Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Wat heb je liever? Als ze een aanpassing doen dat iedereen, ook al diegene die al jaren genieten van oud systeem, in dat nieuw systeem steken?
Of uitdoofscenario's waar de nieuwe aankopen onder vallen.

De veranderingen zijn er en moeten er zijn omdat je van overheid niet kan blijven subsidies geven voor bezit van een woning. Dit geeft sowieso een scheeftrekking van de markt.

Persoonlijk vind ik het goed dat aankoop van woning minder belast wordt. Maar daar tegenover staat wel dat je geen subsidie krijgt van de overheid. Een overheid moet mensen ook niet 'belonen' om grote leningen aan te gaan.
Persoonlijk zou ik gewoon de woonbonus voor iedereen afschaffen, ook zik die reeds in het systeem zitten. Iedereen gelijk!

Bwah, vlak nadat de woonbonus was afgeschaft, kon je toch aan 7%/6% kopen?

Toen is het inderdaad van 7 naar 6% gezakt. Dat compenseert het wegvallen van de woonbonus dus maar voor een (heel) klein deeltje.

Enige positieve van deze tax switch is dat verhuurappartement goedkoper gaan worden en dus mogelijks ook lagere huurprijzen.

De 3% verlaging van de registratierechten op de enige woning zal dan weer integraal in de zaklen van de verkopers belanden.

Kan inderdaad goed zijn. Wij hebben rechtstreeks van familie gekocht, dus die 3% was wel rechtstreeks in onze zak beland :D.

Ik ben niet helemaal mee waarom verhuurappartementen goedkoper gaan worden? Die vallen toch ook onder de 12% RR waardoor verhuurders meer kosten gaan proberen verhalen op hun huurders?
Ik ga ervan uit dat de verkoopprijzen met meer dan 2% zullen zakken van verhuurappartementen. Waardoor all costs included de totale investeringskost zal zakken.Is immers een segment dat het al niet echt zo makkelijk had...
Daardoor zie ik de huurprijzen toch wat zakken ja.

Lol, ik heb 21% BTW betaald op mijn appartement, wat een zwakzinnige maatregel weer... Ik heb wél nog de laatste woonbonus, maar de minder goede dus nadat de Vlaamse overheid er al een eerste keer op bespaard had.

Lagere registratierechten zijn idd beter voor jongere kopers en/of mensen die een eigen woning kopen inderdaad, maar dan wel niet voor degenen die nieuwbouw kopen of zetten. Wat mij betreft gaat de verhoging voor mensen die een tweede woning kopen eigenlijk nog niet eens ver genoeg, maak daar maar gerust 15 of 20% van, om speculatie te dwarsbomen.

Meeneembaarheid van registratierechten volledig afschaffen is gewoon een pestmaatregel voor mensen die onverwacht hun leven moeten omgooien: nieuwe vriend/vriendin of een kind erbij en geen slaapkamers genoeg? - € 12500.
Echte speculanten kopen niet aan het normale tarief voor registratierechten. De winst moet ergens van komen he.

Ben je van plan drie panden te verkopen binnen de vijf jaar dan kan je door een eenvoudige beroepsverklaring aan het verminderd tarief kopen: 4%.

Lees maar na: https://www.vlaanderen.be/het-verkooprecht-voor-aankopen-door-beroepsverkopers

En het formulierke zelf: https://assets.vlaanderen.be/image/...n-verlaagd-tarief-bij-verkooprecht_wwo46p.pdf

De rijke man raak je niet zo snel, het zijn de middenklassers die langs alle kanten genaaid worden :)

Best nog even afwachten tot alles volledig bekend is. Zowel VRT als De Standaard hebben het over een "geleidelijke" afschaffing van de meeneembaarheid. Dus hoe genaaid je bent zal afhangen wat de precieze uitwerking is.
Die meeneembaarheid is tot 13000 euro (dacht ik).

Dus stel dat ik een woning koop aan 3% registratierechten en ik zou beroep kunnen doen op die meeneembaarheid dan zou ik in de praktijk tot 433.333 euro (= 13000/0,03) geen cent extra registratierechten betalen.

Iets zegt me dat ze de afschaffing vrij snel zullen implementeren :)

Volgens minister Diependaele zou er een overgangsperiode komen van 1/1/2022 - 31/12/2023 waarin je kan kiezen voor ofwel 3% registratierechten, ofwel meeneembaarheid afhankelijk wat het voordeligst is.
Vanaf 1/1/2024 zou de meeneembaarheid dan verdwijnen.

We hebben vandaag al vragen gekregen van (kandidaat-)kopers, maar het blijft afwachten tot de wijzigingen gepubliceerd zijn.

Wij kopen binnenkort een HOB en tekenen deze week het compromis. Het lijkt dat we nog net kunnen gebruik maken van deze regeling als we de verkoopakte begin volgend jaar (binnen de vier maand) tekenen?

Volgens dit filmpje wordt inderdaad de meeneembaarheid volledig afgeschaft eind 2024. Je hebt dus nog wel even tijd om dat allemaal te bekijken. Is dus zeker niet direct dat die meeneembaarheid wordt afgeschaft en zal een overgangsmaatregel zijn zoals noblemo vermeldt.

