Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
Sommige mensen zeggen al 10j dat de huisprijzen gaan zakken, ik heb het nog niet zien gebeuren :p

Op 9lives had je zo rangeerder, die kwam enkel boven water in deze topics als er ergens een artikel verscheen dat de huisprijzen overgewaardeerd waren. Ondertussen bleven de vastgoedprijzen stijgen en bleef hij zijn aankoop uitstellen ^^

Voor je eigen huis is het (in mijn ogen) simpel: dat is een andere soort investering. Als je wacht tot de vastgoedprijzen dalen (ALS dat al gaat gebeuren, niemand heeft een glazen bol), ga je meer huis voor je geld krijgen. Maar voor hetzelfde geld heb je binnen 10j nog niet gekocht dan.
Ja idd, ik ben van hetzelfde gedacht. En zo'n mensen heb je ook bij aandelen hoor ;) Eens in de 10-20 jaar kunnen ze dan zeggen "zie je wel, ik had het voorspeld!"

Het is moeilijk om te kiezen of het nu wel of niet de juiste moment is om te kopen ook. De huisprijzen staan hoog, sommige zeggen dat die weer omlaag gaan, anderen zeggen dat die gaan blijven stijgen. Leningen staan heel laag. Bank vertelde me dat ze strenger gaan worden met kredieten uit te geven. Ook zei ze dat wellicht banken stil aan gaan beginnen kredieten uitgeven op basis van de waarde (door schatting) en niet de vraagprijs/bod. Nu ik denk dat het sowieso beter is om nu te kopen, dan nog een jaar huren. We gaan ook meer dan 90% lenen (1,40% momenteel bij KBC) en dat is wellicht niet meer mogelijk binnen de kortste tijd.
Kun je u niet op blindstaren om eerlijk te zijn.

Als er een woning is die u aanstaat, waar je kunt zeggen van als ik nu 5 of 20j hier moet wonen, dat maakt mij niet uit. Dan zou ik die kiezen als dit binnen de mogelijkheden valt. Kennis van mij heeft zich 15 j geleden een rijwoning gezocht met een optie om in de toekomst dan naar een OB over te gaan. Na 3 kinderen en ondertussen 15j later en 100k+ aan de kant zien ze gewoon op tegen de nadelen die met die OB gekoppeld zijn (nu op 4 minuten wandelen van het station) daarna altijd de wagen of fiets of...dat ze uiteindelijk hebben gezegd van foert, het hoeft niet, het is zo goed. Waarna ze nu dat geld spenderen aan hun kinderen en wat duurdere wagens of zo :p.

Als je zegt van mmmhh, maximaal 5-10j en dan ga ik doodongelukkig zijn indien ik er moet in blijven zitten. Dan neen... god weet wat er nog gaat gebeuren. Uiteindelijk moet je kijken waar je u gelukkig mee voelt. En daarmee door gaan.

Het spreekt voor zich dat woningen vinden die volledig exact uw goesting zijn, minder gemakkelijk is dan degenen zoeken waar er potentieel is die je naar uw hand kunt zetten. Maar ik begrijp dat dit niet altijd even eenvoudig is wanneer je lening en huur moet blijven betalen. Maar niemand houdt u tegen om als je 3 slaapkamers hebt om 1 van die slaapkamers in 2 te delen, tussen beide stukken een geluidsisolerende muur en deur te steken en dan heb je uw gewenste dubbele bureel voorlopig zonder te veel kosten. Of door in de masterbedroom/living en in 1 van de andere slaapkamers voorlopig een bureau te zetten totdat je goesting / geld hebt om aan de zolder te starten en dan kan een baby nog altijd in de andere slaapkamer gelegd worden zonder dat het u enorm veel moeite kost of dat jullie elkaar echt storen. Uiteindelijk hoeft een bureau niet echt volledig apart van de slaapkamer te zijn. Ik had in mijn nieuwbouw nu ook voorzien dat elke slaapkamer de mogelijkheid had om een bureau te zetten naast dat ik een ruimte op het gelijkvloers echt ingedeeld heb als bureau.

Voor je eigen huis is het (in mijn ogen) simpel: dat is een andere soort investering.

En dan komt ook het principe naar boven: time in market beats timing in market...

Uiteindelijk komt het er ook gewoon vaak op neer om gewoon die lening al af te betalen... Als er over tien jaar een significante daling komt, kan ik misschien nog steeds meeprofiteren door de middelen die zijn vrij gekomen. En daarbij, in theorie zou je dan nog tien jaar moeten huren, moet toch al een vrij ideale daling EN financieel beheer tijdens het huren, eer je het wachten kan verantwoorden.

En toen ik bij hypotheekwinkel langs ging, was de voordeligste 1,87%.. snap niet hoe daar zo'n verschil op kan zitten.
Hypotheekwinkel....Aan de telefoon konden ze een deftig bod doen was hun antwoord, wij er langs gegaan eerste wat ze zeiden was zo laag kunnen we niet gaan.
Pure tijdverspilling.

Hypotheekwinkel....Aan de telefoon konden ze een deftig bod doen was hun antwoord, wij er langs gegaan eerste wat ze zeiden was zo laag kunnen we niet gaan.
Pure tijdverspilling.
Ja en kon ook niet meer dan 90% lenen. Bij KBC kon dat wel. Kent er iemand nog banken die tot 100% lenen? Kan handig zijn om te vergelijken en betere rente te krijgen.

