Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
2280 euro is het bedrag in de code, het uiteindelijk belastingsvoordeel hierop is 40% (+gemeentebelastingen)
2280,00 * 40% = 912 belastingsvoordeel
Per persoon uiteraard maar dat kan ik niet afleiden uit uw post.

Uw recente 2e woning, appartement, zorgt er niet voor dat uw geintegreede woonbonus zal wegvallen echter het fiscale bedrag zal met 760 verminderd worden omdat je niet langer 1 woning hebt.
2280 - 760 = 1520 * 40% = 608 belastingsvoordeel

Voor uw 2e woning heb je federaal lange termijnsparen en intrestaftrek zijn.
Dit is inderdaad, vandaag nog :) , cumuleerbaar met de geintegreerde woonbonus.

Weet je toevallig hoe het zit als je je bestaande hypothecaire lening verlengt met x-aantal jaar; krijg je dan ook x jaar langer het belastingsvoordeel (woonbonus)?

Weet je toevallig hoe het zit als je je bestaande hypothecaire lening verlengt met x-aantal jaar; krijg je dan ook x jaar langer het belastingsvoordeel (woonbonus)?
Blijkbaar niet (meer), https://www.tijd.be/netto/dossiers/...n-mijn-woonkrediet-te-verlengen/10170427.html.

Wij hebben een herfinanciering laten doen in 2018, we moest toen normaal nog bijna 22 jaar afbetalen en hebben dat terug opgetrokken naar 25 (was initieel 25 in 2014), blijkbaar goeie zet geweest:unsure:.

Blijkbaar niet (meer), https://www.tijd.be/netto/dossiers/...n-mijn-woonkrediet-te-verlengen/10170427.html.

Wij hebben een herfinanciering laten doen in 2018, we moest toen normaal nog bijna 22 jaar afbetalen en hebben dat terug opgetrokken naar 25 (was initieel 25 in 2014), blijkbaar goeie zet geweest:unsure:.
Kijk eens aan. Verboden vanaf 1 januari 2020. Godverdomme, wéér in 't zak gezet.

Ik overweeg om mijn werk volledig stop te zetten, om full-time bezig te kunnen zijn met het uitmelken van allerlei wetgeving en daarvan te leven. In Vlaanderen kun je maar beter zonder werk vallen. Niet alleen vanwege allerlei royale uitkeringen die niet beperkt worden in de tijd, de sociale tarieven, allerhande kortingen, ... Maar een enorm onderschat voordeel van geen werk te hebben is dat je je full-time kunt bezighouden met het uitzuigen van allerlei wetgeving in uw voordeel. En daar bieden onze overheden met al hun fiscale koterijen en achterpoortjes een godsgeschenk.

Als je nog niet verzuurd was in dit land, dan doen ze alleszins goed hun best om je verzuurd te maken.

Kijk eens aan. Verboden vanaf 1 januari 2020. Godverdomme, wéér in 't zak gezet.

full-time bezig te kunnen zijn met het uitmelken van allerlei wetgeving en daarvan te leven.
Dat is hier nochtans al uitgebreid aan bod gekomen allemaal.
Elders is die vraag ook al gesteld en uitgebreid beantwoord.
En aangezien je over verlenging spreekt, heb je al genoten van de woonbonus.
Velen kunnen dat niet eens meer zeggen...

Misschien moet je part-time gaan werken en in bijberoep de moderatie van dit forum op jou nemen? Twee (drie?) vliegen in een klap!

Eigenlijk moet je ambtenaar niveau A worden en tijdens de werkuren alles uitpluizen. Je kan dan genieten van je door-inflatie-geïndexeerde loon en ondertussen alles uitpluizen op je gratis internet. Je kan ondertussen ook nog je telefoon opladen, douchen op het werk, printen op het werk en gratis telefoneren.

Eigenlijk moet je ambtenaar niveau A worden en tijdens de werkuren alles uitpluizen. Je kan dan genieten van je door-inflatie-geïndexeerde loon en ondertussen alles uitpluizen op je gratis internet. Je kan ondertussen ook nog je telefoon opladen, douchen op het werk, printen op het werk en gratis telefoneren.
Wat een onzin. Zelf ervaring in zowel de publieke als private sector. In beide sectoren kom je bovenstaande tegen. Momenteel werkzaam als ambtenaar en iedereen werkt hier de naad uit zijn broek. Zeer jammer om dan dergelijke commentaar te horen.

