Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    633
Met deze overstromingen zullen bepaalde regio’s nog meer gemeden worden en andere nog meer gewenst?
Het probleem is dat dit gewoon uitzonderlijke situaties zijn. Dit zijn gebieden die normaal niet onder water komen.
Dit is geen grond die onder water komt elke keer er drie druppels valt.

Het probleem is dat dit gewoon uitzonderlijke situaties zijn. Dit zijn gebieden die normaal niet onder water komen.
Hoe uitzonderlijk is dit als we dit de komende jaren nog gaan zien. Allemaal zaken waar je rekening mee kunt houden als je een woning gaat kopen waar je toch enkele jaren in wilt wonen met een gerust hart.

Hoe uitzonderlijk is dit als we dit de komende jaren nog gaan zien. Allemaal zaken waar je rekening mee kunt houden als je een woning gaat kopen waar je toch enkele jaren in wilt wonen met een gerust hart.
De komende jaren? ... je bedoelt dat je dit misschien nog 1 keer in je mensenleven zal meemaken als je het huis al niet eerder verkocht hebt.

Op de perceelgrens dan nog? Dat is helemaal om burenruzies te triggeren ofzo?
Als de regels duidelijk zijn bij aankoop van de grond zie ik niet direct in hoe je daarover ruzie kan hebben. Dat gezegd zijnde wou 1 buur geen haag en is er daar wel serieuze ruzie van gekomen :(

En vandaag ook de laatste handtekeningen gezet bij de bank. Now we play the waiting game :)

Een grote pak van mijn schouders zeg, amai :p

Wat zijn de richtprijzen voor een schutting in volledige betonplaat? Dubbel of enkel uitgevoerd (zo den motiefke aan beide kanten of niet). Binnenkort moet er hier wat gezet worden en ik zou 'og eens moeten beginnen kijken.

Nieuwe buur wordt er eentje met een kleine (appartements)tuin en heeft al aangegeven dat hij een hond heeft. Dus daarom liever volledige betonplaten, kwestie dat we niet gestoord worden door dat beest als we in de tuin zitten en hij ons kan zien (verder niks tegen honden ofzo, ik merk alleen bij mijn ma hoe irritant dat dat wel niet kan zijn)
Ze moesten uwe gemeentetax met 10% optrekken als ge van die mottige betonplaten zet. Da's al even erg als van die steenkorven :cry:

Ze moesten uwe gemeentetax met 10% optrekken als ge van die mottige betonplaten zet. Da's al even erg als van die steenkorven :cry:
Gaat om een stuk achteraan de tuin waar ik nadien niet veel meer van ga zien, dus onderhoudsarm is de way you go. Verder heb ik ook geen zin van inkijk door zo'n keffer die iedere keer aan een draad staat wanneer je buiten bent.

Wat een ander van die keuze denkt kan eigenlijk aan mijn reet roesten. Ik ben diegene die uiteindelijk het onderhoud moet doen

Hier is artificiële erfscheiding ook beschreven als 'dient vermeden te worden', 90 % heeft draad.

Verharding mag max 40% zijn voor het huis maar ook dat hebben vele genegeerd (11-12m breed dus dat is dan max 5m maar sommige hebben oprit voor dubbele auto en pad naar voordeur bv).

En dan staan ze versteld op dagen als vandaag dat er overstromingen zijn of dat er superhete dagen zijn...

Overstromingen hebben niets met verharding van opritten te maken. Dat gaat over waterinfiltratie en het grondwaterpeil.

Waar nu die nieuwbouwwijk staat stond het in 1986 ook gewoon blank. Maar toen was dat gewoon een veld en speelde dat dus geen rol.

Nee dat blijft artificiële erfscheiding en mag dus volgens de voorschriften ook niet (heb het nagevraagd aan de gemeente en toen ik zei dat iedereen wel draad heeft dan 'mja we controleren dat niet')

En draad met klimop wordt aanzien als levende haag en moet dus 50cm van perceelgrens (of er op met wederzijdse toestemming)
tja dan moet ge da op 50 cm van de grens zetten als je een hond wil houden he. Ik zie eigenlijk niet echt het probleem. Heb hier op verschillende plekken in de tuin hagen staan die op de perceelsgrens staan. Aangezien ik ook honden heb, heb ik daar zelf nog een draadafsluiting voorgeplaatst. Die staat dus op de meerderheid van de plekken (zo'n 300 lopende meter) op mijn eigen grond.

---link----
Iemand die hier iets mis mee ziet voor de prijs? Dit is op zich goed binnen mijn budget en ruim genoeg voor mij. Het is wel iets meer afgelegen van mijn werk, zo'n 15min verder, en ik zou wel voor alles de auto moeten nemen: winkels, postkantoor, fitness,...

----link----
Ik was aan het kijken voor die van 325.000 euro.
Dit is qua locatie wel perfect, ik kan gewoon alles te voet doen, want het is binnen wandelafstand van alle winkels, postkantoor, fitness, supermarkt... zelfs binnen wandelafstand van een van mijn werklocaties. Ik vind de foto's ook heel mooi met die hoge plafonds overal. Ik vind het nogal duur wel, maar er is van horen zeggen wel nog iets van marge voor een bod. Dit is qua stijl veel meer mijn ding dan het huis, maar er is geen tuin, wat voor mij nu geen dealbreaker is.

(liefst de links niet quoten ivm privacy/locatie, zo kan ik ze nog verwijderen later)

Laatst bewerkt:
De loft: veel te weinig foto's, moet je ècht zien in het echt + gedetailleerd overzicht van alle kosten. Ook de gemeenschappelijke.

Het huis: mocht dat in mijn streek voor die prijs geweest zijn, had ik dat zeker bezocht, ziet er echt goed uit qua prijs-kwaliteit. Maar om zeker te zijn: info bij de buren halen over de kwaliteit van het huis en de uitgevoerde werken. Ook gemeenschappelijke kosten? Waarschijnlijk is de straat etc eigendom van de eigenaars etc, daar ken ik niets van, informeer eens bij een notaris of dat voor problemen kan zorgen?

Dat is dus dit gebouw https://www.demote.be/ Ik was aan het kijken voor die van 325.000 euro.
Dit is qua locatie wel perfect, ik kan gewoon alles te voet doen, want het is binnen wandelafstand van alle winkels, postkantoor, fitness, supermarkt... zelfs binnen wandelafstand van een van mijn werklocaties. Ik vind de foto's ook heel mooi met die hoge plafonds overal. Ik vind het nogal duur wel, maar er is van horen zeggen wel nog iets van marge voor een bod. Dit is qua stijl veel meer mijn ding dan het huis, maar er is geen tuin, wat voor mij nu geen dealbreaker is.

(liefst de links niet quoten ivm privacy/locatie, zo kan ik ze nog verwijderen later)
Ik ken die regio voor geen meter, maar dat huis vind ik niets en dat appartement vind ik geweldig (toch o.b.v. die foto's). Ik zou geen seconde twijfelen en het appartement nemen. Het zijn ook 2 compleet verschillende panden, als je nu bijv. aparte kinderkamers moet hebben dan ben je wss verplicht het huis te nemen. Als je kan kiezen (als single of koppel), zou ik de loft nemen.

De loft: veel te weinig foto's, moet je ècht zien in het echt + gedetailleerd overzicht van alle kosten. Ook de gemeenschappelijke.

Het huis: mocht dat in mijn streek voor die prijs geweest zijn, had ik dat zeker bezocht, ziet er echt goed uit qua prijs-kwaliteit. Maar om zeker te zijn: info bij de buren halen over de kwaliteit van het huis en de uitgevoerde werken. Ook gemeenschappelijke kosten? Waarschijnlijk is de straat etc eigendom van de eigenaars etc, daar ken ik niets van, informeer eens bij een notaris of dat voor problemen kan zorgen?
Ik ga een afspraak maken om het eens te bezichtigen dat loftappartement. Die gemeenschappelijke kosten ga ik zeker ook eens vragen, moest het helemaal mijn ding zijn. Ik heb al horrorverhalen gelezen van hoeveel mensen plots onverwacht moeten betalen aan syndicuskosten...

Ja ik vind het qua prijs wel goed. Ook redelijk ruime tuin en het meeste is recent gerenoveerd. Alleen vind ik die voorgevel echt niet mooi met dat glazen stuk en weet ik niet echt of dat te verhelpen valt. Plus verwarming via kachel met pellets, ik ken daar echt niks van. Ik denk dat dit huis wel snel weg gaat zijn, want ik zie mensen veel meer vragen voor iets veel lelijkers in dezelfde straat. Staat er nog maar pas op. Ben ook wat verward waarom er daar gemeenschappelijke kosten zijn ook...

Ik ken die regio voor geen meter, maar dat huis vind ik niets en dat appartement vind ik geweldig (toch o.b.v. die foto's). Ik zou geen seconde twijfelen en het appartement nemen. Het zijn ook 2 compleet verschillende panden, als je nu bijv. aparte kinderkamers moet hebben dan ben je wss verplicht het huis te nemen. Als je kan kiezen (als single of koppel), zou ik de loft nemen.
Ik vind het huis vanbinnen wel redelijk. Ik denk dat ik vooral iets heb van "hmmm misschien is dit wel iets" omdat dit het deftigste is wat ik voor die prijs al heb zien voorbij komen. Meestal zijn het onder de 300k huizen waar nog redelijk werk aan is.

Ik kan idd kiezen, geen kinderen en ik koop als single. Het is idd helemaal mijn stijl en echt ideale locatie in het centrum van de stad waar ik meestal moet zijn. Wel wat duurder dan het huis natuurlijk en ik weet dat sommigen me voor gek zouden verklaren dat ik een loft met terras ga verkiezen boven een woning met tuin. Ik ga die loft eens bezichtigen. Ik vind het ergens wel verdacht dat het al 500 dagen op zimmo staat, plus ik zie dat ze eerst 375k vroegen en nu 325k. We zien wel!

Iemand etc...

Persoonlijk als het aan mij zou liggen zou ik eerder voor de eerste gaan, maar dan eerder wegens het feit dat ik geen echte voorstander ben van appartementen... Ik kan spijtig genoeg niet veel zeggen over de staat van de renovatie die men heeft uitgevoerd. Lijkt mij op het eerste zicht niet dat men een diepgaande renovatie heeft gedaan. Enkel een esthetische (en vb de pelletkachel doorgetrokken als globale / centrale verwarming). En ik heb het niet zo voor pelletkachels... ik vind het persoonlijk een gedoe (al is het minder dan een houtkachel).

Nu, sowieso is het nadeel van de eerste dat je met een gemeenschappelijke kost zit (wordt vermeld als zijnde 50€). Maar in dat appartement zat de garage nog niet in de prijs inbegrepen.

Nu wat je eventueel zou kunnen overwegen als alternatief, maar aan u om even deftiger te bekijken aangezien de ligging toch een ietsie pietsie verder is dan het appartement. Maar in principe niets wat je niet kunt overbruggen met de fiets.

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/ieper/8900/9340357?searchId=60f5a260418d9. Nadeel is dat hier op het gebied van isolatie niets maar dan ook niets gebeurd is. Op termijn ga je dan ook een zware maar dan vooral energetische renovatie nodig hebben. Voor de rest is het eigenlijk nog 10j bruikbaar in de huidige staat.

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/ieper/8900/9141087?searchId=60f5a260418d9 : Hier kun je eens horen wat de uiteindelijk prijs zou geven om dit af te werken en hoe het zit met een garage. Voordeel leek mij dat het een huis is ipv een appartement. Al zou ik wel vragen welke voorzieningen men genomen heeft naar geluidsisolatie !!!. Dit mag zeker niet vergeten worden in een GB. Je beklaagt het u anders dat je zoveel geld hebt gegeven aan een woning waar je uw buren zich hun gevoeg hoort doen.

Deze is in mijn ogen minder goed dan de eerste link die ik heb gegeven. Toch voor een beperkt prijsverschil. Indien je dit zou op de kop tikken voor 230 - 240k kun je het overwegen. Al moet je rekening houden dat je op korte termijn aanpassingen zult willen doen. https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/ieper/8900/9262777?searchId=60f5a260418d9

Indien een garage echter niet echt uw ding is, dan lijkt mij dit eventueel een betere optie :
Dit lijkt mij persoonlijk een beter alternatief voor dat appartement, als je echt iets wilt hebben dat "af" is. OPGELET : het EPC maakt al duidelijk dat dit een puur esthetische renovatie is geweest. Ook zou ik eens navraag doen bij de buren of men er veel last heeft van het geluid van elkaar. En eventueel tijdens uw bezoek nagaan of het voor u storend zou zijn.

Deze optie heb ik laten afvallen : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/ieper/8900/9217919?searchId=60f5a260418d9
Structuur is goed, zeer goed zelfs - op basis van de foto's toch. Qua ruimte etc is dat aangenaam. Maar voor uw budget lijkt dit mij niet aangewezen. Ook zijn er wat aanpassingswerken gebeurd (zie dat dichtgemetseld raam) waar je best wat diepgaander naar zou kijken.
Deze ook :
Werken nodig om dit op punt te zetten doen het budget ontploffen.

Deze heb ik ook laten afvallen. Is de oppervlakte van een appartement in huisvorm. En geen garage : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/ieper/8900/9387687?searchId=60f5a260418d9

TWIJFELS :

1)
Is in mijn ogen beter als het appartement. Prijs is aanvaardbaar, maar je moet hiervoor het adres aanvragen om te zien of de locatie aanvaardbaar is. Persoonlijk indien je het als investering ook wilt bekijken, biedt dit naar de toekomst het meeste bang for your buck. Aangezien dit een breder publiek aantrekt (singles, gezinnen, ...) en in principe dan ook naar de toekomst toe de potentie heeft voor een betere prijs indien je het ooit wilt verkopen. Ook dien je hier geen enkele renovatiewerken op korte of midellange termijn te overwegen.
Waarop baseer ik mij : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/ieper/8900/9367270?searchId=60f5a260418d9
Dit is het alternatief. En deze woning krijg je niet voor 50k aangepast om die kwalitatief gezien op eenzelfde niveau te brengen. Maar je moet natuurlijk dan al wel aan 350k kunnen komen.
Marktconform want dit is een ander alternatief : https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/ieper/8900/9407589?searchId=60f5a260418d9

2) Dit is de cascoprijs. Maar met het feit dat het 6% BTW zal zijn (gok ik), de ligging die niet onaardig is (op eerste zicht) en het feit dat als je er eens naar hoort dat ik gok dat de totaalprijs in eenzelfde grootteorde gaat zijn als hierboven (wel geen dure smaak hebben :p), kan het met de wens naar de ligging en INDIEN je aan het budget kunt geraken + kleine marge. Dit de beste prijs/kwaliteit zijn. Denk eraan dat men hier stelt dat er 4 slk's zijn. Wat dus interessant is omdat je dan minimaal 1 ervan kunt dediëren als zijnde een bureau (wat mij rekening houdende met het huidige klimaat en de toekomst hierin) wel aangenaam zijn.

Ben ook wat verward waarom er daar gemeenschappelijke kosten zijn ook...
Zoals ik het lees is dit een soort private woonwijk. Waarbij de faciliteiten (men spreekt over tennisterreinen en straatverlichting) gemeenschappelijk zijn. En dus niet betaald en onderhouden worden door de stad. Er kunnen hier wel een paar kleine angeltjes zijn. Zoals het feit als die straatverlichting ooit vervangen moet worden of de straat moet vernieuwd worden dat jij/jullie hiervoor zullen opdraaien omdat het privaat is.

Laatst bewerkt:
Persoonlijk als het aan mij zou liggen zou ik eerder voor de eerste gaan, maar dan eerder wegens het feit dat ik geen echte voorstander ben van appartementen... Ik kan spijtig genoeg niet veel zeggen over de staat van de renovatie die men heeft uitgevoerd. Lijkt mij op het eerste zicht niet dat men een diepgaande renovatie heeft gedaan. Enkel een esthetische (en vb de pelletkachel doorgetrokken als globale / centrale verwarming). En ik heb het niet zo voor pelletkachels... ik vind het persoonlijk een gedoe (al is het minder dan een houtkachel).

Nu, sowieso is het nadeel van de eerste dat je met een gemeenschappelijke kost zit (wordt vermeld als zijnde 50€). Maar in dat appartement zat de garage nog niet in de prijs inbegrepen.
Heb eigenlijk geen voorkeur voor een huis/appartement, zolang het iets is dat modern en instapklaar is en binnen budget. En ook niet kleiner dan 100m2 als het een appartement is. Ja, ik ken persoonlijk niks van pelletkachels, ik heb zelfs nog nooit een kachel gebruikt, dus geen idee.
Zoals ik het lees is dit een soort private woonwijk. Waarbij de faciliteiten (men spreekt over tennisterreinen en straatverlichting) gemeenschappelijk zijn. En dus niet betaald en onderhouden worden door de stad. Er kunnen hier wel een paar kleine angeltjes zijn. Zoals het feit als die straatverlichting ooit vervangen moet worden of de straat moet vernieuwd worden dat jij/jullie hiervoor zullen opdraaien omdat het privaat is.
Oh, da's wel een grote mindere dan, bvb. een tennisterrein interesseert mij al niks en als je dan moet bijdragen aan kosten daarvoor... :unsure:
Bedankt voor de links, ik bekijk het straks even uitgebreid!

Terug
Bovenaan