Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Ik dacht dat het hier even over startwoningen ging, maar die zijn dus ondertussen rond de 6-700k en iedereen krijgt dus 300/350k via de ouders. Om zo maar even iedereen over dezelfde kam te scheren.

@fear of devil Geen idee in welke utopie jij leeft, maar zo werkt het dus meestal niet. Volgens mij ben je te gefocust op de bubbel/vriendengroep waarin je je bevind en zijn er nergens mensen met pech of gewoon een lager loon dan normaal.

Aalst is net ferm aan het opwaarderen omdat de Brusselse rand en het Gentse te duur wordt. Wij zijn aan het zoeken in de groene rand van Brussel, een woning die ooit werd aangekocht als sociale woning wordt daar aan 505k EUR op enkele dagen tijd verkocht. Er zijn maar weinig jonge koppels die dat nog kunnen betalen (zelf voor een gemiddeld gezin is dat onbetaalbaar). Mijn bankier (uit het Aalsterse) zei onlangs dat hij massaal kredietaanvragen krijgt van gezinnen uit het Gentse, die trekken massaal naar de ruime omgeving van Aalst.

Mijn woning komt op de markt zodra ik zelf iets nieuws gekocht heb. Nieuwbouw van 2015, alles staat bij de makelaar klaar om het te koop te zetten. Zodra het geval is zal ik jou het zoekertje pmen Dogo (voor zover je zelf nog aan het rondkijken bent tenminste:p).
505k is de dag van vandaag voor een koppel tweeverdienende dertgers met palweg 4500 netto nu wel niet meer onhaalbaar...
Met minimale inbreng, zal dat wel een zware lening en met lange looptijd worden...
Stel dat je gezamenlijl 4500 netto verdient, dan lan je rekening houdend met de 40% regel ongeveer 470k lenen op 25 jaar aan een rentevoet van 1,25%.
Pak dat een huis van 505k u all in ( ssv, notariskostenn registratierechten) rond de 550k kost, dan heb je dus nog 80k nodig.

Voor een koppel prille dertigers niet onhaalbaar denk ik....

Laatst bewerkt:
Ik dacht dat het hier even over startwoningen ging, maar die zijn dus ondertussen rond de 6-700k en iedereen krijgt dus 300/350k via de ouders. Om zo maar even iedereen over dezelfde kam te scheren.

@fear of devil Geen idee in welke utopie jij leeft, maar zo werkt het dus meestal niet. Volgens mij ben je te gefocust op de bubbel/vriendengroep waarin je je bevind en zijn er nergens mensen met pech of gewoon een lager loon dan normaal.
Het gaat niet over startwoningen. @iamhollywood zei dit

Ik noem 505k voor een voormalige sociale woning niet normaal. Dat kan geen enkel doorsnee tweeverdienend gezin betalen. Een gewone gezinswoning gaat al snel richting de 600k.
Het gaat dus om gewone gezinswoningen van 500/600k dat zogezegd niet haalbaar is voor een doorsnee gezin. Voor een doornsee gezin zijn prijzen van 500/600k niet zot en wel degelijk haalbaar.

Het gaat dus om gewone gezinswoningen van 500/600k dat zogezegd niet haalbaar is voor een doorsnee gezin. Voor een doornsee gezin zijn prijzen van 500/600k niet zot en wel degelijk haalbaar.
Neen, echt niet. In welke wereld leef je als je denkt dat dit haalbaar is voor het doorsnee gezin?

Wat definieer jij als een doorsnee gezien? Zo'n gezin zonder tegenslag en hoge lonen waarvan de helft van de woning van de ouders komt? In mijn wereld en zeker de dag van vandaag is dat toch geen doorsnee gezien, als dit het ooit al was.

Een voormalige sociale woning kan je geen luxewoning, noch een villa noemen. Dat is een prefab die met de goedkoopste materialen is neergezet en waar je dus nog eens een smak geld mag tegen aansmijten om ze conform te maken of zelf al in stand te houden ;).

Ja jongens, de standaard op BG ligt wel serieus hoog, wanneer een woning van 500k-600k al voor een doorsnee gezin is...

Mensen die dat kunnen betalen hebben ofwel serieus wat spaargeld, of het is niet hun eerste eigendom, of ze krijgen van thuis hulp, of ze verdienen goed hun boterham,...

In elk geval geen doorsnee gezin dus. Als je vandaag 550k leent, op 25 jaar, betaal je wat, ongeveer 2000euro per maand af? Gewoontjes, gewoontjes...

Dat zijn niet persé armoedige mensen he.. Ze zullen er ongetwijfeld tussen zitten, maar een ander grote meerderheid die zich in Aalst komt vestigen zijn klassieke jonge gezinnen met een gemiddeld besteedbaar budget. Die categorie is zeker een opwaardering voor Aalst!
Brussel en Gent is onbetaalbaar qua huisprijzen voor tweeverdieners zonder steun van de ouders.

Natuurlijk heb je daar allerlei jonge gezinnen tussen. Maar als je daar voldoende armere Brusselse gezinnen tussenkrijgt moet ik nog zien hoe die wijk zich gaat ontwikkelen.
In Nederland, Engeland en Frankrijk zien we juist dat de verschillen tussen duur en minder duur vastgoed (hier Gent en Aalst) snel groter worden.

Wat definieer jij als een doorsnee gezien? Zo'n gezin zonder tegenslag en hoge lonen waarvan de helft van de woning van de ouders komt? In mijn wereld en zeker de dag van vandaag is dat toch geen doorsnee gezien, als dit het ooit al was.
Mediaan loon = 2k netto. Dat is wat 50% van alle loontrekkende MINIMUM verdienen. Huizen van 500/600k worden niet massaal opgekocht door alleenstaanden, maar 2 verdieneners. Mensen dus met een gezinsinkomen van 4k euro netto MINIMUM al dan niet met maaltijdcheques en/of bedrijfswagen. Aan 25jaar maximum lenen + spaargeld + eventueel steuntje van mama en papa en je komt er wel. Je bent dus geen rijke elite als je een huis koopt van 500/600k.

Het stelt hier nooit teleur.

600k alsof het niets is :p
Totaal vervreemd van de wereld sommige
Niemand zij dat het niks is

Ja jongens, de standaard op BG ligt wel serieus hoog, wanneer een woning van 500k-600k al voor een doorsnee gezin is...

Mensen die dat kunnen betalen hebben ofwel serieus wat spaargeld, of het is niet hun eerste eigendom, of ze krijgen van thuis hulp, of ze verdienen goed hun boterham,...

In elk geval geen doorsnee gezin dus. Als je vandaag 550k leent, op 25 jaar, betaal je wat, ongeveer 2000euro per maand af? Gewoontjes, gewoontjes...
ja, dat zeg ik al van in het begin. spaargeld, maximum lening, verkoop eigen starterswoning en steun van ouders. Dat is de manier hoe een doorsnee gezin een pand van 600k koopt. Sommigen beweren dat dat niet haalbaar is voor een doorsnee gezin, dat is dus niet zo.
En onderschat de steun van de babyboomers niet. Sommige ouders financieren 20% van de woning al, go figure.
infografiek-financile-steun-nl.png

Bij die "andere" 4 op 10 jongeren zitten is ook plezant hoor 🤡

Niet dat ik klaag natuurlijk, want altijd wel gratis thuis mogen wonen waardoor ik wel wat kan sparen. Het is iedereen gegund.

Mediaan loon = 2k netto. Dat is wat 50% van alle loontrekkende MINIMUM verdienen. Huizen van 500/600k worden niet massaal opgekocht door alleenstaanden, maar 2 verdieneners. Mensen dus met een gezinsinkomen van 4k euro netto MINIMUM al dan niet met maaltijdcheques en/of bedrijfswagen. Aan 25jaar maximum lenen + spaargeld + eventueel steuntje van mama en papa en je komt er wel. Je bent dus geen rijke elite als je een huis koopt van 500/600k.
Goed dat je even een bron meegeeft. Zelf heb ik ook wat opzoekingswerk gedaan en kwam ik bij het volgende uit. Al heb ik wel het gevoel dat deze gespecifieerd is op werknemers en niet op zelfstandigen/ondernemers.

Laten we zeggen dat een nettoloon van 2500 grofweg 4215 bruto is. en dat dus al vrij riant is gezien bovenstaande cijfers. Althans dat gaf onderstaande website me aan:

Ja ik weet echt niet hoe je dat als jong koppel moet doen als je van thuis geen hulp krijgt. Wij kregen 20k van mijn moeder (spaart iedere maand 50 euro sinds mijn geboorte en krijg het als ik 24 word) en mijn vriendin kreeg 10k van haar ouders, samen dus 30k gekregen. En dat is dan nog verre van overdreven als ik dat zo hoor. 20% door ouders zou bij de prijsklasse van ons als 60k-80k zijn..

Terug
Bovenaan