Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
De koper moet dus een schatter regelen volgens dat artikel?

Dat kan via de bank, dus die schatter kan toch ook wel eens wat hoger schatten dan de schatter van een andere bank?
Als ze weten dat je financieel de lening kan betalen, wat maakt de rest hen dan uit

Valt dit dan onder de opschortende voorwaarde ‘bekomen van een lening’ als de schatting te laag uitvalt en de verkoop niet kan doorgaan omdat de kopers de extra eigen inbreng niet kunnen ophoesten?

Draak van een regeling in elk geval. En als dit niet onder die opschortende voorwaarde zou vallen, het ideale recept voor complete drama’s bij kopers.

Dit zal uiteraard wel onder opschortende voorwaarde vallen, maar zoals gezegd moet die dan goed omschreven staan.

Bv enkel de vermelding dat er een lening moet kunnen worden bekomen is niet voldoende. Want de lening wordt niet geweigerd door de bank na een te lage schatting, je kan gewoon niet meer het voorgestelde bedrag lenen.

Er moet dus duidelijk staan, bv bij een aankoopbedrag van 400.000€, dat de lening voor een minimum bedrag van pakweg 320.000€ (80%, je kan dat ook zo vermelden in procenten maar bij voorkeur zelfs beide vermelden) moet worden toegestaan. Indien dan de schatting maar op pakweg 350.000€ uitkomt ga je nog steeds maar 80% kunnen lenen van dat bedrag (100% is uitzonderlijk vandaag), dus 280.000€ in dit geval.

In de praktijk gaat dit zoals hier al paar keer aangehaald is in de kaart spelen van mensen die wel reserve hebben of meer kunnen lenen en dus zullen de minder vermogende mensen de dupe zijn. Of dit dan effectief de prijzen op middellange termijn gaan doen dalen of stagneren ben ik niet van overtuigd. Het kan wel zijn dat sommige mensen die nu ook meebieden op de vrijstaande woningen met tuin van +400k dat niet meer gaan kunnen en zich meer gaan moeten wenden tot kleiner, geodkoper vastgoed. Maar er zijn nog voldoende mensen met vermogen die meebieden op die duurdere woningen zonder opschortende voorwaarde.

Van de staat uit verplichtende opschortende voorwaarde voor verkrijgen hypotheek na de schatting bij elke compromis. Enige oplossing om persoonlijke drama's te voorkomen want dat zit er met dit schattingssysteem gegarandeerd aan te komen.

Dit zal uiteraard wel onder opschortende voorwaarde vallen, maar zoals gezegd moet die dan goed omschreven staan.

Bv enkel de vermelding dat er een lening moet kunnen worden bekomen is niet voldoende. Want de lening wordt niet geweigerd door de bank na een te lage schatting, je kan gewoon niet meer het voorgestelde bedrag lenen.
Hm, hoe is dat anders dan momenteel? Als ik bied op een huis van 400k en ik wil 350k lenen maar de bank zegt "Met uw inkomen kan je maar 250k lenen" is dat toch hetzelfde principe?

Puur voor de opschortende voorwaarde hé, met de andere commentaren ga ik akkoord.

Hm, hoe is dat anders dan momenteel? Als ik bied op een huis van 400k en ik wil 350k lenen maar de bank zegt "Met uw inkomen kan je maar 250k lenen" is dat toch hetzelfde principe?

Puur voor de opschortende voorwaarde hé, met de andere commentaren ga ik akkoord.
Nee hé, hier wordt dat bedrag niet meer bepaald op inkomen alleen maar ook op de schatting van het huis. Dus je gaat op voorhand bij de bank om te weten wat je kan lenen (bv 320.000€), je doet met dat in je achterhoofd een bod, en plots kan je maar 280.000 meer lenen na de schatting van het huis. Terwijl je wel die 320.000 nodig hebt.

Nee hé, hier wordt dat bedrag niet meer bepaald op inkomen alleen maar ook op de schatting van het huis. Dus je gaat op voorhand bij de bank om te weten wat je kan lenen (bv 320.000€), je doet met dat in je achterhoofd een bod, en plots kan je maar 280.000 meer lenen na de schatting van het huis. Terwijl je wel die 320.000 nodig hebt.
Jaja, daar ben ik mee akkoord. Dat is zeer vervelend. Maar de opschortende voorwaarde is toch niet anders? Lening bekomen is lening bekomen.

