Zoeken die niet eerder naar iets zonder trappen is omdat ze deze willen vermijden op hun oude dag?

Uit huurhuis gezet, overal botgevangen voor nieuwe woonst en nu ook verplicht camping verlaten: “Ondanks inkomen van 3.200 euro, vinden we niets om te huren”

Door huurachterstand werden ze gerechtelijk uit hun huis gezet. Mario vond echter ander werk, maar omdat hun loon te hoog is, maken ze géén kans op een sociale woning. Door de onstabiele situatie vinden ze op de gewone huurmarkt ook geen woning
Kijken ze voor sociale woning naar het huidige loon ? Ik dacht dat ze naar voorgaande jaren keken.
Toch vreemd dat ze totaal niets kunnen vinden op de gewone markt. Kan een verhuurder nakijken of iemand huurachterstand had ?

Ik kan het hele artikel niet lezen https://www.hln.be/brecht/uit-huurh...00-euro-vinden-we-niets-om-te-huren~a27770e4/

I know. Daarom dat ik ook vroeg of iemand het hele artikel kon lezen 🙂

@Green Mamba is dat een dure regio?
Kort gezegd: sinds 2016 in een huurhuis van 1.450 €/maand op inkomen van 4.500€.
Man is kraanman in haven, verliest zijn werk waardoor ze plots heel wat minder inkomen hebben.

Er staat niet in wat de job/inkomen van de vrouw is of op welk inkomen ze terugvielen.
Zij verloor vervolgens ook haar job wegens ziekte en zo begon de miserie, ze spreken ook niet over de tijdsperiode waarin dit allemaal gebeurde, hoelang de man werkloos was,…

Hun volgende stap na de werkloosheid van de man was bij het OCMW horen of ze konden helpen met een goedkoper huurhuis, spaargeld ofzo komt niet in het verhaal voor.
Iets zegt me dat we niet alles weten, zeker omdat ze direct over OCMW beginnen spreken :unsure:

Terug
Bovenaan