Allez, ik ga nu verder werken. Op een zaterdag, als ambtenaar. Wie had dat gedacht. Straks nog een douche pakken wel, met eigen water welteverstaan.

Eh ?

Ik deed dat allemaal al bij een KMO.
Want mijn loon indexeerde daar ook. Het internet daar moest ik ook niet betalen. Mijn telefoon kon ik daar ook insteken en opladen, net zoals een beetje printen. En ik had mijn eigen telefoon, en ik kon bellen wie ik wou... allez, ik moest nu ook niet naar oezbekistan gaan bellen... dat is evident. En als ik daar smorgens om 6u toekwam na een fiets ritje dan stond men erop dat ik een douche nam. Enigste voorwaarde naar de toekomst was wel dat in de toekomst mijn douche gedaan was op het moment dat mijn uren begonnen. Maar dat is maar een kleine moeite hé.

Al lijkt dat uitpluizen tijdens de werkuren iets wat ook niet gaat voor een niveau A.

Wat zijn de meningen over deze casco die minstens al sinds maart te koop staat? De indeling is heel logisch met veel ruimtes, maar het ligt wel op 300 meter van de E40 enerzijds en van een drukke spoorlijn anderzijds.

Een ander probleem is dat deze verkocht wordt aan 21% BTW, en dat de architect zonnepanelen heeft voorzien in het ontwerp om aan de EPB-eisen te voldoen. Twee zaken die tijdens de loop van het project dus toch wel als een zuur nadeel aanvoelen op dit moment.

Wat zijn de meningen over deze casco die minstens al sinds maart te koop staat? De indeling is heel logisch met veel ruimtes, maar het ligt wel op 300 meter van de E40 enerzijds en van een drukke spoorlijn anderzijds.

Een ander probleem is dat deze verkocht wordt aan 21% BTW, en dat de architect zonnepanelen heeft voorzien in het ontwerp om aan de EPB-eisen te voldoen. Twee zaken die tijdens de loop van het project dus toch wel als een zuur nadeel aanvoelen op dit moment.
Vraag rond bij de buren zoals Mulan altijd zegt. Persoonlijk denk ik dat die E40 meer zal storen van de spoorlijn. Heb er hier ook één op nog geen 300 m en stoort mij veel minder dan de betonbaan voor de deur.

Die loten zijn op een of andere manier vervloekt. Wij hadden bijna het stuk erachter op de tweede bouwlijn gekocht een paar jaar geleden. Uiteindelijk niet gedaan omdat je toch wel een continue geruis hoort van de E40. De spoorlijn daar valt wel mee, en zoals velen eens durven zeggen stoort een trein veel minder dan een autosnelweg.
Het straatje is kleiner dan de drukte erop doet vermoeden; het is een verbindingsweg en dat merk je wel.
Dat is geen nadeel, eerder een verplichting: je moet X vermogen aan hernieuwbare energie voorzien bij een nieuwbouw, en de goedkoopste (en best renderende) oplossing is nog steeds fotovoltaische panelen. Alternatieven zijn zonneboiler (doorgaans langere terugverdientijd dan de levensduur of economische afschrijving), warmtepomp (waarbij je toch extra zonnepanelen gaat leggen) of een boete betalen in de vorm van een investering in een hernieuwbaar energieproject. Zonnepanelen hebben ook de grootste invloed op je E peil per uitgegeven euro.

Als ge er mee kunt leven dat er een huis praktisch in uwen hof staat (wat ze toevallig proberen wegmoffelen hebben op de foto's) en op een locatie zit die alle overlast heeft van OV (de treinlijn) en autostrade maar geen vlotte verbinding hebben, ga ervoor :p

Afgaand op google maps is dat ook echt tussen de velden. Wat dus betekent dat er niets op fiets/wandelafstand is en je alles met de wagen moet doen. Maar het huis erachter verpest het zicht dan natuurlijk...

Lijkt mij ook vrij klein perceel/kleine tuin...

Die loten zijn op een of andere manier vervloekt.
Denk je dat omdat alles lang te koop heeft gestaan?

De spoorlijn daar valt wel mee, en zoals velen eens durven zeggen stoort een trein veel minder dan een autosnelweg.
Ik heb bij een plaatsbezoek toch vastgesteld dat het daar een herrie is met die treinen omdat ze er 160km/u rijden. Maar het continue geruis van de E40 overtreft daar inderdaad.

Dat is geen nadeel, eerder een verplichting: je moet X vermogen aan hernieuwbare energie voorzien bij een nieuwbouw, en de goedkoopste (en best renderende) oplossing is nog steeds fotovoltaische panelen. Alternatieven zijn zonneboiler (doorgaans langere terugverdientijd dan de levensduur of economische afschrijving), warmtepomp (waarbij je toch extra zonnepanelen gaat leggen) of een boete betalen in de vorm van een investering in een hernieuwbaar energieproject. Zonnepanelen hebben ook de grootste invloed op je E peil per uitgegeven euro.
Ik weet dat zonnepanelen van alles wat je oplijst het interessantst zijn, maar je bent fout als je zegt dat het een verplichting is. Er is immers nog steeds een alternatief dat weinig gekend is:
Voor bouwprojecten waarbij geen van hierboven vermelde systemen zijn gebruikt of waarbij de systemen niet voldoen aan de voorwaarden, wordt het maximaal E-peil 10% strenger. Het bouwproject kan dus alsnog voldoen als het E-peil voldoet aan die strengere E-peileis.
Bron: https://www.vlaanderen.be/minimumaandeel-hernieuwbare-energie

De bouwaanvraag is van de periode 2018/2019, dus het maximale E-peil is 40. Met die 10%-regel maak je daar dan 36 van. Je staat in die casco wel al voor voldongen feiten omdat de startverklaring voorziet in ventilatiesysteem C+ (roosters in de ramen dus). Kortom is het dus tasten in het duister als je het EPB-verhaal anders wil invullen, wat het niet makkelijker maakt om hierbij een bod uit te brengen. Door die 21% BTW gaat er zomaar even 39K meer door de gootsteen dan bij een vergelijkbaar project aan 6%.

Die garage is ook wel handig gezet, ipv in lijn van de zijgevel zit die precies achter de achtergevel :p
Inderdaad, je dient schuin de garage in en uit te rijden. Ter plaatse heb ik er ook staan op kijken in hoeverre dit storend kan zijn (alweer een "wat als").

Denk je dat omdat alles lang te koop heeft gestaan?
Het heeft op zich niet zo lang te koop gestaan. Maar er zijn wel verschillende panden van in ruwbouw/casco staat te koop gezet. En de achterliggende grond was al verkocht, ik dacht koppel gescheiden, en dan terug te koop gezet (toen wij het evt wilde kopen). We vonden het toch allemaal maar bizar. Niet dat dat iets zegt over de gronden an sich he, het viel gewoon op.
Ik heb bij een plaatsbezoek toch vastgesteld dat het daar een herrie is met die treinen omdat ze er 160km/u rijden. Maar het continue geruis van de E40 overtreft daar inderdaad.
De treinen zijn we toen niet gaan beluisteren, maar idd, waar ik nu zit aan de andere kant van dat spoor op een kilometer ongeveer hoor ik s morgens met een open raam die trein ik in de verte, als ik goed luister. Dat is weer wat dichterbij dus kan storender zijn.
Ik weet dat zonnepanelen van alles wat je oplijst het interessantst zijn, maar je bent fout als je zegt dat het een verplichting is. Er is immers nog steeds een alternatief dat weinig gekend is:

Bron: https://www.vlaanderen.be/minimumaandeel-hernieuwbare-energie

De bouwaanvraag is van de periode 2018/2019, dus het maximale E-peil is 40. Met die 10%-regel maak je daar dan 36 van. Je staat in die casco wel al voor voldongen feiten omdat de startverklaring voorziet in ventilatiesysteem C+ (roosters in de ramen dus). Kortom is het dus tasten in het duister als je het EPB-verhaal anders wil invullen, wat het niet makkelijker maakt om hierbij een bod uit te brengen. Door die 21% BTW gaat er zomaar even 39K meer door de gootsteen dan bij een vergelijkbaar project aan 6%.
Feit, maar het is moeilijk om zonder over te stappen op warmtepomp moeilijk om sub E30 nog iets te betekenen. Isolatie stopt dan zo goed als te tellen, en dan moet je al bvb richting passiefhuis gaan om echt noemenswaardig constructief te kunnen zakken. Recentelijk telt ventilatie systeem C+ met CO2 metertjes ook bijna even goed als systeem D, terwijl je idd altijd met roosters in je ramen zit...

Dit is in mij ogen het extra rotte aan casco kopen: die belangrijke ontwerpbeslissingen zijn allemaal al gemaakt en die nog aanpassen is vaak heel duur of constructief onmogelijk of ongewenst.

Chauffagist being Chauffagist.

Ik moet de eerste met een "bureau job" in de prive nog tegenkomen die zijn telefoon niet oplaadt op het werk. Niet gratis telefoneert. Niet naar de gazet kijkt online of personal stuff regelt. OF af en toe een blaadje print voor prive gebruik...

Persoonlijk zou ik het niet doen.

Voor de afwerking, aangezien het casco verkocht wordt voor 260k zonder BTW. Mag je nog vlot 100 - 150k excl. BTW bijtellen indien je alles gaat laten doen. (afwerkingsraming is normaal 60% ruwbouw, 40% afwerking al is het soms ook 50/50) Wat ervoor zorgt dat je vlot aan de 410 - 450k € gaat zitten voor die woning. Mij lijkt het dan toch wel dat er iets anders beschikbaar moet zijn dat interessanter is.

Indien je het kunt kopen voor 140 - 160k + BTW dan zou ik zeggen misschien. Maar ik vind persoonlijk dat eens een klapstoeltje en een tafeltje of zo moet meenemen om dat daar eens een avondje te zetten om te zien of dat geruis of de trein u echt irriteert. Want uiteindelijk ga je daar een hele tijd gaan wonen...

Nu niets houdt u tegen om een systeem D te zetten in plaats van een systeem C (je koopt toch casco) en gewoon die openingen waar die roostertjes zitten te vullen met geluidswerende isolatie en eventueel een omkasting te voorzien aan de binnenzijde zodanig dat je er nog wat extra gewone isolatie kunt tegenvlammen en een gyprocplaatje.

Wat een onzin. Zelf ervaring in zowel de publieke als private sector. In beide sectoren kom je bovenstaande tegen. Momenteel werkzaam als ambtenaar en iedereen werkt hier de naad uit zijn broek. Zeer jammer om dan dergelijke commentaar te horen.

Allez, ik ga nu verder werken. Op een zaterdag, als ambtenaar. Wie had dat gedacht. Straks nog een douche pakken wel, met eigen water welteverstaan
Mijn post was eigenlijk bedoeld voor Mac Bac, btw ik werk ook in het weekend, vooral zondagavond...

550k ... :sarcastic:

'een opmaat gemaakt tv-meubel voorzien van indirecte verlichting'
Hilarisch hoe die advertensie te koop loopt met afwerkingen die je anno 2021 in ikea meubilair terugvindt

Laatst bewerkt door een moderator:

550k ... :sarcastic:

'een opmaat gemaakt tv-meubel voorzien van indirecte verlichting'
Hilarisch hoe die advertensie te koop loopt met afwerkingen die je anno 2021 in ikea meubilair terugvindt

Zot zijn doet geen zeer hé.

Dit is in mij ogen het extra rotte aan casco kopen: die belangrijke ontwerpbeslissingen zijn allemaal al gemaakt en die nog aanpassen is vaak heel duur of constructief onmogelijk of ongewenst.
Inderdaad, dat is nu de les die we hieruit trekken.

Maar ik vind persoonlijk dat eens een klapstoeltje en een tafeltje of zo moet meenemen om dat daar eens een avondje te zetten om te zien of dat geruis of de trein u echt irriteert. Want uiteindelijk ga je daar een hele tijd gaan wonen...

Nu niets houdt u tegen om een systeem D te zetten in plaats van een systeem C (je koopt toch casco) en gewoon die openingen waar die roostertjes zitten te vullen met geluidswerende isolatie en eventueel een omkasting te voorzien aan de binnenzijde zodanig dat je er nog wat extra gewone isolatie kunt tegenvlammen en een gyprocplaatje.

Toen we in de master bedroom stonden (die met dat dakterras), hoorde ik het geruis van de E40, zelfs met het raam dicht. De boosdoener waren die roostertjes die open stonden. Maar dat is dan het hele probleem met casco: de nodige doorboringen voor ventilatiemonden in het plafond zijn enkel voorzien in de badkamer/wc, wegens systeem C. Bij een D moet dat ook in de slaapkamer, waarbij je in de huidige situatie al moet bricoleren om het toch naar je zin te hebben.

Daarnaast zou je denken dat er op beide verdiepingen schuiframen zijn naar het terras, maar niets is minder waar: het zijn steeds dubbele raamdeuren!

Erg doordacht is het allemaal niet en het lijstje met nadelen blijft zo maar aandikken. Wij gaan deze netjes laten passeren.

Terug
Bovenaan