Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ja ok misschien had ik moeten zeggen tussen Antwerpen en Brussel/Leuven. Ik weet dat streek rond Mechelen niet goedkoop is (Londerzeel bvb), maar meer naar het Oosten wordt het wat goedkoper niet? Heist-op-den-Berg bijvoorbeeld?
Het hangt ervan af wat je goedkoop noemt. In een paar van de deelgemeenten is het hier goedkoper dan in Mechelen, in het centrum valt dat al wat tegen. Maar sowieso kom je met 400k ook weer niet zo heel ver voor een woning.
Maar, je moet hier niet komen wonen omdat je dan (relatief) snel met de auto in Antwerpen of Brussel staat hoor. De oprit in Mechelen is een half uur rijden, en dan is het file tot uw bestemming, dus reken voor zowel Brussel als Antwerpen in de spits toch 1.5u.

Een voordeel voor Antwerpen is wel dat je kan kiezen tussen E313 en E19, dus als 1 van de 2 vast staat is de andere nog een optie.
Buiten de spits valt het wel mee, dan ben je op 45 min zowel in Brussel als in Antwerpen.

Geen nieuw begin voor ons, maar wel een tweede woning gekocht als investering (vakantiewoning-verhuur).

Gaat over deze woning:

Vanaf prijs was 289.000 euro, hebben 335.500 euro geboden. De makelaar liet ons gisteren weten dat die 500 euro het verschil was tussen ons bod en het 2e hoogste bod...

Ons doel is om hier een vakantiewoning te maken voor 8 personen mét sauna. Mocht dit na een paar jaar geen rendabele investering lijken, dan kunnen we nog altijd verkopen als gewone woning (zowel functiewijziging naar vakantiewoning als terug is in Ieper voor zo'n type woning blijkbaar geen probleem).

In principe moet het haalbaar zijn om te openen vanaf de paasvakantie.

Fun fact: gisteren was het exact 15 jaar dat we samen zijn én onze eerste kus was te zien vanaf de woning die we nu toevallig gekocht hebben...
Mooie woning, zal zeker aanslaan bij de talrijke Britse toeristen. Ga je voor airbnb of booking? Is er een privé parking bij de woning? Die foto met de makelaar zijn uitgerokken c-klasse (die hierbij op een e-klasse lijkt) is niet echt duidelijk.

Wij hebben gisteren onze woning te koop gezet, gezien we eind dit jaar verhuizen naar onze nieuwbouw.
Super spannend, geen idee of onze prijs te laag of te hoog is, maar dat zullen de kopers wel bepalen zeker :)

Als iemand iets zoekt in Heverlee (bij Leuven) stuur gerust een PM!
Waarom juist besloten om te verhuizen naar een nieuwbouw? Wat voor woning is uw huidige?

Ja ok misschien had ik moeten zeggen tussen Antwerpen en Brussel/Leuven. Ik weet dat streek rond Mechelen niet goedkoop is (Londerzeel bvb), maar meer naar het Oosten wordt het wat goedkoper niet? Heist-op-den-Berg bijvoorbeeld?
Heist is goedkoper, maar het is goedkoper in 1 van de duurste regio's van het land, dusjah...

Budget rond de 400k
Dan wordt de zuid regio van Antwerpen lastig (Kontich, Edegem, Lint, Boechout, Hove). Dat is een zeer dure regio geworden. En specifiek Hove: "daar is de straat geplaveid met Porsches, ik bedoel Teslas" (om de woorden van rubenvb te gebruiken).

Wil je tussen Brussel en Antwerpen een instapklare open bebouwing met tuin, weg van de steden in het groen voor max. 400k, dan raad ik u bv. Duffel aan. Of idd in Klein Brabant.

Lier, Heist op Den Berg en alles daarrond is toch al ver weg van de oprit van de E19.

Je bent helaas niet alleen, je zoekt in een zéér gewilde regio.

Succes!

Dan wordt de zuid regio van Antwerpen lastig (Kontich, Edegem, Lint, Boechout, Hove). Dat is een zeer dure regio geworden. En specifiek Hove: "daar is de straat geplaveid met Porsches, ik bedoel Teslas" (om de woorden van rubenvb te gebruiken).

Wil je tussen Brussel en Antwerpen een instapklare open bebouwing met tuin, weg van de steden in het groen voor max. 400k, dan raad ik u bv. Duffel aan. Of idd in Klein Brabant.

Lier, Heist op Den Berg en alles daarrond is toch al ver weg van de oprit van de E19.

