Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
De zoektocht naar een nieuwe woonst is officieel afgerond 😊.
Binnen 2 jaar kan ik hopelijk mijn intrek nemen in volgende nieuwbouw:
Nu even genieten van de vakantie en dan kan de stormloop aan materiaalkeuze beginnen :clap:.
Is dat nu niet veel goed voor een vrij compacte woning?
Zoals ze zelf aangeven betaal je 663k incl kosten voor misschien maar een basisafwerking. Met andere woorden zit je dus al gauw over de 700k.

Dure regio daar begrijp ik wel. Maar toch wel een beetje bij de haren getrokken.

Het is veel geld, maar echt goedkoper kom ik het ook niet tegen in de huidige markt (voor SOD). Ik zie alleen niet hoe groot het perceel is, maar voor die prijs mag ik hopen minstens 5,5a.

Zoals ze zelf aangeven betaal je 663k incl kosten voor misschien maar een basisafwerking. Met andere woorden zit je dus al gauw over de 700k.

Dure regio daar begrijp ik wel. Maar toch wel een beetje bij de haren getrokken.
Wij hebben de vergelijking met deze woning gemaakt: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/hofstade/9308/9426857?searchId=6114be8d9b3fc
Die kwam 100k goedkoper uit maar totaal andere regio, geen garage, vlakbij een drukke steenweg met best wat lawaaihinder, een typisch wijkgevoel (vinden wij verschrikkelijk) en amper ruimte om mijn kantoor te vestigen.

Daarnaast hebben we de prijs per vierkante meter in de streek vergeleken. De gemiddelde grondprijs gaat los over de 600€ per vierkante meter. Doordat wij een project uit een echtscheiding overnemen komen wij uit op een 410€ per vierkante meter (het perceel is 5,75 are, bewoonbare opp van de woning 225m2). Sowieso gaat die woning door combinatie grondprijs, stadsvlucht en de milieuvriendelijke investeringen die we er in plannen binnen 10 jaar enorm in waarde gestegen zijn.

De reeds bestaande woningen die we gezien hadden schommelden ook rond de 650-675k. (Vb huis dat ons enorm aanstond: https://www.era.be/nl/te-koop/itter...-4-slaapkamers-garage-en-tuin?broker_id=52685) Daar waren nog aanpassingen nodig waardoor we samen met de te betalen registratierechten op exact hetzelfde budget uitkwamen.
Het huis in de advertentie was bijvoorbeeld de tuin niet genivelleerd (achteraan zakte die weg in een onbewerkte moddernis, moest volledig opgehoogd worden), gevel moest opnieuw geschilderd worden, er waren nog geen zonnepanelen en er was geen enkel hulpmiddel voorzien tegen het oververhittingsrisico dat die woning wel had. Je hoorde er ook continu de Brusselse ring.

Laatst bewerkt:
Vraagje over schenking van woning.
Mijn moeder word een dagje ouder, en heeft best een grote woning waar ook 2 app verhuurd in worden, mij lijkt het interessant om dit tijdig te schenken, zodat we de giga belastingen kunnen vermijden en ze wilt hier ook gerust is over praten.
Het zou naar mij en mijn zus gaan tenslotte, en we komen allemaal al 33j goed overeen dus dat zal ook wel zo blijven ;)

Welke gevolgen heeft dit voor mij? word dit belast als 2e woning, als de woning pakweg 600.000€ waard is, en ik en mijn zus voor 150k eigenaar zijn (mijn zus woont dan nog in het buiteland, gevolgen voor haar?); of na 2 a 3 schenkingen wij eigenlijk volledig eigenaar zijn?
Ik heb momenteel een app gekocht, maar denk over een jaar of 5 wel een woning terug te kopen, gevolgen dan?

Sowieso is het voer om is met de notaris te bespreken, maar als er hier al bepaalde dingen boven komen kunnen we dat bezoek al vermijden.

