Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Hier daar nog maximaal gebruik van kunnen maken. Lening met woonbonus pre 2014 (dus eerste 10j elk 3040 euro in te brengen, daarna 2280 elk) - dan in 2019 terug herzien en verlengd naar 25j en dus de woonbonus wél nog mee kunnen verlengen.

Dat in combinatie met de belachelijke rentevoeten maakt dat onze lening (232k) ons op het einde van de rit 215k gaat gekost hebben. Compleet absurd 😂
Nou, mag nog wel een beetje genuanceerd worden (tijdswaarde geld aan inflatie van bvb. 2% zal die belastingaftrek de laatste jaren peanuts worden), but fair enough dat je er nog altijd een mooi voordeel mee doet.

Nou, mag nog wel een beetje genuanceerd worden (tijdswaarde geld aan inflatie van bvb. 2% zal die belastingaftrek de laatste jaren peanuts worden), but fair enough dat je er nog altijd een mooi voordeel mee doet.
Maar de aflossing wordt toch ook niet geïndexeerd tegenover de inflatie?

Ah ok, maar het inkomen wel natuurlijk. Maar de absolute cijfers blijven wat ze zijn :)

Hier vroeger ook gebruik gemaakt van een verlening.

klopt, maar de COVID-verlengingen hebben niet voor dezelfde verlenging gezorgd.
Ik denk het wel, zie ook hier: https://www.practicali.be/blog/toch...ooptijdtermijn-lening-ingevolge-betalingsuits

Wij hebben effectief in 2018 een lening van 50k bijgenomen die ons geen euro zal kosten (behalve natuurlijk terugbetaling van kapitaal), ondanks dossierkosten, een relatief duren SSV en dergelijke. Ik denk dat we netto zo'n 1000 euro voordeel deden door die op 20 jaar te laten schrijven. (voordeel is laag doordat we nog een fiscaal voordeel lopen hebben tot en met 2030).
Is dat dan gerekend toen jullie nog eigenaar waren van 1 woning? Een lening van 2018 valt bij een extra woning terug tot 1.520€ ipv 2.280€.
Bij ons is het voordeel van woonbonus ook iets geminderd omdat de toeslag van 760€ een jaar vroeger wegviel.

Wij betalen nu op een openstaande schuld van +-75.000€ een 660€ rente. Naar 0,88% bij de laatste herziening.
'Winst' van de woonbonus is jaarlijks voor ons 2.280€ x 2 (mijn vrouw en ik) x .45% (marginale aanslagvoet) x 1,08% (gemeentebelasting) = 2.216,16€

Spijtig genoeg loopt onze lening nog maar 13 jaar. :tongue:

Laatst bewerkt:
Hier vroeger ook gebruik gemaakt van een verlening.

Ik denk het wel, zie ook hier: https://www.practicali.be/blog/toch...ooptijdtermijn-lening-ingevolge-betalingsuits

Is dat dan gerekend toen jullie nog eigenaar waren van 1 woning? Een lening van 2018 valt bij een extra woning terug tot 1.520€ ipv 2.280€.
Bij ons is het voordeel van woonbonus ook iets geminderd omdat de toeslag van 760€ een jaar vroeger wegviel.

Wij betalen nu op een openstaande schuld van +-75.000€ een 660€ rente. Naar 0,88% bij de laatste herziening.
'Winst' van de woonbonus is jaarlijks voor ons 2.280€ x 2 (mijn vrouw en ik) x .45% (marginale aanslagvoet) x 1,08% (gemeentebelasting) = 2.216,16€

Spijtig genoeg loopt onze lening nog maar 13 jaar. :tongue:
Dat zal voor mij (en de meesten onder ons) ook zoiets zijn, wat ik gewoon wou meegeven is dat je met die 2.216,16 euro binnen 10j een pak minder zal kunnen doen en dat 1 op 1 terugrekenen naar vandaag niet helemaal correct is :wink:

Waar zijn die luxe nieuwbouw appartementen voor 350k? :eek:
Hier.

Het gaat hier over Sint-Truiden he. Geen appartement in Knokke of Antwerpen met uitzicht op de vaartkom.

Hier.

Het gaat hier over Sint-Truiden he. Geen appartement in Knokke of Antwerpen met uitzicht op de vaartkom.
Het ziet er allemaal wel leuk en gelikt uit in render, maar het blijft toch wel veel geld voor die oppervlakte in Sint-Truiden godbetert.

Ik had vorig jaar 2,3 het gemiddelde noorse loon en ik kan me enkel wat hier op het forum 'pauperwagens' genoemd worden veroorloven als ik mezelf niet echt pijn wil doen voor een wagen :p Nieuwbouw is ook absoluut niet mogelijk. Qua wat mogelijk is om te consumeren heeft men het in België heel goed imo. Ook heel veel bescherming van de staat, goedkope leningen met echte vaste rentevoeten, goedkope verzekeringen, etc

Soit, om maar te zeggen dat wat de gemiddelde en daar boven mens zich kan veroorloven in België echt wel niet slecht is. ( ditto in vergelijking met denemarken, zweden en finland voor zover ik daar een zicht op heb)
Yep, heb het hier ergens eens gepost, juist een appartement gekocht 25 min van Stockholm. 270.000 euro voor 59m2. Gebouw van 1951. 300 euro gemeenschappelijke kosten. En ik heb een goede koop gedaan :). Exact dezelfde appartementen naast ons gaan voor 280-290 en die zijn slechter afgewerkt. Goodluck om een lening met vaste rentevoet te vinden op meer dan 5 jaar. Heb juist eens gekeken, vast op 10 jaar is 2.89%. Ik hou mijn hart vast wat er gaat gebeuren als de rentevoeten gaan stijgen (aangezien bijna iedereen hier leent op minstens 50 jaar).

ivm aankoop van een nieuwbouw (sod), de firma beschikt over een eigen notaris, zodat de dingen sneller kunnen geregeld worden.

is het nog interessant om zelf een notaris te nemen (die controleert?) of niet?

ben geen kenner in deze materie..

Ligt het aan mij, of is er al heel wat druk van de huizenmarkt af? Veel panden waarvan de prijzen noodgedwongen zakken. Akkoord, zijn meestal echt wel panden waar ze echt teveel voor vroegen, of die gewoon nog heel wat werk vergen.

Langs den andere kant, ik heb de voorbije maand niet veel zien passeren dat ik het bezoeken waard vond. Misschien weet ik intussen gewoon al beter wat ik zoek.
Situatie blijft aanhouden precies. Weinig nieuwe panden die me interesseren. Wel veel prijsverlagingen. Sommigen denken dat ze slim zijn door het zoekertje te verwijderen en opnieuw te posten.

ivm aankoop van een nieuwbouw (sod), de firma beschikt over een eigen notaris, zodat de dingen sneller kunnen geregeld worden.

Natuurlijk neem je je eigen notaris...

Het kan zeker geen kwaad om een eigen notaris te nemen, kost jou niets extra.

als ze afkomen dat het sneller kan als het met hun eigen notaris gebeurt, is het zeker als het over een SOD-firma gaat niet slecht om net zélf voor een andere notaris te kiezen. Het kost zoals anderen zeggen niks extra en levert je meer zekerheid op.

Zelf 1 keer dezelfde notaris genomen omdat het toch maar over de verkoop van een woning van een "gewoon" jong gezin aan ons ging. Tweede woning is nu met een andere notaris, omdat hun notaris veel te ver lag, de familie al een stuk vermogender is (en dus mss een te goeie band met notaris heeft) én de contactmogelijkheden in corona-tijd niet zo ideaal zijn.

Dak met mogelijkheid tot aanleggen terras met adembenemend zicht:

hmm...

54ec847d-45a9-4e4d-a298-be21e1f46b39

dat lijkt me toch iets dat de makelaar heeft geforceerd?

Dak zelf ga je niet kunnen oplopen als het beetje warm is. Plaats is nihil en zicht is waardeloos.

Ik vind hier niet meteen iets terug, maar wil er ook geen apart topic van maken.

Iemand ervaring met zelf je huis verkopen, zonder Immo dus. Wat hebben we allemaal nodig? Ik denk aan:
  • Keuringsattest van de elektriciteit hebben we nog en is nog geldig
  • EPC attest hebben we ook, die nog geldig is. Echter zal het nu een nog lagere score zijn gezien we een stuk van de gevel geisoleerd hebben en zonnepanelen. Op het attest staat 183, gezien het (kleine) stukje gevel denk ik dat we misschien gaan zakken naar 170/160 dus ik weet niet of het de moeite is om een nieuw attest aan te vragen. We kunnen ook vermelden dat dit attest van voor deze werken is.
  • Bodemattest hebben we, geen idee hoelang dit geldig is
  • Postinterventie dossier van onze verbouwingen
  • fotos, facturen, ... van alle gedane werken sinds de verbouwingen hebben we ook. Niet officieel nodig maar wel handig extra voor de kopers denk ik (bv fotos van hoe de rioleringsbuizen en dergelijke liggen)

Ik vind hier niet meteen iets terug, maar wil er ook geen apart topic van maken.

Iemand ervaring met zelf je huis verkopen, zonder Immo dus. Wat hebben we allemaal nodig?
Is goed te doen hoor, online vindt ge alles, zeker ook met uwe notaris spreken. Naast wat je zegt moet je ook stedenbouwkundige info, watertoets, en nog wat attesten aanvragen.

• EPC attest hebben we ook, die nog geldig is. Echter zal het nu een nog lagere score zijn gezien we een stuk van de gevel geisoleerd hebben en zonnepanelen. Op het attest staat 183, gezien het (kleine) stukje gevel denk ik dat we misschien gaan zakken naar 170/160 dus ik weet niet of het de moeite is om een nieuw attest aan te vragen. We kunnen ook vermelden dat dit attest van voor deze werken is.
Als uw EPC <2019 is, moet ge sowieso een nieuw aanvragen als ge uw akte verlijdt in 2022 (wat wel zo zal zijn). Belachelijke regel, ma bon.

• Bodemattest hebben we, geen idee hoelang dit geldig is
Sowieso opnieuw aanvragen denk ik.

Terug
Bovenaan