Je bent helaas niet alleen, je zoekt in een zéér gewilde regio.

Succes!
Realistisch is Hove en omstreken onbetaalbaar. Er komt sowieso al niet zoveel te koop, en voor 400k zit je daar eerder naar een appartement te kijken.

Duffel is inderdaad wel een mogelijkheid, daar ga je al een "deftige" woning vinden voor dat bedrag. Al betwijfel ik wel die instapklare, open bebouwing precies :P.

Maar, algemeen geldt inderdaad het een regio is die duur is. Imo is 400k voor een instapklare, open bebouwing wel een beetje hoopvol. Dit is hier in de buurt zo'n voorbeeld: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje...-den-berg/2220/9436448?searchId=611bc1850ea76
Dat is wel instapklaar, maar niet bepaald "opgefrist".

Mooie woning, zal zeker aanslaan bij de talrijke Britse toeristen. Ga je voor airbnb of booking? Is er een privé parking bij de woning? Die foto met de makelaar zijn uitgerokken c-klasse (die hierbij op een e-klasse lijkt) is niet echt duidelijk.
Geen privé parking, maar wel markering op het wegdek geeft aan dat daar geen parkeerplaats is voor 'gebruik door iedereen . . Is daar sowieso rustig om te parkeren en er is op enkele honderden meters publieke gratis parkeerplaats.

Geen nieuw begin voor ons, maar wel een tweede woning gekocht als investering (vakantiewoning-verhuur).

Gaat over deze woning:

Vanaf prijs was 289.000 euro, hebben 335.500 euro geboden. De makelaar liet ons gisteren weten dat die 500 euro het verschil was tussen ons bod en het 2e hoogste bod...

Ons doel is om hier een vakantiewoning te maken voor 8 personen mét sauna. Mocht dit na een paar jaar geen rendabele investering lijken, dan kunnen we nog altijd verkopen als gewone woning (zowel functiewijziging naar vakantiewoning als terug is in Ieper voor zo'n type woning blijkbaar geen probleem).

Fun fact: gisteren was het exact 15 jaar dat we samen zijn én onze eerste kus was te zien vanaf de woning die we nu toevallig gekocht hebben...
Proficiat!
Over welke huurprijs/week spreken we dan dat rendabel is en welke bezettingsgraad moet je halen om winst te hebben per jaar?

We gaan rechtover een privepark wonen, tussen de boerderijen. Vrijstaande woningen. Onze ‘privé’ gaat sowieso meer gerespecteerd worden. Een woonwijk is leuk de eerste jaren, ik hoor dat nu bij collega’s die net gebouwd hebben in een verkaveling, allemaal jonge mensen, de kindjes spelen samen etc… maar na verloop van tijd en zeker met corona ga je op elkaars lip leven. Je ziet alles van elkaar, weet wanneer iemand vertrekt, toekomt, eet, feestje geeft etc. Bij ons in de wijk is er veel wrevel en verdragen de meesten nog bitter weinig van elkaar. Onze hond komt amper nog buiten in de tuin, 1 blafke op een voorbijganger en de bedreigingen vliegen u om de oren. Mijn buren hadden een haan, daar is 2 keer een bloempot naartoe gesmeten geweest door 1 van de buren. Mijn vriend had zich door werken aan mijn oprit even op de openbare parkeerruimte van de wijk gezet. Savonds na de werken zijn wagen niet meer verzet naar mijn oprit omdat we zoiets hadden van ‘buhh er is plek genoeg en morgenvroeg moeten we die weer verzetten’. Onmiddellijk briefje onder de ruitenwisser dat persoon x met 2 inwonende volwassen kinderen en daardoor 4 wagens zijn wagen niet kwijt kon (op verdorie openbaar terrein!). Dat is van ons kent ons en je moest er maar mee rekening houden dat wij 4 wagens hebben terwijl iedereen recht heeft daar te staan. Ik vind dat niet normaal..

Vrienden hebben in dezelfde gemeente in een andere verkaveling gebouwd, die vonden dat eerst ook fijn maar 7 jaar later verschrikkelijk.