Welke verplichte zaken kan je skippen als je zonder agence verkoopt aan familie?
Ik denk dan aan elektrische keuring, bodemattest, epc, ...

Welke verplichte zaken kan je skippen als je zonder agence verkoopt aan familie?
Ik denk dan aan elektrische keuring, bodemattest, epc, ...
Euhm enkel de vergoeding aan de immo (3%-ish)?
De rest (het meeste toch?) is wettelijk verplicht, en je notaris zal die dingen allemaal eisen bij akte.

Euhm enkel de vergoeding aan de immo (3%-ish)?
De rest (het meeste toch?) is wettelijk verplicht, en je notaris zal die dingen allemaal eisen bij akte.
Geen idee vandaar de vraag. Wat is het nut van een epc en elektrische keuring als je een oud huis koopt waar er werken (bv elektriciteit en isolatie) aan moeten gebeuren, dan moet je die 2 toch laten herdoen om een correct resultaat te hebben.

Geen idee vandaar de vraag. Wat is het nut van een epc en elektrische keuring als je een oud huis koopt waar er werken (bv elektriciteit en isolatie) aan moeten gebeuren, dan moet je die 2 toch laten herdoen om een correct resultaat te hebben.
In veel gevallen weet je helemaal niet of die werken nu of in de verre toekomst gaan gebeuren. Bepaalde documenten zijn nu eenmaal verplicht.

Je kan in uw akte laten opnemen dat de woning volledig gestript en de elektra volledig vernieuwd zal worden (hier hangen verplichtingen aan),dan kun je zonder elek keuring aan/verkopen. Epc is altijd verplicht,vroeger niet als je geen verwarming had was je "vrijgesteld". Zoals je aanhaalt,wat is het nut vd epc : das in 80% vd gevallen idd een feit.

Een EPC is niet verplicht als er geen enkele schriftelijke publiciteit is geweest tijdens de verkoop (makelaar, immoweb, ...).
In jouw geval is een EPC dus niet nodig.

Bron: https://energiesparen.be/epc-toepassingsgebied-vanaf-2021

Zal eens navragen bij onze notaris. Vooral epc lijkt me een nutteloze kost aangezien we al weten dat het slecht is voor dat specifiek huis :p

Dees ziet er mij de moeite uit?
Iemand die zich wil wagen aan commentaar? @Renegadexxripxx?
Iemand die de omgeving goed kent? Erg drukke straat?
Voor de geïnteresseerden, huis verkocht aan 690k zonder opschortende voorwaarde, nog voor dat wij konden gaan kijken. Wij waren de 4e op de eerste kijkdag. Dus ik gok dat nummer 1 of 2 effe los 90k boven de prijs heeft geboden :crazy:.

Elektrische keuring moet niet.
Maar dan moet dat wel vermeld staan in de akte...

Wij hebben de vergelijking met deze woning gemaakt: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/hofstade/9308/9426857?searchId=6114be8d9b3fc
Die kwam 100k goedkoper uit maar totaal andere regio, geen garage, vlakbij een drukke steenweg met best wat lawaaihinder, een typisch wijkgevoel (vinden wij verschrikkelijk) en amper ruimte om mijn kantoor te vestigen.

Daarnaast hebben we de prijs per vierkante meter in de streek vergeleken. De gemiddelde grondprijs gaat los over de 600€ per vierkante meter. Doordat wij een project uit een echtscheiding overnemen komen wij uit op een 410€ per vierkante meter (het perceel is 5,75 are, bewoonbare opp van de woning 225m2). Sowieso gaat die woning door combinatie grondprijs, stadsvlucht en de milieuvriendelijke investeringen die we er in plannen binnen 10 jaar enorm in waarde gestegen zijn.

