Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ja is inclusief grond. E-peil 28 is met zonnepanelen, in EPB berekening staat er 14 panelen x 320Wpiek (dakhelling 37°, oriëntatie Zuid-Zuid Oost). Meer kan ook, maarja met dat aankomende capaciteitstarief heb je daar niet veel aan, en thuisbatterij is ook niet rendabel. Zal met zadeldak zijn denk ik dat je niet veel lager kunt met zonnepanelen alleen.
Je moet dat zo bekijken :

10 extra zonnepanelen en je hebt 100% vrijstelling roerende voorheffing.

Dan gewoon even rekenen of dat voordeliger is.

Projectontwikkelaar is Piron Projectontwikkeling. Afwerkingsfirma is Vepa in Zelzate. Project is die in de Mandemakersstraat in Berlare.
Ha, grappig. Mijn schoonbroer heeft daar ook gekocht.

Tot nu toe ook tevreden over de vooruitgang
Bij hem is het wel eentje zonder noemenswaardige zolder. Ben dus wel benieuwd naar hoe die uiteindelijk alles in zijn huis gaat krijgen (is 160m2 bewoonbaar dacht ik)

Ha, grappig. Mijn schoonbroer heeft daar ook gekocht.

Tot nu toe ook tevreden over de vooruitgang
Bij hem is het wel eentje zonder noemenswaardige zolder. Ben dus wel benieuwd naar hoe die uiteindelijk alles in zijn huis gaat krijgen (is 160m2 bewoonbaar dacht ik)
Dat van ons is ook zo iets, we hebben wel geen kinderen. Maar vroeger waren de huizen toch niet groter en ging dat allemaal met 7 kinderen

Je moet dat zo bekijken :

10 extra zonnepanelen en je hebt 100% vrijstelling roerende voorheffing.

Dan gewoon even rekenen of dat voordeliger is.
Ind. Bij ons waren 6 panelen voorzien in het basispakket. Wij hebben er 6 extra genomen en komen daardoor op 100% vrijstelling roerende voorheffing. Was een meerkost van 1900€ welke op 2 jaar dus al is terugverdiend.

Batterij gaan we nog even wachten. Wordt vanaf 2025 verplicht bij nieuwbouw waardoor de prijzen fel gaan zakken en de technologie zal verbeteren.

Die 28 is theoretisch, ik zou wachten tot definitieve bepaling en dan zien of het de moeite is. Bij ons was effectieve ook al bv 5 punt lager
Is inderdaad een berekening, maar de EPB persoon heeft wel gerekend met die 14 panelen van 320Wpiek. Heb het uitgerekend en zelfs met 2 Veluxen kan ik er ruim meer dan 14 leggen. Dus we zullen zien. Hopelijk vallen de prijzen nu wat mee nu het sentiment tegenover de zonnepanelen wat negatief is door de kater van de terugdraaiende teller.

En wat is er daar mis mee? :p
In principe niks mis, en dat zegt hij ook niet denk ik? ,
Maar gaat gij nu nog, consistent, met opzet, in hetzelfde badwater zitten als u vriendin?
De meesten in elk geval niet. Tijden en normen veranderen nu eenmaal.

Vroeger:
-sliepen ze met twee op 1 kamer
-Was er 1 tv in huis dus allemaal naar t zelfde kijken en papa had het kaske/bakske :p
Wij slapen ook met 2 op 1 kamer.
Beetje sneu om niet met vrouwlief te slapen :unsure:

Hebben ook slechts 1 TV
Ind. Bij ons waren 6 panelen voorzien in het basispakket. Wij hebben er 6 extra genomen en komen daardoor op 100% vrijstelling roerende voorheffing. Was een meerkost van 1900€ welke op 2 jaar dus al is terugverdiend.

Batterij gaan we nog even wachten. Wordt vanaf 2025 verplicht bij nieuwbouw waardoor de prijzen fel gaan zakken en de technologie zal verbeteren.
Het is dat Vlaanderen zoveel voorstelt op de wereldmarkt van de batterijen?
Kleiner bouwen en batterij moeten steken dat is ook alweer zo een gedrocht van een regeling
Tenzij je hem buiten hangt
In principe niks mis, en dat zegt hij ook niet denk ik? ,
Maar gaat gij nu nog, consistent, met opzet, in hetzelfde badwater zitten als u vriendin?
De meesten in elk geval niet. Tijden en normen veranderen nu eenmaal.
De meeste nemen een douche :unsure:

Geen nieuw begin voor ons, maar wel een tweede woning gekocht als investering (vakantiewoning-verhuur).

