Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Alle, we beginnen aan een nieuw avontuur.

Bungalow in vl Ardennen op een kleine 10 are. Iets onder de vraagprijs geboden en akkoord.

We gaan wel een traject van een klein jaar verbouwen in gok ik zo. Alles strippen en een aanbouw bijzetten.

9maand zoektocht is beëindigd 🤩🤩🤩

Laatst bewerkt:
Alle, we beginnen aan een nieuw avontuur.

Bungalow in Aspelare op een kleine 10 are. Iets onder de vraagprijs geboden en akkoord.

We gaan wel een traject van een klein jaar verbouwen in gok ik zo. Alles strippen en een aanbouw bijzetten.

9maa'd zoektocht is beëindigd 🤩🤩🤩
Proficiat. Zal om dit gaan?

Edit: Link weggehaald.

Laatst bewerkt:
"Niet openbaar bieden".

Ik ben niet snugger genoeg om dat te snappen. Hoe moet een verkoop dan exact gaan?

Je hebt een vraagprijs en de eerste die er 50k onder biedt, die krijgt het? Of je hebt 2 die hetzelfde bieden, wat dan?

Klinkt gewoon biddit die markt voor zichzelf wil creeren.
Nochtans niet zo moeilijk. Wanneer de vraagprijs geboden wordt (confirmatie via mail/sms), dan is het huis in principe verkocht.
First come, first served. Je kan volgens mij wel kiezen voor diegene zonder opschortende voorwaarde als de andere bieding een is met gelijk bedrag maar met een opschortende voorwaarde.

Onder de vraagprijs bieden is absoluut geen garantie op een verkoop, die krijgt het niet zolang de verkoper daar niet in meegaat.

Opbieden via biddit of met gesloten omslag werken. In jouw geval heb je dan 16 gesloten omslagen, met 16 biedingen. De hoogste bieding wint.

Laatst bewerkt:
Nochtans niet zo moeilijk. Wanneer de vraagprijs geboden wordt (confirmatie via mail/sms), dan is het huis in principe verkocht.
Klopt niet. Als de vraagprijs geboden wordt, moet nog altijd de verkoper accepteren. Pas dan is de woning verkocht.
Dit mag in principe niet. Hopelijk geen klacht aan je broek.
Ik zie niet in waarom dit niet zou mogen. De verkoper is vrij om alle biedingen te noteren en de hoogste van 1 week te accepteren. Wat hij niet mag is bieders tegen elkaar uitspelen en zo de prijs op te drijven.

Klopt niet. Als de vraagprijs geboden wordt, moet nog altijd de verkoper accepteren. Pas dan is de woning verkocht.
Ik zie niet in waarom dit niet zou mogen. De verkoper is vrij om alle biedingen te noteren en de hoogste van 1 week te accepteren. Wat hij niet mag is bieders tegen elkaar uitspelen en zo de prijs op te drijven.
Ok, dus de bieders mogen het niet van elkaar weten.

Proficiat. Zal om dit gaan?
Persoonlijk zou ik daar toch niet op antwoorden omdat niet iedereen hier mijn toekomstige adres zou moeten weten.
Dit gezegd zijnde was er hier toch ook 1 die me privé gestuurd had of het om woning met kenmerk X was, en die zat er ook boenk op! 😂
(dus privé sturen is discreter 😜)

Ok, dus de bieders mogen het niet van elkaar weten.
Interessant, wij zijn onlangs naar een huis gaan kijken waar ze het volgende gingen doen:
Iedereen kreeg kans om het pand te bezichtigen, diegene die een bod hadden gedaan ging ze dan mee verder. (zie het als een soort volgende ronde) Daarna ging ze iedereen informeren die overboden werd, met de kans om nog een bod uit te voeren. (en eventueel erna nog één)
Als ik het goed begrepen heb is dit dus compleet illegaal wat de verkoopster doet?

Op de bezoekdag stak ze een aantal pluimen op haar hoed omdat er al iemand de vraagprijs had geboden en ze dit geweigerd had met als reden: "ik wil iedereen een kans geven om het huis te bezichtigen en een bod uit te brengen", "ik weet hoe krap de huizenmarkt is voor jonge gezinnen".

Mijn inziens wilt ze gewoon de verkopers tegen elkaar uitspelen om de verkoopprijs op te drijven. Ik vond het al een vreemde constructie omdat er geen deadline is waarbij de biedingen werden afgesloten. Als reden gaf ze hiervoor aan: "ik heb tijd, ik moet hier niet weg".

Waarom zijn platformen a la Biddit dan wel legaal? Daar worden kopers toch evengoed tegen elkaar uitgespeeld?

1) oké. Ik snap wel dat je als bouwpromotor enkele vaste stijlen en plannen hebt, maar om nu hele straten ‘t zelfde te zetten?

2) ging hier niet eens iemand van het forum naar kijken? Staat blijkbaar nog steeds te koop, beetje vreemd obv de regio en type woning (zou eerder snel verkocht moeten zijn?)