Jaja, daar ben ik mee akkoord. Dat is zeer vervelend. Maar de opschortende voorwaarde is toch niet anders? Lening bekomen is lening bekomen.
Klopt, maar nu heb je mensen die weten dat ze die 320k kunnen lenen en dus zonder opsch vw bieden. Die gaan dus, met die mogelijks lagere schatting achteraf een probleem hebben. Of dus wel een opsch vw moeten voorzien.

Hebben er hier al mensen huizen te koop zien staan met een video advertentie?

Anno 2021 (en in het coronatijdperk) is het eigenlijk toch opmerkelijk dat dat nog niet ingeburgerd is: naast foto's, ook een video tour van het huis maken.

Zelden, maar de meeste moeten ook gewoon die moeite niet doen als ze het met een paar foto's al verkocht krijgen.
Wel af en toe van die 3D modellen gezien, en héél af en toe inderdaad een video - ook 1 redelijk speciaal appartement dat een soort google-maps achtig systeem had, je kon daar door lopen met bewegend beeld - een soort interactieve video dus.

Ik ben een seizoen van The Block Australia aan het kijken, en het viel me op dat daar die makelaars standaard met een video-walkthrough met voice over werken voor ieder huis. We spreken hier natuurlijk wel over een prijzensegment van enkele miljoenen dollars, dus dan kan zo'n marketing campagne er wel van af. Was iedere keer zeer knap gedaan, en ik vond dat wel een meerwaarde geven aan de listing.

Ik moet zeggen dat ik die 3D weergaves wel handig vind in de zoektocht naar een huis.
Foto's zijn fijn maar zo'n 3D weergave laat je toch beter zien hoe de kamers zich echt bevinden tenopzichte van elkaar enzo.

Eerste pand is idd veel te hoog geprijsd maar wel een heel goeie locatie.

2de pand lijkt me wél correct geprijsd gezien de grote lap grond, maar je zal er idd wel vlot 100k moeten insteken om het wat hedendaagser te maken.
Vorig jaar net over de taalgrens een soortgelijk pand zien staan maar met kleinere tuin (wel grenzend aan landbouwgrond) voor 200k, en zelfs geen bezoek kunnen aanvragen, was direct verkocht! En dat dan nog in Wallonië 🤪. Dit soort panden zijn vooral gewild omwille van hun robuustheid. De structuur is top, daarbinnen kan je je volledig uitleven en de tuin is naar hedendaagse normen gigantisch!

Als ik het pand zie dat je gaat bezoeken, is dat idd een veel betere koop, vooral gezien het EPC! En idd, instapklaar en geen kosten die "moeten".
Succes alvast!
Bedankt, op het bezoekmoment waren we heel aangenaam verrast. Woning heeft enorm veel potentieel en biedt mogelijkheid om op termijn zelf meerwaarde te creëren. Die tuin vind je vandaag de dag niet meer in nieuwbouw woningen. Vandaag nog eens gaan kijken met de papa die er veel verstand van heeft. Normaal brengen we aansluitend een bod uit. Denk dat we gewoon de vraagprijs gaan bieden om het niet door onze vingers te laten glippen. Zou stom zijn om bvb 375K te bieden en dat een ander er dan mee weg is.

Bedankt, op het bezoekmoment waren we heel aangenaam verrast. Woning heeft enorm veel potentieel en biedt mogelijkheid om op termijn zelf meerwaarde te creëren. Die tuin vind je vandaag de dag niet meer in nieuwbouw woningen. Vandaag nog eens gaan kijken met de papa die er veel verstand van heeft. Normaal brengen we aansluitend een bod uit. Denk dat we gewoon de vraagprijs gaan bieden om het niet door onze vingers te laten glippen. Zou stom zijn om bvb 375K te bieden en dat een ander er dan mee weg is.

Alleen al het uitzicht op die watertoren vind ik geld waard!
En die trap, zeker niet wegdoen!

mooie woning.

Vrees je niet dat de vraagprijs ruimschoots overboden zal worden? Zag het pand op immoweb, en daar lijkt het best wel populair..
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/deinze/9800/9506634
Blijft wel een pak geld voor een te renoveren woning ofcourse..

Terug
Bovenaan