De reeds bestaande woningen die we gezien hadden schommelden ook rond de 650-675k. (Vb huis dat ons enorm aanstond: https://www.era.be/nl/te-koop/itter...-4-slaapkamers-garage-en-tuin?broker_id=52685) Daar waren nog aanpassingen nodig waardoor we samen met de te betalen registratierechten op exact hetzelfde budget uitkwamen.
Het huis in de advertentie was bijvoorbeeld de tuin niet genivelleerd (achteraan zakte die weg in een onbewerkte moddernis, moest volledig opgehoogd worden), gevel moest opnieuw geschilderd worden, er waren nog geen zonnepanelen en er was geen enkel hulpmiddel voorzien tegen het oververhittingsrisico dat die woning wel had. Je hoorde er ook continu de Brusselse ring.

Eerst en vooral proficiat! Ziet er een mooi project uit en Humbeek is zeer rustig en landelijk gelegen, maar toch nog relatief dicht tegen Vilvoorde/Zaventem/Brussel.
600 € per vierkante meter is echter wel zeer veel voor een perceel van pakweg 5-8 are open bebouwing in Humbeek. Ik ken de coté vrij goed en z'on bedrag/ vierkante meter wordt enkel gehaald bij kleinere percelen voor halfopen/gesloten bebouwing in Meise of Grimbergen en zelfs dan nog.
Grondprijs voor open bebouwing in Humbeek of Beigem ga je eerder rond de 400-475 max per vierkante meter zitten voor een mooi perceel (15-20 meter straadbreedte, Z(W) orientatie, goeie locatie, zicht op velden/groen etc,...). Hoe groter, hoe minder per vierkante meter uiteraard.

In Grimbergen of Meise moet je rekenen op 475-600, afhankelijk van de kenmerken en de grootte.
Belangrijk bij een grond is ook dat vraagprijs zelden gelijk is aan effectief betaalde prijs;)

Dit gezegd zijnde vind ik 700k € all in voor een vrijstaande SOD-nieuwbouwwoning in Humbeek op bijna 6 are nu ook niet zo van de pot gerukt, als de afwerking een beetje degelijk is natuurlijk:) Je energiekosten zullen zeer beperkt zijn en je zit (hopelijk toch:p) safe voor de volgende 20-25 jaar qua noodzakelijke renovaties, tenzij je owv puur esthetische redenen iets zou willen veranderen...
Denk dus zeker niet dat je echt te veel betaalt, al betwijfel ik wel dat die woning binnen 10 jaar een pak meer waard zal zijn. Alles zit nu mee voor de woningprijzen ( veel vraag, lage rente, mensen herontdekken het belang van een tuin etc) , maar de kans dat dit binnen 10 jaar ook nog zal zijn, acht ik toch vrij klein. Ik denk dus eerder dat de waarde van de woning gewoon de inflatie zal volgen. Nu goed, ik heb geen glazen bole n alles kan natuurlijk:)...

Zoals verwacht snel verkocht... Weet je toevallig of het voor de vraagprijs gegaan is? Of hoger?

Laatst bewerkt:
Voor de geïnteresseerden, huis verkocht aan 690k zonder opschortende voorwaarde, nog voor dat wij konden gaan kijken. Wij waren de 4e op de eerste kijkdag. Dus ik gok dat nummer 1 of 2 effe los 90k boven de prijs heeft geboden :crazy:.
Jammer dat te horen! Maar is ook wel heel stevige prijs die ze betaald hebben.
Als het een troost mag zijn, wij zaten vorig jaar ook in zo'n situatie ( ook 4e op eerste kijkdag en koppel voor ons had vraagprijs geboden en makelaar stond geen biedingen erboven toe). Achteraf bekeken eigenlijk veel te veel geld voor dat huis en nadien huis gevonden dat op quasi alle vlakken beter/gelijkwaardig is voor ons en een stuk goedkoper.
Dus zo zie je maar:)

hmm topligging maar o zo duur :cry:
Kwestie wat je een topligging noemt, ik vind die kanten toch al een eind af van Leuven en omstreken? Waren daar vorige maand geen overstromingen, net op dat punt waar dat huis staat?

Terug
Bovenaan