Interessant, wij zijn onlangs naar een huis gaan kijken waar ze het volgende gingen doen:
Iedereen kreeg kans om het pand te bezichtigen, diegene die een bod hadden gedaan ging ze dan mee verder. (zie het als een soort volgende ronde) Daarna ging ze iedereen informeren die overboden werd, met de kans om nog een bod uit te voeren. (en eventueel erna nog één)
Als ik het goed begrepen heb is dit dus compleet illegaal wat de verkoopster doet?

Op de bezoekdag stak ze een aantal pluimen op haar hoed omdat er al iemand de vraagprijs had geboden en ze dit geweigerd had met als reden: "ik wil iedereen een kans geven om het huis te bezichtigen en een bod uit te brengen", "ik weet hoe krap de huizenmarkt is voor jonge gezinnen".

Mijn inziens wilt ze gewoon de verkopers tegen elkaar uitspelen om de verkoopprijs op te drijven. Ik vond het al een vreemde constructie omdat er geen deadline is waarbij de biedingen werden afgesloten. Als reden gaf ze hiervoor aan: "ik heb tijd, ik moet hier niet weg".

Waarom zijn platformen a la Biddit dan wel legaal? Daar worden kopers toch evengoed tegen elkaar uitgespeeld?
Dit gaat over dat huis in Vinkt zeker? Heb die ook gebeld en had het ook al direct door dat ze iedereen tegen elkaar wou laten opbieden, wat helemaal niet mag. Uiteindelijk ben ik niet gaan kijken.

Heb je zelf een bod uitgebracht?

2) ging hier niet eens iemand van het forum naar kijken? Staat blijkbaar nog steeds te koop, beetje vreemd obv de regio en type woning (zou eerder snel verkocht moeten zijn?)

Achtertuin lijkt me aan de steenweg te liggen als ik die 3d render goed zie?

1) oké. Ik snap wel dat je als bouwpromotor enkele vaste stijlen en plannen hebt, maar om nu hele straten ‘t zelfde te zetten?
Echt erg hé!

Zelfs sociale woonwijken hebben meer variatie dan die 'Matexi en co- wijken' van tegenwoordig.

Ik heb echt medelijden met studenten die nu architectuur studeren. Het lijkt me helaas een beroep zonder toekomst te worden. Alle huizen moeten zo saai mogelijk zijn.

Persoonlijk zou ik daar toch niet op antwoorden omdat niet iedereen hier mijn toekomstige adres zou moeten weten.
Dit gezegd zijnde was er hier toch ook 1 die me privé gestuurd had of het om woning met kenmerk X was, en die zat er ook boenk op! 😂
(dus privé sturen is discreter 😜)
Snap ik. Maar iedereen die ook maar de minste moeite deed, had het zeer snel kunnen vinden. Als je de plaats noemt en het is een bungalow (komt weinig voor).. Tja, dan zit je er meestal meteen boenk op.

Snap ik. Maar iedereen die ook maar de minste moeite deed, had het zeer snel kunnen vinden. Als je de plaats noemt en het is een bungalow (komt weinig voor).. Tja, dan zit je er meestal meteen boenk op.
yep, my bad. Een beetje te euforisch zeker ^^

We hebben er wel een paar door onze handen laten schieten, en bij deze hadden we wel een zeer goed gevoel. Daarom ook blij dat we het hebben.

Nu de hele rompslomp in gang zetten met ook de verkoop van ons huis

Echt erg hé!

Zelfs sociale woonwijken hebben meer variatie dan die 'Matexi en co- wijken' van tegenwoordig.

Ik heb echt medelijden met studenten die nu architectuur studeren. Het lijkt me helaas een beroep zonder toekomst te worden. Alle huizen moeten zo saai mogelijk zijn.

Niet overdrijven hé. :)

Er zijn heus nog genoeg nieuwbouwen waarbij ze niet copy/paste doen. Ik kom hier in de streek toch nog leuke projecten tegen. Het is nu ook niet dat elk oud huis een karaktervol en authentiek woning is, waarbij de architect in de tijd moeite heeft ingestoken.

Ik ben er eerder tegen omdat je verplicht wordt met een bepaalde firma in zee te gaan. Wil je dat niet, pech dat mag je daar niet bouwen. Voor mij mag dat verboden worden.

Achter ons was ook een verkaveling van zo'n 50 stukken grond en dat was dan ook via een SOD firma. Gelukkige had de gemeente een deal afgesloten als ze binnen de 2 jaar geen 50% verkopen, ze de stukken grond los moesten verkopen.
2 jaar laten hadden ze maar zo'n 4 woningen verkocht. Dus de gronden kwamen los te koop en vlogen de deur uit, de eerste week was al 80% van de gronden verkocht. Dat waren interessante stukken grond, maar duur als je daar met een SOD firma wilt op bouwen. Zelf vind ik de wijk nu ook leuker omdat je meer variatie hebt.

Wat voor alle duidelijkheid wél mag is een mensen uitnodigen om het te bezichtigen, géén bod vragen maar een 'richtprijs' en daarna een mail sturen naar iedereen die een richtprijs gaf om te bieden, met vermelding van de richtprijs.

Ook dan mogen bieders elkaars bod niet zien, maar kan je ongeveer hetzelfde effect bekomen, behalve de laatste biedoorlog, maar dat zijn dan meestal maar kleine overbiedingen

Terug
Bovenaan