Gaat over deze woning:

Vanaf prijs was 289.000 euro, hebben 335.500 euro geboden. De makelaar liet ons gisteren weten dat die 500 euro het verschil was tussen ons bod en het 2e hoogste bod...

Ons doel is om hier een vakantiewoning te maken voor 8 personen mét sauna. Mocht dit na een paar jaar geen rendabele investering lijken, dan kunnen we nog altijd verkopen als gewone woning (zowel functiewijziging naar vakantiewoning als terug is in Ieper voor zo'n type woning blijkbaar geen probleem).

In principe moet het haalbaar zijn om te openen vanaf de paasvakantie.

Laatst bewerkt:
Geen nieuw begin voor ons, maar wel een tweede woning gekocht als investering (vakantiewoning-verhuur).

Gaat over deze woning:

Vanaf prijs was 289.000 euro, hebben 335.500 euro geboden. De makelaar liet ons gisteren weten dat die 500 euro het verschil was tussen ons bod en het 2e hoogste bod...

Ons doel is om hier een vakantiewoning te maken voor 8 personen mét sauna. Mocht dit na een paar jaar geen rendabele investering lijken, dan kunnen we nog altijd verkopen als gewone woning (zowel functiewijziging naar vakantiewoning als terug is in Ieper voor zo'n type woning blijkbaar geen probleem).

In principe moet het haalbaar zijn om te openen vanaf de paasvakantie.

Fun fact: gisteren was het exact 15 jaar dat we samen zijn én onze eerste kus was te zien vanaf de woning die we nu toevallig gekocht hebben...
Proficiat

Maar amaai ik vind 46k€ overbieden (op een woning van 289) wel stevig :eek:. Zo overtuigd van de waarde ervan dan?

Laatst bewerkt:
Proficiat

Maar amaai ik vond 46k€ overbieden (op een woning van 289) wel stevig :eek:. Zo overtuigd van de waarde ervan dan?
Dat vind ik echt het perverse aan dat systeem. Het enige wat makelaars Nnog moeite in moesten doen was een correcte prijszetting doen. Nu laten ze zelfs dat over aan de kopers...

Proficiat

Maar amaai ik vind 46k€ overbieden (op een woning van 289) wel stevig :eek:. Zo overtuigd van de waarde ervan dan?
Het is een vanaf-prijs, dus dat er overgeboden moest worden was logisch. Makelaar ging zelf uit van 10%.

Woning was voor ons 350k waard, maar we wisten dat het wss minder ging gaan omdat een aantal voordelen voor ons als vakantiewoning-koper zwaarder doorwogen dan voor anderen. De ligging op zich (in stad), het feit dat achteraan de woning er een trap ligt die direct naar de vestingen gaat, de mogelijkheid om dressing van slaapkamer om te vormen tot familiekamer, .... Ook omgekeerd qua nadelen zijn een aantal nadelen voor ons minder erg dan voor anderen: Zo is er relatief beperkte bergruimte mogelijk in de 2 slaapkamers boven wegens schuin dak, is de ruimte waar nu nagelsalon zit niet voor iedereen even bruikbaar en is de tuin geen echte tuin, maar eerder terras-tuin.

Daarenboven kennen we de binnenstad heel goed en zagen we bvb dat die straat héél autoluw is omdat je er in de praktijk bijna geen enkel doorgaand verkeer hebt (en dat zal zo blijven).

Dat vind ik echt het perverse aan dat systeem. Het enige wat makelaars Nnog moeite in moesten doen was een correcte prijszetting doen. Nu laten ze zelfs dat over aan de kopers...
Makelaars doen wel meer dan een prijszetting, hoor. Maar het klopt dat de administratieve vereenvoudiging ook dat ander werk voor een stuk uit hun handen heeft genomen.

Terug
Bovenaan