Huis kopen - Een nieuw begin

Wat is jouw woning situatie?

• Totaal aantal stemmers
    630
We zijn ook totaal niet regio gebonden. We wonen nu in Lede, maar hebben hier eigenlijk geen vrienden of familie. Ik ben van Kortrijk en zij van Zuid-Afrika (haar ouders in Overijse). We kozen voor Lede omdat het wat centraal ligt tussen Brussel en Gent, en omdat het een goedkope regio is. Ook werken we meestal van thuis uit, wat heel gemakkelijk is.

Hallo, weet niet of dit toegelaten is in deze topic, maar ik en mijn vriendin zijn onze eerste huizenjacht aan het doen. Ons oog was gevallen op dit pand: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/appels/9200/9326500?searchId=60ab9c2ce5f85

Wat is jullie mening qua waarde/prijs verhouding? Zijn er dingen dat je ziet dat een absoluut minpunt zijn?
Veel geld voor aan een zeer drukke baan te wonen imho. Dan zijn er betere plaatsen in Appels om te wonen

Hangt af van hoe je het bekijkt zeker. Hoeveel geld zou datzelfde huis kosten in een doodlopende straat?
Onderschat het geluid/overlast niet (ervaring aan een gelijkaardige drukke baan).
Zeker als je veel thuiswerkt.
Voornamelijk veel overlast tussen 5 -9 en s avonds is het ook spitsuur daar.

Wij zijn ondertussen na 4 jaar er volledig klaar mee en gaan zoeken achter iets rustigers.

Dat gezegd zijnde had ik die post gemist met de alternatieven, daar zullen er ongetwijfeld wel een paar goede tussen zitten.

Merci! Zitten idd paar tussen die ik ook al bekeken heb. Het gene me zo aanspreekt aan het huis die ik stuurde is de volledige renovatie (echt onze smaak), de ruimte en de grote tuin voor de honden. Ook zijn er boven 2 identieke kamers die heel handig zijn als thuiskantoren voor ik en mn partner (werken allebei hoofdzakelijk van thuis uit). Het nadeel is natuurlijk gesloten bebouwing en geen privéparking, wat ik op zich minder belangrijk vind dan de binnenkant van het huis. Na 5-10 jaar zouden we dan natuurlijk wel voor een open bebouwing gaan.

Ok geen probleem.

Mij leek de privéparking redelijk belangrijk op basis van het feit van bedrijfswagen en de switch naar thuisladen met de laadpalen - wat moeilijk is als je geen private parking hebt. Zeker zoals ik verstaan had dat jullie allebei een bedrijfswagen hadden.
Nu ik begrijp de aantrekkingskracht van het feit dat er hier 4 plaatsen zijn die je kunt gebruiken. Maar zo'n volledig gerenoveerde woning komt natuurlijk met een premium en deze heeft die aantrekkingskracht natuurlijk 10j later minder. Waardoor vergelijkingsgewijs je wat waarde kwijt bent. Persoonlijk als het echt het plan is om 5-10j vanaf nu een OB definitief te kopen (pf zelfs te bouwen), dan zou ik nu proberen om dat verschil van die 100k in mijn zak te houden. Natuurlijk als je zegt van kijk het is mijn plan om binnen 5-10 j erin te wonen maar als ik daarna niets vind dat binnen mijn budget valt dan heb ik er echt geen probleem mee om daar te blijven wonen voor nog eens 10 - 15 j. Dan moet je u zeker niet laten tegenhouden.

Persoonlijk op basis van wat je mij nu zegt, zou ik deze dan zeer zeker overwegen :

Waarbij ik de zolder zou ombouwen naar eventueel 1 slaapkamer en 2 aparte burelen - indien mogelijk natuurlijk (heb niet direct zicht op de grootte van die zolder - maar als er ruimte is voor 2 volwaardige slaapkamers, dan kun je daar normaal gezien wel 2 thuisburelen maken van 1 slaapkamer - eventueel met een velux indien je ook natuurlijke zon of uitzicht wenst). Qua tuin gaat dit volledig voldoen aan uw wensen nu en in principe aan de toekomst. Het is goedkoper dan de versie die je voorlopig in gedachten had en je zou daar al eens kunnen zeggen foert ik hoef niet te verhuizen dit voldoet ook. Al moet je dan best nu al wel kijken hoe het staat met het dak (ergo recent, te vernieuwen binnen dit en 10j, of kan het nog vlot 20j verder)

Natuurlijk is het minder op het gebied van isolatie en al, maar dit valt allemaal nog wel zeer goed mee - en indien nodig kan je de isolatie nu al bijvoorzien als je het verdiep doet. Daarnaast steek je minstens 30k€ in uw zakken (registratierechten !!!) waarvoor je dan nog een stuk kunt spenderen aan een omheining te voorzien zodanig dat de hond niet weg kan en de aanpassing boven. En deze aanpassing is niet zo enorm aangezien je enkel datakabels (of gewoon mesh wifi), elektriciteit, wat gyproc muren moet voorzien en persoonlijk zou ik dan ook nog een airco voorzien - in de zomer ga je daar zeer happy mee zijn. En op die manier kun je er ook als je na 10j niet direct iets beter vindt, zonder probleem nog 10 - 20j blijven aangezien die in principe op gebied van utiliteit al uw eisen afvinkt behalve eventueel esthetica. En bij die venieuwbouw verwacht ik helemaal niet dat je daar echt veel marge hebt om af te bieden.

En met 30k in uw zakken kun je gerust zeggen tegen een firma pas dat even aan...

Natuurlijk op voorwaarde dat de rest van het interieur u aanstaat. Ik persoonlijk had er zeker geen probleem mee... maar bon, ik ben het dan ook niet die er moet gaan wonen.

PS: ook goed nagaan met de woning die jij in gedachten hebt ofdat die vernieuwbouw aan 7% registratierechten is of 6 of 21% BTW.

EDIT :

Andere optie is deze :
Waarbij je in 1 van de slaapkamers uw bureel voorziet. Navraag doet hoe groot de garage mag zijn die je vanachter zet en dan ervoor zorgt dat je in die garage ook een stuk bureau voorziet. Je kunt dan in principe niet rustiger van elkaar zitten ;).

Laatst bewerkt:
Hallo, weet niet of dit toegelaten is in deze topic, maar ik en mijn vriendin zijn onze eerste huizenjacht aan het doen. Ons oog was gevallen op dit pand:
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/appels/9200/9326500?searchId=60ab9c2ce5f85
Wat is jullie mening qua waarde/prijs verhouding? Zijn er dingen dat je ziet dat een absoluut minpunt zijn?

Ik ken de prijzen in die regio niet zo goed, maar ik vind dit toch vrij duur.

Het is weliswaar proper gerenoveerd, maar het blijft toch 'maar' een rijhuis in een boerengat...

Ik vind vooral het gebrek aan garage/bergruimte nogal een probleem. Kan je die tweede gang eventueel gebruiken om bv. vuilzakken te zetten of fietsen te stallen?

Een steenweg is natuurlijk ook niet zo gezellig als je kinderen met de fiets naar school willen.
Het eventuele lawaai zou ik niet zo'n afknapper vinden (dan zou je in Vlaanderen helaas 3/4de van de woningen moeten uitsluiten). Het lijkt me wel grondig gerenoveerd, dus wellicht ook wel (akoestisch) isolerend glas. Als het je echt zou storen, kan je die slaapkamer aan de tuinzijde gebruiken.

Ik zou ook wel wat kleur brengen in het interieur, want zo enkel steriel wit is toch maar saai. Maar da's kwestie van smaak natuurlijk.

Andere optie is deze :
Waarbij je in 1 van de slaapkamers uw bureel voorziet. Navraag doet hoe groot de garage mag zijn die je vanachter zet en dan ervoor zorgt dat je in die garage ook een stuk bureau voorziet. Je kunt dan in principe niet rustiger van elkaar zitten ;).
Volgens mij is dit hier de achterkant. Als je even ver mag bouwen als de rechterbuur (links op de streetview, geen probleem. Mag je enkel even ver van de rooilijn, vrees ik dat je pech zal hebben. Ook in de hoogte bouwen zal hoogstwaarschijnlijk niet mogen.

Ik heb geprobeerd om te zoeken op basis van gemeente appels, ook niet direct zicht hoe de ligging is. Maar wetende dat jij en je vriendin ik dacht een bedrijfswagen hebben leek mij deze beter :

iets minder.
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/dendermonde/9200/8789502?searchId=60abe7e463303 (enkel als je iets met veel tuin wilt - qua grootte lijkt het mij ook nog wel okish)
https://www.immoweb.be/nl/zoekertje...rembergen/9200/9309539?searchId=60abe7e463303 (verschil in aankoopprijs kun je u aan de achterzijde nog een garage bouwen)

Deze indien je uw woning als opstapwoning ziet, lijkt mij ideaal om later als verhuurwoning te zien.

daarna was mijn goesting op :p

Hier staan toch enkele betaalbare en instapklare woningen tussen.
Bewijs dat niet alles kommer en kwel is.
Bv die open bebouwing van 285K is toch zeker meer dan ok.

Hallo, weet niet of dit toegelaten is in deze topic, maar ik en mijn vriendin zijn onze eerste huizenjacht aan het doen. Ons oog was gevallen op dit pand: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/huis/te-koop/appels/9200/9326500?searchId=60ab9c2ce5f85

Dit past perfect in dit topic. En heel wat interessanter dan eindeloos heen en weer geroep over inkomens en betaalbaarheid van woningen. Dus mensen, laat die discussie even rusten aub.

eerst zelf huizen kopen op verkavelde weilanden tussen smalle straatjes en als er dan een nieuwe verkaveling bijkomt op de achterste poten gaan staan.

hypocrieten !

Wat vinden jullie van deze? 50 m² voor de tuin is wel niet top, maar anders heeft de woning wel potentieel met wat vernieuwing denk ik.

Wat vinden jullie van deze? 50 m² voor de tuin is wel niet top, maar anders heeft de woning wel potentieel met wat vernieuwing denk ik.
Dan liever die OB of die GB die ik gelinkt had om eerlijk te zijn :p.

Dan liever die OB of die GB die ik gelinkt had om eerlijk te zijn :p.
Ja, ik snap wel waarom. Nu, ik heb nog geen woning tegen gekomen met dezelfde indeling als die in Appels. Perfecte indeling voor 1 slaapkamer voor ons, 1 voor de baby en 2 bureaukamers. Ik ga vrijdag gaan bezichtigen. Ik kreeg te horen dat er al een bod was gedaan, maar niet geaccepteerd door de eigenaar. Vraag me af wat het bod bedroeg. Ik heb ook al eens lang die weg gepasseerd, valt echt mee qua verkeer (rond 17u30 gepasseerd) en 300 meter verder zit je in bebouwde kom. Ook heel veel parking langs die weg.

Je hebt niets van tuin zoals je zelf aankaart, maar verder kijk je uit op betonplaten. Die gezet zijn door de boer denk ik, want die lopen door over heel de breedte van het weiland.
Dus de strategische foto's van het uizicht, zijn enkel vanop de verdieping :p

Verder is de locatie maar zo-zo: https://www.google.be/maps/place/50°57'01.0"N+4°05'53.9"E/@50.9502808,4.0977707,184m

Verder stel ik mij vragen bij de renovatie. Lijkt er mij oplapwerk uit en visuele renovatie. Ik zou begonnen zijn met het dak. Je ziet de vochtplekken nog in de keuken + de rotte dakgoot (die maar deels verwijderd is nadat de nieuwe deuren en ramen al geplaatsd waren, afgaand op de streetview foto's ^^).