Ok, dat kan ik ergens wel begrijpen maar je hebt wel een extreem voorbeeld beleefd denk ik. Twee bemerkingen:
- Door in een wijk te leven begin je ook te snappen waarom er bepaalde regels bestaan en waarom het belangrijk is om je daaraan te houden. Het reduceert niet alleen de hinder, de bestaande hinder wordt ook een stuk voorspelbaarder wat het direct ook aangenamer maakt om ermee te leven.
- Dat kan misschien aan mij liggen maar ik snap ook niet waarom je bijvoorbeeld vrijwillig een haan zou nemen in een woonwijk. Je wéét gewoon dat dat beest elke morgen alle buren uit hun slaap zal halen. Dan doe je dat toch gewoon niet? De vrijheid om over een haan te kunnen beschikken is nu toch niet zo belangrijk in het leven? En eerlijk gezegd hetzelfde met een hond die teveel blaft.

Wij wonen zelf ook in een heel sociale straat waar veel mensen elkaar kennen. Pre-Corona werd er sporadisch wel eens een aperitief georganiseerd op straat en 1x per jaar een echt straatfeest. Veel jonge mensen en gelijkgezinden, heb mij daar echt goed geamuseerd! Maar vanaf Corona begonnen die apertiefmomenten steeds vaker en ook spontaan te ontstaan. Ook hebben de kinderen elkaar allemaal leren kennen in de straat. In het begin allemaal heel leuk maar als je op den duur uw deur niet meer uit kunt zonder te slalommen door uw aperitievende buren, dan begon het mij ook wat tegen te steken eerlijk gezegd. Ik ben ook maar een mens en heb niet 24/7 zin om spontaan een praatje te slaan.
Ik hou het dus op een goede verstandhouding met de buren met sporadische afspreekmomenten, maar daar houden we het ook bij.

Gaat over deze woning:

Da's een van die huizen waar je kunt binnenkijken vanop de vestingen. :unsure:
Wel zeer goeie ligging idd. Overal dichtbij, toch rustig en direct in het groen.

Da's een van die huizen waar je kunt binnenkijken vanop de vestingen. :unsure:
Wel zeer goeie ligging idd. Overal dichtbij, toch rustig en direct in het groen.
de inkijk valt in de praktijk mee, door de struiken die nu sterker begroeid zijn dan op street view. Er is idd wel iets van inkijk, maar véél minder dan in nabijgelegen woningen doordat de meeste mensen de volledige bocht van de vestingen nemen en niet "binnendoor (naar beneden en naar boven)" gaan. Nu, je kan niet én vlakbij vestingen liggen én toch niet te zien zijn vanaf de vestingen :).
Proficiat!
Over welke huurprijs/week spreken we dan dat rendabel is en welke bezettingsgraad moet je halen om winst te hebben per jaar?
Huurprijs/week publiceer ik hier liever niet gezien nog niet definitief (huurprijzen zullen afhankelijk zijn van periode denk ik), maar met een huurprijs die we nu gebaseerd hebben op vergelijkbare vakantiehuizen zonder sauna, gaan uit van een bezetting van 40% om mooi rendabel te zijn in worst case scenario (poetsen wordt altijd uitbesteed, redelijk wat kosten, ...). We voorzien eerste jaar 20% bezetting, jaar 2 30% bezetting.

40%, dat is alle grote vakantieperiodes volledig bezet (9 weken zomervakantie, 2 weken kerst, 2 weken pasen) + de helft van de resterende weekends (géén verhuur in midweken). Met verlengde weekends, dingen zoals de rally, de periode van 11 november en Gent-Wevelgem denken we wel dat we dat zullen halen.

Ok, dat kan ik ergens wel begrijpen maar je hebt wel een extreem voorbeeld beleefd denk ik. Twee bemerkingen:
- Door in een wijk te leven begin je ook te snappen waarom er bepaalde regels bestaan en waarom het belangrijk is om je daaraan te houden. Het reduceert niet alleen de hinder, de bestaande hinder wordt ook een stuk voorspelbaarder wat het direct ook aangenamer maakt om ermee te leven.
- Dat kan misschien aan mij liggen maar ik snap ook niet waarom je bijvoorbeeld vrijwillig een haan zou nemen in een woonwijk. Je wéét gewoon dat dat beest elke morgen alle buren uit hun slaap zal halen. Dan doe je dat toch gewoon niet? De vrijheid om over een haan te kunnen beschikken is nu toch niet zo belangrijk in het leven? En eerlijk gezegd hetzelfde met een hond die teveel blaft.
Hou uw tuinwijk dan maar. Ik verkies het gezelschap van de haan en de hond boven de dictatuur van de grootste zuurpruim van de wijk. Er is er altijd wel eentje die het minst verdraagzaam van de hoop is en die over het minste altijd als eerste staat te klagen, tegenwoordig doen ze dat zelfs op facebook.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan