Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Ik heb het ook moeilijk om voor mezelf een HOB van +500k, laat staan +600k te verdedigen. Om even heel elitair te doen, maar soms denk ik "ik heb godverdomme geld, waarom zou ik genoegen nemen met een HOB". En rationeel is dat waarschijnlijk niet juist, maar bon zo is het wel.

Ik zit ook met het gedacht, dat de meeste mensen zo denken.

Maar langs de andere kant valt het me ook wel op dat de meeste mensen HOB serieus onderschatten. De meeste mensen die hier is zijn geweest, staan steeds versteld hoeveel ruimte er hier is. Langs buiten ziet dat er niet zo uit zeggen ze dan. Denk dat er vele serieus zijn gefixeerd op de breedte van een woning en geen rekening houden met de diepte en hoogte, moest ik mijn huis nu een kwartslag draaien en ik zou er niet van verschieten dat de meerderheid er ineens een ander kijk op heeft.
Moest deze woning op een stuk grond van 800m² staan en OB was, zou de prijs ook veel hoger zijn.

Nu ben ik dit in het oog aan het houden en zien hoe snel dit verkocht wordt. Ikzelf vind het te duur. Maar kan me nog herinneren dat ze vorig jaar ook gelijkaardig huis te koop hadden staan (maar dan modern en mooiere afwerking, ook in Kalmthout) en dat stond te koop voor 545k. Was dat snel verkocht waardoor ze deze vraagprijs durven vragen?
Dan heeft mijn woning toch ook wel iets meer troeven.
-Groter stuk grond
-woning is toch nog een stuk groter
-valt aan de buitenkant van de verkaveling (meer open ruimte, ben ook 1 van de weinig HOB in onze straat, alsook meer privacy) en is allemaal opgebouwd met eigen architecten (dus de woningen lijken niet op mekaar en zijn toch niet de standaard SOD woningen)
-Volledig betonnen kelder van 106m²
-Domotica
-alle ramen voorzien van inbouw screens
-Overal vvw
-...

Villa noemen ze dat dan...
sqA66EX.png

Uhu :thinking:

Awel dit is dus een type HOB waar ik geen +500k voor wil betalen, of zelfs gewoon niet naar zou omkijken, want (puur op basis van fotos hé):
  • Klein / bekrompen gevoel / weinig "doorstroming" in uw woning, zeker de leefruimte
  • Berging?
  • Garage of overdekte staplaats?
  • Te klein perceel met veel inkijk
  • Nieuw en proper, maar eigenlijk maar basis afgewerkt
Ik ken de regio niet zo goed, maar dit lijkt me minstens 50k overpriced?

Wtf doet dat chauffageke op foto 14 daar trouwens, zo ingewerkt in uw keukenkast :laugh:.

Tbh vind ik dat echt een oerlelijk huis.

En een rond venster moesten ze zwaar taxeren, gvd zo mottig.

Ik zou vanbinnen inderdaad ook alles moeten strippen om er iets deftig van te maken, met uitzondering van de badkamer waar ik nog mee zou kunnen leven. Dan rest er nog dat rond raam om weg te werken + mottige schrijnwerkerij vervangen en het kan er net door :unsure:.

Verschrikkelijk dit laatste. Zo'n huis schreeuwt gewoon "de man in huis kan niets zelf". Zeker die tuin, manman...
In West-Vlaanderen is dat ook het uitzicht van een sociale wijk

Villa noemen ze dat dan...
sqA66EX.png

Uhu :thinking:
Ha, zie dat ook nu pas door die link te posten.

Dit staat ook bij hun te koop en valt ook onder een villa. Ben dan ook benieuwd wat hun definitie is van een villa :D

Kmoet zeggen, da mag nog zo schoon gebouwd zijn als het kan. +500k voor een HOB vindk echt zot.

Da van in Tremelo is den binnekant wel nog ok, maar tis in Tremelo... Daar zou ik gewoon al 100k minder voor bieden. Ni perse omda Tremelo een shit dorp is maar tis nu ook ni zo heel goe gelegen. Ge zijt wel snel op den E314 ofzo ma that's about it.

Nu, huizen in die regio (tremelo, keerbergen, werchter,..) zijn gewoon pokke duur. Ik heb jaren terug voor ik zelf aan bouw begon in Tremelo gaan zien voor een huis dat te renoveren was, ze vroegen daar 100k meer voor dan ik er wilde voor geven, uiteindelijk ist verkocht geraakt aan 50k minder dan hun vraagprijs.

Zijn een paar enorm mooie huizen voor goeie prijs daar te vinden maar uiteindelijk, meh. Kameraad van me bouwt daar redelijk wat maar gaat binnenkort uitwijken richting Keerbergen met zijn nieuwbouw woningen omdat de gemeente van Tremelo een beetje te harde vriendjespolitiek aan het worden is (Shocker)

Ja hier zou ik overwegen om 500 of 600 voor te geven :unsure:.

Awel dit is dus een type HOB waar ik geen +500k voor wil betalen, of zelfs gewoon niet naar zou omkijken, want (puur op basis van fotos hé):
  • Klein / bekrompen gevoel / weinig "doorstroming" in uw woning, zeker de leefruimte
  • Berging?
  • Garage of overdekte staplaats?
  • Te klein perceel met veel inkijk
  • Nieuw en proper, maar eigenlijk maar basis afgewerkt
Ik ken de regio niet zo goed, maar dit lijkt me minstens 50k overpriced?

Wtf doet dat chauffageke op foto 14 daar trouwens, zo ingewerkt in uw keukenkast :laugh:.

Bij zo'n woningen begin ik dan al zo te redeneren.
575k + 6% registratierechten =609,5k + notaris/hypotheek kosten 5k = €614,5k

Bouwgrond van 360m², kameraad heeft hier net nog een stuk bouwgrond gekocht voor 160k is een HOB 400m². Maar dat is wel duur, schat dat je wel voor 145k 360m² kunt kopen hier.

145k + 10% registratierechten = 159,5k + 5k kosten = €164,5k

€614,5k-€164,5= €450k over om te bouwen.

Kmoet zeggen, da mag nog zo schoon gebouwd zijn als het kan. +500k voor een HOB vindk echt zot.

Da van in Tremelo is den binnekant wel nog ok, maar tis in Tremelo... Daar zou ik gewoon al 100k minder voor bieden. Ni perse omda Tremelo een shit dorp is maar tis nu ook ni zo heel goe gelegen. Ge zijt wel snel op den E314 ofzo ma that's about it.

Nu, huizen in die regio (tremelo, keerbergen, werchter,..) zijn gewoon pokke duur. Ik heb jaren terug voor ik zelf aan bouw begon in Tremelo gaan zien voor een huis dat te renoveren was, ze vroegen daar 100k meer voor dan ik er wilde voor geven, uiteindelijk ist verkocht geraakt aan 50k minder dan hun vraagprijs.

Zijn een paar enorm mooie huizen voor goeie prijs daar te vinden maar uiteindelijk, meh. Kameraad van me bouwt daar redelijk wat maar gaat binnenkort uitwijken richting Keerbergen met zijn nieuwbouw woningen omdat de gemeente van Tremelo een beetje te harde vriendjespolitiek aan het worden is (Shocker)
Gesloten, halfopen of open bebouwing... Prijs zal niet enkel daarvan afhangen... in elke categorie heb je nog gradaties he.

Dit zijn bvb. ook halfopen bebouwingen...

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje...-heverlee/3001/9345543?searchId=60af9ff5d1edd

https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/villa/te-koop/grimbergen/1850/9197598?searchId=60afa06538555

Maar dat van Tremelo vind ik toch stevig geprijsd voor wat het is.

Bij zo'n woningen begin ik dan al zo te redeneren.
575k + 6% registratierechten =609,5k + notaris/hypotheek kosten 5k = €614,5k

Bouwgrond van 360m², kameraad heeft hier net nog een stuk bouwgrond gekocht voor 160k is een HOB 400m². Maar dat is wel duur, schat dat je wel voor 145k 360m² kunt kopen hier.

145k + 10% registratierechten = 159,5k + 5k kosten = €164,5k

€614,5k-€164,5= €450k over om te bouwen.
Zo redeneer ik voor elk huis eerlijk gezegd.

Als dat voor 500-600k ging zou ik geïnteresseerd zijn...
Hoger is gewoon voor de meesten onhaalbaar.
Ik was ook maar aan het lachen, dat huis is vlot 800k waard. Hoger weet ik niet want zie redenering hierboven.

Ik was ook maar aan het lachen, dat huis is vlot 800k waard. Hoger weet ik niet want zie redenering hierboven.
Dat huis vind ik vrij correct geprijsd, zal ook wel de reden zijn dat er al zo snel een optie op genomen is, staat dacht ik echt nog niet zo lang te koop.

Je moet rekenen dat zo'n bouwgrond daar makkelijk +400k, als het al niet 500k is. Zet daar nog zo'n huis op, is geen klein huisje :D, dan is dat wel een schappelijke prijs.

Dat huis vind ik vrij correct geprijsd, zal ook wel de reden zijn dat er al zo snel een optie op genomen is, staat dacht ik echt nog niet zo lang te koop.

Je moet rekenen dat zo'n bouwgrond daar makkelijk +400k, als het al niet 500k is. Zet daar nog zo'n huis op, is geen klein huisje :D, dan is dat wel een schappelijke prijs.
Idem.

Voor dit huis een vraagprijs onder 1 miljoen verwachten in het huidige klimaat is ... onrealistisch. 580 m² begaanbare oppervlakte, 31 are op mooie locatie, veel privacy, mooi afgewerkt ...
En dan nog eens sauna, wijn/ginkamer naast de keuken (nog nooit gezien), home cinema, fitnes zaal, ...Hier had men 10 jaar geleden ook al vlot 1 miljoen voor kunnen krijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bon, zo meteen nog maar eens een bod uitbrengen (notaris is het nu op papier aan het zetten)... Wat agressiever dan ik gewend ben (compleet mijn "reserve" aan het pluimen 🙈) maar volgens mijn vader die mee het huis is gaan bezichtigen gisteren, meer dan zijn geld waard op deze markt... We zullen zien of ik nog eens overboden word of niet (er zijn er al 2 bezig met bieden en overvielen)...
Heeft lang geduurd, ben al overboden 🤷🏼‍♀️

Ik heb mijn aflossingsplan eens bekeken.

Ik heb een lening lopen op 25 jaar, stel dat ik nu vervroegd zou aflossen: hoe kan ik dan exact weten wat ik aan de bank moet terug betalen? (+ de boete van 3 maanden intrest?)

Wat zie ik op mijn plan:

- Vervaldag
- Interest
- Kapitaal
- Te betalen
- Kapitaalsaldo na betaling

Stel dat ik na 2 jaar (random tijd) wil terug betalen dan zie ik dat mijn kapitaalsaldo na betaling op dat moment nog 144k is ongeveer.
Is dit dan het bedrag dat ik aan de bank dien terug te betalen (met uitzondering van de boete) of bekijk ik dit verkeerd en komen alle interesten van de maanden die nog komen zouden hierbij?

Terug
Bovenaan