Je hebt niets van tuin zoals je zelf aankaart, maar verder kijk je uit op betonplaten. Die gezet zijn door de boer denk ik, want die lopen door over heel de breedte van het weiland.
Dus de strategische foto's van het uizicht, zijn enkel vanop de verdieping :p

Verder is de locatie maar zo-zo: https://www.google.be/maps/place/50°57'01.0"N+4°05'53.9"E/@50.9502808,4.0977707,184m

Verder stel ik mij vragen bij de renovatie. Lijkt er mij oplapwerk uit en visuele renovatie. Ik zou begonnen zijn met het dak. Je ziet de vochtplekken nog in de keuken + de rotte dakgoot (die maar deels verwijderd is nadat de nieuwe deuren en ramen al geplaatsd waren, afgaand op de streetview foto's ^^).
Ja idd, ben ook geen fan van de "renovatie"

Ja, ik snap wel waarom. Nu, ik heb nog geen woning tegen gekomen met dezelfde indeling als die in Appels. Perfecte indeling voor 1 slaapkamer voor ons, 1 voor de baby en 2 bureaukamers. Ik ga vrijdag gaan bezichtigen. Ik kreeg te horen dat er al een bod was gedaan, maar niet geaccepteerd door de eigenaar. Vraag me af wat het bod bedroeg. Ik heb ook al eens lang die weg gepasseerd, valt echt mee qua verkeer (rond 17u30 gepasseerd) en 300 meter verder zit je in bebouwde kom. Ook heel veel parking langs die weg.
Degene die ik gelinkt had wegens :

1) de OB omdat die aan uw toekomstbeeld voorzag + mogelijkheid om de 2 burelen op de zolder te voorzien.
2) de GB wegens de mogelijkheid om een garage bij te bouwen waardoor je dan er ook eventueel een bureel in kon bijvoorzien. En dan voldeed die ook aan uw expliciete wens, met uitzondering van het OB gehalte, maar tuin voor de hond en al had deze dan ook.
3) de gelinkte van vandaag heeft geen bureau, is puur een esthetische renovatie, niets maar dan ook niets echt structureels, geen grote tuin zoals je had gewenst en ook geen OB zoals uw wens. Dit is dan een puur tussenoplossing die zelfs niet voldeed aan de wens van 2 burelen. Waarvoor je dan ook nog een premium prijs betaald, dan liever een oudere woning (OB) van 200-250k met potentieel die je dan voor 150 - 200k renoveert over tijd naar wens. Maar opnieuw dat ben ik, al heb ik zelf een HOB gekocht nieuwbouw... en toegegeven op een paar andere eisen maar dat was dan puur omdat de locatie voor mij het belangrijkste was. En mij dit een buitenkans leek naar de toekomst toe.
En met de zotte prijzen van tegenwoordig zou ik er nu al 70k extra kunnen uithalen...

Laatst bewerkt:
Het is moeilijk om te kiezen of het nu wel of niet de juiste moment is om te kopen ook. De huisprijzen staan hoog, sommige zeggen dat die weer omlaag gaan, anderen zeggen dat die gaan blijven stijgen. Leningen staan heel laag. Bank vertelde me dat ze strenger gaan worden met kredieten uit te geven. Ook zei ze dat wellicht banken stil aan gaan beginnen kredieten uitgeven op basis van de waarde (door schatting) en niet de vraagprijs/bod. Nu ik denk dat het sowieso beter is om nu te kopen, dan nog een jaar huren. We gaan ook meer dan 90% lenen (1,40% momenteel bij KBC) en dat is wellicht niet meer mogelijk binnen de kortste tijd.

Sommige mensen zeggen al 10j dat de huisprijzen gaan zakken, ik heb het nog niet zien gebeuren :p

Op 9lives had je zo rangeerder, die kwam enkel boven water in deze topics als er ergens een artikel verscheen dat de huisprijzen overgewaardeerd waren. Ondertussen bleven de vastgoedprijzen stijgen en bleef hij zijn aankoop uitstellen ^^

Voor je eigen huis is het (in mijn ogen) simpel: dat is een andere soort investering. Als je wacht tot de vastgoedprijzen dalen (ALS dat al gaat gebeuren, niemand heeft een glazen bol), ga je meer huis voor je geld krijgen. Maar voor hetzelfde geld heb je binnen 10j nog niet gekocht dan.

Terug
Bovenaan