Net een optie genomen op een SOD (insert random complaints) en dan hoor je dat nieuws van de registratierechten -_-
Wij zitten wel met de verkoop van ons huidig huis, dus gelukkig spreken ze nu van een overgansperiode want de meeneembaarheid zal toch voordeliger zijn veronderstel ik dan die verlaging met 3%

Net een optie genomen op een SOD (insert random complaints) en dan hoor je dat nieuws van de registratierechten -_-
Wij zitten wel met de verkoop van ons huidig huis, dus gelukkig spreken ze nu van een overgansperiode want de meeneembaarheid zal toch voordeliger zijn veronderstel ik dan die verlaging met 3%
Valt een sleutel op de deur niet onder 6/21% BTW voor (her)nieuwbouw?
Bouwgrond meestal ook als het deel is van het project.

Als je apart bouwgrond en bouw doet is het sowieso 10% registratierechten op de bouwgrond en 21% BTW op de bouw (6% als je onder de hernieuwbouwregeling valt).

Ik snap dat 'genaaid' voelen ook niet echt. Wij hebben ook in 2020 gekocht, dus geen woonbonus of verminderde registratierechten, maar ik ben al ver content dat we dit (of überhaupt een) huis hebben.

Ik ben blij voor anderen dat een huis kopen misschien terug wat haalbaarder zal worden. Ik vind niet dat wij in onze huidige situatie te klagen hebben: we hebben het huis dat we wouden met een redelijke afbetaling, en we hebben niet meer die stress van de moordende huizenjacht. Ik ga me niet ongelukkiger voelen omdat in een alternatieve tijdlijn er nog wat meer geld opzij had kunnen staan.

Als je apart bouwgrond en bouw doet is het sowieso 10% registratierechten op de bouwgrond en 21% BTW op de bouw (6% als je onder de hernieuwbouwregeling valt).
Denk dat er geen enkele SOD is die grond verkoopt via zelfde firma aan btw-tarief maar altijd via zusteronderneming aan registratierechten-tarief

Denk dat er geen enkele SOD is die grond verkoopt via zelfde firma aan btw-tarief maar altijd via zusteronderneming aan registratierechten-tarief
Met die nieuwe - tijdelijke - btw regeling kan het nochtans wel voordeliger zijn voor sommige projecten om alles via één vennootschap te verkopen.

Kan zijn, maar sowieso zitten/zaten we met de meeneembaarheid want we hebben ons huidig pand nog maar 2 jaar in eigen bezit

Ik snap dat 'genaaid' voelen ook niet echt. Wij hebben ook in 2020 gekocht, dus geen woonbonus of verminderde registratierechten, maar ik ben al ver content dat we dit (of überhaupt een) huis hebben.

Ik ben blij voor anderen dat een huis kopen misschien terug wat haalbaarder zal worden. Ik vind niet dat wij in onze huidige situatie te klagen hebben: we hebben het huis dat we wouden met een redelijke afbetaling, en we hebben niet meer die stress van de moordende huizenjacht. Ik ga me niet ongelukkiger voelen omdat in een alternatieve tijdlijn er nog wat meer geld opzij had kunnen staan.

Met deze prijsstijging was je toch beter af in 2020 te kopen dan nu.

Heb zelf in februari 2020 een huis gekocht, er was geen woonbonus meer maar de markt was wel afgekoeld en daardoor toch 5% onder de prijs kunnen kopen. Nu zag ik onlangs een huis dat ik bezocht had terug te koop staan voor 100k meer dan toen (niet dat dat perse de juiste prijs is, maar het toont toch wel iets).

Kan de 3% registratie rechten enkel maar toejuichen.

Twee vennootschappen:
Grond: registratierecht 10%
Constructie: btw 6% of 21%

Één vennootschap:
Grond + constructie: btw 6% of 21%
Die 6% is toch enkel bij sloop en heropbouw? Dan lijkt me dat ze niet die grond apart verkopen.

Aparte verkoop is altijd via 2 vennootschappen want goedkoper

Die 6% is toch enkel bij sloop en heropbouw? Dan lijkt me dat ze niet die grond apart verkopen.

Aparte verkoop is altijd via 2 vennootschappen want goedkoper
Is juist niet altijd goedkoper via 2, het zijn net de sloop en heropbouw projecten (zo zijn er vele verkavelingen)
Vroeger deed men dit via 2 vennootschappen zodat met grond goedkoper aan 10% RR kon verkopen ipv 21% btw op alles.
Nu kan men alles (grond + constructie) verkopen aan 6% btw in één vennootschap.

Is juist niet altijd goedkoper via 2, het zijn net de sloop en heropbouw projecten (zo zijn er vele verkavelingen)
Vroeger deed men dit via 2 vennootschappen zodat met grond goedkoper aan 10% RR kon verkopen ipv 21% btw op alles.
Nu kan men alles (grond + constructie) verkopen aan 6% btw in één vennootschap.
Maar dan is het geen bouwgrond ;)

En geld dat als je verkaveld? Want imo is dat al geen sloop en wederopbouw meer

Terug
Bovenaan