Het is moeilijk om te kiezen of het nu wel of niet de juiste moment is om te kopen ook. De huisprijzen staan hoog, sommige zeggen dat die weer omlaag gaan, anderen zeggen dat die gaan blijven stijgen. Leningen staan heel laag. Bank vertelde me dat ze strenger gaan worden met kredieten uit te geven. Ook zei ze dat wellicht banken stil aan gaan beginnen kredieten uitgeven op basis van de waarde (door schatting) en niet de vraagprijs/bod. Nu ik denk dat het sowieso beter is om nu te kopen, dan nog een jaar huren. We gaan ook meer dan 90% lenen (1,40% momenteel bij KBC) en dat is wellicht niet meer mogelijk binnen de kortste tijd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vastgoedzeepbel

Er bestaan wat indicatoren om in te schatten of we in een zeepbel zitten maar die kunnen er evengoed compleet langszitten... Zolang het een huis is waar je zelf gaat wonen maakt het eigenlijk nog niet zoveel uit (als je de hypotheek kan blijven afbetalen uiteraard). Zelf bekijk ik de woning die als mijn woonplaats dient niet als een investering. Stijgt die in waarde, ok... Daalt die in waarde, dan is het ook maar zo... Ik moet ergens wonen. Of het je huis woon nu 100 of 150 euro waard is maakt niks uit zolang je er woont.

Belangrijkste is een woning vinden waar je graag woont en langere tijd kan blijven wonen.

Ja en kon ook niet meer dan 90% lenen. Bij KBC kon dat wel. Kent er iemand nog banken die tot 100% lenen? Kan handig zijn om te vergelijken en betere rente te krijgen.

Ja KBC doet dat nog en hun voorwaarden zijn heel duidelijk.
Daarnaast: Argenta, Keytrade, Fortis,... Quasi iedereen eigenlijk, hangt soms gewoon wat af van de bankbediende tegenover je

Sommige mensen zeggen al 10j dat de huisprijzen gaan zakken, ik heb het nog niet zien gebeuren :p

Op 9lives had je zo rangeerder, die kwam enkel boven water in deze topics als er ergens een artikel verscheen dat de huisprijzen overgewaardeerd waren. Ondertussen bleven de vastgoedprijzen stijgen en bleef hij zijn aankoop uitstellen ^^

Voor je eigen huis is het (in mijn ogen) simpel: dat is een andere soort investering. Als je wacht tot de vastgoedprijzen dalen (ALS dat al gaat gebeuren, niemand heeft een glazen bol), ga je meer huis voor je geld krijgen. Maar voor hetzelfde geld heb je binnen 10j nog niet gekocht dan.
Dan kan je 10 jaar wachten om te kopen en dan mag je midden de dertig of later beginnen afbetalen. Ik heb dat precies nooit verstaan die attitude.

En huis is meer dan gewoon de prijs die je betaald. 't is een beetje als zeggen ik ga nog eens tien jaar wachten om verliefd te worden.

Wij waren heel tevreden van Argenta, 220.000 geleend op 25 jaar aan 1,31%. Ook heel goed en direct contact met de bank zelf.

Wij waren heel tevreden van Argenta, 220.000 geleend op 25 jaar aan 1,31%. Ook heel goed en direct contact met de bank zelf.

Ik ben bij zowat alle banken langsgeweest en veruit de minste ervaring bij Argenta :biglaugh:. Dat kan natuurlijk aan de betrokken persoon hebben gelegen + die zien blijkbaar zelfstandige-vrij beroepers niet zo graag komen.

Ik ben bij zowat alle banken langsgeweest en veruit de minste ervaring bij Argenta :biglaugh:. Dat kan natuurlijk aan de betrokken persoon hebben gelegen + die zien blijkbaar zelfstandige-vrij beroepers niet zo graag komen.
Dat is gewoon ook zo persoonlijk. Daarbij komt nog dat Argenta vaak zelfstandigen zijn. Het ene kantoor is het andere niet.

Inderdaad heel erg afhankelijk van kantoor naar kantoor denk ik. En dan ook nog eens wie je bent. Ik kreeg bij Crelan toevallig ook 1.31, Fortis gaf 1.42 en ING zelfs 2.10. De rest van de bankenronde zat ergens tussen Fortis en ING in, maar ik heb enkel ING hun belachelijk aanbod onthouden, plus de twee beste.
Mijn broer ging een week later bij hetzelfde kantoor van Crelan, op mijn aanraden, want ik kreeg daar beste aanbod. Hij kreeg daar echter 1.75 als beste aanbod, en bij dezelfde ING kregen zij 1.45. We hadden toen ongeveer hetzelfde gezinsinkomen (en 2x 2 full times) en de aankoopprijs scheelde amper 2500 euro. Onze eigen inbreng was iets van een 125k en bij hen 100k. Zij hadden zelfs op zich een sterker dossier, want zij hadden die 100k liggen, terwijl onze inbreng grotendeels moest komen uit de verkoop van de vorige woning via een overbruggingskrediet.

Hier super ervaring met Argenta. Had de indruk dat omdat het een zelfstandig kantoor is ze meer hun best doen. Enkel KBC kwam in de buurt maar deed enkel op 20 jaar en niet opnieuw 25j (herfinanciering na 4 jaar).

Ik herzien, maar van me begint er dus ook aan op mijn aanraden. Kreeg 0,7% hoger bij zijn Argenta. Deed hij de hele bankenronde en eigenlijk nergens interessant. Heb ik hem gezegd een poging te doen bij mijn kantoor (40 minuten rijden voor hem) en daar kreeg hij dan een goed voorstel. Zo zie je maar dat het van veel kan afhangen :)

Terug
Bovenaan